FILMORIENTERING

Min filmdagbog 2023

 



Gå til forsiden

Gå til min krønike
 


Antal noteret i 2023: 188, sml. 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371

Heraf DVD/B-R 34, arte 32, DR 26, ZDF 25, 3Sat 18, NDR 15, TV5 11, Das Erste 10, TV2: 5, TV3: 3, RTL 2, SVT 1, France 2: 1 samt biograf: 4, sml. 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5


DR2 d. 30/12: The Zookeeper's Wife (instr. Niki Caro, 2017) (120' F) - jf. Prague Rep.

3Sat d. 28/12: Some Kind Of Beautiful (instr. Tom Vaughan, 2014) (95' F)

DR2 d. 26/12: Hvidstengruppen II - De efterladte  (instr. A.-G. Bjarup Riis, 2022)

arte d. 23/12: La princesse de Clèves (instr. Jean Delannoy, 1961) (100' F) jf. French F.

arte d. 22/12: Glückskind (instr. Michael Verhoeven, 2014) (89' F)

NDR d. 21/12: Tatort #1143 Limbus (2020) jf. Min film og TV kronik

ZDF d. 20/12: SOKO Wismar #317 Helenes Hochzeit (2018) jf. Min film og TV kronik

SVT d. 12/12: Smash-Up: The Story Of A Woman (instr. Stuart Heisler, 1947) (103' S/H)

DVD d. 11/12: Winning Your Wings (instr. John Huston, 1942) (18' S/H)

DVD d. 11/12: Alcoa Premiere: Flashing Spikes (instr. John Ford, 1962) (53' S/H)

DVD d. 11/12: Wagon Train: The Colter Craven Story (instr. John Ford, 1960) (53' S/H)

DVD d. 11/12: Screen Directors Playhouse: Rookie Of The Year (J. Ford, 1995) (29' S/H)


TV5 d. 5/12:  La menace (instr. Alain Corneau, 1977) (115' F) jf. French Films

Typisk for visse franske film går alt galt for den modne lastbilchauffør Henri Savin (Yves Montand), hvis jaloux hustru Dominique (Marie Dubois), som også er hans job-chef, lægger en fælde for ham og hans unge elskede Julie (skønne Carole Laure), hvorefter hun begår selvmord. Inspektør Waldeck (Jean-Francois Balmer), som misbruger en blondine på hotel, forfølger sagen nidkært og fordomsfuldt. Henri dræbes af truckere i Canada, og Julie må vente forgæves. Gode skuespillere, men alt for pessimistisk og trist film. I øvrigt associerer Montand og lastbilen jo til den berømte Le salaire de la peur (instr. Henri-Georges Clouzot, 1953) med den dødsensfarlige kemikalietransport.


TV 2/Fri d. 25/11:  Planes, Trains, And Christmas Trees  (2022) (85' F)

RTL d. 25/11:  Every Christmas Has A Story (2016) (80' F)

TV-stationerne vrimler længe før advent med julefilm. De fleste er canadiske og følger et fast handlingsskema, hvor nogle personer mødes i en mindre provinsby, og hvor alle kommer i rette julestemning og finder kærligheden. Denne film overdriver ikke sentimentaliteten, jf. Movie Scene, og har en god, nuanceret rollebesætning med Lori Loughlin, Colin Ferguson og William Aames. Når Planes, Trains, And Christmas Trees fortjener positiv omtale, skyldes det ene og alene den overkvalificerede og originale hovedrolle-indehaverske, Kathryn Davis, for ellers følger filmen slavisk skabelonen.


DR2 d. 23/11:  JFK (instr. Oliver Stone, 1991) (189' F)

Filmen er et helte-epos om Louisianas daværende district attorney Jim Garrison, som rejste en sag mod en vis Clay Shaw for at belyse mordet på præsident Kennedy. Filmen fik historisk betydning ved at folkeliggøre opfattelsen af en intrige bag præsidentmordet og bag mordene på Robert F. Kennedy og Martin Luther King. Garrison stillede alle de relevante spørgsmål, men havde ikke adgang til væsentlige dokumenter eller vidner og kunne ikke føre bevis for sin hypotese. Den afsluttende proceduretale, som er så elsket i USA-film, er her en prædiken-lignende politisk tale med alskens påstande, sandsynligvis Oliver Stones egne, jf. Wikipedia. Interessant, men behøvede det hele at tage så lang tid?


arte d. 10/11:  City Beneath The Sea (1953) (85' F)

Oscar 'Budd' Boetticher elskede tyrefægtning og lavede en stribe fremragende, kompakte westerns, ofte med Randolph Scott. Dette er en afslappet, farverig 'eftermiddagsfilm' om to amerikanske dykkere ved Jamaica. De og forskellige skurke søger efter en guldskat på et skib, som ligger på havets bund, ja faktisk i en hel under-havs-by. Da byen styrter sammen, hører man klokken fra et vaklende tårn dernede. God besætning med Robert Ryan, Anthony Quinn og Mala Powers.

Bio Herning d. 6/11: Bastarden  (2023) (125' F) *** Tjek min anmeldelse her


3Sat d. 2/11: The Taking Of Pelham 1-2-3  (1974) (100' F)

Jf. den danske titel "Togkapring" fortæller Joseph Sargent en enkel, 'teknisk'  historie i stil med, hvad Don Siegel eller Jean-Pierre Melville også kunne; brugen af Walter Matthau minder lidt om Siegels Charley Varrick (1973) og tilføjer humor: "Gesundheit" (Martin Balsam). Solidt håndværk, de rigtige skuespillere og inciterende musik af David Shire.


DR1 d. 27/10: Darkest Hour (2017) (120' F) (instr. Joe Wright)

Fremragende film om Churchill i maj 1940, grandios Gary Oldman, Kristin Scott Thomas som forskønnet 'Clemmie', bedårende Lily James som sekretæren plus en hel hær af gode skuespillere som Churchills rivaler, kongen m.fl.. Tjek anm. af Lasse Rasmussen


DVD d. 26/10: Rawhide #87 The Long Shakedown (04:03) (49' S/H) - Kedelig

DVD d. 26/10: Rawhide #86 The Sendoff (04:02) (49' S/H) - Kedelig

DVD d. 26/10: Meurtre à Montmartre (Reproduction interdite) (90' S/H) - Kedelig


DVD d. 23/10:  Vivement Dimanche! (1983) (110' S/H) jf. French Films

DVD d. 22/10:  La femme d'à côté (1981) (100' F) jf. French Films

Det er svært at affinde sig med, at det snart er 40 år siden, at François Truffaut (1932-1984) afgik ved en tragisk, alt for tidlig død. Selv om han af og til lavede mislykkede film, var de aldrig helt uinteressante, og i fransk films berømte nouvelle vague overgås han og hans film kun af Éric Rohmer (min side). La femme d'à côté (Kvinden overfor) er et eksempel på Truffauts lidt ulyksalige hang til l'amour fou-historier om ekstrem, irrationel kærlighed/passion. Vi får ikke nogen forhistorie om de to naboer, som kaster sig ud i det dødbringende forhold, og i denne film er l'amour fou kun seksuel. Brugen af en fortæller-stemme giver os heller ikke forståelse for den passion, vi ser, men mere afstand. Truffauts håndværk er i orden, ja ind imellem fint, men man berøres ikke. Truffauts film lykkes ofte bedst, når han har en legende, medial tilgang som i Vivement Dimanche (I al fortrolighed). Filmen er en hyldest til Truffauts langbenede partner Fanny Ardant de sidste år, og dejligt at Truffauts sidste film blev en vellykket film. Den bygger på en amerikansk film noir bog og er derfor holdt i sort/hvid. Filmen refererer indforstået, humoristisk til både Hawks og Hitchcock: Intrigen er næsten ligeså uklar som i Howard Hawks' The Big Sleep (1946), men den uklarhed betyder mindre end de enkelte scener og skuespillerne; for første gang samarbejder Truffaut her med Jean-Louis Trintignant. Den engelske titel ligner den fremragende bog Finally Truffaut, og Truffaut døde netop søndag d. 21/4 1984.


Bio Herning d. 12/10: Madeleines Paris (Une belle course) (2022) (90' F)

Se min anmeldelse: klik her


3Sat d. 6/10:  Wendezeit - Mission Doppeltagentin (2019) (119' F)

Saskia Starke lever i Vestberlin 1989, er gift med Richard og har to teenage-børn med ham; hun arbejder for CIA’s Berlin-afdeling, men er agent for STASI og DDR. På hendes ro-ture har hun kontakt med selveste Markus Wolf (spillet af Robert Hunger-Bühler). Saskia er kommet til at holde oprigtigt af mand og børn, så da krisen i DDR spidser til, og Muren falder, må hun forsøge at redde sin tilværelse: Den nye CIA-chef Jeremy Redman (Ulrich Thomsen) mistænker hende, og ægtemanden Richard (Harald Schrott) har opdaget hendes falske identitet. Da hun vil skaffe sig STASI-agentlisten med oplysninger om bl.a. hende selv, reddes hun af ”muldvarp” fra KGB (den fremragende Nina Rausch). Filmen lader det utilfredsstillende stå åbent, om hun går over til KGB eller får lov at trække sig ud af spionage-verdenen. Som i Ku'damm-serierne formår instruktøren Sven Bohse ikke at give filmen den ønskelige nerve eller dybde, og den DDR-fødte skuespillerinde Petra Schmidt-Schaller gør nok hovedrollen sympatisk, men virker også for bleg og anonym.


Das Erste d. 3/10: Vorwärts immer!  (2017) (95' F)

En passende film på Tag der deutschen Einheit: En komedie, hvor skuespilleren Otto Wolf (Jörg Schüttauf) udgiver sig for Erich Honecker for at beskytte datteren Anne (Josefine Preuß), som vil udrejse og har brug for falske papirer. Den rigtige Honecker skildres som aldersramt og skør. Den falske Honecker dumper ind i det topmøde, hvor Egon Krenz og de gamle "kammerater" er ved at afsætte ham, men den falske Honecker når at afgive nogle vigtige ordrer. Komedien er meget rammende blevet kaldt Lubitsch Light, mens sure anmeldere har betegnet den som Ostalgie. Instruktøren Francis Meletzky har lavet flere interessante spillefilm på DDR baggrund.


RTL d. 3/10: Benjamin Blümchen  (2019) (89' F)

Titelfiguren er en rar elefant, som kan tale, bor i zoologisk have i Neustadt og er ven med den 10-årige Otto. Figuren er velkendt i Tyskland fra hørespil og TV-serie. Denne hybrid-film med stor budget og forudsigelig handling lever højt på kendte skuespillere i voksen-rollerne, hvor de giver den fuld gas: Friedrich von Thun, Dieter Hallervorden, Heike Makatsch, Uwe Ochsenknecht og Annette Frier


TV2Charlie d. 24/9: Le sang de la vigne #17 Médoc sur ordonnance  (2015) (89' F)

Journalisten og vin-analytikeren Benjamin Lebel har "Næse for mord": Han og hans hjælpere undersøger drab ved en afvænningsklinik. Der er både jalousi og et patent på spil. Episoden er bedre end seriens første, se d. 8/7; Pierre Arditi bærer meget, Catherine Demaiffe behager øjnene, men Sylvie Audcoeur og Jean-Marc Roulot er også gode.


Das Erste d. 23/9: Die Diplomatin #7 Vermisst in Rom  (2023) (89'F)

Utroværdig, propagandistisk krimi-serie om den kvindelige diplomat Karla Lorenz, som rejser verden rundt og 'naturligvis' løser alle problemer, fordi hun er en 'forstående' kvinde. I denne episode nedgør hun en mandlig italiensk lov og orden politiker, en mandlig bygge-spekulant og en korrupt repræsentant for den katolske kirke foruden en kvindelig politi-inspektør. OK håndværk, OK skuespillere, men nærmest uudholdelig.


arte d. 18/9:  Lucie Aubrac  (1977) (115' F) jf. French Films
Traditionel modstandskamp-film af instruktøren og producenten Claude Berri, som ifølge filmens tekster fik tilladelse af den autentiske Lucie Aubrac, en lærerinde i Lyon 1943, til at filmatisere hendes bog fra 1997 med den mærkelige titel: "Ils partiront dans l'ivresse" (De tog berusede af sted). En stor del af handlingen er også autentisk, omend forskønnet ligesom titelpersonen i skikkelse af Carole Bouquet - en rolle, som Romy Schneider sikkert havde gestaltet mere indfølt; som ægtemanden er Daniel Auteuil overbevisende, og der er også solidt spil af Patrice Chéreau, Jean-Louis Richard, Bernard Verley med flere. Historien strejfer andre autentiske personer i den franske modstandskamp, bl.a. Jean Moulin, og ligeledes den berygtede SS-officer Klaus Barbie (Heino Ferch). En sympatisk film, som kunne have været (endnu) bedre og mere engagerende.


DVD d. 8/9: Road House (Jeftys bar)  (1948) (95' S/H)

Den rumænsk fødte maler og filminstruktør Jean Negulesco lavede en række udmærkede film i Hollywood, og denne film blev (også) en succes. Set med nutidens øjne er det svært at forstå; filmen synes tværtimod at være én af hans svageste. Måske skyldes succesen Richard Widmark i hans karismatiske unge, småperverst grinende udgave. Den ellers så fremtrædende, positive personlighed Ida Lupino dur ikke som en fascinerende, 'farligt fristende' sangerinde med en 'fantastisk stemme', mens Cornel Wilde og Celeste Holm gør det pænt i dette mislykkede jalousi-firkant-drama på grænsen til film-noir.

Blu-Ray d. 31/8: Vincent, Francois, Paul et les autres  (1974) (118' F) jf. French F.
Claude Sautet er en instruktør, som det er let at undervurdere, fordi hans film 'snyder' ved deres enkle fortællemåde. Denne film er et indfølt portræt af midaldrende middelklasse-mænd i 1970'erne, hvor man(d) røg sig til døde, og hvor Gérard Depardieu endnu var tynd. Vi oplever deres både personlige og jobmæssige kriser - og deres fællesskab, som bærer dem igennem alt, omend ikke uden skrammer. Alle skuespillere er født til rollerne.

arte d. 8/8: The Straight Story  (1999) (107' F)
Én af de få film, hvor instruktøren David Lynch fokuserer på det medmenneskelige: Den gamle Alvin Straight (Richard Farnsworth), som tager have-traktoren og kører af sted for at forsone sig med sin bror Lyle (Harry Dean Stanton). Alvins møde med forskellige mennesker afdækker hans menneskelige kvaliteter og fortæller om et landligt USA med venlige mennesker. Filmen er meget enkelt fortalt, lige ud ad landevejen ligesom dens hovedperson, men man kan associere fra filmens til Edward Hoppers landskabsmalerier.

DR2 d. 30/7: Bend It Like Beckham  (2002) (110' F)
Komedie, hvor to David Beckham- og fodboldbegejstrede teenage-piger frigør sig fra hhv. stiv engelsk familie og traditionel indisk familie. Filmen er for lang, men fest og farver, 'feel good' idyl, svært at modstå. Hovedroller til Parminder Nagra og Keira Knightley

DR1 d. 29/7: Columbo #64 Columbo Undercover  (1994) (89' F)
"Columbo" med Peter Falk var én af de mest populære TV-serier i 1970'erne, elsket af vore mødre og så populær, at der refereres indforstået, når Falk dukker op i Der Himmel über Berlin (Wim Wenders, 1987). I 1970'erne blev serien optaget på film, hvilket gav den en langt bedre visuel kvalitet end mange andre samtidige video-optagede serier. Men set med nutidens øjne er seriens succes i sin tid overraskende, for intrigerne var i den grad standardiserede og forudsigelige. Serien udkom regelmæssigt 1971-1978, absurd aflagt 1979 med Kate Mulgrew som Mrs. Columbo (13 episoder) og genoplivet 1989-2003. Det blev til i alt 69 episoder med den rigtige Columbo, inkl. to (!) pilotfilm, men i de sidste år holdt konceptet ikke længere. Denne episode bygger på en Ed McBain-fortælling, hvor stumper af et fotografi fører til en penge-skat, og Lieutenant Columbo er udstyret med en makker, Sergeant Brown, og mange gæste-roller, hvor skuespillerne giver den fuld gas: Ed Begley Jr. som skummel forsikringsdetektiv, Burt Young som smågangster, Falks kone Sherra Danese som rapkæftet rig kvinde og Tyne Daly som frodig letlevende kvinde.

TV5 d. 27/7: L'amour trop fort  (1981) (89' F)
Filmens titel henviser til venskabet mellem de to mænd, den yngre Charlie og den ældre Max, og den smukke butiksejer Rose-Maries forhold til Charlie. Begge forhold er rene postulater, og begge mænd postuleres at lave film, men nasser og stjæler sig frem. Jean Carmet som Max må endnu en gang klæde sig ud som kvinde, mens instruktøren Daniel Duval selv spiller gøge-ungen Charlie. Skønne Marie-Christine Barrault er i den grad skønne spildte kræfter i denne meningsløse rendestensfilm.

TV5 d. 17/7: La maladroite (Stella) (2019) (84' F)
Nærmest dramadokumentarisk spillefilm, som opruller den ubærlige skæbne, mange børn deler, nemlig at deres forældre mishandler dem - i dette tilfælde til døde. Uforståeligt, men vi véd, at den slags sker i den virkelige verden. Systemet svigter, ja, men mennesker føler også, at de har svigtet. Her ser man en skoleleder skrive sin opsigelse; hun spilles af den fremragende Isabelle Carré, jf. "De Gaulle" n.f.

3Sat d. 15/7: Hochzeitsstrudel und Zwetschgenglück (2020) (88' F)
Bag den lidt mærkelige titel (Bryllupsstrudel og blommelyksalighed) gemmer sig et ordinært melodrama om den unge storby-kvinde Hanna Grüber, den bondegård hun skal arve efter bedstemor, barndomsvennen Max, by-kæresten Alex og diverse forviklinger inden den forudsigelige slutning, men østrigske Fanny Krausz er en charmerende Hanna.

DR2 d. 12/7: De Gaulle (2020) (105' F)
Fascinerende psykologisk drama, som slår ned i de dage juni 1940, hvor Charles De Gaulles skæbne blev fastlagt: Hans forstødelse af samarbejdsregeringen i Vichy og fly-flugt til London samt hustru Yvonnes, tre børns og venners livsfarlige skibs-flugt ud af Frankrig. Meget velkomment viser filmen generalen som et sammensat menneske, der også kunne være bange, og bryder således med en del efterfølgende myter. Filmen viser desuden de interne skillelinjer i den britiske regering, hvor Churchill og Eden var klare i mælet, mens Lord Halifax var eftergivende over for Nazi-Tyskland. Lambert Wilson og Isabelle Carré spiller udmærket ægteparret De Gaulle, selv om de fysisk ikke helt passer.

3Sat d. 9/7: Suchkind 312 (2007) (89' F)
Melodrama med det reale udgangspunkt i de mange børn og forældre, som blev skilt fra hinanden under Anden Verdenskrig, men her bliver det desværre noget tyndt sentimentalt sjap med den spændende Janina Fautz i barnets rolle som eneste lyspunkt.

TV2Charlie d. 8/7: Le sang de la vigne # 01 Les larmes de Pasquin (2011) (95' F)
God lille krimi, som ikke skulle være blevet en serie, for klicheerne hober sig straks op: Den charmerende vin-kender, som bedre end politiet kan opklare mord blandt ikke blot vin-avlere, men også generelt. Første episode bunder interessant nok i nogle mænds tvivlsomme rolle under jødeforfølgelsen i det besatte Frankrig 1944, men derefter er der ikke noget at komme efter. Pierre Arditi udfylder hovedrollen pænt.

arte d. 2/7: Rocco e i suoi fratelli (1960) (170' S/H)
Udgangspunktet er centralt for det moderne italienske samfund: det tilbagestående Syditalien med de gamle familiemønstre versus det moderne, industrielle Norditalien omkring Milano. Som det sker i flere af hans film forfalder instruktøren Luchino Visconti til at betone en negativ biologisk-psykologisk determinisme (her omkring to af brødrene og en prostitueret plus dominerende reaktionær mor) frem for den åbenlyse positive tendens (uddannelse, lønarbejde, kærnefamilie). Det er langt og ind imellem hysterisk.

arte d. 28/6: Rosa Luxemburg (1986) (115' F)
Man skulle tro, at det dramatiske liv, Rosa Luxemburg fik, ville resultere i en spændende film, men Margarethe von Trotta er ligesom hendes fraskilte mand Volker Schlöndorff en instruktør, der kan dræne livet ud af et ellers interessant emne. Filmen får dog skabt et positivt indtryk af en revolutionær kvinde med mere medmenneskelighed og realisme end de fleste 'kolleger', inkl. Liebknecht, Lenin osv., og Barbara Sukowa passer til rollen.

3Sat d. 23/6: Der Mordanschlag (2018) (2 x 89' F)
Fremragende krimi, som fortæller en indviklet historie om et attentat på den meget selvstændige Treuhand-leder Dahlmann, der skal godkende overdragelsen af gamle DDR-virksomheder til nye ejere, hvilket giver ham fjender både blandt de ansatte DDR-borgere og de vesttyske kapital-interesserer. Samtidig forbereder en RAF (Rote Armé Fraktion) gruppe et attentat på Dahlmann og indsætter den unge uprøvede Sandra Wellmann som 'muldvarp'-sekretær hos Dahlmann, men da attentatet gennemføres og Dahlmann myrdes, er det ikke RAF, men det vesttyske BKA (BundesKriminalAmt) forfølger kun RAF-sporet med fatale følger. Fremragende skuespillere: Tysklands største nulevende skuespiller Ulrich Tukur spiller Dahlmann, Petra Schmidt-Schaller, som selv er DDR-barn, er Wellmann og Suzanne von Borsody hendes mor, Alexander Held er én af de skumle bagmænd, og Maximilian Brückner spiller den forsagte undersøger, hvis gode hypoteser kasseres af cheferne, og Jenny Schily er det erfarne, iskolde RAF-medlem. Vigtige pointer om, hvordan DDR's STASI (StaatsSicherheitsdienst) havde støttet RAF for at skabe kaos i Vesttyskland, og hvordan vesttyske firmaer uhæderligt udnyttede adgangen til og overtagelsen af DDR-virksomheder i 1990'erne. Gråt i gråt på begge sider.

Das Erste d. 22/6: Alphamann # 2 Die selbstmörderin (1999) (89' F)
To afsnit var, hvad denne 'serie' blev til. Profilløs blind psykolog og familie-terapeut, som ikke kan finde ud af sit eget liv, forsøger uden succes at hjælpe den unge kvinde Nadja, der er flygtet fra voldtægtsmand, som holder hende indespærret i kælder, og som også er våbenhandler. Utroværdig fortælling reddes delvis af Anica Dobra i rollen som Nadja.

arte d. 19/6: Red River (1948) (130' S/H)
Howard Hawks forsøger sig her med et stort anlagt western-epos, hvor flere elementer peger hen mod senere og bedre film. Hawks giver John Wayne plads til at vise, hvor fin en skuespiller, han kunne være, og rollen som den forbitrede kvægdriver henviser til den tragiske outsider, som har mistet meningen med det hele, i "The Searchers" (John Ford, 1956). Billederne, som indleder slut-opgøret minder også i deres dysterhed om optakten til "Let's go home, Debbie" i Fords film. Joanne Drus rolle svarer til de handlekraftige, smukke kvinder i mange andre Hawksfilm, bl..a. de senere westerns. Coleen Gray har den utaknemlige rolle som kvinden, der lades tilbage, men gør den så uforglemmelig, som den skal være. Der er m.a.o. meget bemærkelsesværdigt i "Red River", men som helhed forekommer filmen dog for lang, den rummer nogle idiotiske studie-optagelser, som bryder med landskabsbillederne, og den skriger naturligvis efter bredformat og farver, men det skulle blive meget værre, nemlig The Big Sky (1952), før Hawks fik perfektioneret sin form for westerns og eventyrfilm i Rio Bravo (1959), Hatari! (1962), El Dorado (1966) og Rio Lobo (1970) - fire fejlfrie film, der kan nydes igen og igen.

DR2 d. 17/6: The Comancheros (1961) (105' F)
Den ungarsk fødte Hollywood-håndværker Michael Curtiz sluttede en karriere fuld af højdepunkter med denne kedelige western. Curtiz var dødeligt syg, og formodentlig har John Wayne instrueret en stor del af filmen, som har flere elementer og motiver fælles med Waynes westerns for Howard Hawks. Ja, filmen skriger på Hawks og hans tro manus-forfatter Leigh Brackett, som kunne have givet historien om våbensælgere og spillere det tiltrængte tempo, humor og pep.

arte d. 12/6: Fantasma d'amore (1981) (95' F)
Dino Risi instruerede især komedier, men forsøger sig her med en parapsykologisk kriminalfilm. Filmen kan ses for en usædvanlig alvorlig og neddæmpet Marcello Mastroianni og som én af Romy Schneiders sidste film, men forvrøvlet snyd er den.

arte d. 12/6: La Ciociara (1960) (100' S/H)
Længe før Ettore Scolas Una giornata particolare (1977) viste Vittorio De Sica her i fuldt flor den alvorlige og dramatiske side af Sophia Loren. Filmen er en fremragende, desillusioneret og realistisk skildring af krigen med betoning af kvinderne som ofre.

ZDF d. 4/6: Katie Fforde # 39 Ein Haus am Meer (2020) (89' F)
Dybest set ikke en TV-serie, men en række film, som kun har det til fælles, at de bygger på romaner af den engelske forfatterinde Katie Fforde, ofte melodramer, men her en komedie og tilmed veloplagt. Ulrike Folkerts, der ellers er mest kendt som Kommissar Lena Odenthal i "Tatort"-serien, viser nye sider af sig selv i denne generationskomedie, hvor datterens kæreste viser sig at være hendes egen kæreste fra engang.

DR1 d. 4/6 2023: Midsomer Murders # 88 A Sacred Trust (2011) (89' F)
"Kriminalkommissær Barnaby", som begyndte i 1997 og stadig produceres, er én af de mest viste krimiserier i dansk TV. DR viser de nyere sæsoner, TV 2/Charlie de ældre, og man får det indtryk, at serien er særlig populær i Danmark, også når én af episoderne lader de engelske undersøgere møde danske ditto i København. Seriens intriger bygger på overraskelses-momentet, idet Barnaby forholder sine medarbejdere og os seere afgørende oplysninger. I denne episode er der ingen antydning af, at Barnaby har undersøgt én af personernes fortid som lejesoldat, før det sent pludselig kommer frem i en samtale med én af nonnerne på gerningsstedet og giver sagen en helt ny drejning. Men serien er godt engelsk TV-håndværk, hvor man kan more sig med at finde kendte engelske skuespillere eller med de ofte særprægede måder at aflive mennesker på. Da serien 2011 skiftede fra John Nettles' noget arrogante Barnaby til fætteren, Neil Dudgeons Barnaby, fik man en mere sympatisk, men udtryksfattigere hovedperson, en nydeligere kone (Fiona Dolman) og en sød hund, men ellers ingen fornyelse: Dødsraten i Midsomer er stadig høj.

DVD d. 2/6: A Dandy In Aspic (1968) (100' F)
Det er uendelig trist, at den fremragende (western-) instruktør Anthony Mann skulle ende sine dage - kun 60 år gammel - under optagelserne i 1967 af denne meget engelske film, som endte med at være langt under hans niveau. Det er en andenrangs spionagefilm, hvor den danske biograftitel, "Dobbeltspion i Berlin", afslører det meste. Skuespiller Anthony Harvey gjorde filmen færdig, men ukendte bidrog med tåbelige visuelle effekter. Nogle af ude-optagelserne fra Vestberlin er instrueret af Mann selv, og det kan faktisk ses.

France 2 d. 31/5: Les enfants des justes (2022) (95' F)
Traditionel, men sympatisk modstandsfilm. Titlen hentyder til 'de retfærdige', de fransk-mænd som med fare for eget liv hjalp flygtninge og beskyttede jødiske børn for den nazistiske besættelsesmagt og dens kollaboratører. Her er det landbo-ægteparret Blanche og Virgile; de får et ganske særligt forhold til den lille talentfulde jødiske pige Sarah.

3Sat d. 28/5: Heidi - Sehnsucht nach der Heimat (1952) (95' S/H)
Ved siden af de mange larmende, trættende italienske komedier findes også nogle gode af den underkendte Luigi Comencini. I denne tidlige film er forlægget børnebogen Heidi (1881), og tyve år efter lavede han sin egen Pinocchio-udgave for TV. Comencini sætter med humor og bidende ironi det kærnesunde, naturlige pigebarn over for snæversynet hos storbyens borgerskab og landsbyens 'elite', ligesom han i senere film kontrasterer frodig erotik med den undertrykkende overklasse. Set i dag er det slående, hvordan Comencini fremhæver den frie, uskadede natur i forhold til den larmende storby. Inden Heidi kommer hjem til bedstefar i bjergene, når hun endda at 'befri' veninden i rullestol.

Bio Herning d. 26/5: What's Love Got To Do With It? (2022) (105' F)
Lily James medvirker, men se min anmeldelse lige her


ZDF d. 25/5: Der Junge muss an die frische Luft (2018) (100' F)
Den tyske komiker Hape Kerkeling blev international berømt, da han d. 25/4 1991 med held udgav sig for den nederlandske dronning Beatrix, og ellers er han i Tyskland kendt for talløse TV shows og nogle (heldigvis) få spillefilm. Hans selvbiografi er grundlaget for denne film og illustrerer en problemfyldt barndom mærket af moderens selvmord og erkendelsen af egne evner til at optræde og parodiere. Instruktøren Caroline Link har lavet en stribe fine film om børn; i denne film giver hun et overbevisende miljø- og tidsbillede, og person-instruktionen er fremragende, men hun synes rigeligt bundet af Kerkelings evindelige selv-promovering. epd film ser mere positivt på filmen.

Bio Herning d. 25/5: Asfalt (2023) (82' F)
På en øde landevej i Vestjylland holder lastbilchaufføren med den nyligt tilkomne datter som passager. Vejskiltet viser Holstebro til venstre, Thyborøn til højre. Han må vælge. Så jordnært illustrerer filmen et afgørende medmenneskeligt valg, jf. anm. i Kirke og Film.

DVD d. 24/5: The Three Faces Of Eve (1957) (90' S/H)
Endnu en mislykket film af Nunnally Johnson, en skildring af en hustru og mor som har forskellige psykiske personligheder. Det er overpædagogisk og overgearet: Joanne Woodward får frit løb, og det er ikke interesse-vækkende.

DVD d. 24/5: The Man In The Gray Flannel Suit (1956) (150' F)
Et slapt manuskript og en livløs grå Gregory Peck i titelrollen saboterer ambitionerne om en arbejdsliv contra familieliv fortælling. Den ubehændige instruktør Nunnally Johnson lægger både en parallel-historie om en moden mand og en historie fra krigens tid oveni. Tungt og overfladisk. Fredric March giver i momenter et vist løft, men associerer også til den langt bedre efterkrigsfilm The Best Years Of Our Lives (1946). Lee J. Cobb i atypisk rolle bruges næsten ikke, og Jennifer Jones virker fejlplaceret. Pudsig 'vignet': Filmens børn ser i øvrigt meget TV og tæller de mange mord på den lille skærm.

DVD d. 23/5: The Rains Came (1939) (100' S/H)
I samtiden vakte filmens genskabelse af jordskælv og oversvømmelse i Indien stor opmærksomhed, og den tragiske kærlighedshistorie mellem en indisk læge (Tyrone Power) og en engelsk aristokrat (Myrna Loy) skulle have været hovedattraktionen, men fungerer ikke. Loy virker helt fejlplaceret, udtrykker fint sin klasses arrogance og kynisme, men kan slet ikke bære forvandlingen til tragisk heltinde i filmens anden halvdel. Instruktøren Clarence Brown giver i det hele taget en krads-parodisk skildring af landets engelske elite og er helt på hjemmebane i den romantiske kærligheds-historie om den modne mand og den purunge missionærdatter, som George Brent og Brenda Joyce (i hendes debutfilm) gestalter strålende med både romantisk følelse og humor.

DVD d. 23/5: The Snake Pit (1948) (107' S/H)
Der hænger et billede af Sigmund Freud på væggen hos én af lægerne, og som mange andre Hollywoodfilm i 1940'erne anvender denne freudianske elementer: barndoms-traumer m.m.. Men filmen er også én af de første - om ikke den første - til at skildre den forfærdelige behandling, som sindssygdomme engang fik. Trods titlen sker det på en ikke-sensationalistisk måde med fremragende skuespil af Olivia De Havilland. Instruktøren Anatole Litvak var en livsnyder, som instruerede alskens film med stor behændighed, men denne film synes at have betydet mere for ham end alle de andre.

arte d. 22/5: Remorques (1941) (80' S/H) jf. French Films 
En god lille film af den undervurderede Jean Grémillon og en film i den bølge af fransk film, som kaldes den poetiske realisme, dvs. tragiske kærlighedshistorier. Denne film er delvist optaget i Bretagne, og den er mere realistisk og mindre kunstlet end så mange andre film i bølgen, men virker alligevel lidt for velkendt. Jean Gabin spiller kaptajn på en slæbebåd, som skal redde skibe og mandskaber i vanskeligheder ved kysten; Michèle Morgan spiller 'kvinden fra havet' (den danske titel) og Madeleine Renaud hustruen.

TV2 d. 22/5: A Walk Among The Tombstones (2014) (110' F)
En enkelt historie om en privatdetektivs opsporing af to psykopatiske mordere bliver pakket ind i halvkvædede viser, uvedkommende bipersoner, og selv sympatiske Liam Neeson kan ikke redde denne anstrengte, prætentiøse tomgang.

3Sat d. 20/5: Der See der Träume (2006) (89' F)
Psykologisk drama, hvor Ursula Buschhorn spiller en kvinde, der må ændre sit liv, da ægtemanden forlader hende. I hjemstavnen møder hun mennesker, hun kan være noget for; det giver mening, og drømmenes sø er baggrund. Men det kniber for instruktøren Wolf Gremm at balancere den indviklede intrige, sådan at de rigtige dele uddybes.

3Sat d. 20/5: Das Mädchen aus der Torte (1999) (87' F)
Klicheerne står i kø i denne kærligheds-forvirrings-komedie, hvor den østrigske skuespiller Peter Weck forsøger sig som instruktør. Man må endog trækkes med de klæge Rainhard Fendrich og Heio von Stetten, men de kvindelige medvirkende fejer alle indvendinger til side: Ursula Buschhorn, Marion Mitterhammer og selveste Gudrun Landgrebe. Når Buschhorn springer ud af lagkagen, kan man ikke forlange mere.

DVD d. 18/5: Mayerling (1968) (135' F) jf. French Films  
Storfilm, som ikke får noget ud af den autentiske historie om kronprins Leopold og baronesse Vetsera. Omar Sharif og Catherine Deneuve er bogstavelig talt meget blege udgaver af hovedpersonerne. Selv om Ava Gardner og James Mason også medvirker, er det hele ligegyldigt. Aanatole Litvaks 1936-udgave er derimod fremragende.

Das Erste d. 18/5: Hopfensommer (2011) (89' F)
Instruktøren Christian Wagner fornyr formlen for bondedramaer med en moderne familie-forviklingshistorie omkring en humle-gård. Ikke ganske overbevisende og slet ikke slutningen, men skuespillerne er rigtig gode: især Fritz Karl og Christina Hecke.

arte d. 17/5: Todos lo saben (2016) (130' F)
Den iransk fødte Asghar Farhadi benytter sig af tidens mest kendte spanske skuespillere, Penélope Cruz og Javier Bardem, men helt uden glamour. Hvad der begynder med en bryllupsfest og bortførelse af teenage-pige, bliver til et drama: Hemmeligheder afsløres, ægteskaber og andre nære relationer går i stykker, uanset at pigen faktisk findes til sidst, omend traumatiseret. Filmen minder om Antonionis skelsættende L'avvenura (1960), der til en begyndelse handler om en forsvunden kvinde, men efterhånden om alt muligt andet. Det samme sker her - noget omstændeligt - men ikke i Antonionis knastørre form, som mest egner sig til teoretisering om opløsningen af den klassiske fortællemåde.

DVD d. 16/5: Crime Of Passion (1956) (85' S/H)
Instruktøren Gerd Oswald (1919-1989) kom med sin familie til USA i 1930'erne. Far Richard Oswald (1880-1963) var også filminstruktør. Denne film har det samme problem som mange andre kriminalfilm med Barbara Stanwyck, nemlig at hun er overbevisende som 'farlig' og ondskabsfuld, men utroværdig som én der virker tiltrækkende på mænd - her en kriminalinspektør (Raymond Burr), der står i vejen for den forfremmelse, hun mener tilkommer hendes ægtemand (Sterling Hayden).

DVD d. 15/5: Back Street (1961) (105' F)
Berømt roman fra 1931 af Fannie Hurst, som har skrevet forlæg til flere af Hollywoods bedste melodramaer. Historien om den umulige kærlighed mellem den unge mand (John Gavin) og den modne kvinde (Susan Hayward), ødelagt af aggressiv hustru (Vera Miles), har store muligheder, men David Miller savner finesserne hos Frank Borzage, Jean Negulesco, Douglas Sirk eller John M. Stahl, som også har filmatiseret Hurst-romaner, og måske har Hollis Alpert ret: Hayward og Miles skulle have byttet roller. Ligesom Grace Kelly var både Hayward og Miles på tale til Hitchcocks Vertigo (1958); hidtil har jeg ikke kunnet forestille mig dem dér, men her ligner Miles faktisk lidt både Novak og Kelly. Den vidunderlige Vera Miles (IMDb) bliver i år 94 år, jf. Tribute og Aveleyman.

DVD d. 15/5: The Female Animal (1958) (85' S/H)
Melodrama om mor, datter og elsker i et filmmiljø. Skrabet Hollywood om Hollywood. Jane Powell er fejlanbragt som datteren, men mest trist er det at se Hedy Lamarr i dette andenrangsværk af Harry Keller: "a sad waste", som Leonard Maltin skriver, jf. sygeplejersken, som siger til Lamarrs alter ego, at hun er bedre end sine roller.

NDR d. 13/5: C'era una volta il West (1968) (160' F)
Den italienske westerns højdepunkt, et storslået filmdrama, nonsens for snusfornuften, men dybt bevægende for alle med sans og sind for en en eksalteret Gesamtkunst, hvor billeder, landskaber, mennesker, lyde og musik smelter sammen i en række højdepunkter - en arv fra romantikkens litteratur, malerkunst og opera. En række fremragende ansigter/ skuespillere - nogle af dem i et nyt rollefag. Filmen er utænkelig uden den geniale komponist Ennio Morricone og instruktøren Sergio Leone, som her kombinerer den individuelle hævnhistorie med den store historie om det vilde vestens civilisering.

NDR d. 13/5: Escape From Alcatraz (1979) (110' F)
Filmen 'snyder' ved første syn i al sin enkelhed, men vinder ved gensyn, fordi den er så omhyggelig i det rolige fremadskridende tempo, hvormed vi følger flugtprojektets opståen og udførelse. Filmen er det sidste samarbejde mellem instruktøren Don Siegel og Clint Eastwood - og desuden Siegels sidste gode film. Eastwood gav som instruktør fængselslivet en ny drejning i The Mule (2018).

DVD d. 13/5: Fancy Pants (1950) (90' F)
Umorsom western-komedie, hvor Bob Hope byder på slappe gentagelser af hans typiske kujon-træk, dertil et mislykket partnerskab med Lucille Ball, og oven i købet gentager John Alexander uden megen humor sin Teddy Roosewelt-rolle fra Arsenic And Old Lace (1944). Filmen her varsler den nedtur i Hopes karrière, som slog igennem i 1960'erne.

Blu-ray d. 12/5: César et Rosalie (1972) (110' F) jf. French Films   
Gensynet med denne film minder om savnet af Claude Sautet og dermed savnet af de gode medmenneskelige fortællinger, som Sautet lavede en perlerække af 1960-1995, helt uden den kynisme eller golde formalisme, som andre har dyrket før og efter Sautet. Det er klassisk fortalte film og måske derfor undervurderet i kritikerkredse. Yves Montand og Romy Schneider Romy Schneider er helt rigtige i titelrollerne her, hvor Montand spiller César med høj cigarføring, en mand som tager alt for givet, også Rosalie, men som lærer værdien af det venne-fællesskab han også er en del af - en prioritet i Sautets film både som tema og i pagt med hans faste kreative hold og alle de fremragende biroller, bl.a. en ung Isabelle Huppert. Den eneste svaghed i kærligheds-trekanten er den intetsigende, pæne Sami Frey som David, ikke et reelt alternativ til César. Filmens slutning er en alvorlig pendant til slutningen i komedien Trouble In Paradise (Ernst Lubitsch, 1932).

TV5 d. 11/5: La règle du jeu (1939) (100' S/H) jf. French Films  
Fransk filmklassiker, som refererer til skuespillet Le mariage de Figaro (1784) af Pierre Beaumarchais (1732-1799), og som har opnået lignende klenodie-status. Skildringen af menneskenes 'spil' med hinanden tolkes af nogle som et realistisk livssyn. Blandingen af komedie og enkelte tragiske elementer kan dog ikke skjule køligheden i menneskesynet. Det er et skue og et spil, formelt 'perfekt', men distanceret og ikke rigtig vedkommende, men jeg havde tidligere en anden opfattelse.

3Sat d. 5/5: Der Untergang (2004) (155' F)
Et mesterværk i nyere tysk film. Ingen anden film har givet et så stærkt og tæt indblik i Det tredje Riges undergang, de få medmenneskelige lyspunkter og de mange lidelser, officerers, embedsmænds og nazisters forfejlede troskab mod ed til en illegal fører - og nazitoppens altødelæggende vanvid, der i slutfasen ikke var til at stoppe. Nærmest alle de bedste nulevende tyske skuespillere er samlet i denne film og har fået de helt rigtige roller. Oliver Hirschbiegel havde forinden instrueret adskillige episoder af den østrigske TV-serie Kommissar Rex (1994-2004), men har efter denne film kun markeret sig positivt med Elser (2015) og spionageserien Der gleiche Himmel (2017). Han bliver i "Der Untergang" solidt støttet af den medlevende producent Bernd Eichinger, bogen og forskningen af historikeren Joachim Fest og bogen af én af Adolf Hitlers sekretærer, Traudl Junge, som aflægger sit skyldbetyngede vidnesbyrd i filmens autentiske PS.

DR2 d. 5/5: Alone In Berlin (2016) (100' F)
De færreste af os kender til at leve i et totalitært samfund og hvor selvmorderisk det er at gøre modstand. For mange almindelige tyskere var meddelelsen om børns eller fædres død ved fronten en øjenåbner for nazidiktaturets løgne. Sådan er det for ægteparret i denne film, som reagerer med omdeling af antikrigs-postkort og hermed påkalder sig regimets forfølgelse. Filmen er instrueret af Vincent Perez, men er et typisk engelsk drama med kvaliteter i tidsbillede og skuespil: Emma Thompson og Brendan Gleeson i hovedrollerne og flere andre. Det er mærkeligt at opleve Jeder stirbt für sich allein, den sidste roman af Hans Fallada, i en så engelsk og poleret udgave. For Fallada var livet slut, men mange tyskere kom til at leve videre i et nyt totalitært samfund: DDR.

DR2 d. 5/5: The Heroes Of Telemark (1965) (105' F)
Solid standard krigsfilm vedr. kampen om 'det tunge vand' i Norge under Anden Verdenskrig - med tydelige kendetegn af instruktøren Anthony Mann i billederne af modstandskæmperne ude i det norske landskab. Kirk Douglas og Richard Harris gør fyldest, men ikke mere, og Ulla Jacobsson er næsten anonym.

DVD d. 2/5: The Lady Is Willing (1942) (92' S/H)
Underkendt komedie, hvis danske biograf-titel, "Han, hun og babyen", refererer til Howard Hawks' berømte Han, hun og leoparden (1938). Marlene Dietrich viser, at hun også kan være crazy-comedienne; hun spiller en sangerinde, der gifter sig - med en læge og kaninforsker (Fred MacMurray) - for at kunne adoptere en bedårende baby. Instruktøren Mitchell Leisen overrasker med en 180 graders vending til sidst.

DVD d. 2/5: Vynález zkáxy (1958) (En dødelig opfindelse) (83' S/H)
Karel Zemans film kombinerer spillefilm med animation inspireret af original-tegninger i Jules Vernes bøger, som også har inspireret filmens handling, ja så meget, at den er blevet kaldt "Kaptajn Nemos sidste bedrift", selv om Nemo ikke optræder. Det er den rige Artigas, som vil erobre verden med en bombe, og filmen kan tolkes som en fredspolitisk kommentar ind i datidens øst-vest-koldkrig.

DVD d. 1/5: Rawhide (1959-1965) (eps. à 49' S/H)
Western TV-serie om nogle kvægdrivere. Serien var på 217 episoder fordelt på 8 sæsoner. Én af de gennemgående skuespillere var Clint Eastwood, som her blev bemærket af Sergio Leone og gjort til stjerne via tre fremragende italienske westerns. "Rawhide" har dog mange småkedelige episoder, f. eks. # 116 Incident Of The Hunter og # 118 Incident At Cactus Wells, som jeg så på denne dag.

DVD d. 1/5: Black Angel (1946) (81' S/H)
Roy William Neill forsøgte i denne sin sidste film at få en god film noir ud af Cornell Woolrich-bogen, hvis fortænkte intrige er beslægtet med "Phantom Lady" (se n.f.): En hustru (udmærket spillet af June Vincent) forsøger s.m. en alkoholiseret pianist at opklare, hvem der begik det mord, som hendes ægtemand er dømt for. Gode detaljer og sange undervejs, men også kedelige passager og som helhed ikke vellykket.

DVD d. 1/5: Phantom Lady (1944) (87' S/H)
Robert Siodmak var én af de indvandrede tyske instruktører, som fandt sig godt til rette i 1940'ernes film noir-bølge i USA. Med denne film indleder Siodmak sin egen film noir-periode og desuden karrieren for Ella Raines. Filmen bygger på en roman af Cornell Woolrich (= William Irish), og intrigen - titelpersonen er et vidne, som kan give den mandlige hovedperson et alibi i.f.m. mordet på hans hustru - er som så ofte hos Woolrich udspekuleret, men Siodmak får en elegant og meget noir film ud af det med plads til en morsom latino-sangerinde. Ligheden med François Truffauts sidste film, Vivement Dimanche (1983) er påfaldende, selv om dén bygger på en anden forfatter og roman.

DR2 d. 29/4: Hour Of The Gun (1967) (100' F)
Denne western siges at være tættere på de historiske fakta vedr. Earp-brødrene og Clanton-familien, men den er kedelig og 'stivbenet' med James Garner helt fejlplaceret.

3Sat d. 24/4: Nur der Berg kennt die Wahrheit (2011) (89’ F)
Det fascinerende landsby- og bjergmiljø bruges her mindre idyllisk end så ofte. By-mennesket Johanna (Mira Bartuschek) vil opklare venindes død, men møder en mur af tavshed hos de indesluttede bjergboere; der skal slagsmål og skud til for at forløse 'knuderne'. Trods 'happy end' en relativt realistisk bjergfilm, hvor landmiljøet ikke er éntydigt positivt, men gemmer på hemmeligheder. Også det er Griesmayr mand for.

3Sat d. 24/4: Paradies in den Bergen (2004) (89' F)
Hyggelig familiefilm, hvor Katja Stern (Ursula Buschhorn igen) forlader Leipzig og ægtemand Erik sammen med sin astmasyge dreng Christopher og opsøger et kursted i de fascinerende østrigske bjerge. Den jaloux hotel-værtinde (Elisabeth Lanz) kan bare se til, hvordan Katja og medhjælpen Johannes forelsker sig. Krimi-instruktøren Hartmut Griesmayr kan også hygge.

TV5 d. 24/4: La voleuse (1966) (83' S/H) jf. French Films  
Trods stjernebesætning med Romy Schneider og Michel Piccoli har historien om et desperat barnløst ægtepar et koldt, ligegyldigt udtryk; vi er langt væk fra Sautet. Dog har Jean Chapot lavet bedre film, f. eks. Les granges brûlées (1973) m. Signoret og Delon.

TV5 d. 24/4: Faites comme si je n'étais pas là (2000) (87' F) jf. French Films  
Primitiv hverdagsrealisme om forvirret voyeur-teenager i forvirrede omgivelser. Mor spilles af Aurore Clément, men man får ikke lyst til mere af instruktøren Olivier Jahan.

Das Erste d. 23/4: Auf den Spuren der Vergangenheit (2005) (89' F)
Forudsigeligt melodrama, som nydelige Ursula Buschhorn holder i live. Hun spiller en læge-datter, der skal have fat i sønnen til en døende gammel mand. Filmen tematiserer forholdet ml. fædre og børn i tre eksempler. Instruktøren Sharon Von Wietersheim er født i USA, men har næsten udelukkende arbejdet i Tyskland.

Das Erste d. 23/4: Zwei Herzen und ein Edelweiss (2008) (89' F)
Forudsigelig, men underholdende komedie om fraskilt mor med to børn, som arver onkels gård i bjergene uden for München. Noget af en tour de force for Julia Jäger i hovedrollen, mens Sascha Hehn og Florian Fitz er de rivaliserende mænd. Instruktøren Helmut Metzger - med talløse TV film på kortet - er pålidelig, men ikke mere.

DR2 d. 22/4: Sabata - dræberen (1969) (105' F)
Den først af tre italienske westerns om skarpskytten Sabata. En rodet historie om en masse penge, som en bys bedsteborgere har tilranet sig, og som titelpersonen og hans umage hjælpere også er interesseret i. Filmen eksemplificerer, at sub-genren er ved at løbe ud. Tidstypisk/fjollet kaldes instruktøren Gianfranco Parolini for Frank Kramer og filmen originalt for "Ehi amico... c'è Sabata. Hai chiuso!". Parolini er én af de mindste ånder i.f.t. Sergio Corbucci, Damiano Damiani, Sergio Leone, Giulio Petroni, Sergio Sollima, Duccio Tessari og Tonino Valerii. Sabata-filmene var intet uden karismatiske Lee Van Cleef (død December 1989), som bygger videre på sin figur i Leone-filmene.

DR2 d. 21/4: The Children Act (2017) (105' F) (Dommerens valg)
Psykologisk drama om kvindelig dommer i ægteskabelig krise og en syg ung mand, som ikke vil modtage blodtransfusion (Jehovas Vidner). De to kommer hinanden nær rent psykisk. Filmen er repræsentativ for instruktøren Richard Eyre og for de engelske skuespilleres soliditet, men end ikke Emma Thompson som dommeren kan forbedre filmens ikke-overbevisende, konstruerede udtryk.

DR2 d. 18/4: Das Haus der Träume (2022) (12 eps. à 45' F)
Standard-dramaserie, der følger mennesker i og omkring stormagasinet Jonaß i Berlin årene 1928-1933. Ikke alle de mange forskellige personer og forviklinger virker interessant, og det gør serien unødvendig lang. Først til sidst, da trykket fra de brunskjortede plattenslagere tager til, bliver det spændende. Serien bygger på romanen Torstrasse 1 (2012) af Sybil Volks, men stormagasinet er autentisk. Foreløbig to sæsoner af serien, åben slutning lægger dog op til en tredje. Første sæson er instrueret af Sherry Hormann (f. 1960 i New York) og anden af Umut Dag (f. 1982 i Wien). Jonaß-ejerens hustru spilles af den fascinerende Nina Kunzendorf kendt fra Phoenix (2014),  Woman In Gold (2015) (titelpersonen: Gustav Klimts model Adele Bloch-Bauer), Altes Land (Sherry Hormann, 2020) og tredje sæson af serien Charité (2021).

DR2 d. 17/4: Nebel im August (2016) (120' F)
Stærkt psykologisk drama på baggrund af en nazistisk eutanasi-anstalt. Tiden og miljøet er fint genskabt, og de to børneskuespillere Ivo Pietzcker og Jule Hermann er fantastiske - sidstnævnte spiller Nandle, eneste overlevende i virkeligheden. Filmen lader effektivt pæne Sebastian Koch og underskønne Henriette Confurius spille mod type som hhv. dødslæge og sygeplejerske. Teksterne til slut oplyser, at den ansvarlige læge slap billigt efter krigen, og kun sygeplejersken fik en vis straf - desværre typisk for Adenauer-perioden. Instruktøren Kai Wessel (f. 1961) har også lavet andre udmærkede tidsbilled-film, f. eks. den biografiske Hilde (2009) om Hildegard Knef og Die Flucht (2007) om flygtningene fra Østpreussen ved Anden Verdenskrigs slutning.

DR2 d. 15/4 Man Of The West (1958) (100' F)
Én af de fremragende westerns af Anthony Mann. Når den ikke er én af de allerbedste, skyldes det, at Gary Cooper - ligesom i Fred Zinnemanns High Noon - overdriver det lidende og selvmedlidende i hovedrollen, og at Lee J. Cobb overspiller den perverse skurk. Helten vender tilbage et helvede, som han engang var en del af, og skal nu bringe sig selv og den kvindelige hovedperson (Julie London) ud af det igen.

3Sat d. 9/4: A Royal Night Out (2015) (95' F)
En sød og velgjort bagatel af den solide Julian Jarrold om de to engelske prinsesser, som i 1945 tager i byen for at være med til at fejre krigens afslutning.

Das Erste d. 8/4: Auf der anderen Seite ist der Grass viel grüner (2017) (105' F)
Klichéfuld komedie om forvirret kvinde mellem to mænd. Instruktøren Pepe Danquart er tvillingebror til instruktøren Didi Danquart, to anonyme og upålidelige håndværkere.

NDR d. 1/4: Der Flensburg Krimi: Der Tote am Strand (2021) (89' F)
TV-krimi, som skulle have indledt en serie, men den blev ikke til noget. Mordsagen munder ud i en sag om en kvinde, der engang kidnappede og opfostrede et spædbarn, som herved blev frataget den danske biologiske mor. Denne historie fungerer godt og vedkommende, men det tager for lang tid at komme frem til den.

NDR d. 1/4: Vadder, Kutter, Sohn (2017) (89' F)
Lars Jessen, som ellers har lavet flere gode episoder af "Tatort" og den væsentlige Am Tag als Bobby Ewing starb (2005), jf. min anmeldelse, får ikke noget vedkommende ud af denne komedie om ung mand, der besøger musik-glad, bankerot far i fiskerflække.

MARTS
ZDF d. 2/3: Die Bergretter # 84 Um jeden Preis (Heinz Dietz, 2022) (89' F)
arte d. 4/3: La donna più bella del monde (Robert Z. Leonard, 1955)
3Sat d. 4/3: Ein Dorf wehrt sich (Gabriela Zerhau, 2019)
3Sat d. 4/3t: Unlocked (Michael Apted, 2017)
Das Erste d. 5/3: Tatort # 1227 Magic Mom (Michaela Kezele, 2022)
TV3+ d. 7/3: The Padre (Jonathan Sobol, 2018)
ZDF d. 10/3: Der Alte # 452 Helden von nebenan (Marcus Ulbricht, 2022)
DR1 d. 11/3: Lewis # 09 Allegory Of Love (Bill Anderson, 2009)
DR1 d. 11/3: Midsomer Murders # 077 The Silent Land (Peter Smith, 2010)
DR1 d. 11/3: Lewis # 10 The Quality Of Mercy (Bille Eltringham, 2010)
arte d. 13/3 arte: Rebecca (Alfred Hitchcock, 1940)
3Sat d. 14/3: Meister des Todes (1) + ( 2 ) (Daniel Harrich, 2015/2020)
TV5 d. 15/3: Pour l'honneur d'un fils (Olivier Guignard, 2020)
arte d. 15/3: Kolja (Jan Svĕrák, 1996)
arte d. 16/3: Nahschuss (Franziska Stünkel, 2020)
ZDF d. 16/3: Die Bergretter # 85 Altes Eisen (Heinz Dietz, 2022)
ZDF d. 17/3: Der Alte # 453 Der Preis den ich zahle (Marcus Ulbricht, 2022)
ZDF d. 17/3: SOKO Leipzig # 452 Schunkeltod (Ann-Kristin Knubben, 2022)
NDR d. 18/3: Mutter, Kutter, Kind (Mathias Tiefenbacher, 2022)
ZDF d. 18/3: Der Staatsanwalt #84 Spiel, Satz, Tod (Ayse Polat, 2019)
DVD d. 19/3: Rawhide # 89 The Lost Tribe (George Templeton, 1962)
DVD d. 19/3: Cry Terror (Andrew L. Stone, 1958)
TV2dk d. 22/3: The Marksman (Robert Lorenz, 2021)
arte d. 23/3: Sunshine (István Szabó, 1999)
TV5 d. 24/3: Notre histoire (Bertrand Blier, 1984) jf. French Films  
ZDF d. 24/3: Der Alte #454 Abstiegsangst (Axel Barth, 2023)
ZDF d. 24/3: Letzte Spur Berlin #127 Todesangst (Bettina Braun, 2023)
DR1 d. 25/3: Lewis #11 The Point Of Vanishing (Maurice Phillips, 2009)
3Sat d. 25/3:  Das Zeugenhaus (Matti Geschonneck, 2014)
DR1 d. 25/3: Lewis #12 Counter Culure Blues (Bill Anderson, 2009)
TV5 d. 31/3: Le milieu de l'horizon (Delphine Lehericey, 2019)

FEBRUAR
DR2 d. 1/2: Das Haus der Träume (1+2) se d. 18/4
arte d. 1/2: Hannibal (Edgar G. Ulmer, 1960)
NDR d. 2/2: Morden im Norden #121 Liebeslügen (Christoph Eichhorn, 2022)
NDR d. 2/2: Morden im Norden #122 Harte Prüfung (Michael Riebl, 2022)
ZDF d. 3/2: Der Staatsanwalt #107 Wein und Mord (Ulrick Zrenner, 2022)
ZDF d. 3/2: SOKO Leipzig #446 Schlag für Schlag (Herwig Fischer, 2022)
NDR d. 4/2: Dschungelkind (Roland Suso Richter, 2011)
ZDF d. 5/2: Frühling #42 Flüsternde Geister (Axel Barth, 2022)
Das Erste d. 6/2: Morden im Norden #130 Blutspur (Christoph Eichhorn, 2022)
arte d. 6/2: Es geschah am hellichten Tag (Ladislao Vajda, CH 1958)
arte d. 7/2: In Wahrheit #01 Mord am Engelsgraben (Miguel Alexandre, 2017)
DR2 d. 7/2: Das Haus der Träume (3+4) se d. 18/4
arte d. 8/2: 125 rue Montmartre (Gilles Grangier, 1959) jf. French Films  
3Sat d. 8/2: Das letzte Stück Himmel (Jo Baier, 2007)
arte d. 9/2: Les innocents (Anne Fontaine, 2016)
NDR d. 9/2: Morden im Norden #123 Reifeprüfung (Michael Riebl, 2022)
NDR d. 9/2: Morden im Norden #124 Perfides Spiel (Michael Riebl, 2022)
ZDF d. 11/2: Helen Dorn #17 Das Recht zu schweigen (Friedemann Fromm, 2022)
ZDF d. 11/2: Der Alte #414 Die Kunst des Scheiterns (Johannes Grieser, 2018)
ZDF d. 12/2: Frühling #43 Lauf weg, wenn du kannst (Axel Barth, 2022)
DR2 d. 14/2: Als Hitler das rosa Kaninchen stahl (Caroline Link, 2019)
arte d. 15/2: Fire Down Below (Robert Parrish, 1957)
arte d. 16/2: Les fantômes d'Ismaël (Arnaud Desplechin, 2017) jf. French Films  
DRTV.dk d. 17/2: Das Haus der Träume (5+6) se d. 18/4
ZDF d. 17/2: SOKO Leipzig #448 Das Leben ist kein Ponyhof (Franziska Jahn, 2022)
ZDF d. 18/2: Der Alte #415 Fürs Kind allein (Esther Wenger, 2018)
ZDF d. 19/2: Mord uden grænser (1:1) (Kathrine Windfeld, 2015)
TV3+ d. 20/2: Without A Trace #56 Trials (David Von Ancken, 2004)
TV5 d. 21/2: Une histoire d'amour (Guy Lefranc, 1951)
ZDF d. 22/2: SOKO Wismar #443 Das befreite Kaninchen (Oliver Dommenget, 2022)
NDR d. 23/2: Morden im Norden #127 Vineta (Tanja Roitzheim, 2022)
NDR d. 23/2: Morden im Norden #128 Tödliche Fracht (Tanja Roitzheim, 2022)
TV5 d. 23/2: L'oubliée d'Amboise (Sylvie Ayme, 2022)
SVT d. 25/2: Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959) jf. French Films  
NDR d. 28/2: Tatort #719 Rabenherz (Torsten C. Fischer, 2008)

JANUAR
arte d. 2/1: L'emmerdeur (Édouard Molinaro, 1973) jf. French Films  
ZDF d. 5/1: SOKO Stuttgart #237 Good Vibrations (Daniel Gelfer, 2019)
arte d. 9/1: Le rapace Le rapace (José Giovanni, 1968) jf. French Films
arte d. 9/1: The Bigamist The Bigamist (Ida Lupino, 1953)
ZDF d. 13/1: SOKO Leipzig #442 Mord im Warenkorb (Jörg Mielich, 2022)
ZDF d. 13/1: SOKO Leipzig #443 Tödliches Schweigen (Philipp Eichholtz, 2022)
arte d. 15/1: Knights Of The Round Table (Richard Thorpe, 1953)
arte d. 16/1: The One That Got Away (Roy Ward Baker, 1957)
arte d. 18/1: L'apparition (Xavier Giannoli, 2018) jf. French Films  
TV3+ d. 19/1: Without A Trace #35 Hawks And Handsaws (Kevin Hooks, 2003)
DVD d. 25/1: Tension (John Berry, 1949)
DVD d. 25/1: Rawhide #97 The Long Count (Jesse Hibbs, 1961)
DVD d. 25/1: Rawhide #117 Incident Of The Portrait (Ted Post, 1962)
DVD d. 26/1: Town On Trial (John Guillermin, 1957)
DVD d. 26/1: Night Unto Night (Donald Siegel, 1949)
NDR d. 26/1: Morden im Norden #119 Hab mich lieb (Michael Riebl, 2021)
ZDF d. 29/1: Frühling #41 Das Mädchen hinter der Tür (Tom Zenker, 2022)
arte d. 30/1: Le bossu (Philippe De Broca, 1997) jf. French Films  
arte d. 30/1: The Train The Train (John Frankenheimer, 1964)
Das Erste d. 30/1: Morden im Norden #129 Blutsbande (Almut Getto, 2022)
 





















Carole Laure
(Unifrance Film)













Mala Powers
City Beneath The Sea (Universal)



(Zentropa)








(Carosse/Soprofilms)


(Carosse/Gaumont/MK2)


Wendezeit (Moovie)





(Crazy Film/Roxy Film)







Næse for mord

(Télécip/BE Films)





(Renn Films)

(Renn Productions)










(Studio Canal)


(Disney)



Peter Falk, Tyne Daly
"Columbo Undercover"
(Universal)























(Vertigo/La Balaine)




























(Network Movie)














(United Artists)


(Fox)



















Midsomer Murders = Kriminalkommissær Barnaby (Bentley Prod.)












(Praesens)



Lily James (PR)


(DeLuca/UIP)









Brenda Joyce i The Rains Came (Fox)


(Fox)


Ursulu Buschhorn i See der Träume (Ziegler)


Ursula Buschhorn er Das Mädchen aus der Torte (Event)






(Morena/Memento)






John Gavin og  Vera Miles i Back Street (Universal)


(Paramount)



(Paramount)



(Universal)



(NEF/Montparnasse)



(Constantin)















The Lady Is Willing
(Columbia)

















(Universal)



(Maran)










Ursula Buschhorn
(PR-foto)


Lee Van Cleef
som Sabata

(PEA/United Artists)






(X-Filme)


(Collina/Studio Canal)










 


                  Denne side er opdateret d. 9/2, 2024