Antal noteret i 2023: 188, sml. 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371
Heraf DVD/B-R 34, arte 32, DR 26, ZDF 25, 3Sat 18, NDR 15, TV5 11, Das Erste 10, TV2: 5, TV3: 3, RTL 2, SVT 1, France 2: 1 samt biograf: 4, sml. 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5
DR2 d. 30/12: The Zookeeper's Wife (instr. Niki Caro, 2017) (120' F) - jf. Prague Rep.
3Sat d. 28/12: Some Kind Of Beautiful (instr. Tom Vaughan, 2014) (95' F)
DR2 d. 26/12: Hvidstengruppen II - De efterladte (instr. A.-G. Bjarup Riis, 2022)
arte d. 23/12: La princesse de Clèves (instr. Jean Delannoy, 1961) (100' F) jf. French F.
arte d. 22/12: Glückskind (instr. Michael Verhoeven, 2014) (89' F)
NDR d. 21/12: Tatort #1143 Limbus (2020) jf. Min film og TV kronik
ZDF d. 20/12: SOKO Wismar #317 Helenes Hochzeit (2018) jf. Min film og TV kronik
SVT d. 12/12: Smash-Up: The Story Of A Woman (instr. Stuart Heisler, 1947) (103' S/H)
DVD d. 11/12: Winning Your Wings (instr. John Huston, 1942) (18' S/H)
DVD d. 11/12: Alcoa Premiere: Flashing Spikes (instr. John Ford, 1962) (53' S/H)
DVD d. 11/12: Wagon Train: The Colter Craven Story (instr. John Ford, 1960) (53' S/H)
DVD d. 11/12: Screen Directors Playhouse: Rookie Of The Year (J. Ford, 1995) (29' S/H)
TV5 d. 5/12: La menace (instr. Alain Corneau, 1977) (115' F) jf. French Films
Typisk for visse franske film går alt galt for den modne lastbilchauffør Henri Savin (Yves Montand), hvis jaloux hustru Dominique (Marie Dubois), som også er hans job-chef, lægger en fælde for ham og hans unge elskede Julie (skønne Carole Laure), hvorefter hun begår selvmord. Inspektør Waldeck (Jean-Francois Balmer),
som misbruger en blondine på hotel, forfølger sagen nidkært og
fordomsfuldt. Henri dræbes af truckere i Canada, og Julie må vente
forgæves. Gode skuespillere, men alt for pessimistisk og trist film. I
øvrigt associerer Montand og lastbilen jo til den berømte Le salaire de la peur (instr. Henri-Georges Clouzot, 1953) med den dødsensfarlige kemikalietransport.
TV 2/Fri d. 25/11: Planes, Trains, And Christmas Trees (2022) (85' F)
RTL d. 25/11: Every Christmas Has A Story (2016) (80' F)
TV-stationerne vrimler længe før advent med julefilm. De fleste er canadiske
og følger et fast handlingsskema, hvor nogle personer mødes i en mindre provinsby, og hvor alle kommer i
rette julestemning og finder kærligheden. Denne film overdriver ikke
sentimentaliteten, jf. Movie Scene, og har en god, nuanceret rollebesætning med Lori Loughlin, Colin Ferguson og William Aames. Når Planes, Trains, And Christmas Trees fortjener positiv omtale, skyldes det ene og alene den overkvalificerede og originale hovedrolle-indehaverske, Kathryn Davis, for ellers følger filmen slavisk skabelonen.
DR2 d. 23/11: JFK (instr. Oliver Stone, 1991) (189' F)
Filmen er et helte-epos om Louisianas daværende district attorney Jim Garrison,
som rejste en sag mod en vis Clay Shaw for at belyse mordet på
præsident Kennedy. Filmen fik historisk betydning ved at
folkeliggøre opfattelsen af en intrige bag præsidentmordet og
bag mordene på Robert F. Kennedy og Martin Luther King. Garrison
stillede alle de relevante spørgsmål, men havde ikke
adgang til væsentlige dokumenter eller vidner og kunne ikke føre bevis
for sin hypotese. Den afsluttende proceduretale, som er så
elsket i USA-film, er her en prædiken-lignende politisk tale med
alskens påstande, sandsynligvis Oliver Stones egne, jf. Wikipedia. Interessant, men behøvede det hele at tage så lang tid?
arte d. 10/11: City Beneath The Sea (1953) (85' F)
Oscar 'Budd' Boetticher elskede
tyrefægtning og lavede en stribe fremragende, kompakte westerns, ofte
med Randolph Scott. Dette er en
afslappet, farverig 'eftermiddagsfilm' om to amerikanske dykkere ved
Jamaica. De og forskellige skurke søger efter en guldskat på et skib, som ligger på havets
bund, ja faktisk i en hel under-havs-by. Da byen styrter sammen, hører
man klokken fra et vaklende tårn dernede. God besætning med Robert Ryan, Anthony Quinn og Mala Powers.
Bio Herning d. 6/11: Bastarden (2023) (125' F) *** Tjek min anmeldelse her
3Sat d. 2/11: The Taking Of Pelham 1-2-3 (1974) (100' F)
Jf. den danske titel "Togkapring" fortæller Joseph Sargent en enkel, 'teknisk' historie i stil med, hvad Don Siegel eller Jean-Pierre Melville også kunne; brugen af Walter Matthau minder lidt om Siegels Charley Varrick (1973) og tilføjer humor: "Gesundheit" (Martin Balsam). Solidt håndværk, de rigtige skuespillere og inciterende musik af David Shire.
DR1 d. 27/10: Darkest Hour (2017) (120' F) (instr. Joe Wright)
Fremragende film om Churchill i maj 1940, grandios Gary Oldman, Kristin Scott Thomas som forskønnet 'Clemmie', bedårende Lily James som sekretæren plus en hel hær af gode skuespillere som Churchills rivaler, kongen m.fl.. Tjek anm. af Lasse Rasmussen
DVD d. 26/10: Rawhide #87 The Long Shakedown (04:03) (49' S/H) - Kedelig
DVD d. 26/10: Rawhide #86 The Sendoff (04:02) (49' S/H) - Kedelig
DVD d. 26/10: Meurtre à Montmartre (Reproduction interdite) (90' S/H) - Kedelig
DVD d. 23/10: Vivement Dimanche! (1983) (110' S/H) jf. French Films
DVD d. 22/10: La femme d'à côté (1981) (100' F) jf. French Films
Det er svært at affinde sig med, at det snart er 40 år siden, at François Truffaut
(1932-1984) afgik ved en tragisk, alt for tidlig død. Selv om han
af og til lavede mislykkede film, var de aldrig helt uinteressante,
og i fransk films berømte nouvelle vague overgås han og hans film kun af Éric Rohmer (min side). La femme d'à côté (Kvinden overfor) er et eksempel på Truffauts lidt ulyksalige hang til l'amour fou-historier om ekstrem, irrationel kærlighed/passion. Vi får ikke nogen forhistorie om de to naboer, som kaster sig ud i det
dødbringende forhold, og i denne film er l'amour fou kun seksuel. Brugen
af en fortæller-stemme giver os heller ikke forståelse for den passion, vi
ser, men mere afstand. Truffauts håndværk er i orden, ja ind
imellem fint, men man berøres ikke. Truffauts film lykkes ofte bedst, når
han har en legende, medial tilgang som i Vivement Dimanche (I al fortrolighed). Filmen er en hyldest til Truffauts langbenede partner Fanny Ardant de sidste år, og dejligt at
Truffauts sidste film blev en vellykket film. Den bygger på en
amerikansk film noir bog og er derfor holdt i sort/hvid. Filmen
refererer indforstået, humoristisk til både Hawks og Hitchcock:
Intrigen er næsten ligeså uklar som i Howard Hawks' The Big Sleep
(1946), men den uklarhed betyder mindre end de enkelte
scener og skuespillerne; for første gang samarbejder
Truffaut her med Jean-Louis Trintignant. Den engelske titel ligner den fremragende bog Finally Truffaut, og Truffaut døde netop søndag d. 21/4 1984.
Bio Herning d. 12/10: Madeleines Paris (Une belle course) (2022) (90' F)
Se min anmeldelse: klik her
3Sat d. 6/10: Wendezeit - Mission Doppeltagentin (2019) (119' F)
Saskia Starke
lever i Vestberlin 1989, er gift med Richard og har to teenage-børn med
ham; hun arbejder for CIA’s Berlin-afdeling, men er agent for STASI og
DDR. På hendes ro-ture har hun kontakt med selveste Markus Wolf (spillet af Robert Hunger-Bühler).
Saskia er kommet til at holde oprigtigt af mand og børn, så da krisen i
DDR spidser til, og Muren falder, må hun forsøge at redde sin
tilværelse: Den nye CIA-chef Jeremy Redman (Ulrich Thomsen) mistænker hende, og ægtemanden Richard (Harald Schrott)
har opdaget hendes falske identitet. Da hun vil skaffe sig
STASI-agentlisten med oplysninger om bl.a. hende selv, reddes hun af
”muldvarp” fra KGB (den fremragende Nina Rausch).
Filmen lader det utilfredsstillende stå åbent, om hun går over til KGB
eller får lov at trække sig ud af spionage-verdenen. Som i
Ku'damm-serierne formår instruktøren Sven Bohse ikke at give filmen den ønskelige nerve eller dybde, og den DDR-fødte skuespillerinde Petra Schmidt-Schaller gør nok hovedrollen sympatisk, men virker også for bleg og anonym.
Das Erste d. 3/10: Vorwärts immer! (2017) (95' F)
En passende film på Tag der deutschen Einheit: En komedie, hvor skuespilleren Otto Wolf (Jörg Schüttauf) udgiver sig for Erich Honecker for at beskytte datteren Anne (Josefine Preuß),
som vil udrejse og har brug for falske papirer. Den rigtige Honecker
skildres som aldersramt og skør. Den falske Honecker dumper ind i det
topmøde, hvor Egon Krenz og de gamle "kammerater" er ved at afsætte
ham, men den falske Honecker når at afgive nogle vigtige ordrer.
Komedien er meget rammende blevet kaldt Lubitsch Light, mens sure
anmeldere har betegnet den som Ostalgie. Instruktøren Francis Meletzky har lavet flere interessante spillefilm på DDR baggrund.
RTL d. 3/10: Benjamin Blümchen (2019) (89' F)
Titelfiguren er
en rar elefant, som kan tale, bor i zoologisk have i Neustadt og er ven
med den 10-årige Otto. Figuren er velkendt i Tyskland fra hørespil og
TV-serie. Denne hybrid-film med stor budget og forudsigelig handling
lever højt på kendte skuespillere i voksen-rollerne, hvor de giver den
fuld gas: Friedrich von Thun, Dieter Hallervorden, Heike Makatsch, Uwe Ochsenknecht og Annette Frier
TV2Charlie d. 24/9: Le sang de la vigne #17 Médoc sur ordonnance (2015) (89' F)
Journalisten og
vin-analytikeren Benjamin Lebel har "Næse for mord": Han og hans hjælpere
undersøger drab ved en afvænningsklinik. Der er både
jalousi og et patent på spil. Episoden er bedre end seriens første, se
d. 8/7; Pierre
Arditi bærer meget, Catherine Demaiffe behager øjnene, men Sylvie Audcoeur og Jean-Marc Roulot er også gode.
Das Erste d. 23/9: Die Diplomatin #7 Vermisst in Rom (2023) (89'F)
Utroværdig,
propagandistisk krimi-serie om den kvindelige diplomat Karla Lorenz,
som rejser verden rundt og 'naturligvis' løser alle problemer, fordi
hun er en 'forstående' kvinde. I denne episode nedgør hun en mandlig
italiensk lov og orden politiker, en mandlig bygge-spekulant og en
korrupt repræsentant for den katolske kirke foruden en kvindelig
politi-inspektør. OK håndværk, OK skuespillere, men nærmest uudholdelig.
arte d. 18/9: Lucie Aubrac (1977) (115' F) jf. French Films
Traditionel modstandskamp-film af instruktøren og producenten Claude Berri,
som ifølge filmens tekster fik tilladelse af den autentiske Lucie
Aubrac, en lærerinde i Lyon 1943, til at filmatisere hendes bog fra
1997 med den mærkelige titel: "Ils partiront dans l'ivresse" (De tog
berusede af sted). En stor del af handlingen er også autentisk, omend
forskønnet ligesom titelpersonen i skikkelse af Carole Bouquet - en rolle, som Romy Schneider sikkert havde gestaltet mere indfølt; som ægtemanden er Daniel Auteuil overbevisende, og der er også solidt spil af Patrice Chéreau, Jean-Louis Richard, Bernard Verley med flere. Historien strejfer andre autentiske personer i den franske modstandskamp, bl.a. Jean Moulin, og ligeledes den berygtede SS-officer Klaus Barbie (Heino Ferch). En sympatisk film, som kunne have været (endnu) bedre og mere engagerende.
DVD d. 8/9: Road House (Jeftys bar) (1948) (95' S/H)
Den rumænsk fødte maler og filminstruktør Jean Negulesco
lavede en række udmærkede film i Hollywood, og denne film blev (også)
en succes. Set med nutidens øjne er det svært at forstå; filmen synes
tværtimod at være én af hans svageste. Måske skyldes succesen Richard Widmark i hans karismatiske unge, småperverst grinende udgave. Den ellers så fremtrædende, positive personlighed Ida Lupino dur ikke som en fascinerende, 'farligt fristende' sangerinde med en 'fantastisk stemme', mens Cornel Wilde og Celeste Holm gør det pænt i dette mislykkede jalousi-firkant-drama på grænsen til film-noir.
Blu-Ray d. 31/8:
Vincent,
Francois, Paul et les autres (1974) (118' F) jf. French F.
Claude
Sautet er en instruktør, som det er let at undervurdere, fordi hans
film 'snyder' ved deres enkle fortællemåde. Denne film er et indfølt
portræt af midaldrende middelklasse-mænd i 1970'erne, hvor man(d) røg sig
til døde, og hvor Gérard Depardieu endnu var tynd. Vi oplever deres både
personlige og jobmæssige kriser - og deres fællesskab, som bærer dem
igennem alt, omend ikke uden skrammer. Alle skuespillere er født til
rollerne.
arte d. 8/8:
The
Straight Story (1999) (107' F)
Én af de få film, hvor instruktøren
David Lynch
fokuserer på det medmenneskelige: Den gamle Alvin Straight (Richard
Farnsworth), som tager have-traktoren og kører af sted for at forsone
sig med sin bror Lyle (Harry
Dean Stanton). Alvins møde med forskellige mennesker afdækker hans
menneskelige kvaliteter og fortæller om et landligt USA med venlige
mennesker. Filmen er meget enkelt fortalt, lige ud ad landevejen ligesom
dens hovedperson, men man kan associere fra filmens til Edward Hoppers
landskabsmalerier.
DR2 d. 30/7:
Bend It
Like Beckham (2002) (110' F)
Komedie, hvor to David Beckham- og fodboldbegejstrede teenage-piger frigør
sig fra hhv. stiv engelsk familie og traditionel indisk familie. Filmen er
for lang, men fest og farver, 'feel good' idyl, svært at modstå.
Hovedroller til
Parminder
Nagra og
Keira
Knightley
DR1 d. 29/7:
Columbo #64 Columbo Undercover (1994) (89' F)
"Columbo" med
Peter Falk
var én af de mest populære TV-serier i 1970'erne, elsket af vore mødre og
så populær, at der refereres indforstået, når Falk dukker op i
Der Himmel
über Berlin (Wim Wenders, 1987). I 1970'erne blev serien optaget på
film, hvilket gav den en langt bedre visuel kvalitet end mange andre
samtidige video-optagede serier. Men set med nutidens øjne er seriens
succes i sin tid overraskende, for intrigerne var i den grad
standardiserede og forudsigelige. Serien udkom regelmæssigt 1971-1978,
absurd aflagt 1979 med
Kate
Mulgrew som
Mrs.
Columbo (13 episoder) og genoplivet 1989-2003. Det blev til i alt 69
episoder med den rigtige Columbo, inkl. to (!) pilotfilm, men i de sidste
år holdt konceptet ikke længere. Denne episode bygger på en Ed
McBain-fortælling, hvor stumper af et fotografi fører til en penge-skat,
og Lieutenant Columbo er udstyret med en makker, Sergeant Brown, og mange
gæste-roller, hvor skuespillerne giver den fuld gas:
Ed Begley
Jr. som skummel forsikringsdetektiv,
Burt Young
som smågangster, Falks kone
Sherra
Danese som rapkæftet rig kvinde og
Tyne Daly
som frodig letlevende kvinde.
TV5 d. 27/7:
L'amour
trop fort (1981) (89' F)
Filmens titel henviser til venskabet mellem de to mænd, den yngre Charlie
og den ældre Max, og den smukke butiksejer Rose-Maries forhold til Charlie.
Begge forhold er rene postulater, og begge mænd
postuleres at lave film, men nasser og stjæler sig frem.
Jean Carmet
som Max må endnu en gang klæde sig ud som kvinde, mens instruktøren
Daniel
Duval selv spiller gøge-ungen Charlie. Skønne
Marie-Christine Barrault er i den grad skønne spildte kræfter i denne
meningsløse rendestensfilm.
TV5 d. 17/7:
La maladroite (Stella) (2019) (84' F)
Nærmest dramadokumentarisk spillefilm, som opruller den ubærlige skæbne,
mange børn deler, nemlig at deres forældre mishandler dem - i dette
tilfælde til døde. Uforståeligt, men vi véd, at den slags sker i den
virkelige verden. Systemet svigter, ja, men mennesker føler også, at de
har svigtet. Her ser man en skoleleder skrive sin opsigelse; hun spilles
af den fremragende
Isabelle
Carré, jf. "De Gaulle" n.f.
3Sat d. 15/7:
Hochzeitsstrudel und Zwetschgenglück (2020) (88' F)
Bag den lidt mærkelige titel (Bryllupsstrudel og blommelyksalighed) gemmer
sig et ordinært melodrama om den unge storby-kvinde Hanna Grüber, den
bondegård hun skal arve efter bedstemor, barndomsvennen Max, by-kæresten
Alex og diverse forviklinger inden den forudsigelige slutning, men
østrigske
Fanny Krausz er en charmerende Hanna.
DR2 d. 12/7:
De Gaulle
(2020) (105' F)
Fascinerende psykologisk drama, som slår ned i de dage juni 1940, hvor
Charles De Gaulles skæbne blev fastlagt: Hans forstødelse af
samarbejdsregeringen i Vichy og fly-flugt til London samt hustru Yvonnes,
tre børns og venners livsfarlige skibs-flugt ud af Frankrig. Meget
velkomment viser
filmen generalen som et sammensat menneske, der også kunne være bange,
og bryder således med en del efterfølgende myter. Filmen viser desuden de
interne skillelinjer i den britiske regering, hvor Churchill og Eden var
klare i mælet, mens Lord Halifax var eftergivende over for Nazi-Tyskland.
Lambert
Wilson og
Isabelle
Carré spiller udmærket ægteparret De Gaulle, selv om de fysisk ikke
helt passer.
3Sat d. 9/7:
Suchkind
312 (2007) (89' F)
Melodrama med det reale udgangspunkt i de mange børn og forældre, som blev
skilt fra hinanden under Anden Verdenskrig, men her bliver det desværre
noget tyndt sentimentalt sjap med den spændende
Janina Fautz
i barnets rolle som eneste lyspunkt.
TV2Charlie d. 8/7:
Le sang de
la vigne # 01 Les larmes de Pasquin (2011) (95' F)
God lille krimi, som ikke skulle være blevet en serie, for klicheerne
hober sig straks op: Den charmerende vin-kender, som bedre end politiet kan
opklare mord blandt ikke blot vin-avlere, men også generelt. Første
episode bunder interessant nok i nogle mænds tvivlsomme rolle under
jødeforfølgelsen i det besatte Frankrig 1944, men derefter er der ikke
noget at komme efter.
Pierre
Arditi udfylder hovedrollen pænt.
arte d. 2/7:
Rocco e i suoi fratelli (1960) (170' S/H)
Udgangspunktet er centralt for det moderne italienske samfund: det
tilbagestående Syditalien med de gamle familiemønstre versus det moderne,
industrielle Norditalien omkring Milano. Som det sker i flere af hans film
forfalder instruktøren
Luchino Visconti til at betone en negativ biologisk-psykologisk
determinisme (her omkring to af brødrene og en prostitueret plus
dominerende reaktionær mor) frem for den
åbenlyse positive tendens (uddannelse, lønarbejde, kærnefamilie). Det er
langt og ind imellem hysterisk.
arte d. 28/6:
Rosa Luxemburg (1986) (115' F)
Man skulle tro, at det dramatiske liv,
Rosa Luxemburg fik, ville resultere i en spændende film, men
Margarethe von Trotta er ligesom hendes fraskilte mand
Volker Schlöndorff en instruktør, der kan dræne livet ud af et ellers
interessant emne. Filmen får dog skabt et positivt indtryk af en
revolutionær kvinde med mere medmenneskelighed og realisme end de fleste
'kolleger', inkl.
Liebknecht, Lenin osv., og
Barbara Sukowa passer til rollen.
3Sat d. 23/6:
Der Mordanschlag (2018) (2 x 89' F)
Fremragende krimi, som fortæller en indviklet historie om et attentat på
den meget selvstændige Treuhand-leder Dahlmann, der skal godkende
overdragelsen af gamle DDR-virksomheder til nye ejere, hvilket giver ham
fjender både blandt de ansatte DDR-borgere og de vesttyske
kapital-interesserer. Samtidig forbereder en RAF (Rote Armé Fraktion)
gruppe et attentat på Dahlmann og indsætter den unge uprøvede Sandra
Wellmann som 'muldvarp'-sekretær hos Dahlmann, men da attentatet
gennemføres og Dahlmann myrdes, er det ikke RAF, men det vesttyske BKA (BundesKriminalAmt)
forfølger kun RAF-sporet med fatale følger. Fremragende skuespillere:
Tysklands største nulevende skuespiller
Ulrich
Tukur spiller Dahlmann,
Petra
Schmidt-Schaller, som selv er DDR-barn, er Wellmann og
Suzanne von
Borsody hendes mor,
Alexander
Held er én af de skumle bagmænd, og
Maximilian
Brückner spiller den forsagte undersøger, hvis gode hypoteser kasseres
af cheferne, og
Jenny
Schily er det erfarne, iskolde RAF-medlem. Vigtige pointer
om, hvordan DDR's STASI (StaatsSicherheitsdienst)
havde støttet RAF for at skabe kaos i Vesttyskland, og hvordan vesttyske firmaer uhæderligt udnyttede adgangen
til og overtagelsen af DDR-virksomheder i 1990'erne. Gråt i gråt på begge
sider.
Das Erste d. 22/6:
Alphamann # 2 Die selbstmörderin (1999) (89' F)
To afsnit var, hvad denne 'serie' blev til. Profilløs blind psykolog og
familie-terapeut, som ikke kan finde ud af sit eget liv, forsøger uden
succes at hjælpe den unge kvinde Nadja, der er flygtet fra voldtægtsmand,
som holder hende indespærret i kælder, og som også er våbenhandler.
Utroværdig fortælling reddes delvis af
Anica Dobra
i rollen som Nadja.
arte d. 19/6:
Red River (1948) (130' S/H)
Howard
Hawks forsøger sig her med et stort anlagt western-epos, hvor flere
elementer peger hen mod senere og bedre film. Hawks giver
John Wayne
plads til at vise, hvor fin en skuespiller, han kunne være, og rollen som
den forbitrede kvægdriver henviser til den tragiske outsider, som har
mistet meningen med det hele, i "The Searchers" (John Ford, 1956).
Billederne, som indleder slut-opgøret minder også i deres dysterhed om
optakten til "Let's go home, Debbie" i Fords film.
Joanne Drus
rolle svarer til de handlekraftige, smukke kvinder i mange andre Hawksfilm,
bl..a. de senere westerns.
Coleen Gray
har den utaknemlige rolle som kvinden, der lades tilbage, men gør den så
uforglemmelig, som den skal være. Der er m.a.o. meget bemærkelsesværdigt i
"Red River", men som helhed forekommer filmen dog for lang, den rummer
nogle idiotiske studie-optagelser, som bryder med landskabsbillederne, og
den skriger naturligvis efter bredformat og farver, men det skulle blive
meget værre, nemlig
The Big
Sky (1952), før Hawks fik perfektioneret sin form for westerns og
eventyrfilm i
Rio Bravo
(1959),
Hatari! (1962),
El Dorado
(1966) og
Rio Lobo (1970) - fire fejlfrie film, der kan nydes igen og igen.
DR2 d. 17/6:
The
Comancheros (1961) (105' F)
Den ungarsk fødte Hollywood-håndværker
Michael
Curtiz sluttede en karriere fuld af højdepunkter med denne kedelige
western. Curtiz var dødeligt syg, og formodentlig har
John Wayne
instrueret en stor del af filmen, som har flere elementer og motiver
fælles med Waynes westerns for
Howard
Hawks. Ja, filmen skriger på Hawks og hans tro manus-forfatter
Leigh
Brackett, som kunne have givet historien om våbensælgere og spillere
det tiltrængte tempo, humor og pep.
arte d. 12/6:
Fantasma
d'amore (1981) (95' F)
Dino Risi
instruerede især komedier, men forsøger sig her med en parapsykologisk
kriminalfilm. Filmen kan ses for en usædvanlig alvorlig og neddæmpet
Marcello
Mastroianni og som én af
Romy
Schneiders sidste film, men forvrøvlet snyd er den.
arte d. 12/6:
La
Ciociara (1960) (100' S/H)
Længe før Ettore Scolas
Una
giornata particolare (1977) viste
Vittorio De
Sica her i fuldt flor den alvorlige og dramatiske side af
Sophia
Loren. Filmen er en fremragende, desillusioneret og realistisk
skildring af krigen med betoning af kvinderne som ofre.
ZDF d. 4/6:
Katie
Fforde # 39 Ein Haus am Meer (2020) (89' F)
Dybest set ikke en TV-serie, men en række film, som kun har det til
fælles, at de bygger på romaner af den engelske forfatterinde
Katie
Fforde, ofte melodramer, men her en komedie og tilmed veloplagt.
Ulrike
Folkerts, der ellers er mest kendt som Kommissar Lena Odenthal i "Tatort"-serien,
viser nye sider af sig selv i denne generationskomedie, hvor datterens
kæreste viser sig at være hendes egen kæreste fra engang.
DR1 d. 4/6 2023:
Midsomer
Murders # 88 A Sacred Trust (2011) (89' F)
"Kriminalkommissær Barnaby", som begyndte i 1997 og stadig produceres, er
én af de mest viste krimiserier i dansk TV. DR viser de nyere sæsoner, TV
2/Charlie de ældre, og man får det indtryk, at serien er særlig populær i
Danmark, også når én af episoderne lader de engelske undersøgere møde
danske ditto i København. Seriens intriger bygger på
overraskelses-momentet, idet Barnaby forholder sine medarbejdere og os
seere afgørende oplysninger. I denne episode er der
ingen antydning af, at Barnaby har undersøgt én af personernes fortid som
lejesoldat, før det sent pludselig kommer frem i en
samtale med én af nonnerne på gerningsstedet og giver sagen en helt ny
drejning. Men serien er godt engelsk TV-håndværk, hvor man kan more sig
med at finde kendte engelske skuespillere eller med de ofte
særprægede måder at aflive mennesker på. Da serien 2011 skiftede fra
John
Nettles' noget arrogante Barnaby til fætteren,
Neil
Dudgeons Barnaby, fik
man en mere sympatisk, men udtryksfattigere hovedperson, en nydeligere
kone (Fiona
Dolman) og en sød hund, men ellers ingen
fornyelse: Dødsraten i Midsomer er stadig høj.
DVD d. 2/6:
A Dandy In
Aspic (1968) (100' F)
Det er uendelig trist, at den fremragende (western-) instruktør
Anthony Mann skulle ende sine dage - kun 60 år gammel - under
optagelserne i 1967 af denne meget engelske film, som endte med at være
langt under hans niveau. Det er en andenrangs spionagefilm,
hvor den danske biograftitel, "Dobbeltspion i Berlin", afslører det meste.
Skuespiller
Anthony
Harvey gjorde filmen færdig, men ukendte bidrog med tåbelige visuelle
effekter. Nogle af ude-optagelserne fra Vestberlin er instrueret af Mann selv, og det kan faktisk ses.
France 2 d. 31/5:
Les
enfants des justes (2022) (95' F)
Traditionel, men sympatisk modstandsfilm. Titlen hentyder til 'de
retfærdige', de fransk-mænd som med fare for eget liv hjalp flygtninge og
beskyttede jødiske børn for den nazistiske besættelsesmagt og dens
kollaboratører. Her er det landbo-ægteparret Blanche og Virgile; de får et
ganske særligt forhold til den lille talentfulde jødiske pige Sarah.
3Sat d. 28/5:
Heidi - Sehnsucht nach der Heimat (1952) (95' S/H)
Ved siden af de mange larmende, trættende italienske komedier findes også
nogle gode af den underkendte
Luigi Comencini. I denne tidlige film er forlægget børnebogen
Heidi
(1881), og tyve år efter lavede han sin egen
Pinocchio-udgave for TV. Comencini sætter med humor og bidende ironi
det kærnesunde, naturlige pigebarn over for snæversynet hos storbyens
borgerskab og landsbyens 'elite', ligesom han i senere film kontrasterer
frodig erotik med den undertrykkende overklasse. Set i dag er det slående,
hvordan Comencini fremhæver den frie, uskadede natur i forhold til den
larmende storby. Inden Heidi kommer hjem til bedstefar i bjergene, når hun
endda at 'befri' veninden i rullestol.
Bio Herning d. 26/5:
What's
Love Got To Do With It? (2022) (105' F) Lily James medvirker, men se min anmeldelse lige her
ZDF d. 25/5:
Der Junge
muss an die frische Luft (2018) (100' F)
Den tyske komiker
Hape Kerkeling blev international berømt, da han d. 25/4 1991 med held
udgav sig for den nederlandske dronning Beatrix, og ellers er han i
Tyskland kendt for talløse TV shows og nogle (heldigvis) få spillefilm.
Hans selvbiografi er grundlaget for denne film og illustrerer en
problemfyldt barndom mærket af moderens selvmord og erkendelsen af egne
evner til at optræde og parodiere. Instruktøren
Caroline Link har lavet en stribe fine film om børn; i denne film
giver hun et overbevisende miljø- og tidsbillede, og person-instruktionen
er fremragende, men hun synes rigeligt bundet af Kerkelings evindelige
selv-promovering.
epd film ser mere positivt på filmen.
Bio Herning d. 25/5:
Asfalt
(2023) (82' F)
På en øde landevej i Vestjylland holder lastbilchaufføren med den nyligt
tilkomne datter som passager. Vejskiltet viser Holstebro til venstre,
Thyborøn til højre. Han må vælge. Så jordnært illustrerer filmen et
afgørende medmenneskeligt valg, jf.
anm. i Kirke
og Film.
DVD d. 24/5:
The Three
Faces Of Eve (1957) (90' S/H)
Endnu en mislykket film af
Nunnally
Johnson, en skildring af en hustru og mor som har forskellige psykiske
personligheder. Det er overpædagogisk og overgearet:
Joanne
Woodward får frit løb, og det er ikke interesse-vækkende.
DVD d. 24/5:
The Man In
The Gray Flannel Suit (1956) (150' F)
Et slapt manuskript og en livløs grå
Gregory
Peck i titelrollen saboterer ambitionerne om en arbejdsliv contra
familieliv fortælling. Den ubehændige instruktør
Nunnally
Johnson lægger både en parallel-historie om en moden mand og en
historie fra krigens tid oveni. Tungt og overfladisk.
Fredric
March giver i momenter et vist løft, men associerer også til den langt bedre
efterkrigsfilm
The Best
Years Of Our Lives (1946).
Lee J. Cobb
i atypisk rolle bruges næsten ikke, og
Jennifer
Jones virker fejlplaceret. Pudsig 'vignet': Filmens børn ser i øvrigt
meget TV og tæller de mange mord på den lille skærm.
DVD d. 23/5:
The Rains
Came (1939) (100' S/H)
I samtiden vakte filmens genskabelse af jordskælv og oversvømmelse i Indien
stor opmærksomhed, og den tragiske kærlighedshistorie mellem en indisk
læge (Tyrone
Power) og en engelsk aristokrat (Myrna
Loy) skulle have været hovedattraktionen, men fungerer ikke. Loy
virker helt fejlplaceret, udtrykker fint sin klasses arrogance og kynisme,
men kan slet ikke bære forvandlingen til tragisk heltinde i filmens anden
halvdel. Instruktøren
Clarence
Brown giver i det hele taget en krads-parodisk skildring af landets
engelske elite og er helt på hjemmebane i den romantiske
kærligheds-historie om den modne mand og den purunge missionærdatter, som
George
Brent og
Brenda
Joyce (i hendes debutfilm) gestalter strålende med både romantisk
følelse og humor.
DVD d. 23/5:
The
Snake Pit (1948) (107' S/H)
Der hænger et billede af Sigmund Freud på væggen hos én af lægerne, og som
mange andre Hollywoodfilm i 1940'erne anvender denne freudianske elementer: barndoms-traumer
m.m.. Men filmen er også én af de første - om ikke den
første - til at skildre den forfærdelige behandling, som sindssygdomme
engang fik. Trods titlen sker det på en ikke-sensationalistisk måde med
fremragende skuespil af
Olivia De Havilland. Instruktøren
Anatole Litvak var en livsnyder, som instruerede alskens film med stor
behændighed, men denne film synes at have betydet mere for ham end alle de
andre.
arte d. 22/5:
Remorques (1941) (80' S/H) jf. French Films
En god lille film af den undervurderede
Jean
Grémillon og en film i den bølge af fransk film, som kaldes den
poetiske realisme, dvs. tragiske kærlighedshistorier. Denne film er
delvist optaget i Bretagne, og den er mere realistisk og mindre kunstlet
end så mange andre film i bølgen, men virker alligevel lidt for velkendt.
Jean Gabin
spiller kaptajn på en slæbebåd, som skal redde skibe og mandskaber i
vanskeligheder ved kysten;
Michèle
Morgan spiller 'kvinden fra havet' (den danske titel) og
Madeleine
Renaud hustruen.
TV2 d. 22/5:
A Walk
Among The Tombstones (2014) (110' F)
En enkelt historie om en privatdetektivs opsporing af to psykopatiske
mordere bliver pakket ind i halvkvædede viser, uvedkommende bipersoner, og
selv sympatiske
Liam Neeson
kan ikke redde denne anstrengte, prætentiøse tomgang.
3Sat d. 20/5:
Der See
der Träume (2006) (89' F)
Psykologisk drama, hvor
Ursula
Buschhorn spiller en kvinde, der må ændre sit liv, da ægtemanden
forlader hende. I hjemstavnen møder hun mennesker, hun kan være noget for; det giver mening,
og drømmenes sø er baggrund. Men det kniber for instruktøren
Wolf Gremm
at balancere den indviklede intrige, sådan at de rigtige dele uddybes.
3Sat d. 20/5:
Das Mädchen aus der Torte (1999) (87' F)
Klicheerne står i kø i denne kærligheds-forvirrings-komedie, hvor den
østrigske skuespiller
Peter Weck
forsøger sig som instruktør. Man må endog trækkes med de klæge Rainhard
Fendrich og Heio von Stetten, men de kvindelige medvirkende fejer alle
indvendinger til side:
Ursula
Buschhorn,
Marion
Mitterhammer og selveste
Gudrun
Landgrebe. Når Buschhorn springer ud af lagkagen, kan man ikke
forlange mere.
DVD d. 18/5:
Mayerling
(1968) (135' F) jf. French Films
Storfilm, som ikke får noget ud af
den autentiske historie om kronprins Leopold og baronesse Vetsera.
Omar Sharif
og
Catherine Deneuve er bogstavelig talt meget blege udgaver af
hovedpersonerne. Selv om
Ava Gardner
og James
Mason også medvirker, er det hele så ligegyldigt.
Aanatole Litvaks 1936-udgave er derimod fremragende.
Das Erste d. 18/5:
Hopfensommer (2011) (89' F)
Instruktøren
Christian
Wagner fornyr formlen for bondedramaer med en moderne
familie-forviklingshistorie omkring en humle-gård. Ikke ganske
overbevisende og slet ikke slutningen, men skuespillerne er rigtig gode:
især Fritz
Karl og
Christina Hecke.
arte d. 17/5:
Todos lo
saben (2016) (130' F)
Den iransk fødte
Asghar
Farhadi benytter sig af tidens mest kendte spanske skuespillere,
Penélope
Cruz og
Javier Bardem, men helt uden glamour. Hvad der begynder med en
bryllupsfest og bortførelse af teenage-pige, bliver til et drama:
Hemmeligheder afsløres, ægteskaber og andre nære relationer går i stykker,
uanset at pigen faktisk findes til sidst, omend traumatiseret. Filmen
minder om Antonionis skelsættende
L'avvenura
(1960), der til en begyndelse handler om en forsvunden kvinde, men
efterhånden om alt muligt andet. Det samme sker her - noget omstændeligt -
men ikke i Antonionis knastørre form, som mest egner sig til teoretisering
om opløsningen af den klassiske fortællemåde.
DVD d. 16/5:
Crime Of
Passion (1956) (85' S/H)
Instruktøren
Gerd Oswald
(1919-1989) kom med sin familie til USA i 1930'erne. Far
Richard
Oswald (1880-1963) var også filminstruktør. Denne film har det samme
problem som mange andre kriminalfilm med
Barbara
Stanwyck, nemlig at hun er overbevisende som 'farlig' og ondskabsfuld,
men utroværdig som én der virker tiltrækkende på mænd - her en
kriminalinspektør (Raymond
Burr), der står i vejen for den forfremmelse, hun mener tilkommer
hendes ægtemand (Sterling
Hayden).
DVD d. 15/5:
Back Street (1961) (105' F)
Berømt roman fra 1931 af
Fannie Hurst, som har skrevet forlæg til flere af Hollywoods bedste
melodramaer. Historien om den umulige kærlighed mellem den unge mand (John
Gavin) og den modne kvinde (Susan
Hayward), ødelagt af aggressiv hustru (Vera
Miles), har store muligheder, men
David
Miller savner finesserne hos
Frank
Borzage,
Jean
Negulesco,
Douglas
Sirk eller
John M.
Stahl, som også har filmatiseret Hurst-romaner, og
måske har Hollis Alpert ret: Hayward og Miles skulle have byttet roller.
Ligesom Grace Kelly var både Hayward og Miles på tale til Hitchcocks
Vertigo
(1958); hidtil har jeg ikke kunnet forestille mig dem dér, men her ligner
Miles faktisk lidt både Novak og Kelly. Den vidunderlige
Vera Miles
(IMDb) bliver i år 94 år, jf.
Tribute
og
Aveleyman.
DVD d. 15/5:
The Female
Animal (1958) (85' S/H)
Melodrama om mor, datter og elsker i et filmmiljø. Skrabet Hollywood om
Hollywood.
Jane Powell er fejlanbragt som datteren, men mest trist er
det at se
Hedy Lamarr i dette andenrangsværk af
Harry
Keller: "a sad waste", som Leonard Maltin skriver, jf. sygeplejersken,
som siger til Lamarrs alter ego, at hun er bedre end sine roller.
NDR d. 13/5:
C'era una volta il West (1968) (160' F)
Den italienske westerns højdepunkt, et storslået filmdrama, nonsens for
snusfornuften, men dybt bevægende for alle med sans og sind for en en
eksalteret Gesamtkunst, hvor billeder, landskaber, mennesker, lyde og
musik smelter sammen i en række højdepunkter - en arv fra romantikkens
litteratur, malerkunst og opera. En række fremragende ansigter/
skuespillere - nogle af dem i et nyt rollefag. Filmen er utænkelig uden
den geniale komponist
Ennio Morricone og instruktøren
Sergio Leone, som her kombinerer den individuelle hævnhistorie med den
store historie om det vilde vestens civilisering.
NDR d. 13/5:
Escape From Alcatraz (1979) (110' F)
Filmen 'snyder' ved første syn i al sin enkelhed, men vinder ved gensyn,
fordi den er så omhyggelig i det rolige fremadskridende tempo, hvormed vi
følger flugtprojektets opståen og udførelse. Filmen er det sidste
samarbejde mellem instruktøren
Don Siegel
og Clint
Eastwood - og desuden Siegels sidste gode film. Eastwood gav som
instruktør fængselslivet en ny drejning i
The Mule
(2018).
DVD d. 13/5:
Fancy
Pants (1950) (90' F)
Umorsom western-komedie, hvor
Bob Hope
byder på slappe gentagelser af hans typiske kujon-træk, dertil et
mislykket partnerskab med
Lucille
Ball, og oven i købet gentager John Alexander uden megen humor sin
Teddy Roosewelt-rolle fra
Arsenic
And Old Lace (1944). Filmen her varsler den nedtur i Hopes karrière,
som slog igennem i 1960'erne.
Blu-ray d. 12/5:
César et
Rosalie (1972) (110' F) jf. French Films
Gensynet med denne film minder om savnet af
Claude
Sautet og dermed savnet af de gode medmenneskelige fortællinger, som
Sautet lavede en perlerække af 1960-1995, helt uden den kynisme eller
golde formalisme, som andre har dyrket før og efter Sautet. Det er
klassisk fortalte film og måske derfor undervurderet i kritikerkredse.
Yves
Montand og
Romy Schneider Romy Schneider er helt rigtige i titelrollerne her, hvor
Montand spiller César med høj cigarføring, en mand som tager alt for
givet, også Rosalie, men som lærer værdien af det venne-fællesskab han
også er en del af - en prioritet i Sautets film både som tema og i pagt
med hans faste kreative hold og alle de fremragende biroller, bl.a. en ung
Isabelle Huppert. Den eneste svaghed i kærligheds-trekanten er den
intetsigende, pæne
Sami Frey som David, ikke et reelt alternativ til
César. Filmens slutning er en alvorlig pendant til slutningen i komedien
Trouble In
Paradise (Ernst Lubitsch, 1932).
TV5 d. 11/5:
La règle du jeu (1939) (100' S/H) jf. French Films
Fransk filmklassiker, som refererer til skuespillet
Le mariage de Figaro (1784) af
Pierre Beaumarchais (1732-1799), og som har opnået lignende
klenodie-status. Skildringen af menneskenes 'spil' med hinanden tolkes af
nogle som
et realistisk livssyn. Blandingen af komedie og enkelte tragiske
elementer kan dog ikke skjule køligheden i menneskesynet. Det er et skue
og et spil, formelt 'perfekt', men distanceret og ikke rigtig vedkommende,
men jeg havde tidligere
en anden opfattelse.
3Sat d. 5/5:
Der Untergang (2004) (155' F)
Et mesterværk i nyere tysk film. Ingen anden film har givet et så stærkt
og tæt indblik i Det tredje Riges undergang, de få medmenneskelige
lyspunkter og de mange lidelser, officerers, embedsmænds og nazisters
forfejlede troskab mod ed til en illegal fører - og nazitoppens altødelæggende vanvid, der i slutfasen ikke
var til at stoppe. Nærmest alle de bedste nulevende tyske skuespillere er samlet i
denne film og har fået de helt rigtige roller.
Oliver
Hirschbiegel havde forinden instrueret adskillige episoder af den
østrigske TV-serie
Kommissar Rex (1994-2004), men har efter denne film kun markeret sig
positivt med
Elser
(2015) og spionageserien
Der
gleiche Himmel (2017). Han bliver i "Der Untergang" solidt
støttet af den medlevende producent
Bernd Eichinger, bogen og forskningen af historikeren
Joachim Fest og bogen af én af Adolf Hitlers sekretærer,
Traudl Junge, som aflægger sit skyldbetyngede vidnesbyrd i filmens autentiske
PS.
DR2 d. 5/5:
Alone In Berlin (2016) (100' F)
De færreste af os kender til at leve i et totalitært samfund og hvor
selvmorderisk det er at gøre modstand. For mange almindelige tyskere var
meddelelsen om børns eller fædres død ved fronten en øjenåbner for
nazidiktaturets løgne. Sådan er det for ægteparret i denne film, som
reagerer med omdeling af antikrigs-postkort og hermed påkalder sig
regimets forfølgelse. Filmen er instrueret af
Vincent Perez, men er et typisk engelsk drama med kvaliteter i
tidsbillede og skuespil:
Emma
Thompson og
Brendan Gleeson i hovedrollerne og flere andre. Det er mærkeligt at
opleve
Jeder stirbt für sich allein, den sidste roman af
Hans
Fallada, i en så engelsk og poleret udgave. For Fallada var livet slut,
men mange tyskere kom til at leve videre i et nyt totalitært samfund: DDR.
DR2 d. 5/5:
The Heroes Of Telemark (1965) (105' F)
Solid standard krigsfilm vedr. kampen om 'det tunge vand' i Norge under
Anden Verdenskrig - med tydelige kendetegn af instruktøren
Anthony Mann i billederne af modstandskæmperne ude i det norske
landskab.
Kirk
Douglas og
Richard Harris gør fyldest, men ikke mere, og
Ulla Jacobsson er næsten anonym.
DVD d. 2/5:
The Lady
Is Willing (1942) (92' S/H)
Underkendt komedie, hvis danske biograf-titel, "Han, hun og babyen",
refererer til Howard Hawks' berømte
Han, hun
og leoparden (1938).
Marlene Dietrich viser, at hun også kan være crazy-comedienne; hun
spiller en sangerinde, der gifter sig - med en læge og kaninforsker (Fred
MacMurray) - for at kunne adoptere en bedårende baby. Instruktøren
Mitchell Leisen overrasker med en 180 graders vending til sidst.
DVD d. 2/5:
Vynález zkáxy (1958) (En dødelig opfindelse) (83' S/H)
Karel
Zemans film kombinerer spillefilm med animation inspireret af
original-tegninger i Jules Vernes bøger, som også har inspireret filmens
handling, ja så meget, at den er blevet kaldt "Kaptajn Nemos sidste
bedrift", selv om Nemo ikke optræder. Det er den rige Artigas, som vil
erobre verden med en bombe, og filmen kan tolkes som en fredspolitisk
kommentar ind i datidens øst-vest-koldkrig.
DVD d. 1/5:
Rawhide
(1959-1965) (eps. à 49' S/H)
Western TV-serie om nogle kvægdrivere. Serien var på 217 episoder fordelt
på 8 sæsoner. Én af de gennemgående skuespillere var
Clint
Eastwood, som her blev bemærket af
Sergio
Leone og gjort til stjerne via tre fremragende italienske westerns. "Rawhide"
har dog mange småkedelige episoder, f. eks. # 116
Incident
Of The Hunter og # 118
Incident
At Cactus Wells, som jeg så på denne dag.
DVD d. 1/5:
Black Angel (1946) (81' S/H)
Roy William Neill forsøgte i denne sin sidste film at få en god film
noir ud af
Cornell Woolrich-bogen, hvis fortænkte intrige er beslægtet med "Phantom
Lady" (se n.f.): En hustru (udmærket spillet af
June
Vincent) forsøger s.m. en alkoholiseret pianist at opklare, hvem der
begik det mord, som hendes ægtemand er dømt for. Gode detaljer og sange
undervejs, men også kedelige passager og som helhed ikke vellykket.
DVD d. 1/5:
Phantom Lady (1944) (87' S/H)
Robert Siodmak var én af de indvandrede tyske instruktører, som fandt
sig godt til rette i 1940'ernes film noir-bølge i USA. Med denne film
indleder Siodmak sin egen film noir-periode og desuden karrieren for
Ella
Raines. Filmen bygger på en roman af
Cornell Woolrich (= William Irish), og intrigen - titelpersonen er et
vidne, som kan give den mandlige hovedperson et alibi i.f.m. mordet på
hans hustru - er som så ofte hos Woolrich udspekuleret, men Siodmak får en
elegant og meget noir film ud af det med plads til en morsom
latino-sangerinde. Ligheden med François Truffauts sidste film,
Vivement Dimanche (1983) er påfaldende, selv om dén bygger
på en anden forfatter og roman.
DR2 d. 29/4:
Hour Of The Gun (1967) (100' F)
Denne western siges at være tættere på de historiske fakta vedr.
Earp-brødrene og Clanton-familien, men den er kedelig og 'stivbenet' med
James Garner helt fejlplaceret.
3Sat d. 24/4:
Nur der
Berg kennt die Wahrheit (2011) (89’ F)
Det fascinerende landsby- og bjergmiljø bruges her mindre idyllisk end så
ofte. By-mennesket Johanna (Mira
Bartuschek) vil opklare venindes død, men møder en mur af tavshed hos
de indesluttede bjergboere; der skal slagsmål og skud til for at forløse
'knuderne'. Trods 'happy end' en relativt realistisk bjergfilm, hvor
landmiljøet ikke er éntydigt positivt, men gemmer på hemmeligheder. Også
det er
Griesmayr mand for.
3Sat d. 24/4:
Paradies
in den Bergen (2004) (89' F)
Hyggelig familiefilm, hvor Katja Stern (Ursula
Buschhorn igen) forlader Leipzig og ægtemand Erik sammen med sin
astmasyge dreng Christopher og opsøger et kursted i de fascinerende
østrigske bjerge. Den jaloux hotel-værtinde (Elisabeth
Lanz) kan bare se til, hvordan Katja og medhjælpen Johannes forelsker
sig. Krimi-instruktøren
Hartmut
Griesmayr kan også hygge.
TV5 d. 24/4:
La voleuse
(1966) (83' S/H) jf. French Films
Trods stjernebesætning med Romy Schneider og Michel Piccoli har historien
om et desperat barnløst ægtepar et koldt, ligegyldigt udtryk; vi er langt
væk fra
Sautet.
Dog har
Jean Chapot lavet bedre film, f. eks.
Les
granges brûlées (1973) m. Signoret og Delon.
TV5 d. 24/4:
Faites
comme si je n'étais pas là (2000) (87' F) jf. French Films
Primitiv hverdagsrealisme om forvirret voyeur-teenager i forvirrede
omgivelser. Mor spilles af
Aurore
Clément, men man får ikke lyst til mere af instruktøren
Olivier
Jahan.
Das Erste d. 23/4:
Auf den
Spuren der Vergangenheit (2005) (89' F)
Forudsigeligt melodrama, som nydelige
Ursula
Buschhorn holder i live. Hun spiller en læge-datter, der skal have fat
i sønnen til en døende gammel mand. Filmen tematiserer forholdet ml. fædre
og børn i tre eksempler. Instruktøren
Sharon Von
Wietersheim er født i USA, men har næsten udelukkende arbejdet i
Tyskland.
Das Erste d. 23/4:
Zwei
Herzen und ein Edelweiss (2008) (89' F)
Forudsigelig, men underholdende komedie om fraskilt mor med to børn, som
arver onkels gård i bjergene uden for München. Noget af en tour de force
for Julia
Jäger i hovedrollen, mens
Sascha Hehn
og Florian
Fitz er de rivaliserende mænd. Instruktøren
Helmut
Metzger - med talløse TV film på kortet - er pålidelig, men ikke mere.
DR2 d. 22/4:
Sabata -
dræberen (1969) (105' F)
Den først af tre italienske westerns om skarpskytten Sabata. En rodet
historie om en masse penge, som en bys bedsteborgere har tilranet sig,
og som titelpersonen og hans umage hjælpere også er interesseret i.
Filmen eksemplificerer, at
sub-genren er ved at løbe ud. Tidstypisk/fjollet kaldes instruktøren
Gianfranco
Parolini for Frank Kramer og filmen originalt for "Ehi amico... c'è Sabata. Hai
chiuso!". Parolini er én af de mindste ånder i.f.t. Sergio Corbucci, Damiano
Damiani, Sergio Leone, Giulio Petroni, Sergio Sollima, Duccio Tessari og
Tonino Valerii. Sabata-filmene var intet uden karismatiske
Lee Van
Cleef (død
December 1989), som bygger videre på sin figur i Leone-filmene.
DR2 d. 21/4:
The
Children Act (2017) (105' F) (Dommerens valg)
Psykologisk drama om kvindelig dommer i ægteskabelig krise og
en syg ung mand, som ikke vil modtage blodtransfusion (Jehovas Vidner). De
to kommer hinanden nær rent psykisk. Filmen er repræsentativ for
instruktøren
Richard
Eyre og for de engelske skuespilleres soliditet, men end ikke
Emma
Thompson som dommeren kan forbedre filmens ikke-overbevisende, konstruerede
udtryk.
DR2 d. 18/4:
Das Haus der Träume (2022) (12 eps. à 45' F)
Standard-dramaserie, der følger mennesker i og omkring stormagasinet Jonaß i Berlin
årene 1928-1933. Ikke alle de mange forskellige personer og forviklinger
virker interessant, og det gør serien unødvendig lang. Først til sidst, da
trykket fra de brunskjortede plattenslagere tager til, bliver det
spændende. Serien bygger på romanen
Torstrasse 1 (2012) af
Sybil Volks,
men stormagasinet er autentisk. Foreløbig to sæsoner af serien, åben
slutning lægger dog op til en tredje. Første sæson er instrueret af
Sherry
Hormann (f. 1960 i New York) og anden af
Umut Dag
(f. 1982 i Wien). Jonaß-ejerens hustru spilles af den fascinerende
Nina
Kunzendorf kendt fra
Phoenix
(2014),
Woman In
Gold (2015) (titelpersonen: Gustav Klimts model Adele Bloch-Bauer),
Altes
Land (Sherry Hormann, 2020) og tredje sæson af serien
Charité
(2021).
DR2 d. 17/4:
Nebel im
August (2016) (120' F)
Stærkt psykologisk drama på baggrund af en nazistisk eutanasi-anstalt.
Tiden og miljøet er fint genskabt, og de to børneskuespillere
Ivo
Pietzcker og
Jule
Hermann er fantastiske - sidstnævnte spiller Nandle, eneste
overlevende i virkeligheden. Filmen lader effektivt pæne
Sebastian
Koch og underskønne
Henriette
Confurius spille mod type som hhv. dødslæge og sygeplejerske.
Teksterne til slut oplyser, at den ansvarlige læge slap billigt efter
krigen, og kun sygeplejersken fik en vis straf - desværre typisk for
Adenauer-perioden. Instruktøren
Kai Wessel (f. 1961) har også lavet andre
udmærkede tidsbilled-film, f. eks. den biografiske
Hilde
(2009) om Hildegard Knef og
Die Flucht
(2007) om flygtningene fra Østpreussen ved Anden Verdenskrigs slutning.
DR2 d.
15/4
Man Of The
West (1958) (100' F)
Én af de fremragende westerns af
Anthony
Mann. Når den ikke er én af de allerbedste, skyldes det, at
Gary Cooper
- ligesom i Fred Zinnemanns
High Noon
- overdriver det lidende og selvmedlidende i hovedrollen, og at
Lee J. Cobb
overspiller den perverse skurk. Helten vender tilbage et helvede, som han
engang var en del af, og skal nu bringe sig selv og den kvindelige
hovedperson (Julie
London) ud af det igen.
3Sat d.
9/4:
A Royal
Night Out (2015) (95' F)
En sød og velgjort bagatel af den solide
Julian
Jarrold om de to engelske prinsesser, som i 1945 tager i byen for at
være med til at fejre krigens afslutning.
Das Erste d.
8/4:
Auf der
anderen Seite ist der Grass viel grüner (2017) (105' F)
Klichéfuld komedie om forvirret kvinde mellem to mænd. Instruktøren
Pepe
Danquart er tvillingebror til instruktøren
Didi
Danquart, to anonyme og upålidelige håndværkere.
NDR d.
1/4:
Der
Flensburg Krimi: Der Tote am Strand (2021) (89' F)
TV-krimi, som skulle have indledt en serie, men den blev ikke til noget.
Mordsagen munder ud i en sag om en kvinde, der engang kidnappede og
opfostrede et spædbarn, som herved blev frataget den danske biologiske
mor. Denne historie fungerer godt og vedkommende, men det tager for lang
tid at komme frem til den.
NDR d.
1/4:
Vadder,
Kutter, Sohn (2017) (89' F)
Lars Jessen,
som ellers har lavet flere gode episoder af "Tatort" og den væsentlige
Am Tag als
Bobby Ewing starb (2005), jf.
min anmeldelse, får ikke noget vedkommende ud af denne komedie om ung
mand, der besøger musik-glad, bankerot far i fiskerflække.
MARTS
ZDF d.
2/3:
Die Bergretter # 84 Um jeden Preis (Heinz Dietz, 2022) (89' F)
arte d.
4/3: La
donna più bella del monde (Robert Z. Leonard, 1955)
3Sat d.
4/3: Ein
Dorf wehrt sich (Gabriela Zerhau, 2019)
3Sat d. 4/3t:
Unlocked (Michael Apted, 2017)
Das Erste d.
5/3:
Tatort # 1227 Magic Mom (Michaela Kezele, 2022)
TV3+ d.
7/3: The
Padre (Jonathan Sobol, 2018)
ZDF d.
10/3:
Der Alte # 452 Helden von nebenan (Marcus Ulbricht, 2022)
DR1 d.
11/3: Lewis # 09 Allegory Of Love (Bill Anderson, 2009)
DR1 d.
11/3:
Midsomer Murders # 077 The Silent Land (Peter Smith, 2010)
DR1 d.
11/3: Lewis
# 10 The Quality Of Mercy (Bille Eltringham, 2010)
arte d.
13/3 arte:
Rebecca (Alfred Hitchcock, 1940)
3Sat d.
14/3:
Meister des Todes (1) +
( 2 ) (Daniel Harrich, 2015/2020)
TV5 d.
15/3: Pour
l'honneur d'un fils (Olivier Guignard, 2020)
arte d.
15/3: Kolja (Jan Svĕrák, 1996)
arte d.
16/3:
Nahschuss (Franziska Stünkel, 2020)
ZDF d.
16/3:
Die Bergretter # 85 Altes Eisen (Heinz Dietz, 2022)
ZDF d.
17/3:
Der Alte # 453 Der Preis den ich zahle (Marcus Ulbricht, 2022)
ZDF d.
17/3:
SOKO Leipzig # 452 Schunkeltod (Ann-Kristin Knubben, 2022)
NDR d.
18/3:
Mutter, Kutter, Kind (Mathias Tiefenbacher, 2022)
ZDF d.
18/3:
Der Staatsanwalt #84 Spiel, Satz, Tod (Ayse Polat, 2019)
DVD d.
19/3:
Rawhide # 89 The Lost Tribe (George Templeton, 1962)
DVD d.
19/3: Cry
Terror (Andrew L. Stone, 1958)
TV2dk d.
22/3: The
Marksman (Robert Lorenz, 2021)
arte d.
23/3:
Sunshine (István Szabó, 1999)
TV5 d.
24/3:
Notre histoire (Bertrand Blier, 1984) jf. French Films
ZDF d.
24/3:
Der Alte #454 Abstiegsangst (Axel Barth, 2023)
ZDF d.
24/3:
Letzte Spur Berlin #127 Todesangst (Bettina Braun, 2023)
DR1 d. 25/3:
Lewis #11
The Point Of Vanishing (Maurice Phillips, 2009)
3Sat d.
25/3:
Das
Zeugenhaus (Matti Geschonneck, 2014)
DR1 d.
25/3:
Lewis #12 Counter Culure Blues (Bill Anderson, 2009)
TV5 d.
31/3: Le
milieu de l'horizon (Delphine Lehericey, 2019)
FEBRUAR
DR2 d.
1/2: Das Haus der Träume (1+2) se d. 18/4
arte d.
1/2:
Hannibal (Edgar G. Ulmer, 1960)
NDR d.
2/2:
Morden im Norden #121 Liebeslügen (Christoph Eichhorn, 2022)
NDR d.
2/2:
Morden im Norden #122 Harte Prüfung (Michael Riebl, 2022)
ZDF d.
3/2:
Der Staatsanwalt #107 Wein und Mord (Ulrick Zrenner, 2022)
ZDF d.
3/2:
SOKO Leipzig #446 Schlag für Schlag (Herwig Fischer, 2022)
NDR d.
4/2:
Dschungelkind (Roland Suso Richter, 2011)
ZDF d.
5/2:
Frühling #42 Flüsternde Geister (Axel Barth, 2022)
Das Erste d.
6/2:
Morden im Norden #130 Blutspur (Christoph Eichhorn, 2022)
arte d.
6/2: Es
geschah am hellichten Tag (Ladislao Vajda, CH 1958)
arte d.
7/2:
In Wahrheit #01 Mord am Engelsgraben (Miguel Alexandre, 2017)
DR2 d.
7/2: Das Haus der Träume (3+4) se d. 18/4
arte d.
8/2: 125
rue Montmartre (Gilles Grangier, 1959) jf. French Films
3Sat d.
8/2: Das
letzte Stück Himmel (Jo Baier, 2007)
arte d.
9/2: Les
innocents (Anne Fontaine, 2016)
NDR d.
9/2:
Morden im Norden #123 Reifeprüfung (Michael Riebl, 2022)
NDR d.
9/2:
Morden im Norden #124 Perfides Spiel (Michael Riebl, 2022)
ZDF d.
11/2:
Helen Dorn #17 Das Recht zu schweigen (Friedemann Fromm, 2022)
ZDF d.
11/2:
Der Alte #414 Die Kunst des Scheiterns (Johannes Grieser,
2018)
ZDF d.
12/2:
Frühling #43 Lauf weg, wenn du kannst (Axel Barth, 2022)
DR2 d.
14/2: Als
Hitler das rosa Kaninchen stahl (Caroline Link, 2019)
arte d.
15/2: Fire
Down Below (Robert Parrish, 1957)
arte d.
16/2: Les
fantômes d'Ismaël (Arnaud Desplechin, 2017) jf. French Films
DRTV.dk d.
17/2: Das Haus der Träume (5+6) se d. 18/4
ZDF d.
17/2:
SOKO Leipzig #448 Das Leben ist kein Ponyhof (Franziska Jahn,
2022)
ZDF d.
18/2:
Der Alte #415 Fürs Kind allein (Esther Wenger, 2018)
ZDF d.
19/2: Mord
uden grænser (1:1) (Kathrine Windfeld, 2015)
TV3+ d.
20/2:
Without A Trace #56 Trials (David Von Ancken, 2004)
TV5 d.
21/2: Une
histoire d'amour (Guy Lefranc, 1951)
ZDF d.
22/2:
SOKO Wismar #443 Das befreite Kaninchen (Oliver Dommenget, 2022)
NDR d.
23/2:
Morden im Norden #127 Vineta (Tanja Roitzheim, 2022)
NDR d.
23/2:
Morden im Norden #128 Tödliche Fracht (Tanja Roitzheim, 2022)
TV5 d.
23/2:
L'oubliée d'Amboise (Sylvie Ayme, 2022)
SVT d.
25/2:
Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959) jf. French Films
NDR d.
28/2:
Tatort #719 Rabenherz (Torsten C. Fischer, 2008)
JANUAR
arte d.
2/1:
L'emmerdeur (Édouard Molinaro, 1973) jf. French Films
ZDF d.
5/1:
SOKO Stuttgart #237 Good Vibrations (Daniel Gelfer, 2019)
arte d.
9/1: Le
rapace Le rapace (José Giovanni, 1968) jf. French Films arte d. 9/1:
The Bigamist The Bigamist (Ida Lupino, 1953)
ZDF d.
13/1:
SOKO Leipzig #442 Mord im Warenkorb (Jörg Mielich, 2022)
ZDF d.
13/1:
SOKO Leipzig #443 Tödliches Schweigen (Philipp Eichholtz, 2022)
arte d.
15/1:
Knights Of The Round Table (Richard Thorpe, 1953)
arte d.
16/1: The
One That Got Away (Roy Ward Baker, 1957)
arte d.
18/1:
L'apparition (Xavier Giannoli, 2018) jf. French Films
TV3+ d.
19/1:
Without A Trace #35 Hawks And Handsaws (Kevin Hooks, 2003)
DVD d.
25/1:
Tension (John Berry, 1949)
DVD d.
25/1:
Rawhide #97 The Long Count (Jesse Hibbs, 1961)
DVD d.
25/1:
Rawhide #117 Incident Of The Portrait (Ted Post, 1962)
DVD d.
26/1: Town
On Trial (John Guillermin, 1957)
DVD d.
26/1:
Night Unto Night (Donald Siegel, 1949)
NDR d.
26/1:
Morden im Norden #119 Hab mich lieb (Michael Riebl, 2021)
ZDF d.
29/1:
Frühling #41 Das Mädchen hinter der Tür (Tom Zenker, 2022)
arte d.
30/1: Le
bossu (Philippe De Broca, 1997) jf. French Films
arte d.
30/1: The
Train The Train (John Frankenheimer, 1964)
Das Erste d.
30/1:
Morden im Norden #129 Blutsbande (Almut Getto, 2022)
|
Carole Laure
(Unifrance Film)
Wendezeit (Moovie)
(Crazy Film/Roxy Film)
Næse for mord
(Télécip/BE Films)
(Renn Productions)
(Studio Canal)
(Disney)
Peter Falk, Tyne Daly
"Columbo Undercover"
(Universal)
(Vertigo/La Balaine)
(Network Movie)
(United Artists)
(Fox)
Midsomer Murders = Kriminalkommissær Barnaby (Bentley Prod.)
(Praesens)
Lily James (PR)
(DeLuca/UIP)
Brenda Joyce i The Rains Came (Fox)
(Fox)
Ursulu Buschhorn i See der Träume (Ziegler)
Ursula Buschhorn er Das Mädchen aus der Torte (Event)
(Morena/Memento)
John Gavin og
Vera Miles i Back Street (Universal)
(Paramount)
(Paramount)
(Universal)
(NEF/Montparnasse)
(Constantin)
The Lady Is Willing
(Columbia)
(Universal)
(Maran)
Ursula Buschhorn
(PR-foto)
Lee Van Cleef
som Sabata
(PEA/United Artists)
(X-Filme)
(Collina/Studio Canal)
|