Madeleines Paris
En rejse gennem et langt liv
Nogle gange fungerer den enkle fortælling bare bedst. To mennesker i en
taxa på vej rundt i og gennem Paris. To mennesker, som får fortalt
hinanden om deres liv og kommer hinanden ganske nær: En skrøbelig kvinde i
90'erne, som nu skal på plejehjem, en taxichauffør i 40'erne med ondt i
økonomien. Madeleines Paris har originaltitlen Une belle course; i engelsktalende lande kaldes filmen "Driving Madeleine" - en påmindelse om Driving Miss Daisy (Bruce Beresford, 1989).
Det forekommer mig, at de kører rundt i det samme centrale Paris hele
tiden, måske ikke helt realistisk, men dejligt at det findes endnu. Lad
os ikke hænge os i den slags petitesser. Det er det rigtige Paris, det
Paris som vækker så mange minder hos Madeleine Keller, og hendes
livshistorie vækker nyt liv i den bekymrede taxichauffør
Charles. Mange vil sikkert gætte cirka, hvordan historien slutter, men
også det er en slags petitesse.
Livshistorierne er det centrale: 1) Betydningen af vore livshistorier
og af
at dele dem med hinanden, 2) betydningen i forhold til, hvad
litteraturens og filmens fortællinger kan. I Frederik Nielsens
mesterlige lille bog Hvorfor læser vi?
besvarer han sit eget spørgsmål; det er svar som er
relevant for alle fortællende kunstarter såsom film, noveller og
romaner. Når de lykkes, gør vi gennem kunstens livsfortællingerne nogle
erfaringer om noget dybt menneskeligt i både os selv og i andre
mennesker.
Det er for mig at se en afgørende værdi, og filmens instruktør Christian Carion
(f. 1963) lever i flere film op til de værdier, som Madeleines Paris
eksemplificerer. Nogle kender hans Første Verdenskrig-film En dagen uden krig (2005), jf. Ebert og Spirituality. Carion har også lavet en film om mennesker på flugt under Anden Verdenskrig, Dengang i maj (2015), jf. Observer og Spirituality.
Jeg har desværre ikke set Carions tidligere film Pigen fra Paris (2001), jf. Haro og Intuition, men måske er Carions film et optimistisk tegn? Hvis fransk film også mere udbredt har forladt den åndløse
postmodernisme og de formalistiske eksperimenter til fordel for den
stil og medmenneskelighed, som bl. a. Madeleines Paris udtrykker, er der grund til at
glæde sig, men det er måske for meget at håbe på?
Line Renaud, som spiller Madeleine, og som passer også rent aldersmæssigt, er både skuespillerinde og en i Frankrig velkendt sangerinde. Dany Boon,
der spiller chauføren Charles, er en skuespiller og instruktør,
som ikke mindst via denne film har vundet anerkendelse.
Madeleines Paris er en
film, som er velegnet til seniorprægede kirkebioer og
eftermiddags-arrangementer i sogne og foreninger, men der skal søges om
visningsrettighed hos den danske distributør: Angel Films.
© Bo Torp Pedersen, 2023
|

(Angel Films)
Une belle course
Frankrig 2022
90 min., farver
Instr.: Christian Carion
Manus: Christian Carion, Cyril Gely
Medv.: Line Renaud, Dany Boon, Alice Isaaz, Jérémy Laheurte, Gwendoline Hamon, Julie Delarme
Dansk bio-premiere 28/9 2023
Dansk distribution: Angel Films
Medierådet: Tilladt for børn fra 11 år
Links:
ekko
Film og tro
The Guardian
The Movie Waffler
*
|