FILMORIENTERING

Filmanmeldelse
 


Tilbage til forsiden

Tilbage til film-anmeldelserne
 


Madeleines Paris
En rejse gennem et langt liv

Nogle gange fungerer den enkle fortælling bare bedst. To mennesker i en taxa på vej rundt i og gennem Paris. To mennesker, som får fortalt hinanden om deres liv og kommer hinanden ganske nær: En skrøbelig kvinde i 90'erne, som nu skal på plejehjem, en taxichauffør i 40'erne med ondt i økonomien. Madeleines Paris har originaltitlen Une belle course; i engelsktalende lande kaldes filmen "Driving Madeleine" - en påmindelse om Driving Miss Daisy (Bruce Beresford, 1989).

Det forekommer mig, at de kører rundt i det samme centrale Paris hele tiden, måske ikke helt realistisk, men dejligt at det findes endnu. Lad os ikke hænge os i den slags petitesser. Det er det rigtige Paris, det Paris som vækker så mange minder hos Madeleine Keller, og hendes livshistorie vækker nyt liv i den bekymrede taxichauffør Charles. Mange vil sikkert gætte cirka, hvordan historien slutter, men også det er en slags petitesse.

Livshistorierne er det centrale: 1) Betydningen af vore livshistorier og af at dele dem med hinanden, 2) betydningen i forhold til, hvad litteraturens og filmens fortællinger kan. I Frederik Nielsens mesterlige lille bog Hvorfor læser vi? besvarer han sit eget spørgsmål; det er svar som er relevant for alle fortællende kunstarter såsom film, noveller og romaner. Når de lykkes, gør vi gennem kunstens livsfortællingerne nogle erfaringer om noget dybt menneskeligt i både os selv og i andre mennesker.

Det er for mig at se en afgørende værdi, og filmens instruktør Christian Carion (f. 1963) lever i flere film op til de værdier, som Madeleines Paris eksemplificerer. Nogle kender hans Første Verdenskrig-film En dagen uden krig (2005), jf. Ebert og Spirituality. Carion har også lavet en film om mennesker på flugt under Anden Verdenskrig, Dengang i maj (2015), jf. Observer og Spirituality.


Jeg har desværre ikke set Carions tidligere film Pigen fra Paris (2001), jf. Haro og Intuition, men måske er Carions film et optimistisk tegn? Hvis fransk film også mere udbredt har forladt den åndløse postmodernisme og de formalistiske eksperimenter til fordel for den stil og medmenneskelighed, som bl. a. Madeleines Paris udtrykker, er der grund til at glæde sig, men det er måske for meget at håbe på?

Line Renaud, som spiller Madeleine, og som passer også rent aldersmæssigt, er både skuespillerinde og en i Frankrig velkendt sangerinde. Dany Boon, der spiller chauføren Charles, er en skuespiller og instruktør, som ikke mindst via denne film har vundet anerkendelse.

Madeleines Paris er en film, som er velegnet til seniorprægede kirkebioer og eftermiddags-arrangementer i sogne og foreninger, men der skal søges om visningsrettighed hos den danske distributør: Angel Films.

© Bo Torp Pedersen, 2023
 








(Angel Films)


Une belle course
Frankrig 2022
90 min., farver
Instr.: Christian Carion
Manus: Christian Carion, Cyril Gely
Medv.: Line Renaud, Dany Boon, Alice Isaaz, Jérémy Laheurte, Gwendoline Hamon, Julie Delarme

Dansk bio-premiere 28/9 2023
Dansk distribution: Angel Films
Medierådet: Tilladt for børn fra 11 år

Links:

ekko

Film og tro

The Guardian
The Movie Waffler




*


Opdateret 8/11, 2023