FILMORIENTERING

Min filmdagbog 2025

 



Gå til forsiden

Gå til min krønike
 


Antal noteret i alt 2025: ???, sml. 2024: 165, 2023: 188, 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371

Heraf TV, DVD/Blu-Ray samt biograf: ??, sml. 2024: 1, 2023: 4, 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5

_ _ _


 TV5 1/10 Adieu chérie (instr. Raymond Bernard, 1946) (110'F)  *
 Lidt bizar/teatralsk komedie, hvor personer fra overklasse og  variétémiljø støder sammen. Danielle Darrieux ses i udsøgte/kunstlede billedkompositioner. Det hele slutter overraskende i mol.

 DR1 19/9 Made In Italy (instr. James D'Arcy, 2020) (94' F)  *
 Ikke særligt underholdende samling af floskler om far/søn-forhold, hektiske London contra dejlige Italien, nye kærlighedsforhold der venter, osv.

TV3+ 19/8  Without A Trace #7 Snatch Back (instr. L. Libman, 2002) (41' F) *

TV3+ 19/8  Without A Trace #6 Silent Partner (instr. R. Zick, 2002) (41' F) *

Sympatisk, humanistisk orienteret USA-serie 2002-2009, men mere mere velment end vellykket, ikke særligt spændende og kedelige hovedpersoner.


DVD 7/8  La tempesta (instr. Alberto Lattuada, 1958) (100' F)  *

Tidstypisk "storfilm" med internationalt præg, hvor interessante muligheder fortaber sig i historiske intriger og kulisser - selv producenten Dino De Laurentiis skønne frue, Silvana Mangano, bliver væk i det hele.


arte 1/8 Les enchantés (instr. S. C. De Malberg, 2023) (85' F) FiRe ***

Bag den forvekselbare franske titel (= De lyksalige) skjuler sig en original og fantastisk velspillet film om en lille pige med en retarderet alene-far. Den tyske titel (= Når hjorte har vinger) udtrykker bedre stemningen i den stilfærdige og positive film, som nok ironiserer over skolens rektor, men ellers er 'venlig' over for klasselærer, myndighedspersoner og naboer.


Das Erste 21/7  Une belle course / Madeleines Paris (C. Carion, 2022) 90' F)  ***

Das Erste 21/7  Morden im Norden #72 Schwarzer Peter (instr. Holger T. Schmidt, 2018) (55' F) ***

RTL 15/7  Dünentod: Ein Nordsee-Krimi #01 Das Grab am Strand (instr. Ismail Sahin, 2022) (89' F)  *

arte 14/7  The Spy Who Came In From The Cold (instr. Martin Ritt, 1965) (110' S/H) jf. Battleship & Good Movies  ***


ZDF 12/7 Vergissmeinnicht (instr. John Delbridge, 2014) (89' F)  **

Tysk TV ynder Katie Fforde-filmatiseringer, som er en pudsig blanding af tysk og engelsk, men ofte solidt sammenskruede romantiske fortællinger efter en fast model. Her er det en ung ambitiøs mediciner, som ender med at overtage sin demente fars praksis og finde lykken i en idyllisk engelsk landsby. Skuespillerne er gode, især Rudolf Kowalski, og behandlingen af demens/Alzheimer er OK.


DVD 29/6 Lady On A Train (instr. Charles David, 1945) (91' S/H) ***

DVD 29/6 Christmas Holiday (instr. Robert Siodmak, 1944) (89' S/H) *

Universal og selskabets populære unge 23-24 årige sangstjerne Deanna Durbin vovede en karriere-fornyelse med disse to film. Især Christmas Holiday, hvor film noir mesteren Robert Siodmak iscenesætter hende i en grum historie om en sangerinde, hvis mand er en spiller, som dømmes for mord. Durbin gør det godt 'against type', hvorimod Gene Kelly slet ikke magter den tvetydige mandlige rolle og ikke sandsynliggør, at kvinden elsker ham på trods af alt. Filmen mislykkes også med sine tilbageblik, der ikke fungerer dramatisk, og som betyder, at filmen taber den sympati-vækkende historie om soldaten, hun fortæller om sit liv til. Den langt mindre kendte Charles David, som fem år efter blev gift med Durbin, gør det derimod strålende med krimikomedien Lady On A Train om den unge kvinde, hvis fantasifuldhed gør, at ingen vil tro, at hun har set et mord. Edward Everett Horton gentager fornøjeligt sin distræte type i en birolle, og filmen ligner bl.a. nogle tidlige film af Alfred Hitchcock, som senere kopierede denne films slutning til "North By Northwest".


Das Erste 22/6 Polizeiruf 110 #420 Spiel gegen den Ball (2025) (89' F) *

Også denne krimiserie truer med at vare evindeligt. Et politisk flertal ønsker det offentligt betalte og regulerede tyske TV opretholdt med flest mulige kanaler, som derfor (over-)fodres med krimiserier, quizzer og tendentiøse politiske talkshows. Polizeiruf 110 begyndte i DDR 1971 og blev vist på DDR1, sidste gang d. 4/3 1990 (#136), og sidste øst-premiere var d. 22/12 1991 på interim-stationen DFF1. Serien blev ligesom hele DDR annekteret af Vesttyskland og fortsatte i ny form, inkl. nye hovedroller og skiftende politistationer (byer), med premiere på Das Erste (ARD) fra og med d. 13/6 1993 (#154). I denne episode kommer et højst umage politi-par på sporet af fodbolddrenges forkvaklede forhold som baggrund for mord. Sted: Grænseområdet Polen-Tyskland. Halvvejs fuser handlingen ud. Instruktøren Christian Werner er i øvrigt født i Thüringen, DDR.


TV5 19/6 Les demoiselles de Rochefort (Jacques Demy, 1967) (120' F) *

Instruktørens forsøg på at opfølge mesterværket Les parapluies de Cherbourg (1964) og det særlige univers, han påbegyndte i Lola (1961), er langtrukkent og anstrengt, trods Deneuve/Dorléac-søstrene og farve-bombardement. Legrands musik står i stampe, og Gene Kelly virker pinlig kunstlet, når han ikke danser.


ZDF 19/6 A Man Called Otto (instr. Marc Forster, 2022) (126' F) ***

Vellykket genindspilning af Fredrik Backmans fine roman fra 2012, filmatiseret 2015 i Sverige: En man som heter Ove (instr. Hannes Holm). Tom Hanks er ideel i hovedrollen. Filmen er nært beslægtet med Gran Torino (Eastwood, 2008).


arte 19/6 Die Mörder sind unter uns (Wolfgang Staudte, 1946) (81' S/H) ***

Den første tyske film efter Anden Verdenskrig er en næsten dramadokumentarisk beretning om mennesker i ruinerne af en tysk storby. Byen og deres individuelle liv skal genopbygges. Det går rigeligt hurtigt for filmen med både en kærligheds-historie og et opgør med en nazi-krigsforbryder. Fin slutning, som blev godkendt af fornuftige sovjetiske myndigheder, var næppe lykkedes senere i DDR.


TV5 19/6 La bataille du rail (instr. René Clément, 1945) (82' S/H) **

Sympatisk dramadokumentarisk film om jernbanerne og jernbane-arbejdernes vigtige rolle i den franske modstandskamp under Nazi-Tysklands besættelse, men mangelfuld individuel karakteristik og unødvendig fortællerstemme.


3Sat 18/6  Was im Leben zählt (instr. Vivian Naefe, 2016) (89' F) *

Skuffende film om mennesker i samme hus og deres forviklinger, bl.a. en præst, hans menighedsråd og hans elskerinde. God titel, men det hele løses for nemt.


DVD 18/6  Conte d'été (instr. Éric Rohmer, 1996) (113' F) *

Det er uforståeligt, hvorfor hele tre charmerende unge kvinder bruger tid på den kedelige og ubeslutsomme guitarspillende hovedperson Gaspard, som ferierer ved en strand i Bretagne. En film-ekstern forklaring er, at Gaspard spilles af den åbenbart meget populære Melvil Poupaud, men det redder ikke filmoplevelsen. Rohmer gentager uden held sin grund-intrige i et nyt miljø, jf. Winnert.


arte 16/6  The Tin Star (instr. Anthony Mann, 1957) (93' S/H) *

En konventionel western præget af godt skuespil, men også af moralisme og et ulideligt barn, tilmed i sort/hvid, fjern fra Manns bedste og bitre westerns.


arte 16/6  Sans mobile apparent (instr. Philippe Labro, 1971) (100' F) o

Sløvt fortalt og ordinær krimi, hvor ægtemand til kvinde, som blev udsat for voldtægt i sexorgie, er blevet hævnende seriemorder. Det eneste usædvanlige er Laura Antonelli i helt uerotisk rolle som traumatiseret offer.


DVD 9/6 The Holiday (instr. Nancy Meyers, 2006) (135' F) o

Filmen følger strømmen af diverse moderne 'feel good'-komedier, ikke mindst julefilm og måske den fantasifulde britiske Love Actually (Richard Curtis, 2003) med alle de perfekte skuespillere og sjove episoder. Men ligesom "Mr. Popper's Penguins" (se n.f.) er "The Holiday" et eksempel på en ny USA-komedie med uinteressante personer (de forkerte skuespillere?) og fantasiløs fortællemåde.


3Sat 8/6 Unter Geiern (instr. Alfred Vohrer, 1964) (95' F) **

Mens Howard Hawks og andre lavede de sidste klassiske westerns i USA, opstod to alternativer i Europa. Italienerne tog til Spanien og begyndte en produktion af spaghettiwesterns, og tyske filmfolk drog til Jugoslavien og lavede indianerfilm. Begge brød med westerns fra USA: Italienenerne på alle fronter med et kynisk verdensbillede i en udpenslet voldskoreografi og elliptisk fortællemåde. Tyskerne benyttede en traditionel lineær fortællemåde, hvor man kan nyde naturen og handlingen, men historierne vendte USA-genrens værdier: Indianerne er positive, gode mennesker, til tider vildført, men for det meste ædle typer. Både indianerne og de hvide nybyggere udsættes for hvide banditter, som gerne giver indianerne skylden for deres ugerninger, og som har fæle kapitalister i ryggen. Der blev lavet mange spaghettiwesterns, men kun o. et dusin af dem er seværdige, herunder Sergio Leones film; de betød westernfilmens død som dominerende genre, jf. Coogan's Bluff (1968) og TV-serien McCloud (1970-1977), hvor den anakronistiske western bliver til moderne storbykriminalfilm.

De tyske indianerfilm var færre, primært filmatiseringer af Karl May-romaner, hvor den ædle Winnetou (Pierre Brice) og hans venner, først Old Shatterhand (Lex Barker), senere Old Surehand (Stewart Granger) og så Old Firehand (Rod Cameron), skaber forsoning og sameksistens: 1) Der Schatz im Silbersee (1962), 2) Winnetou - 1 (1963), 3) Old Shatterhand  (1964), 4) Winnetou - 2 (1964), 5) Unter Geiern (1965), 6) Winnetou - 3 (1965), 7) Old Surehand - 1 (1965), 8) Winnetou und das Halbblut Apanatschi (1966), 9) Winnetou und sein Freund Old Firehand (1966, 10) Winnetou und Shatterhand im Tal der Toten (1968) og 11) Winnetous Rückkehr (1998). De ti første var produceret af danske Preben Philipsen, som etablerede selskabet Constantin i Tyskland, opkaldt efter hans berømte far, Constantin Philipsen. Filmene var så populære i Vesttyskland, at DDR svarede med egne indianerfilm, jf. JSTOR, og så populære at de affødte årlige friluftsspil i Bad Segeberg. Andre af Karl Mays eventyrlige romaner blev også filmatiseret, tjek Karl May adaptions. Nærværende Unter Geiern er en helt typisk Winnetou-film: Morderisk overfald på en nybygger-familie medfører hævntørst og komplikationer. Elke Sommer ses i den kvindelige hovedrolle, og andre af filmene har også prominente kvindelige medvirkende, bl.a. Karin Dor (fire film), Marie Versini (to film), Daliah Lavi og Uschi Glas.


Das Erste 7/6 Für kein Geld der Welt (instr. Stephan Meyer, 2011) (89' F) HZ  **


DVD 7/6 Luci del varietà (instr. Alberto Lattuada, 1950) (94' S/H) **

DVD 5/6 Senza pietà (instr. Alberto Lattuada, 1948) (86' S/H) ****

Igen kombinerer Lattuada melodramatiske elementer med en krads kritik af både mennesker og samfundsforhold ved afslutningen af Anden Verdenskrig: USA-troppernes forsyninger nærer en vild sortbørs og kriminalitet, forhold som knuser de enkelte, sårbare mennesker: En forladt kvinde (Carla Del Poggio) og en sort USA-soldat (John Kitzmiller).

DVD 4/6 La spiaggia (instr. Alberto Lattuada, 1954) (100' F)  ****

Omvendt socialrealisme med melodramatiske elementer: Mondænt badehotel ved stranden (=la spiaggia), det 'pæne' borgerskab, den gode mor (Martine Carol) og det søde barn (Anna Gabriella Pisani), men 'uheldigvis' er kvinden registreret som prostitueret. Den velmende borgmester (Raf Vallone) kan ikke gøre noget mod sladderen og nedladenheden; det kan kun en venlig-kynisk milliardær, for penge slår alt: Dobbelt-moralen spiddes, jf. Bretzelburger.

DVD  3/6 Il mulino del Po (instr. Alberto Lattuada, 1949) (98' S/H) ***

Socialrealisme med melodrama-elementer: konflikten om prammene, naturens rolle og en ‘naturlig’ ondsindet person, folkefest, tragisk udgang på individuel kærlighedshistorie - mere underholdende end vagt beslægtede "La terra trema" (Visconti, 1948).

De fire film viser, at Alberto Lattuda er stærkt underkendt i.f.t. V. De Sica, F. Fellini, R. Rossellini og L. Visconti. De udviklede sig alle siden i vidt forskellige retninger, men i neorealismens storhedstid er Lattuada socialt og politisk oftest den skarpeste, en nådesløs kritiker af udbytning og en forsvarer af de svageste. "Luci...." falder lidt ved siden af, præget som den er af Federico Fellinis deltagelse i variété-motivet og den almindelige lethed. "La spiaggia" er den eneste af filmene uden den vidunderlige Carla Del Poggio, gift i 60 år med Lattuada.


arte  2/6 Hatari! (instr. Howard W. Hawks, 1962) (155' F) ViHi   ***

Das Erste 28/5  Neue Freunde, neues Glück (Christine Kabisch, 2005) (89' F)  **


DVD 23/5  Question 7 (instr. Stuart Rosenberg, 1961) (106' S/H)  *

Velment drama om en præstefamilie i samtidens DDR, hvor de kristne kirker blev udspioneret og chikaneret. Det nye Tyskland havde ikke behøvet at blive sådan, men den nye østtyske stat blev skabt af forstenede stalinister, og DDR fik ingen Khrusjtjov. Men denne film havde heller ikke behøvet at være sådan: Stive, deklamerende og dårlige skuespillere på et alt for tydeligt ringe budget.


NDR 17/5  Tatort #501 Der Passagier (instr. Thomas Bohn, 2002) (89' F) **

Forholdsvis ordinært flykapringsdrama, men løftet ved fremragende skuespil af Robert Atzorn, Tilo Prückner, Monica Bleibtreu, Michael Roll og lille Pia Sophie Buttke, hvis rollepersons bamse gemmer på bomben, jf. TV Spielfilm ¤


SVT 3/5 The Guernsey Literary And Potato Peel Pie Society (instr. Mike Newell, 2018) (120' F)  ***

Menneskevarm roman-filmatisering om mennesker på Guernsey kort efter Anden Verdenskrig. Journalisten og forfatteren Julie Ashton vil besøge øens læseklub og skrive om den. Hun fascineres af den forsvundne Elizabeth, som havde et forhold til en tysk soldat. Julie overvinder ø-boernes skepsis og forelsker sig landmanden Dawsey Adams, som tager sig af den lille pige Kit, Elizabeths datter, og Julie glemmer alt om amerikaneren Mark og forlæggeren Sidney. Optimistisk og charmerende film på alvorlig baggrund, for hyggelig for nogen; flere glimrende skuespillere, strålende hovedrolle til Lily James; tjek Good Movie ~ Film Review 


Bio Herning 24/4  C'è ancora domani (instr. Paola Cortellesi, 2023) *

'Historisk' film, som ikke helt kan beslutte sig for at være historisk eller nutidigt ambitiøs. Slutningen er et flop, jf. min egen anmeldelse


Pro7 23/4 Mr. Popper's Penguins (instr. Mark Waters, 2011) (90' F) LaSalle  o

Florence og Richard Atwaters charmerende bog fra 1938 bliver her ødelagt: USA familiefilm, når de er værst, tilsat den utålelige "spasser" Jim Carrey.


DVD 21/4 The Shoes Of The Fisherman (M. Anderson, 1968) (160' F) Foster ***

arte 21/4 Michele Strogoff (instr. Carmine Gallone, 1956) (110' F)  o

DVD 18/4 It Came From Beneath The Sea (Robert Gordon, 1955) (80' S/H) Win *

DVD 17/4 The Duel At Silver Creek (instr. Don Siegel, 1952) (75' F) Arnold  *

DVD 17/4 This Island Earth (instr. Joseph M. Newman, 1955) (80' F) Eoff  **

DVD 17/4 Cult Of The Cobra (instr. Francis D. Lyon, 1955) (80' S/H) Pit  *


DVD 14/4 Night Train To Lisbon (instr. Bille August, 2012) (110' F) **

Adskillige af Bille Augusts film er jo stort anlagte filmatiseringer af litterære succeser. Denne bygger på den schweiziske forfatter Pascal Merciers bestseller-roman Nachtzug nach Lisabon (2004), og den eksemplificerer Augusts meget konventionelle fortællemåde. Filmen skal helst ses i den engelsksprogede version, da hovedrollen indehaves af Jeremy Irons: Filmen bæres af Irons og hans rolle som den tørre sproglærer i Bern, der pludselig vækkes til live af en ung kvinde, der vil begå selvmord, og af den portugisiske bog, han finder. Impulsivt tager han toget til Lisabon for at opspore forfatteren: En læge og modstandsmand. August er desværre ikke ligeså modig som sin hovedperson, men forfalder til brug af mange banale tilbageblik med især unge udtryksfattige skuespillere: Tilbageblik til årene under det fascistiske Salazar diktatur 1932-1968 og sekvenser, hvor man får brug for 'fast forward' knappen. Nej, det er fortællingens nutidslinje, som er levende og stærkt fascinerende, idet August giver plads til ikke blot Irons, men også Tom Courtenay, Martina Gedeck, Bruno Ganz, Christopher Lee, Lena Olin og Charlotte Rampling. Ak, var vi dog bare sluppet for de tilbageblik.


arte 13/4 The Ipcress File (instr. Sidney J. Furie, 1965) (110' F) o 

ZDF 12/4 Der Staatsanwalt #71 Eine perfekte Familie (E. Gronenb., '18) (59' F) **

ZDF 12/4 Stralsund #24 Der letzte Sieg (L. Henning, 2025) (89' F) Stralsund  *


TV3 6/4 Left Behind (instr. Vic Armstrong, 2014) (110' F) Chr. Today   **

Science fiction film, hvor mennesker forsvinder i ’den blå luft’ og efterlader deres tøj og ejendele. Det giver problemer af flere slags for bl.a. piloten Rayford Steele (Nicolas Cage) med et uafklaret forhold til hustruen Irene (Lea Thompson), datteren Chloë (Cassi Thomson) og stewardessen Hattie (Nicky Whelan). Flyet må vende om, men kan ikke nå at lande i JFK lufthavnen; Irene rydder en vej-bane for flyet. Er dette filmens budskab? Vi må gøre hvad vi kan! Er de bortførte personer hos Gud? Er det skete en straf af efterladte personer for deres svigt, jf. Johannes Åbenbaring 21: 27...? Filmen har en mere uklar bibelsk baggrund end romanerne, men handlingen henviser på et banalt plan til Mattæus 24: 40-41 og Lukas 17: 30-37. Filmen underholder trods alt. Skyldes de ekstremt negative anmeldelser af filmen, at den 'leger' med bibelske elementer?


arte 2/4 The Pelican Brief (instr. Alan J. Pakula, 1993) (140' F) VH + Reel **

arte 31/3 Two Rode Together (instr. John Ford, 1961) (105' F) Arnold ***

arte 31/3 Tom Horn (instr. William Wiard, 1980) (95' F) Western *

DVD 29/3 Escort West (instr. Francis D. Lyon, 1959) (75' S/H) Arnold **

arte 29/3 En cas de malheur (Autant-Lara, 1958) (120' S/H) Winnert **

arte 26/3 Hobson's Choice (instr. David Lean, 1954) (105' S/H) White **

DVD 25/3 Where Danger Lives (instr. John Farrow, 1950) (80' S/H) 24 Fr **

DVD 25/3 Run For Cover (instr. Nicholas Ray, 1954) (90' F) Winnert **

DVD 17/3 Unbroken: Path To Redemption (instr. Harold Cronk, 2018) (95' F) **

Sat-1 16/3  A Dog's Journey (instr. Gail Mancuso, 2019) (105' F) **


ZDF 15/3  Ein starkes Team #099 Fast perfekte Morde

(instr. Martin Kinkel, 2025) (89' F) Prisma ~ SWP  ***

Das Erste 9/3  WaPo Berlin #19 Die 23 mit Koriander

(instr. Oren Schmuckler, 2022) (49' F)  **

Das Erste 9/3  Los Bando (instr. Christian Lo, 2018) (90' F) **

Norsk, overraskende og underholdende, jf. epd ~ Kino-Zeit ~ Spielfilm


NDR d. 1/3  Ein Hausboot zum Verlieben (instr. J. Papavassiliou, 2009) (89' F) **

arte d. 1/3  Against All Flags (instr. George Sherman, 1952) (85' F) *


Das Erste 28/2 Schatten der Erinnerung (H. Griesmeyer, 2010) (89' F)  ***

Forudsigelig, men god ny østrigsk Heimat-film, som moderniserer melodrama-subgenren med økologisk og antikapitalistisk vinkel. Dertil gode skuespillere som Michael Mendl og Julia Sternberger, Martina Zinner og unge Emily Matschnig.


Das Erste 25/2 WaPo Berlin #11 Moses (instr. Seyhan Derin, 2020) (49' F) ***

ZDF 22/2 Der Staatsanwalt #69 Vollgestreckt (i. E. Gronenborn, 2017) (59' F) *

ZDF 22/2 Stubbe: Familie in Gefahr (instr. Jochen A. Freydank, 2024) (89' F)  *

TV3+ 17/2 Without A Trace #34 Exposure (instr. Charles Correll, 2003) (45' F) **

Das Erste 10/2 WaPo Berlin #01 Alle in einem Boot (instr. Thiel, 2019) (48' F) **


DVD 7/2 Lo scopone scientifico (instr. Luigi Comencini, 1972) 110' F) o

DVD 7/2 Il boom (instr. Vittorio De Sica, 1963) (85' S/H)  o

DVD 7/2 Il commissario (instr. Luigi Comencini, 1962) (110' S/H) o

Italienske filmkomedier er ofte en prøvelse, hvilket disse film beviser. "Il boom" bygger på én af de mere anstrengte ideer fra Cesare Zavattini og forældet, da den blev filmatiseret midt i efterkrigstidens velfærds-boom, og med den antrengende Alberto Sordi i endnu en rolle som den grotesk-uheldige mand, som kun skaffe penge ved at sælge et øje. Sordi fortsætter sin type i "Lo scopone scientifico", hvor han og andre forsøger at vinde penge i kortspil med en rig gammel dame. Bette Davis ligner et sminket lig; Joseph Cotten og Silvana Mangano er spildt. Endelig spiller Sordi også en Clouseau-agtig politiinspektør i den tidlige "Il commissario" - ment som en morsom satire over det korrupte italienske samfund. Tjah.


DR2 27/1 One Life (instr. James Hawes, 2023) (110' F)  **

En konventionel, men pæn og velspillet film om en mere end pæn mand, den engelske børsmægler, som inden udbruddet af Anden Verdenskrig, var hovedkraft i at hente og redde over 600 jødiske børn fra især Tjekkoslovakiet til England. Filmen veksler mellem den gamle mand og den datid, han mindes. Trods emnet er filmen for en stor del noget tam, men formidler alle disse børne-ansigter - det og mødet med de overlevende og deres familier er bevægende, jf. Film Review og The Prague Reporter.


3Sat 24/1 Denial (instr. Mick Jackson, 2016) (95' F)  *

Filmatiseringen af Deborah Lipstadts bog om den sag, som holocaust-fornægter Daniel Irving anlagde mod hende, er sympatisk, ikke mindst takket være Rachel Weisz som Lipstadt, men fortaber sig i det britiske retssystems procedurer.


Das Erste 20/1 Music Box (instr. Costa-Gavras, 1989) (120' F)  ****

Den græskfødte instruktør er kendt som politisk engageret, men omdiskuteret, fordi han flere gange er sluppet for nemt om ved det, f. eks. udarter opgøret med den græske militærjunta i Z (1969) til et billigt show, da undersøgelsesdommeren forhører en stribe officerer, og historien måtte forsynes med en nedslående efter-tekst for ikke at miste den sidste seriøsitet. Costa-Gavras lykkedes derimod med Missing (1982), hvor en familiefar fra USA erkender, at hans land var dybt involveret i kuppet i Chile og talløse menneskers 'forsvinden' under militær-diktaturet. Nuancerne og denne gradvise, smertefulde erkendelse er også kernen i retssalfilmen Music Box, hvor den kvindelige hovedperson (Jessica Lange) må erkende, at hendes far (Armin Mueller-Stahl) var en aktiv, morderisk del af det fascistiske og racistiske pilekors-parti i Ungarn under Anden Verdenskrig. Filmens manuskript skyldes Joe Eszterhas, som er ungarsk født, og i en beskeden birolle ses Ungarns største filmskuespillerinde gennem tiderne, Mari Töröcsik, som den ældre kvinde, der fører sporet til spilledåsen med foto-beviserne.


DVD 11/1 Barabbas (instr. Richard Fleischer, 1961) (135' F)  **

Den 'seriøse' filmkritik tager ikke et sådant extravagant historisk-bibelsk epos alvorligt; filmen er for lang, men slet ikke så ringe. Anthony Quinn passer fint som den tungsindige titelperson, og der er skabt en god rolle til Dino De Laurentiis' kone, Silvana Mangano, som med udmærkelse spiller Barabbas' ex-kone, der tror på Kristus, vidner om Ham og stenes til døde herfor. Harry Andrews gør indtryk som apostlen Peter. Barabbas gennemgår meget inden sin egen korsfæstelse, og ligesom i den nært beslægtede film Ben-Hur (1959) vises Kristi ansigt ikke.


DVD 9/1 Five Days One Summer (instr. Fred Zinnemann, 1982) (95' F) **

Med poetisk retfærdighed blev Zinnemanns sidste film optaget i Europa, og schweizerne fik lov at tale tysk i filmen. Autenciteten er et plus, men det smukke Alpelandskab har fået overmagten, og det menneskelige drama er står for svagt. Episoden med det frosne lig i isen viser manden ligeså ung som den dag, han forulykkede, mens hans elskede nu er en gammel kone. Det er et stærkt indslag, og tidslommen her belyser det urealistiske forhold mellem filmens to hoved-personer: Hun har ikke indset det udsigtsløse, han fatter ikke sin falskhed i forhold til både hende og konen hjemme i England. Dette drama bliver næsten væk i Zinnemanns diskrete og neddæmpede fortællemåde, som også spoleres af nogle unødvendige tilbageblikssekvenser.


3Sat 7/1 Das Mädchen aus dem Totenmoor (Axel Barth, 2016) (89' F) **

Den solide skuespiller Robert Atzorn er nået langt: Fra nekrofili i Bergmans Aus dem Leben der Marionetten (1980) over præsten  i den udmærkede hverdagsserie Oh Gott, Herr Pfarrer (1988) til Hauptkommissar Jan Casstorff i Hamburg-episoderne af "Tatort" (2001-2008) og her den aldrende Hauptkommissar Lorenz Keller få dage før pensioneringen. Atzorn portrætter fremragende den stædige, utilpassede kommissær, som er besat af den gamle sag, han aldrig fik løst. I den sumpede hede findes et skelet, og Keller antager, at det er pigen, der forsvandt dengang, og han forfølger hensynsløst skiftende spor lige til den bitre ende. Den glædesløse, men effektivt gennemførte historie rejser spørgsmålet, om man altid skal søge sandheden uden hensyn til menneskene omkring sig, jf. Film-Rez. 


3Sat 2/1 Der Palast (instr. Uli Edel, 2021) (3 x 88' F)  **

En variant af Erich Kästners "Das doppelte Lottchen" (1949). Tvillingerne, som bytter plads i denne historie, skifter også land mellem Vest- og Østtyskland. Det foregår i begyndelsen med en vis lethed, og filmen kontrasterer - via danserne i det berømte paladsteater i Østberlin - vesttysk snerpethed og østtysk frimodighed. Filmen giver en fornemmelse af, at der også var gode liv i DDR, ikke alt var trist og koldt. Efterhånden bliver 'legen' dog kompliceret, både psykologisk og på andre måder, for det er også historien om DDR's sidste dage, hvor det hele strammede voldsomt til, og som én af personer sukker: "Der er snart ikke nogen tilbage". Magthavernes virkelighedsfornægtelse og undertrykkelse slukkede håbet hos de fleste om et andet og anderledes Tyskland, men til sidst nynner bedsteforældrene "Internationale" som udtryk for den tabte drøm. Filmen er blevet for lang, men vrimler med gode skuespillere i større og mindre roller, bl.a. Svenja Jung i dobbelt-rollen og Heino Ferch som far, jf. Brutstatt ~ New Video


DVD 1/1 The Boat That Rocked (instr. Richard Curtis, 2009) (135' F)  **
Jeg kan ikke føje noget væsentligt til min tidl. anmeldelse: Klik her




























Les enchantés
(Les Films de l'Instant)










Lady On A Train
Deanna Durbin
(Universal)
































































Unter Geiern
(Constantin/Rialto)























La spiaggia
(Titanus/Gamma)


Carla Del Poggio
(PR-foto)















(Blueprint/Kaplan)
klik for XL








(Studio Hamburg/K5)
klik for XL






(Entertainment One)


















(MR Film/Maran Film)
















(See-Saw/MBK/BBC)
klik for XL


(Carolco/TriStar)
klik for XL




Opdateret d. 1/10, 2025