FILMORIENTERING

Min filmdagbog 2025

 



Gå til forsiden

Gå til min krønike
 


Antal noteret i alt 2025: ???, sml. 2024: 165, 2023: 188, 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371

Heraf TV, DVD/Blu-Ray samt biograf: ??, sml. 2024: 1, 2023: 4, 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5

_ _ _



DVD 17/4 This Island Earth (instr. Joseph M. Newman, 1955) (80' F) Eoff  **

DVD 17/4 Cult Of The Cobra (instr. Francis D. Lyon, 1955) (80' S/H) Pit  *


DVD 14/4 Night Train To Lisbon (instr. Bille August, 2012) (110' F) **

Adskillige af Bille Augusts film er jo stort anlagte filmatiseringer af litterære succeser. Denne bygger på den schweiziske forfatter Pascal Merciers bestseller-roman Nachtzug nach Lisabon (2004), og den eksemplificerer Augusts meget konventionelle fortællemåde. Filmen skal helst ses i den engelsksprogede version, da hovedrollen indehaves af Jeremy Irons: Filmen bæres af Irons og hans rolle som den tørre sproglærer i Bern, der pludselig vækkes til live af en ung kvinde, der vil begå selvmord, og af den portugisiske bog, han finder. Impulsivt tager han toget til Lisabon for at opspore forfatteren: En læge og modstandsmand. August er desværre ikke ligeså modig som sin hovedperson, men forfalder til brug af mange banale tilbageblik med især unge udtryksfattige skuespillere: Tilbageblik til årene under det fascistiske Salazar diktatur 1932-1968 og sekvenser, hvor man får brug for 'fast forward' knappen. Nej, det er fortællingens nutidslinje, som er levende og stærkt fascinerende, idet August giver plads til ikke blot Irons, men også Tom Courtenay, Martina Gedeck, Bruno Ganz, Christopher Lee, Lena Olin og Charlotte Rampling. Ak, var vi dog bare sluppet for de tilbageblik.


arte 13/4 The Ipcress File (instr. Sidney J. Furie, 1965) (110' F) o 

ZDF 12/4 Der Staatsanwalt #71 Eine perfekte Familie (E. Gronenb., '18) (59' F) **

ZDF 12/4 Stralsund #24 Der letzte Sieg (L. Henning, 2025) (89' F) Stralsund  *


TV3 6/4 Left Behind (instr. Vic Armstrong, 2014) (110' F) Chr. Today   **

Science fiction film, hvor mennesker forsvinder i ’den blå luft’ og efterlader deres tøj og ejendele. Det giver problemer af flere slags for bl.a. piloten Rayford Steele (Nicolas Cage) med et uafklaret forhold til hustruen Irene (Lea Thompson), datteren Chloë (Cassi Thomson) og stewardessen Hattie (Nicky Whelan). Flyet må vende om, men kan ikke nå at lande i JFK lufthavnen; Irene rydder en vej-bane for flyet. Er dette filmens budskab? Vi må gøre hvad vi kan! Er de bortførte personer hos Gud? Er det skete en straf af efterladte personer for deres svigt, jf. Johannes Åbenbaring 21: 27...? Filmen har en mere uklar bibelsk baggrund end romanerne, men handlingen henviser på et banalt plan til Mattæus 24: 40-41 og Lukas 17: 30-37. Filmen underholder trods alt. Skyldes de ekstremt negative anmeldelser af filmen, at den 'leger' med bibelske elementer?


arte 2/4 The Pelican Brief (instr. Alan J. Pakula, 1993) (140' F) VH + Reel **

arte 31/3 Two Rode Together (instr. John Ford, 1961) (105' F) Arnold ***

arte 31/3 Tom Horn (instr. William Wiard, 1980) (95' F) Western *

DVD 29/3 Escort West (instr. Francis D. Lyon, 1959) (75' S/H) Arnold **

arte 29/3 En cas de malheur (Autant-Lara, 1958) (120' S/H) Winnert **

arte 26/3 Hobson's Choice (instr. David Lean, 1954) (105' S/H) White **

DVD 25/3 Where Danger Lives (instr. John Farrow, 1950) (80' S/H) 24 Fr **

DVD 25/3 Run For Cover (instr. Nicholas Ray, 1954) (90' F) Winnert **

DVD 17/3 Unbroken: Path To Redemption (instr. Harold Cronk, 2018) (95' F) **

Sat-1 16/3  A Dog's Journey (instr. Gail Mancuso, 2019) (105' F) **


ZDF 15/3  Ein starkes Team #099 Fast perfekte Morde

(instr. Martin Kinkel, 2025) (89' F) Prisma ~ SWP  ***

Das Erste 9/3  WaPo Berlin #19 Die 23 mit Koriander

(instr. Oren Schmuckler, 2022) (49' F)  **

Das Erste 9/3  Los Bando (instr. Christian Lo, 2018) (90' F) **

Norsk, overraskende og underholdende, jf. epd ~ Kino-Zeit ~ Spielfilm


NDR d. 1/3  Ein Hausboot zum Verlieben (instr. J. Papavassiliou, 2009) (89' F) **

arte d. 1/3  Against All Flags (instr. George Sherman, 1952) (85' F) *


Das Erste 28/2 Schatten der Erinnerung (H. Griesmeyer, 2010) (89' F)  ***

Forudsigelig, men god ny østrigsk Heimat-film, som moderniserer melodrama-subgenren med økologisk og antikapitalistisk vinkel. Dertil gode skuespillere som Michael Mendl og Julia Sternberger, Martina Zinner og unge Emily Matschnig.


Das Erste 25/2 WaPo Berlin #11 Moses (instr. Seyhan Derin, 2020) (49' F) ***

ZDF 22/2 Der Staatsanwalt #69 Vollgestreckt (i. E. Gronenborn, 2017) (59' F) *

ZDF 22/2 Stubbe: Familie in Gefahr (instr. Jochen A. Freydank, 2024) (89' F)  *

TV3+ 17/2 Without A Trace #34 Exposure (instr. Charles Correll, 2003) (45' F) **

Das Erste 10/2 WaPo Berlin #01 Alle in einem Boot (instr. Thiel, 2019) (48' F) **


DVD 7/2 Lo scopone scientifico (instr. Luigi Comencini, 1972) 110' F) o

DVD 7/2 Il boom (instr. Vittorio De Sica, 1963) (85' S/H)  o

DVD 7/2 Il commissario (instr. Luigi Comencini, 1962) (110' S/H) o

Italienske filmkomedier er ofte en prøvelse, hvilket disse film beviser. "Il boom" bygger på én af de mere anstrengte ideer fra Cesare Zavattini og forældet, da den blev filmatiseret midt i efterkrigstidens velfærds-boom, og med den antrengende Alberto Sordi i endnu en rolle som den grotesk-uheldige mand, som kun skaffe penge ved at sælge et øje. Sordi fortsætter sin type i "Lo scopone scientifico", hvor han og andre forsøger at vinde penge i kortspil med en rig gammel dame. Bette Davis ligner et sminket lig; Joseph Cotten og Silvana Mangano er spildt. Endelig spiller Sordi også en Clouseau-agtig politiinspektør i den tidlige "Il commissario" - ment som en morsom satire over det korrupte italienske samfund. Tjah.


DR2 27/1 One Life (instr. James Hawes, 2023) (110' F)  **

En konventionel, men pæn og velspillet film om en mere end pæn mand, den engelske børsmægler, som inden udbruddet af Anden Verdenskrig, var hovedkraft i at hente og redde over 600 jødiske børn fra især Tjekkoslovakiet til England. Filmen veksler mellem den gamle mand og den datid, han mindes. Trods emnet er filmen for en stor del noget tam, men formidler alle disse børne-ansigter - det og mødet med de overlevende og deres familier er bevægende, jf. Film Review og The Prague Reporter.


3Sat 24/1 Denial (instr. Mick Jackson, 2016) (95' F)  *

Filmatiseringen af Deborah Lipstadts bog om den sag, som holocaust-fornægter Daniel Irving anlagde mod hende, er sympatisk, ikke mindst takket være Rachel Weisz som Lipstadt, men fortaber sig i det britiske retssystems procedurer.


Das Erste 20/1 Music Box (instr. Costa-Gavras, 1989) (120' F)  ****

Den græskfødte instruktør er kendt som politisk engageret, men omdiskuteret, fordi han flere gange er sluppet for nemt om ved det, f. eks. udarter opgøret med den græske militærjunta i Z (1969) til et billigt show, da undersøgelsesdommeren forhører en stribe officerer, og historien måtte forsynes med en nedslående efter-tekst for ikke at miste den sidste seriøsitet. Costa-Gavras lykkedes derimod med Missing (1982), hvor en familiefar fra USA erkender, at hans land var dybt involveret i kuppet i Chile og talløse menneskers 'forsvinden' under militær-diktaturet. Nuancerne og denne gradvise, smertefulde erkendelse er også kernen i retssalfilmen Music Box, hvor den kvindelige hovedperson (Jessica Lange) må erkende, at hendes far (Armin Mueller-Stahl) var en aktiv, morderisk del af det fascistiske og racistiske pilekors-parti i Ungarn under Anden Verdenskrig. Filmens manuskript skyldes Joe Eszterhas, som er ungarsk født, og i en beskeden birolle ses Ungarns største filmskuespillerinde gennem tiderne, Mari Töröcsik, som den ældre kvinde, der fører sporet til spilledåsen med foto-beviserne.


DVD 11/1 Barabbas (instr. Richard Fleischer, 1961) (135' F)  **

Den 'seriøse' filmkritik tager ikke et sådant extravagant historisk-bibelsk epos alvorligt; filmen er for lang, men slet ikke så ringe. Anthony Quinn passer fint som den tungsindige titelperson, og der er skabt en god rolle til Dino De Laurentiis' kone, Silvana Mangano, som med udmærkelse spiller Barabbas' ex-kone, der tror på Kristus, vidner om Ham og stenes til døde herfor. Harry Andrews gør indtryk som apostlen Peter. Barabbas gennemgår meget inden sin egen korsfæstelse, og ligesom i den nært beslægtede film Ben-Hur (1959) vises Kristi ansigt ikke.


DVD 9/1 Five Days One Summer (instr. Fred Zinnemann, 1982) (95' F) **

Med poetisk retfærdighed blev Zinnemanns sidste film optaget i Europa, og schweizerne fik lov at tale tysk i filmen. Autenciteten er et plus, men det smukke Alpelandskab har fået overmagten, og det menneskelige drama er står for svagt. Episoden med det frosne lig i isen viser manden ligeså ung som den dag, han forulykkede, mens hans elskede nu er en gammel kone. Det er et stærkt indslag, og tidslommen her belyser det urealistiske forhold mellem filmens to hoved-personer: Hun har ikke indset det udsigtsløse, han fatter ikke sin falskhed i forhold til både hende og konen hjemme i England. Dette drama bliver næsten væk i Zinnemanns diskrete og neddæmpede fortællemåde, som også spoleres af nogle unødvendige tilbageblikssekvenser.


3Sat 7/1 Das Mädchen aus dem Totenmoor (Axel Barth, 2016) (89' F) **

Den solide skuespiller Robert Atzorn er nået langt: Fra nekrofili i Bergmans Aus dem Leben der Marionetten (1980) over præsten  i den udmærkede hverdagsserie Oh Gott, Herr Pfarrer (1988) til Hauptkommissar Jan Casstorff i Hamburg-episoderne af "Tatort" (2001-2008) og her den aldrende Hauptkommissar Lorenz Keller få dage før pensioneringen. Atzorn portrætter fremragende den stædige, utilpassede kommissær, som er besat af den gamle sag, han aldrig fik løst. I den sumpede hede findes et skelet, og Keller antager, at det er pigen, der forsvandt dengang, og han forfølger hensynsløst skiftende spor lige til den bitre ende. Den glædesløse, men effektivt gennemførte historie rejser spørgsmålet, om man altid skal søge sandheden uden hensyn til menneskene omkring sig, jf. Film-Rez. 


3Sat 2/1 Der Palast (instr. Uli Edel, 2021) (3 x 88' F)  **

En variant af Erich Kästners "Das doppelte Lottchen" (1949). Tvillingerne, som bytter plads i denne historie, skifter også land mellem Vest- og Østtyskland. Det foregår i begyndelsen med en vis lethed, og filmen kontrasterer - via danserne i det berømte paladsteater i Østberlin - vesttysk snerpethed og østtysk frimodighed. Filmen giver en fornemmelse af, at der også var gode liv i DDR, ikke alt var trist og koldt. Efterhånden bliver 'legen' dog kompliceret, både psykologisk og på andre måder, for det er også historien om DDR's sidste dage, hvor det hele strammede voldsomt til, og som én af personer sukker: "Der er snart ikke nogen tilbage". Magthavernes virkelighedsfornægtelse og undertrykkelse slukkede håbet hos de fleste om et andet og anderledes Tyskland, men til sidst nynner bedsteforældrene "Internationale" som udtryk for den tabte drøm. Filmen er blevet for lang, men vrimler med gode skuespillere i større og mindre roller, bl.a. Svenja Jung i dobbelt-rollen og Heino Ferch som faderen, jf. Brutstatt ~ New Video


DVD 1/1 The Boat That Rocked (instr. Richard Curtis, 2009) (135' F)  **
Jeg kan ikke føje noget væsentligt til min tidl. anmeldelse: Klik her










(Studio Hamburg/K5)
klik for XL




(Entertainment One)

















(MR Film/Maran Film)















(See-Saw/MBK/BBC)
klik for XL




(Carolco/TriStar)
klik for XL




Opdateret d. 17/4, 2025