|
Tysk TV:
Tyske journalister
og redaktører har ofte travlt med at markere deres egne politiske
synspunkter - meget oftere og meget mere end vi normalt oplever hos
deres danske kolleger. Det gør nyhedsmagassiner og politiske
debatprogrammer især i tysk public service TV til en prøvelse og ofte
nedladende over for mange af de borgere, som via skatten betaler
"gildet". Som et "plaster på såret" sender kanalerne et
væld af mere eller mindre tåbelige quizzer, Schlager-underholdning,
mange gode sportsprogrammer, nogle behagelige romantiske film (ofte
henlagt til Sverige), et uendeligt antal kriminalfilm og adskillige
krimiserier. Mange af disse krimiserier bliver ved for længe, og de
fleste ligner de andre. ARD, som driver den landsdækkende kanal Das Erste og
de regionale kanaler MDR, NDR, RBB, WDR osv., lever m.h.t. krimiserier
højt på "Tatort", som begyndte i 1970, jf. Min Film og TV krønike.
"Tatort" har den fordel, at den består af flere hold af hovedpersoner i
forskellige under-serier fordelt på de regionale virksomheder.
Tilsvarende er ZDF's "SOKO" en "paraply-betgnelse" for flere underserier med
forskellige besætninger: "SOKO Leipzig", "SOKO Stuttgart", "SOKO
Wismar" osv., jf. Min Film og TV krønike. ZDF sender også serien Notruf Hafenkante,
som fikst kombinerer politiserie med hospitalsserie, og som begyndte så fint i 2006,
men stadig kører og nu helt udtyndet. Endnu være er det gået én af de ældste krimi-serier overhovedet, Der Alte, der begyndte i 1977, men efter nogle gode år og udskiftninger i titelrollen er serien nu på kunstigt åndedræt, meget trist, jf. Min Film og TV krønike.
Samfundsmæssig sammenhæng: Undtagelsen fra de mere konforme serier og enkeltfilm på ZDF er krimiserien Stralsund, som går langt ud over det almindeligt underholdende, skildrer dramaer med medmenneskelighed og berører ømtålelige samfundsforhold. Som angivet af titlen, foregår serien i byen Stralsund ved Strelasund og Rügen, højt prioriterede områder i DDR-tiden, og serien refererer jævnligt og interessant til denne nære fortid. Serien giver et helt usminket indtryk af det nuværende, forfaldne Østtyskland, der ikke blev det "blomstre landskab", som lovet af kansler Helmuth Kohl, da Vesttyskland annekterede DDR. Fortiden med STASI-medarbejdere, den brutale hær NVA, fængslerne og børnehjemmene fungerer som traumer, der plager nogle af nutidens mennesker. Mange af seriens personer, inkl. politifolkene, har "lig i lasten". Det moderne Østtyskland skildres som et samfund med en underverden af attentater, mord, vold, mord, almen kriminaltitet og en del korruption.
Seriens historie og æstetik:
Episoderne har spillefilmslængde og er meget gennemarbejdede; de
udkommer derfor kun hvert eller hvert andet år og undgår samlebåndspræg. Serien udmærker sig også ved
de fremragende skuespillere. De to store gennemgående roller har Katharina Wackernagel og Alexander Held som kommissærerne Nina Petersen og Karl Hidde. Begge har en høj moral
og et ganske særligt dybt solidarisk indbyrdes forhold, lidt far-datter-agtigt.
Nina er særdeles energisk og karismatisk, men overskrider somme
tider både chefernes og egne personlige grænser. Karl tager mere
lakonisk på arbejdet, men kan også være meget konsekvent og kritisk over for ledelsen;
trods en
ben-protese som følge af et bombe-attentat, deltager han også i
ude-aktiviteterne. Omkring dem findes andre medarbejdere og
en overordnet afdelingsleder; sidste er det eneste svage led i
person-galleriet, nemlig lidt for meget den gængse ubehagelige
cheftype. Bortset fra teknikeren Stein (Andreas Schröders) udskiftes de fleste andre i løbet af serien. Serien er skabt af Martin Eigler og Sven Poser, som også er manuskript-forfattere til mange episoder. Producent er selskabet Network Movie.
Serien har nu
kørt siden 2009, og måske er begyndelsen til enden ved at være nået: I
episode 20 skrives Nina Petersen-figuren ud af serien, en stor fejl;
hun er ikke blot en meget nærværende og rigt facetteret person, men i
serien helt central for de positive værdier i forhold til forfaldet og
korruptionen omkring hende og Karl. Begynder denne serie nu også at
udtynde?
Links: Wikipedia (DE) og Fernsehserien og TV Spielfilm * |
2009 # 01 Mörderische Verfolgung (instr.+manus: Martin Eigler) (2009) mumlemumle |
mumlemumle Tjek Tittelbach 1228 €
# 03 Blutige Fährte (instr. Martin Eigler) (manus: ME+Sven Poser) (2011) mumlemumle ~ Tjek Tittelbach 1784 €
# 04 Tödliches Versprechen (instr. Martin Eigler) (manus: ME+Sven Poser) (2011) mumlemumle ~ Tjek Tittelbach 2352 € |
Stralsund # 05 Freier Fall (ZDF)
2013 - 2014 # 06 Kreuzfeuer (instr. Lars Gustav Lotz) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2014) En anden af seriens bedste episode, stor dramatik med stærk medmenneskelig dimension. Vort hold forsøger at komme videre uden Lietz, men så bliver
politibetjente angrebet af en snigskytte. Denne viser sig at være den
døende
Ewert, som aldrig har fået den hjælp i DDR eller i det nye Tyskland,
som han skulle have, efter misforhold i DDR-tidens NVA (Nationale
Volks-Armee) og efterfølgende sygdom og lidelser. Ewert spilles af den
fremragende André M. Hennicke,
som selv er født i DDR. Politiets sværeste opgave er at fastslå Ewerts
identitet og opholdssted, hvilket ikke bliver lettere af Ninas nye
sammenstød med den arrogante og tvetydige afdelingsleder Gregor Meyer (Michael Rotschopf), ejheller af forfremmelsen af den endnu mere tvetydige kollega Max Morolf (Wanja Mues), som støder sammen med Karl. ~ Tjek Tittelbach 3513. **** |
mumlemumle ~ Tittelbach 3860 € mumlemumle ~ Tittelbach 3974 €
Episode, som afslører Max Morolf (Wanja Mues) og hans forbindelse med den prostituerede Anna Bretz (Katharina Nesyrowa) - kendt for stor rolle i serien Die jungen Ärzte) og forbryder-verdenen. Politiet mystificeres af åbent skyderi på gaden i Stralsund og får store problemer med at identificere og finde familiefar Vitalij Komerenko (Ivan Sjvedoff), hans kone Tatjana (Anja Antonowicz), som er et vigtigt vidne i en narkotikasag, og deres 10-årige, sukkersyge datter Nadia (Emilia Pieske). Krisen tilspidses yderligere, da en LKA-mand fra Frankfurt an der Oder myrdes. Det bliver et kapløb med tiden og lejemorderen Anton Robak (Lucas Gregorowicz). Via bandechefen Pawel, Jan Pawlowski (Jan Henrik Stahlberg) anes den mystiske Victor i horisonten, jf. eps. 05, og måske er Victor identisk med rigmanden Peter Schuhmacher (spillet af Rudolf Kowalski, der spiller Kriminalhauptkommissar i serien Stolberg). ~ Tjek Titelbach 4252. ***
# 10 Vergeltung (instr. Lars Gunnar Lotz) (manus: Sven Poser, Marianne Wendt, Christian Schiller) (2016) Episoden
uddyber Max Morolfs forviklinger og forbindelse med bandechef Pawel,
jf. eps. 09. Mens retssagen foregår i Frankfurt an der Oder, skal
holdet forfølge en sag, hvor den 15-årige kostskole-elev Lena Gundelach
(Audrey Käthe von Scheele)
kidnappes fra bus. Nina og Karl ser undrende til, mens Max går egne
veje, og frygter med rette det værste, men heldigvis får de hjælp af
den dygtige kriminalbetjent Karim Uthman (Karim Günes).
Max forgifter Pawel, Lena reddes og viser sig at være Max' datter, men
Max må arresteres, og Gregor Meyer, som dækkede over ham, forflyttes.
~ Tjek Tittelbach 4297. *** |
En episode om røveri, mord og voldtægt, som fokuserer på den østtyske indvandrer-fjendtlighed, der tydeligvis ikke retter sig mod fordums "gæstearbejdere" fra ex-Jugoslavien, men mod ny-tilkomne og tvivlsomme af slagsen. Karim Uthman (Karim Günes) er nu fast medlem af holdet, og Nina er midlitidig afdelingsleder. Under røveri efter lukketid i et supermarked myrdes en kvindelig medarbejder, mens vidnesbyrd fra den overlevende Monika Lüders (Sylta Fee Wegmann) og hendes aggressive kæreste efterhånden vækker Ninas spørgsmål. Sporene fører til et lokalt vagtværn, som er gået helt ud af kontrol og torturerer en indvandrer til døde. Bag de mænd, som er gået amok, står den intellektuelle Anke Liebrecht (Ulrike Krumbiegel). Nina får med læge-hjælp afdækket, at Monika er blevet voldtaget, og vinder Monikas fortrolighed. Skyldig er ikke en indvandrer, men én af mændene fra en lokal bar, som ville "have smukke Monika". Holdets arbejde forstyrres af den ubehagelige, inkvistoriske Caroline Seibert (Therese Hämer) fra Polizeipräsium Rostock; det har at gøre med, at Nina overvejes som ny afdelingsleder. Nina betror Karl, at det vil hun ikke være; hun foretrækker det daglige arbejde, hvor hun kan arrestere slynglerne. Eneste episode, som kompromisser en smule i.f.t. indvandrer-situationen i Tyskland, idet den ignorer de udløsende problemer med utilpassede indvandrere og asylansøgere, og eneste episode, som begår en decideret handlingsfejl: Monikas identifikation af voldtægtsmanden, som hun umuligt kunne genkende, da han var fuldstændig maskeret og ikke sagde noget. ~Tjek Tittelbach 4778. ***
mumlemumle ~ Tjek Tittelbach 4879 €
Episoden belyser et særligt, mørkt kapitel i forholdet mellem "Ossies" og "Wessies", nemlig hvordan RAF (Rote Armee Fraktion), som stod for mord og attentater i Vesttyskland, blev beskyttet i DDR. Da en minibus med børnehavebørn sprænges i luften, fremgår det, at chaufføren Sascha Müller (Florian Bartholomäi), som skulle have kørt bussen, men overlevede ved sit fravær, er Wessie; han er kæreste med Jeanette (Alina Levshin), datter af børnehaveleder Monika Beckmann (Marita Breuer, der som ung havde stor rolle i "Heimat"-filmene). Den aldrende sportstræner Wolfram Winkelmann (Karl Kranzkowski), som er meget anti-Vest, og vennen Rainer Oehler (Peter Kremer) kommer i fokus, og identificeringen af sprængstoffet sporer holdet ind på både DDR-hæren NVA og RAF. Da Karim Uthman (Karim Günes) følger efter Sascha til et plejehjem, finder han moderen og forklaringen: Saschas far chauffør for en fremtrædende vesttysk bankchef og blev dræbt ved et RAF-attentat på denne, og nu vil Sascha finde de terrorister, som stod bag fars drab, og som gemte sig bag nye identiteter i DDR. Winkelmann er i virkeligheden den fhv. STASI-officer Borowski og dolkes ihjeld af Oehler, som dernæst under forhør snupper Ninas revolver og begår selvmord. Men også Monika Beckmann var indblandet, Sascha pågriber hende, Nina og Karl arresterer hende. Desværre for Nina og Karl er Caroline Seibert (Therese Hämer) fra Rostock blevet ny afdelingsleder og optræder stadig ubehageligt. ~ Tjek Tittelbach 5069. ****
# 14 Schattenlinien (instr. Markus Imboden) (manus: Olaf Kraemer) (2018) Episode
med
fokus på én af de store uhyrligheder i DDR-tiden: børnehjemmene, hvor
man anbragte børn, hvis forældre var flygtet til Vesten eller fængslet
pga. deres politiske eller religiøse holdning. Da der sker et attentat
på familie Böhrings lystyacht og sønnen dør, blev der set en båd af
sovjetisk oprindelse i nærheden. Moderen og hustruen Anna Böhring (Angela Roy)
er afvisende og aggressiv, hvilket Seibert naturligvis giver Nina
skylden for, men sagen er, at Böhring i virkeligheden hedder Engels og
véd noget om, hvad der skete på det DDR-børnehjem, hvor hun var læge.
Ja, til sidst viser det sig, at hun selv har optaget film af de børn,
som personalet udleverede til pædofilt misbrug med vest-forretningsfolk
med henblik på afpresning. Annas ægtemand, hotelejeren Sven Böhring (Wolf-Dietrich Sprenger, forlader hende. Undervejs i politi-arbejdet falder Nina letsindigt for LKA-manden Thomas Jung (Johannes Zirner)
og går i seng med ham; han redder hende ved skudopgør i én af seriens
talløse fabriksbygninger, ét af de tydeligste tegn på samfundets
forfald. BKA (Bundes-Kriminal-Amt) forlanger Anna Böhrings
kompromitterende filmoptagelse udleveret - Karl ser tavst vidende til. ~Tjek Tittelbach 5157. ****
|
En
relativt ordinær kvinde-mord-sag, dog med henvisning til, at man i
DDR tiden til tider skjulte nogle mord og serie-mord for
offentligheden. I forbindelse med renovering af et hus findes et lig af
en ung kvinde, og Nina træffer sin skolekammerat Maren Brandt (Franziska Hartmann), jf. # 19. Nina kendte også afdøde, som var ombejlet af Marens bror Henrik (Barnaby Metschurat), nu en desperat mand med mange problemer. Også familiefaderen Carlos (Axel Siefer)
mistænkes, men han er nu dement på et plejehjem. Henriks situation
eskalerer, da han begår et røveri og kidnapper en ekspeditrice, og
episoden slutter med et skudopgør, hvor Henrik - for øjnene af Marens
søn Jo - skydes af den skumle Bernd Eisner (Hilmar Eichhorn). I øvrigt udnævner LKA-lederen Lutz Hagner (Rainer Furch) i denne episode Thomas Jung (Johannes Zirner) til ny hold-leder, hvilket ikke gør Ninas og Karls forhold til Thomas bedre. Tjek Tittelbach 5548. ** De
to episoder skulle aldrig have været to, for de fortaber sig i flere
'krøller' og omveje på historien, hvis kerne ellers på det skarpeste
udtrykker seriens kritik af det moderne østtyske samfund, hvor en ny
overklasse vil skjule al den svindel, der foregik i forbindelse med
Treuhands overtagelse af virksomheder m.v. i det hedengange DDR, og
oven i det kommer en voldsom korruption, der når helt ind på
ledelsesniveau i politiet m.v. Det begynder med mord på Johannes
Kellermann, der medvirkede til at få skibsværft solgt for en slik til
et vestligt firma, men så dukker spor til et manifest og en hævnende
aktionsgruppe op. Ninas og Karls forhold til Thomas forværres, da
Thomas's overordnede Lutz Hagner blander sig i efterforskningen. Det
viser sig, at Lutz Hagner egentlig er Hans Birske, og at han blander
sig for at slette alle de spor, der kunne lede til ham selv. Thomas kan
bare se til, mens Nina og Karl uforfærdet efterforsker sagen; da de fra
aktionsgruppen modtager en kopi af det berygtede "testamente", står
Hagner afsløret. Små biroller til Lena Stolze og Lisa Marie Trense. ~ Tjek Tittelbach 5862. **
Dramatisk
episode, som zoomer ind på grænsekriminaliteten mellem Østtyskland og
Polen. Teenageren Mario Brendler løslades efter forhør om
narkotikahandel og findes kort tid efter myrdet. Vort hold støder igen
sammen med LKA og Thomas Jung, som Nina P. har et seksuelt forhold til.
Sporene fører til Wiebke Goosen (Catrin Striebeck), som er plejemor for et stort antal teenagers. Nina træffer igen den desillusionerede servitrice Maren Brandt (Franziska Hartmann), jf. # 16; Marens søn Jo (Jack O. Berglund) er fascineret af den udenlandske pige Daria (Lea Drinda)
fra plejehjemmet. I horisonten lurer Juri Kaczmarek, som er håndlanger
for de polske bagmænd. Da Jo og Daria flygter sammen går det hele galt:
Både Daria og en politibetjent rammes af skud uden for en døgnbutik.
Maren kaprer en politibil og følger efter de to unge ud i endnu ét af
de øde, forladte områder fra DDR-tiden, et tidligere militær-felt, hvor
det tragiske klimaks udspiller sig. Til sidst står Nina og stirrer ud i
landskabet; hun har brudt med Thomas og føler sig ligeså skuffet og
desillusioneret som Maren - hermed antydes, at hun vil forlade
stillingen hos politiet. ~ Tjek Tittelbach 5999. *** |
Én
seriens mest markante episoder, som afslutter et kapitel i
hovedpersonernes forløb, og som sylespidst beskriver kriminelle og
morderiske banders trussel mod og prægning af samfundet, herunder
bander fra EU-nabolandet Lithauen og desuden Tjetjenien. Titlen
hentyder til den tidligere medarbejder Benjamin Lietz (Wotan Wilke Möhring),
som igen overskrider de røde linjer for hæderlighed og lovlydighed. Da
episoden begynder, fremgår det snart, at der er gået syv år (uklart om
det er siden "Wilde Hunde" eller siden "Freier Fall"). Nina Petersen (Katharina Wackernagel) finder Ben,
som er løsladt fra fængsel, liggende uden for døren til hendes hus; hun
giver ham lov til at overnatte, men han fortier, hvad han har gang i.
Teknikeren Stein (Andreas Schröders) og Karl Hidde (Alexander Held)
opdager, at Ben sad i fængsel sammen med en myrdet mand, fundet ved en
yacht på havnen. Efterforskningen ledes af Thomas Jung (Johannes Zirner),
men besværliggøres af forviklingerne dels mellem Thomas og Nina, dels
mellem Nina og Ben. Situationen eskalerer, da Nina og Karl slås ned,
Karl tilfangetages, og man finder to lig i en lasbil. Stein må ud af
kontoret og forfølger sammen med Nina og Karim Uthman (Karim Günes)
en lastbil, som via en færge skal fragte bl.a. Karl ud af landet, men
om bord på færgen tilfangetages også Karim; Nina og Stein frygter, at
banditterne har smidt ham overbord, men både Karim og Karl findes i
nogenlunde behold ved det afsluttende opgør på en bilkirkegård.
Symbolikken er ikke til at tage fejl af. Lithauisk politi dukker
forsinket op og udløser et større skyderi, hvor Ben dræber et par
gangstere og ser ud til også at ville skyde Karl, men da skydes han
selv.... af Nina! Vi kan konkludere, at Ninas loyalitet mod Karl
overgås ikke. Hermed slutter episoden, meget dramatisk og noget brat. ~
Tjek Tittelbach 6160 ****
Episoden
er en skillelinje i serien, idet Nina Petersen, Thomas Jung og Stein er
væk; det er uklart, om de er gået frivilligt eller ej. Kun Karl Hidde
og Karim Uthman er stadig med, Karl nu som afdelingsleder. En ny
medarbejder introduceres, Jule Zabek (Sophie Pfennigstorf);
det er svært at se hendes kvalifikationer - også for Karl. Episoden handler om to pigers forsvinden: Den ene synes
myrdet, sandsynligvis af den overvægtige, retarderede Hanno Benke, som
også holder den anden tilfangetaget, og som Jule finder og dræber til
sidst. En episode med uklarheder og ingen vægtig samfunds- eller
personkarakteristik. ~Tjek også Tittelbach 6370 *
Igen
en episode, hvor serien ikke finder ny mening efter de forudgående
skelsættende hændelser. En politibetjent kører en mand ned og flygter
fra stedet. Jule er igen ude i det vilde natteliv. Holdet finder ud af,
at ofret på landevejen arbejdede i en jordbær-mark. Er der noget
udbytning eller racisme? Jule tager igen på druk. Det kommer til
heftigt skyderi på en anden mark, og Karim rammes og dør. Betjenten
pågribes. Karl virker træt og desillusioneret: Han har mistet endnu en
kollega. Jule opmuntrer ham til en slags afsked, idet de på havnekanten
spiser Karims yndlings-snack. ~ Tjek Tittelbach 6466 *
|
|
Denne side er opdateret d. 19/8, 2024 |