FILMORIENTERING

Stralsund 2009 ff.

Gå til forsiden ~ Gå til min krønike
 

 

   
                 Banner for serien "Stralsund". Foto: Network Movie / ZDF


Introduktion

Stralsund er en aktuel, fremragende og usædvanlig tysk krimi-TV-serie. Den bryder med de konforme mønstre i tysk TV og nuancerer virkelighedsbilledet.


Tysk TV: Tyske journalister og redaktører har ofte travlt med at markere deres egne politiske synspunkter - meget oftere og meget mere end vi normalt oplever hos deres danske kolleger. Det gør nyhedsmagassiner og politiske debatprogrammer især i tysk public service TV til en prøvelse og ofte nedladende over for mange af de borgere, som via skatten betaler "gildet". Som et "plaster på såret" sender kanalerne et væld af mere eller mindre tåbelige quizzer, Schlager-underholdning, mange gode sportsprogrammer, nogle behagelige romantiske film (ofte henlagt til Sverige), et uendeligt antal kriminalfilm og adskillige krimiserier. Mange af disse krimiserier bliver ved for længe, og de fleste ligner de andre. ARD, som driver den landsdækkende kanal Das Erste og de regionale kanaler MDR, NDR, RBB, WDR osv., lever m.h.t. krimiserier højt på "Tatort", som begyndte i 1970, jf. Min Film og TV krønike. "Tatort" har den fordel, at den består af flere hold af hovedpersoner i forskellige under-serier fordelt på de regionale virksomheder. Tilsvarende er ZDF's "SOKO" en "paraply-betgnelse" for flere underserier med forskellige besætninger: "SOKO Leipzig", "SOKO Stuttgart", "SOKO Wismar" osv., jf. Min Film og TV krønike. ZDF sender også serien Notruf Hafenkante, som fikst kombinerer politiserie med hospitalsserie, og som begyndte så fint i 2006, men stadig kører og nu helt udtyndet. Endnu være er det gået én af de ældste krimi-serier overhovedet, Der Alte, der begyndte i 1977, men efter nogle gode år og udskiftninger i titelrollen er serien nu på kunstigt åndedræt, meget trist, jf. Min Film og TV krønike.


Samfundsmæssig sammenhæng: Undtagelsen fra de mere konforme serier og enkeltfilm på ZDF er krimiserien Stralsund, som går langt ud over det almindeligt underholdende, skildrer dramaer med medmenneskelighed og berører ømtålelige samfundsforhold. Som angivet af titlen, foregår serien i byen Stralsund ved Strelasund og Rügen, højt prioriterede områder i DDR-tiden, og serien refererer jævnligt og interessant til denne nære fortid. Serien giver et helt usminket indtryk af det nuværende, forfaldne Østtyskland, der ikke blev det "blomstre landskab", som lovet af kansler Helmuth Kohl, da Vesttyskland annekterede DDR. Fortiden med STASI-medarbejdere, den brutale hær NVA, fængslerne og børnehjemmene fungerer som traumer, der plager nogle af nutidens mennesker. Mange af seriens personer, inkl. politifolkene, har "lig i lasten". Det moderne Østtyskland skildres som et samfund med en underverden af attentater, mord, vold, mord, almen kriminaltitet og en del korruption.


Seriens historie og æstetik: Episoderne har spillefilmslængde og er meget gennemarbejdede; de udkommer derfor kun hvert eller hvert andet år og undgår samlebåndspræg. Serien udmærker sig også ved de fremragende skuespillere. De to store gennemgående roller har Katharina Wackernagel og Alexander Held som kommissærerne Nina Petersen og Karl Hidde. Begge har en høj moral og et ganske særligt dybt solidarisk indbyrdes forhold, lidt far-datter-agtigt. Nina er særdeles energisk og karismatisk, men overskrider somme tider både chefernes og egne personlige grænser. Karl tager mere lakonisk på arbejdet, men kan også være meget konsekvent og kritisk over for ledelsen; trods en ben-protese som følge af et bombe-attentat, deltager han også i ude-aktiviteterne. Omkring dem findes andre medarbejdere og en overordnet afdelingsleder; sidste er det eneste svage led i person-galleriet, nemlig lidt for meget den gængse ubehagelige cheftype. Bortset fra teknikeren Stein (Andreas Schröders) udskiftes de fleste andre i løbet af serien. Serien er skabt af Martin Eigler og Sven Poser, som også er manuskript-forfattere til mange episoder. Producent er selskabet Network Movie. Serien har nu kørt siden 2009, og måske er begyndelsen til enden ved at være nået: I episode 20 skrives Nina Petersen-figuren ud af serien, en stor fejl; hun er ikke blot en meget nærværende og rigt facetteret person, men i serien helt central for de positive værdier i forhold til forfaldet og korruptionen omkring hende og Karl. Begynder denne serie nu også at udtynde?


Links: Wikipedia (DE) og Fernsehserien og TV Spielfilm *
 


 

2009


# 01 Mörderische Verfolgung (instr.+manus: Martin Eigler) (2009)

mumlemumle 

 ~  Tjek Tittelbach 80



2010 - 2011

# 02 Außer Kontrolle (instr. Martin Eigler) (manus: Sven Poser) (2010)

mumlemumle

Tjek Tittelbach 1228


# 03 Blutige Fährte (instr. Martin Eigler) (manus: ME+Sven Poser) (2011)

mumlemumle

~ Tjek Tittelbach 1784


# 04 Tödliches Versprechen (instr. Martin Eigler) (manus: ME+Sven Poser) (2011)

mumlemumle

~ Tjek Tittelbach 2352




Stralsund # 05 Freier Fall (ZDF)


2013 - 2014

# 05 Freier Fall (instr. Martin Eigler) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2013)
Højdramatisk episode, hvor Nina Petersen mister sin gode kollega og tilkommende ægtemand, kommissær Benjamin Lietz (Wotan Wilke Möhring), da denne roder sig ulykkeligt ind i sin bror Achims forhold til en narkotikabande. Benjamin bliver på én gang undersøger og eftersøgt gerningsmand. Achim dræbes, Benjamin såres og fængsles for længere tid, mens Nina selv såres farligt i slutopgør og mister sit foster. Det hele begynder med attentat på kronvidne i en stor sag; det peger på "utæthed" hos politiet, og LKA (Landeskriminalamt) går ind i undersøgelsen, hvilket altid skaber konflikter med det lokale hold. Den store gåde er bagmanden Victors identitet. Ægte spænding og medmenneskeligt drama, én af seriens bedste episoder. ~ Tjek Tittelbach 2941****

# 06 Kreuzfeuer (instr. Lars Gustav Lotz) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2014)

En anden af seriens bedste episode, stor dramatik med stærk medmenneskelig dimension. Vort hold forsøger at komme videre uden Lietz, men så bliver politibetjente angrebet af en snigskytte. Denne viser sig at være den døende Ewert, som aldrig har fået den hjælp i DDR eller i det nye Tyskland, som han skulle have, efter misforhold i DDR-tidens NVA (Nationale Volks-Armee) og efterfølgende sygdom og lidelser. Ewert spilles af den fremragende André M. Hennicke, som selv er født i DDR. Politiets sværeste opgave er at fastslå Ewerts identitet og opholdssted, hvilket ikke bliver lettere af Ninas nye sammenstød med den arrogante og tvetydige afdelingsleder Gregor Meyer (Michael Rotschopf), ejheller af forfremmelsen af den endnu mere tvetydige kollega Max Morolf (Wanja Mues), som støder sammen med Karl. ~ Tjek Tittelbach 3513. ****


2015 - 2016

# 07 Es ist nie vorbei (instr. Christine Hartmann) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2015)

mumlemumle

~ Tittelbach 3860

# 08 Der Anschlag (
instr. Lars Gustav Lotz) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2015)

mumlemumle

~ Tittelbach 3974


# 09 Schutzlos (instr. Lars Gunnar Lotz) (manus: Sven Poser, Marianne Wendt,  Christian Schiller) (2016)

Episode, som afslører Max Morolf (Wanja Mues) og hans forbindelse med den prostituerede Anna Bretz (Katharina Nesyrowa) - kendt for stor rolle i serien Die jungen Ärzte) og forbryder-verdenen. Politiet mystificeres af åbent skyderi på gaden i Stralsund og får store problemer med at identificere og finde familiefar Vitalij Komerenko (Ivan Sjvedoff), hans kone Tatjana (Anja Antonowicz), som er et vigtigt vidne i en narkotikasag, og deres 10-årige, sukkersyge datter Nadia (Emilia Pieske). Krisen tilspidses yderligere, da en LKA-mand fra Frankfurt an der Oder myrdes. Det bliver et kapløb med tiden og lejemorderen Anton Robak (Lucas Gregorowicz). Via bandechefen Pawel, Jan Pawlowski (Jan Henrik Stahlberg) anes den mystiske Victor i horisonten, jf. eps. 05, og måske er Victor identisk med rigmanden Peter Schuhmacher (spillet af Rudolf Kowalski, der spiller Kriminalhauptkommissar i serien Stolberg). ~ Tjek Titelbach 4252. ***


# 10 Vergeltung (instr. Lars Gunnar Lotz) (manus: Sven Poser, Marianne Wendt, Christian Schiller) (2016)

Episoden uddyber Max Morolfs forviklinger og forbindelse med bandechef Pawel, jf. eps. 09. Mens retssagen foregår i Frankfurt an der Oder, skal holdet forfølge en sag, hvor den 15-årige kostskole-elev Lena Gundelach (Audrey Käthe von Scheele) kidnappes fra bus. Nina og Karl ser undrende til, mens Max går egne veje, og frygter med rette det værste, men heldigvis får de hjælp af den dygtige kriminalbetjent Karim Uthman (Karim Günes). Max forgifter Pawel, Lena reddes og viser sig at være Max' datter, men Max må arresteres, og Gregor Meyer, som dækkede over ham, forflyttes. ~ Tjek Tittelbach 4297. ***



2017 - 2018

# 11 Kein Weg zurück (instr. Florian Froschmayer) (manus: Martin Eigler, Sven Poser) (2017)

En episode om røveri, mord og voldtægt, som fokuserer på den østtyske indvandrer-fjendtlighed, der tydeligvis ikke retter sig mod fordums "gæstearbejdere" fra ex-Jugoslavien, men mod ny-tilkomne og tvivlsomme af slagsen. Karim Uthman (Karim Günes) er nu fast medlem af holdet, og Nina er midlitidig afdelingsleder. Under røveri efter lukketid i et supermarked myrdes en kvindelig medarbejder, mens vidnesbyrd fra den overlevende Monika Lüders (Sylta Fee Wegmann) og hendes aggressive kæreste efterhånden vækker Ninas spørgsmål. Sporene fører til et lokalt vagtværn, som er gået helt ud af kontrol og torturerer en indvandrer til døde. Bag de mænd, som er gået amok, står den intellektuelle Anke Liebrecht (Ulrike Krumbiegel). Nina får med læge-hjælp afdækket, at Monika er blevet voldtaget, og vinder Monikas fortrolighed. Skyldig er ikke en indvandrer, men én af mændene fra en lokal bar, som ville "have smukke Monika". Holdets arbejde forstyrres af den ubehagelige, inkvistoriske Caroline Seibert (Therese Hämer) fra Polizeipräsium Rostock; det har at gøre med, at Nina overvejes som ny afdelingsleder. Nina betror Karl, at det vil hun ikke være; hun foretrækker det daglige arbejde, hvor hun kan arrestere slynglerne. Eneste episode, som kompromisser en smule i.f.t. indvandrer-situationen i Tyskland, idet den ignorer de udløsende problemer med utilpassede indvandrere og asylansøgere, og eneste episode, som begår en decideret handlingsfejl: Monikas identifikation af voldtægtsmanden, som hun umuligt kunne genkende, da han var fuldstændig maskeret og ikke sagde noget. ~Tjek Tittelbach 4778. ***


# 12 Das Phantom (instr. Michael Schneider) (manus: Martin Eigler) (2017)

mumlemumle

~ Tjek Tittelbach 4879


# 13 Waffenbrüder (instr. Kaspar Heidelbach) (manus: Daniel Schwarz, Thomas Schwebel) (2018)

Episoden belyser et særligt, mørkt kapitel i forholdet mellem "Ossies" og "Wessies", nemlig hvordan RAF (Rote Armee Fraktion), som stod for mord og attentater i Vesttyskland, blev beskyttet i DDR. Da en minibus med børnehavebørn sprænges i luften, fremgår det, at chaufføren Sascha Müller (Florian Bartholomäi), som skulle have kørt bussen, men overlevede ved sit fravær, er Wessie; han er kæreste med Jeanette (Alina Levshin), datter af børnehaveleder Monika Beckmann (Marita Breuer, der som ung havde stor rolle i "Heimat"-filmene). Den aldrende sportstræner Wolfram Winkelmann (Karl Kranzkowski), som er meget anti-Vest, og vennen Rainer Oehler (Peter Kremer) kommer i fokus, og identificeringen af sprængstoffet sporer holdet ind på både DDR-hæren NVA og RAF. Da Karim Uthman (Karim Günes) følger efter Sascha til et plejehjem, finder han moderen og forklaringen: Saschas far chauffør for en fremtrædende vesttysk bankchef og blev dræbt ved et RAF-attentat på denne, og nu vil Sascha finde de terrorister, som stod bag fars drab, og som gemte sig bag nye identiteter i DDR. Winkelmann er i virkeligheden den fhv. STASI-officer Borowski og dolkes ihjeld af Oehler, som dernæst under forhør snupper Ninas revolver og begår selvmord. Men også Monika Beckmann var indblandet, Sascha pågriber hende, Nina og Karl arresterer hende. Desværre for Nina og Karl er Caroline Seibert (Therese Hämer) fra Rostock blevet ny afdelingsleder og optræder stadig ubehageligt. ~ Tjek Tittelbach 5069. ****


# 14 Schattenlinien (instr. Markus Imboden) (manus: Olaf Kraemer) (2018)

Episode med fokus på én af de store uhyrligheder i DDR-tiden: børnehjemmene, hvor man anbragte børn, hvis forældre var flygtet til Vesten eller fængslet pga. deres politiske eller religiøse holdning. Da der sker et attentat på familie Böhrings lystyacht og sønnen dør, blev der set en båd af sovjetisk oprindelse i nærheden. Moderen og hustruen Anna Böhring (Angela Roy) er afvisende og aggressiv, hvilket Seibert naturligvis giver Nina skylden for, men sagen er, at Böhring i virkeligheden hedder Engels og véd noget om, hvad der skete på det DDR-børnehjem, hvor hun var læge. Ja, til sidst viser det sig, at hun selv har optaget film af de børn, som personalet udleverede til pædofilt misbrug med vest-forretningsfolk med henblik på afpresning. Annas ægtemand, hotelejeren Sven Böhring (Wolf-Dietrich Sprenger, forlader hende. Undervejs i politi-arbejdet falder Nina letsindigt for LKA-manden Thomas Jung (Johannes Zirner) og går i seng med ham; han redder hende ved skudopgør i én af seriens talløse fabriksbygninger, ét af de tydeligste tegn på samfundets forfald. BKA (Bundes-Kriminal-Amt) forlanger Anna Böhrings kompromitterende filmoptagelse udleveret - Karl ser tavst vidende til. ~Tjek  Tittelbach 5157. ****

 


2019 - 2021

# 15 Doppelkopf (instr. Thomas Durchschlag) (manus: Andreas Kanonenberg) (2019)
En relativt ordinær kvinde-mord-historie, hvor Nina i en tøjforretning møder den elegante Susanne Richter (Magdalena Höfner), kvinden i rødt, som senere findes brutalt myrdet og voldtaget. Da den psykopatisk virkende Peter Thies (Simon Schwarz) tilstår mordet - og snart flere kvindemord - er Seibert overbevist og vil have sagen lukket, men Nina nægter; hun har stadig spørgsmål, og både Karl og Thomas Jung støtter hende: De er undersøgere, burde Seibert forstå. Karl og Karim udforsker Thies i sammenhæng med et mands-kor og opdager, at han faktisk var homoseksuel og dybt ulykkelig er partnerens død, ja, partneren Julius havde vist ham de sags-akter, der senere gjorde det muligt for Thies at spille skyldig på så vidende måde. Skyldig er den voldelige ægtemand og familiefar Torsten Weber (Patrick von Blume), frustreret og ulykkelig gift med Monika (Dagmar Leesch). Seibert udtaler overraskende, at hun tog grueligt fejl og fratræder sin stilling; Karl og de andre formoder, at hun i virkeligheden har fået en stilling højere oppe i hierarkiet. Tjek Tittelbach 5403. **

# 16 Blutlinien (instr.
Lars Henning) (manus: Olaf Kraemer) (2020)

En relativt ordinær kvinde-mord-sag, dog med henvisning til, at man i DDR  tiden til tider skjulte nogle mord og serie-mord for offentligheden. I forbindelse med renovering af et hus findes et lig af en ung kvinde, og Nina træffer sin skolekammerat Maren Brandt (Franziska Hartmann), jf. # 19. Nina kendte også afdøde, som var ombejlet af Marens bror Henrik (Barnaby Metschurat), nu en desperat mand med mange problemer. Også familiefaderen Carlos (Axel Siefer) mistænkes, men han er nu dement på et plejehjem. Henriks situation eskalerer, da han begår et røveri og kidnapper en ekspeditrice, og episoden slutter med et skudopgør, hvor Henrik - for øjnene af Marens søn Jo - skydes af den skumle Bernd Eisner (Hilmar Eichhorn). I øvrigt udnævner LKA-lederen Lutz Hagner (Rainer Furch) i denne episode Thomas Jung (Johannes Zirner) til ny hold-leder, hvilket ikke gør Ninas og Karls forhold til Thomas bedre. Tjek Tittelbach 5548.  **


# 17 Das Manifest (instr. Alexander Dierbach) (manus: Andreas Kanonenberg) (2021)
# 18 Medusas Tod (instr.
Alexander Dierbach) (manus: Andreas Kanonenberg) (2021)

De to episoder skulle aldrig have været to, for de fortaber sig i flere 'krøller' og omveje på historien, hvis kerne ellers på det skarpeste udtrykker seriens kritik af det moderne østtyske samfund, hvor en ny overklasse vil skjule al den svindel, der foregik i forbindelse med Treuhands overtagelse af virksomheder m.v. i det hedengange DDR, og oven i det kommer en voldsom korruption, der når helt ind på ledelsesniveau i politiet m.v. Det begynder med mord på Johannes Kellermann, der medvirkede til at få skibsværft solgt for en slik til et vestligt firma, men så dukker spor til et manifest og en hævnende aktionsgruppe op. Ninas og Karls forhold til Thomas forværres, da Thomas's overordnede Lutz Hagner blander sig i efterforskningen. Det viser sig, at Lutz Hagner egentlig er Hans Birske, og at han blander sig for at slette alle de spor, der kunne lede til ham selv. Thomas kan bare se til, mens Nina og Karl uforfærdet efterforsker sagen; da de fra aktionsgruppen modtager en kopi af det berygtede "testamente", står Hagner afsløret. Små biroller til Lena Stolze og Lisa Marie Trense. ~ Tjek Tittelbach 5862**


# 19 Wilde Hunde (instr. + manus: Lars Henning) (2021)

Dramatisk episode, som zoomer ind på grænsekriminaliteten mellem Østtyskland og Polen. Teenageren Mario Brendler løslades efter forhør om narkotikahandel og findes kort tid efter myrdet. Vort hold støder igen sammen med LKA og Thomas Jung, som Nina P. har et seksuelt forhold til. Sporene fører til Wiebke Goosen (Catrin Striebeck), som er plejemor for et stort antal teenagers. Nina træffer igen den desillusionerede servitrice Maren Brandt (Franziska Hartmann), jf. # 16; Marens søn Jo (Jack O. Berglund) er fascineret af den udenlandske pige Daria (Lea Drinda) fra plejehjemmet. I horisonten lurer Juri Kaczmarek, som er håndlanger for de polske bagmænd. Da Jo og Daria flygter sammen går det hele galt: Både Daria og en politibetjent rammes af skud uden for en døgnbutik. Maren kaprer en politibil og følger efter de to unge ud i endnu ét af de øde, forladte områder fra DDR-tiden, et tidligere militær-felt, hvor det tragiske klimaks udspiller sig. Til sidst står Nina og stirrer ud i landskabet; hun har brudt med Thomas og føler sig ligeså skuffet og desillusioneret som Maren - hermed antydes, at hun vil forlade stillingen hos politiet. ~ Tjek Tittelbach 5999***
 


2022 - 20??

# 20 Die rote Linie (instr. + manus: Martin Eigler) (2022)

Én seriens mest markante episoder, som afslutter et kapitel i hovedpersonernes forløb, og som sylespidst beskriver kriminelle og morderiske banders trussel mod og prægning af samfundet, herunder bander fra EU-nabolandet Lithauen og desuden Tjetjenien. Titlen hentyder til den tidligere medarbejder Benjamin Lietz (Wotan Wilke Möhring), som igen overskrider de røde linjer for hæderlighed og lovlydighed. Da episoden begynder, fremgår det snart, at der er gået syv år (uklart om det er siden "Wilde Hunde" eller siden "Freier Fall"). Nina Petersen (Katharina Wackernagel) finder Ben, som er løsladt fra fængsel, liggende uden for døren til hendes hus; hun giver ham lov til at overnatte, men han fortier, hvad han har gang i. Teknikeren Stein (Andreas Schröders) og Karl Hidde (Alexander Held) opdager, at Ben sad i fængsel sammen med en myrdet mand, fundet ved en yacht på havnen. Efterforskningen ledes af Thomas Jung (Johannes Zirner), men besværliggøres af forviklingerne dels mellem Thomas og Nina, dels mellem Nina og Ben. Situationen eskalerer, da Nina og Karl slås ned, Karl tilfangetages, og man finder to lig i en lasbil. Stein må ud af kontoret og forfølger sammen med Nina og Karim Uthman (Karim Günes) en lastbil, som via en færge skal fragte bl.a. Karl ud af landet, men om bord på færgen tilfangetages også Karim; Nina og Stein frygter, at banditterne har smidt ham overbord, men både Karim og Karl findes i nogenlunde behold ved det afsluttende opgør på en bilkirkegård. Symbolikken er ikke til at tage fejl af. Lithauisk politi dukker forsinket op og udløser et større skyderi, hvor Ben dræber et par gangstere og ser ud til også at ville skyde Karl, men da skydes han selv.... af Nina! Vi kan konkludere, at Ninas loyalitet mod Karl overgås ikke. Hermed slutter episoden, meget dramatisk og noget brat. ~ Tjek Tittelbach 6160 ****


# 21 Der lange Schatten (instr.+ manus:
Lars Henning) (2023)

Episoden er en skillelinje i serien, idet Nina Petersen, Thomas Jung og Stein er væk; det er uklart, om de er gået frivilligt eller ej. Kun Karl Hidde og Karim Uthman er stadig med, Karl nu som afdelingsleder. En ny medarbejder introduceres, Jule Zabek (Sophie Pfennigstorf); det er svært at se hendes kvalifikationer - også for Karl. Episoden handler om to pigers forsvinden: Den ene synes myrdet, sandsynligvis af den overvægtige, retarderede Hanno Benke, som også holder den anden tilfangetaget, og som Jule finder og dræber til sidst. En episode med uklarheder og ingen vægtig samfunds- eller personkarakteristik. ~Tjek også  Tittelbach 6370  *


# 22 Tote Träume (instr. + manus: Petra Katharina Wagner) (2023)

Igen en episode, hvor serien ikke finder ny mening efter de forudgående skelsættende hændelser. En politibetjent kører en mand ned og flygter fra stedet. Jule er igen ude i det vilde natteliv. Holdet finder ud af, at ofret på landevejen arbejdede i en jordbær-mark. Er der noget udbytning eller racisme? Jule tager igen på druk. Det kommer til heftigt skyderi på en anden mark, og Karim rammes og dør. Betjenten pågribes. Karl virker træt og desillusioneret: Han har mistet endnu en kollega. Jule opmuntrer ham til en slags afsked, idet de på havnekanten spiser Karims yndlings-snack. ~ Tjek Tittelbach 6466  *


# 23 Kaltes Blut (2023-2024)

# 24 Schwarze Wasser (2023-2024)


 


20?? - 20??

# 25

# 26

# 27

# 28

# 29




Denne side er opdateret d. 19/8, 2024