Realisme med et plus
Ny film genopliver den italienske neorealisme
De,
der har fået nok af den skandinaviske pessimistiske nedturs-realisme,
må se til Italien efter realisme med et plus, noget mere ægte og
opløftende. Her har hvor skuespillerinden Paola Cortellesi fået en uventet kæmpesucces med sin debut som instruktør: den neo-neorealistiske C’è ancora domani
(cirka: ‘I morgen er der atter en dag’), oven i købet i sort/hvide
billeder. Realismen i historien om den undertrykkende, voldelige
ægtemand får et modstykke i den livfulde hustru, som på sin særlige
måde gør oprør mod tingenes tilstand. Camera Film har importeret filmen, som efter planen får dansk biografpremiere 24/4 2025.
Christoph Petersen skriver i FilmStarts: “2023 var Barbenheimers
år. I Tyskland tog de to megahits, der blev udsendt i biograferne samme
dag, 1. og 3. plads på den årlige besøgsliste. Men i Italien er en
‘lokal’ produktion faktisk gået forbi de globale billetsalg-giganter.
Hvilken slags film kunne dette være, som med 5,5 millioner besøg har
overgået både Barbie og Oppenheimer…?
Vel ikke et sort-hvidt efterkrigstids-melodrama, der bruger
anakronistiske ingredienser af komedie og musicals til at håndtere
vanskelige emner såsom undertrykkelse af kvinder og vold i hjemmet? Men
jo! C’è ancora domani af instruktør, forfatter og hovedrolle-skuespillerinde Paola Cortellesi er sådan et fænomen i Italien.”
Peter Gutting skriver:
“Blandingen af neorealistiske referencer, velovervejet filmisk stil og
underholdende spændingsfilm forklarer også den store succes for Paola
Cortellesis instruktørdebut i hjemlandet. Ifølge pressemeddelelsen var
tragikomedien den mest succesrige film i Italien med fem millioner
solgte billetter sidste år foran Barbie og Oppenheimer.
Og dette på trods af, at det forbavsende modne debutværk ikke fortaber
sig i nogen form for eskapisme, men tager højaktuelle problemer op. I
Italien myrdes omkring 100 kvinder hvert år af mandlige voldsudøvere. I
resten af Europa er situationen næppe bedre, for ikke at nævne
lønforskellen mellem mænd og kvinder og den daglige sexisme.”
Filmen respekterer tiden og tidens forhold, Italien 1946, i den
forstand, at den undgår en falsk happy end. Katharina Zeckau skriver i
den katolske filmdienst: “Det er netop historien om patriarkalsk undertrykkelse, som fortsætter gennem generationer, der gør C’è ancora domani
så hjerteskærende relevant. Med udgangspunkt i forholdet mellem mor
Delia og teenagedatter Marcella (Romana Maggiora Vergano) fortælles
det, hvordan de er hinandens afspejling, men også hinandens motivation.
Udsigten til, at der kunne være et bedre liv for Marcella end at blive
en føjelig ejendom for en mand, synes at blive knust. Men det betyder
ikke, at der ikke er noget håb, for i morgen er der trods alt en anden
dag.”
© Bo Torp Pedersen, 2024
|
(Vision/Wildside/ Future Films)
Klik for stort billede
C'è ancora domani
Italien 2023 118 min., S/H
Instr.: Paola Cortellesi
Manus: Paola Cortellesi, Giulia Calenda, Furio Andreotti
Medv.:
Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano, Emanuela Fanelli, Giorgio Colangeli, Alessia Barela
Dansk biograf-premiere efter planen 24/4 2025
Dansk distribution: Camera Film/Future Films
Medierådet: erndnu ikke bedømt
|