|
|
Antal noteret i 2024: 165, sml. 2023: 188, 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371 Heraf arte 39, DVD/Blu-Ray 31, ZDF 25, Das Erste 17, NDR 17, DR1&2 10 osv. samt biograf: 1, sml. 2023: 4, 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5 DVD d. 31/12 L'oro di Napoli (instr. Vittorio De Sica, 1954) *** Italienerne
lavede alt for mange episodefilm; de fleste fungerer ikke som en
helhed, heller ikke denne, men to episoder skiller sig positivt ud og
redder filmen. 1) Betydningen af Italiens to store filmproducenter og deres koner - dvs. Carlo Ponti og Sophia Loren, Dino De Laurentiis og Silvana Mangano. 2) Beviset for De Sicas store evner som person-instruktør. 3) Lorens anden fødsel 'on
location' i Napoli, stedet for hendes svære opvækst. Vi ser hende tage
skridtet fra model-rollerne til den frodige fuldblods kvinde, som blev
hendes rolle, jf. Britannica, folkeligt på linje med Gina Lollobrigida. 4)
Mangano stråler i alle henseender over Loren og Lollo. I denne film
skaber hun en bevægende rolle som svigtet kvinde. Slutningen af hendes
"Teresa"-episode er enestående spillet, uden ord. Mangano, der begyndte
som "rispigen" og "den italienske atombombe", bliver en stor
skuespillerinde for vore øjne - og forblev det, jf. Encyclopédie ~ Grave ~ IMDb
DVD d. 30/12 La porta del cielo (instr. Vittorio De Sica, 1945) ? Filmen har desværre kun overlevet i en irriterende teknisk dårlig udgave. Marina Berti har en stærk birolle i Quo Vadis (1951) og en mindre i Ben-Hur (1959), jf. Movie Dude
SVT d. 30/12 Den røde kappe (instr. Gabriel Axel, 1967) (100' F) o Smukke landskabsbilleder fra Island kan ikke redde dette nordiske projekt med banal handling og utrolig dårlig lyd.
DVD d. 26/12 Teresa Venerdì (instr. Vittorio De Sica, 1941) (87' S/H) Croce *** Veloplagt komedie med De Sica selv som lægen, der skal vælge mellem uskyld og donna: Adriana Benetti ~ Artistes ~ A. Magnani ~ Le Figaro ~ I. Dilián ~ Artistes
arte 26/12 Ulisse (instr. Mario Camerini, 1954) (115' F) ** To skønne kvinder i moderat underholdende udstyrsstykke: Silvana Mangano ~ Grav ~ Wiki ~ Rossana Podestà ~ Grav ~ Wiki
DVD 25/12 Maddalena: zero in condotta (instr. Vittorio De Sica, 1940) ** De Sica spiller selv levemand og skolelæge med gæld og med udsigt til flere attraktive piger: Carla Del Poggio ~ Artistes ~ Irasema Dilián ~ Artistes ~ Paola Veneroni
arte d. 25/12 Les aventures d'Arsène Lupin (instr. Jacques Becker, 1957) (100' F) * Kedelig fransk film med godt italienske islæt: Sandra Milo ~ Ciné-Artistes ~ Guardian
arte d. 25/12 Le miracle des loups (instr. André Hunebelle, 1961) (100' F) ** Det italienske islæt: Rosanna Schiaffino ~ Famous ~ The Guardian ~ IMDb
Blu-ray d. 24/12 El Dorado (instr. Howard Hawks, 1966) (125' F) Ebert ~ Franklin **** Det danske islæt: Olaf Wieghorst ~ Classic Hollywood ~ Wieghorst paintings
TV2 d. 23/12 Love Actually (instr. Richard Curtis, 2003) (135' F) BBC *** arte d. 22/12 Rio Lobo (instr. Howard Hawks, 1970) (110' F) Croce ~ Ebert ****
arte d. 19/12 Les parapluies de Cherbourg (instr. Jacques Demy, 1964) (90' F) *** Jacques
Demys fem første spillefilm udgør et fantastisk og fantasifuldt
(næsten) lukket og sammenhængende univers, hvor alt spiller sammen:
musik, sang, dans, dekor, farver, personer, skæbner. Kun i samspil
fungerer disse elementer, hver for sig ikke. I referat er handlingen
således helt banal. Men hvor den grumme virkelighed i de fem første
film kun antydes, her Algierkrigen, mistede Demy siden den
kunstneriske balance og disciplin, filmene tipper til den ene eller
den anden side: fantasi/virkelighed, og hans film efter "The Model Shop"
(1969) er i frit fald. Tjek BBC ~ Slant ~ Winnert
DVD d. 19/12 The Day Of The Jackal (instr. Fred Zinnemann, 1973) (140' F) *** De
ofte vidtløftige skribenter i de gamle, gule Cahiers du Cinéma gjorde
opmærksom på, at små og store emner ikke direkte afføder små og
store film. Denne film adskiller sig fra flere af Zinnemanns øvrige
film ved et mindre ambitiøst emne - den professionelle
lejemorder "Sjakalen" dræbte jo ikke Frankrigs præsident Charles De
Gaulle
- men ved desto højere fortællemæssig effektivtet og spænding. Det gode
resultat kan ikke blot tilskrives Zinnemanns egen professionalisme, men
også de mange gode skuespillere, forfatteren Frederick Forsyth hvis romanforlæg har hjulpet adskillige film, og ikke at forglemme den kompetente 'second unit' instruktør Andrew Marton.
Zinnemann har senere indrømmet en enkelt fejl, nemlig at skuespillerne
taler deres bedste 'british' uden den fjerneste franske accent, og det
er næppe en tilsigtet pointe, at alle, 'helte' som 'skurke', er ens. Neil Sinyard
gør opmærksom på den scene og den detalje, som er komplottets svage punkt, idet
ordet 'sjakalen' bliver sagt, så OAS-sendebuddet Wolenski, der senere
tortureres, hører det. Tjek i øvrigt: BBC ~ Philm ~ Winnert ~ Abebooks
ZDF d. 16/12 Zitronenherzen (instr. Jan Haering, 2024) (89' F) *
3Sat d. 16/12 Clarissas Geheimnis (instr. Xaver Schwarzenberger, 2012) (88' F) ** Paula Kalenberg (18 år) er ligesom Janina Fautz (29 år) og diva in spe Henriette Confurius
(33 år) de unge skuespillerinder, der gør moderne tyske film værd at
se, selv om de ikke altid kan redde filmene helt i land.
"Zitronenherzen" forsøger at kombinere eventyrfilm med en moderne
fortæller og mor/datter historie; det er morsomt/pudsigt i begyndelsen,
men trætter henad vejen. "Clarissas Geheimnis" lykkes bedre, selv om slutningen er lidt for nem.
Igen et mor/datter motiv, men i sammenhæng med et liv i Afrika og opgør
med et tysk rigmandsdynasti. Kalenberg spiller effektivt op imod de
store navne på rollelisten: Katja Riemann, Friedrich von Thun og Herbert Knaup. Tjek også Kalenberg hos Filmreporter ~ Fautz hos Filmrep. ~ Confurius hos Filmrep. ~ Mere om Zitronenherzen ~ Movie P. om Clarissas G. ~ TMDB om CG ~ TVS om CG
Das Erste d. 15/12 Demain tout commence (instr. Hugo Gélin, 2016) (120' F) o Das Erste d. 15/12 Tatort # 1284 Man stirbt nur zweimal (J. R. Ratenni, 2024) (89' F) *
NDR d. 10/12 Polizeiruf # 388 Der Verurteilte (instr. Brigitte Bertele, 2020) (89' F) ** Oprindelig en
DDR-krimiserie, som begyndte i 1971 og blev meget populær. Da DDR's
Deutschen FernsehFunk (DFF) d. 31/12 1991 blev nedlagt, blev serien
overtaget af ARD-kanalerne og opnåede også sendetid på Das Erste,
afvekslende med den vesttyske "Tatort"-serie. 1998 blev serien grundigt
fornyet og er nu meget set i hele Tyskland. Handlingen henlægges
fortsat til Østtyskland, i denne episode Sachsen-Anhalt med hovedstaden Magdeburg. Claudia Michelsen, selv født i DDR, spiller Hauptkommissarin Doreen Braasch og Felix Vörtler
hendes overordnede Uwe Lemp. Braasch arbejder meget alene, og
statsadvokaten er fjendtlig over for enhver ekstra indsats og
udgift. Man fornemmer klart, at Østtyskland er lavt prioriteret i det
forenede Tyskland. Først da Braasch selv bliver tilfangetaget og mishandlet,
bliver en passende politi-indsats igangsat. Miljøet ser forsømt eller forladt ud, og
personerne i de mord-mistænktes kreds kan kun betegnes som
primitive typer, der ude af stand til at udtrykke sig klart med andet
end vold. Michelsen gestalter Braasch
aldeles fremragende, men det hele bliver for trøsteløst.
arte d. 8/12 The Man Who Knew Too Much (instr. Alfred Hitchcock, 1956) (120' F) * Filmen blev ikke den forbedring af den oprindelige version, som Hitchcock selv mente. Nej, den er omstændelig, teknisk forældet og klichéfyldt tilpasset et USA publikum. Kuriøs birolle til en overvægtig og ret livløs Mogens Wieth som skurk. Den engelske The Man Who Knew Too Much (1934) er anderledes kvikt og letløbende fortalt med søde Nova Pilbeam som datteren og Peter Lorre som én af skurkene - igen en sort/hvis film, som er mere levende end farvelade-parallellen.
3Sat d. 8/12 Notre Dame de Paris (instr. Jean Delannoy, 1956) (115' F) * En filmatisering, som er tro mod Victor Hugos roman fra 1831 og fører dramaet til dennes dystre ende, hvor Esmeralda dræbes, og Quasimodo lægger sig til at dø ved hendes side. I filmens prolog introducerer en fortællerstemme mysteriet bag den celebrerede forfatters fortælling, en kuriøs fascination af det smukke og det hæslige side om side, desuden en misantropisk udlevering af alle samfundsgrupper. Trods alle kurver hos den skønne Gina Lollobrigida og alle farver er Delannoys filmatisering stiv og kedelig. Så er der mere liv og temperament i The Hunchback Of Notre Dame (William Dieterle, 1939), selv om den er i sort/hvid og ændrer slutningen.
RTL d. 8/12 Jingle Bell Princess (instr. Don McBrearty, 2021) (85' F) ** Én af de mange nye canadiske julefilm. En europæisk princesse nødlander i provinsby i USA og lærer julen og kærligheden at kende. Merritt Patterson er perfekt i titelrollen.
3Sat d. 6/12 High Noon (instr. Fred Zinnemann, 1952) (85' S/H) ** Filmen er så berømt, at man glemmer, hvor god den trods alle ulyksalige tolkninger og vildveje faktisk er. I samtiden og eftertiden er den tolket som en symbolsk beretning om McCarthyismen i USA. Herefter kan den løsladte morder og hans slæng stå for Senator Joseph McCarthy og sheriffen for dem, McCarthy anklagede for at være kommunister. Men banditterne kunne vel også stå for de farlige kommunister og sheriffen for den modige McCarthy, som tør stå imod. Det viser vilkårligheden i den slags symbolske tolkninger. Det reelle er, at "High Noon" ligesom "From Here To Eternity" og "Teresa" (se nedenfor) for det første er en film, der lever højt på personligheder og skuespillere, her naturligvis især Gary Coopers bekymrede, furede ansigt; for det andet er filmen i uddybning heraf - som andre Zinnemann film, f. eks. A Man For All Seasons (1966) - et universelt studie af et menneskes karakterstyrke. "High Noon" peger desuden klart frem til Dirty Harry (Don Siegel, 1971), hvor lovhåndhæveren også modarbejdes af samfunds-spidserne, og hvor hovedpersonen til sidst også smider stjernen i dyb bitterhed. Men "High Noon" er ikke helt vellykket: Det er ironien og den store svaghed i fortællingen, at sheriffen slet ikke behøvede at tigge om hjælp; han er kompetent og klarer fint det store opgør med slynglerne alene - kun med hjælp af kvæker-hustruen, der i hans yderste nød griber til våben og redder ham. Hawks havde sådan set ikke behøvet at lave sit modsvar, Rio Bravo (1959), men godt, han gjorde, for den hænger bedre sammen.
Das Erste d. 4/12 Engel mit beschränkter Haftung (instr. D. Kummer, 2024) (89' F) * Instruktøren, som stod for den fine film om børn i DDR, Zuckersand (2017), forsøger sig her i komediegenren med et eventyr om skytsengle. Gnavpotten Oskar Manker (Harald Krassnitzer) skal uddanne den nye, unge Mira Eichner (Maresi Riegner). Gode, sjove momenter, men ikke gennemført.
DVD d. 2/12 Rogue Cop (instr. Roy Rowland, 1954) (89' S/H) Livius * Der er adskillige gode kræfter bag denne film og på rollelisten - i særdeleshed Robert Taylor,
der var fremragende også i tvetydige roller som denne korrupte
politibetjent, men det fungerer ikke rigtigt fortællemæssigt. Filmen
peger frem mod Taylors rolle i Party Girl (1958), hvor Nicholas Ray yder sit bedste på alle tangenter og i udsøgte farver.
3Sat d. 2/12 Der Beobachter (instr. Andreas Herzog, 2015) (93' F) * Charlotte Link, der ellers er kendt som en fin børn og unge instruktør, har her leveret roman-forlægget. Historien er sært nok henlagt til en engelsk by, hvor en voyeur mistænkes i mord-sag, og det forbliver sært uinteressant. Christiane Paul er virkelig på udebane, men filmen slutter med en smuk Link-agtig scene på en kirkegård, hvor mor (Karoline Eichhorn) og datter (Georgia Hehir) stille finder sammen.
Das Erste d. 2/12 Mensch ohne Hund (instr. Jörg Grünler, 2010) (88' F) o Sløv
filmatisering af en Håkon Nesser krimi om Inspektør Barbarotti i den
fiktive by Kymlinge. Modvilligt dykker Barbarotti ned i en
ikke-fungerende families problemer, for to familiemedlemmer er
forsvundet - et mysterium, som filmen aldrig gør interessant. Nogle af
disse mennesker skulle have haft en hund. Barbarottis eget enlig far
liv er også trist: Vidunderlige Henriette Confurius er spildt som datteren Sara, der ligger snottet hen; den tiltalende kollega Eva Backman (Nina Kronjäger) interesserer ikke Barbarotti, men måske jordemoderen Marianne Grimberg (Suzan Anbeh).
NDR d. 30/11 Nevada Smith (instr. Henry Hathaway, 1966) (125' F) * Ujævn western, som går i stå flere gange. Filmen vil skildre en ung mands modning, og Steve McQueen spiller Steve McQueen, men kan ikke overbevise som 'halvblods'. Brian Keith og Karl Malden stjæler billedet.
NDR d. 30/11 The Unforgiven (instr. John Huston, 1960) (125' F) ** Filmen kommer først i gang efter 30-45 min.. Temaet er ellers en interessant spejlvending af temaet i The Searchers (John Ford, 1956), hvor en hvid pige (tvangs-) adopteres af indianere. Audrey Hepburn imponerer her som den adopterede indianerpige og Audie Murphy som stedbroderen, der ændrer holdning, mens bl.a. Burt Lancaster og Lillian Gish gør god fyldest. Jeg mener, at Time Out tager fejl: Filmen skildrer ikke indianerne stereotypt. De fleste er anonyme, hvilket ikke er negativt, men broderen Lost Bird (Carlos Rivas) fremtræder som en tragisk figur.
ZDF d. 29/11 Jenseits der Spree # 19 Tod in der Königsheide (Jura, 2024) (59' F) ** Krimi-episoden
tager fint udgangspunkt i naturområdet Königsheide i Berlin, og selve
stedet får betydning for sagens opklaring. Kommissær-parret spillet af Jürgen Vogel og Aybi Era
fungerer godt og troværdigt, men det er en lille pige, som forhindrer
den mest tragiske udgang af sagen. Bedre episode end beskrevet her....
Das Erste d. 28/11 In einem Land, das es nicht mehr gibt (A. Goette, 2022) (100' F) ** En film om
mennesker i det stivnede DDR-samfunds sidste år. Stærkest i skildringen
af den medmenneskelige mistænksomhed og frygten for angiveriet til
STASI. Oplivende i og med den unge hovedperson (spillet af Marlene Burow), der pludselig får en karriere i DDR's mode-verden, jf. CinePhil (engelsk) og KinoFilmWelt (tysk)
Das Erste d. 24/11 Tatort # 1281 Siebte Etage (instr. Hüseyin Tabak, 2024) (89' F) *** Usædvanlig episode af krimiserien med to af de bedste skuespillere, Klaus J. Behrendt som Hauptkommissar Max Ballauf og Dietmar Bär
som kollega Freddy Schenk. Episoden er næsten en drama-dokumentar om
prostitueredes liv, de ubesvarede længsler og de dybe skader på sjælen,
som bliver en rimelig forklaring på de begåede mord. Som et brud på
fiktions-rammen henvender nogle af kvinderne sig direkte til seerne;
fint skuespil af især Antonia Bill og Senita Huskic.
Seriens premiere-sendetid kl. 20:15 er blevet problematisk pga. seriens
stadigt mere explicittering, men set med voksne øjne behandles emnet
her fint, nuanceret og desillusioneret, jf. Tittelbach-6701.
DVD d. 23/11 Teresa - The Story Of A Bride (instr. F. Zinnemann, 1951) (100' S/H) ** På godt og ondt igen en skuespiller-orienteret Zinnemann-film. Det fine er Pier Angeli
i titelrollen som den amerikanske soldats italienske brud, smuk og
bevægende, i øvrigt en tragisk skæbne. Det forfærdelige er den bøvede
unge soldat spillet af John Ericson og den kvalmende amerikanske moder-type spillet af Patricia Collinge (jf. Hitchcocks Shadow Of A Doubt). Zinnemanns gode hensigter mht. skildring af krigens virkninger lykkedes bedre i hans umiddelbart foregående film The Men (1950), men bedst i denne subgenre er klart William Wylers The Best Years Of Our Lives (alle 1946); begge sidstnævnte film oplyses af Teresa Wright. Se også: Croce ~ Winnert ~ Virtual History ~ Wiki
3Sat d. 22/11 From Here To Eternity (instr. Fred Zinnemann, 1953) (115' S/H) ** Før Pearl Harbour militærbase-drama, som især synes lavet for at opnå mindst de otte Oscar statuetter, den fik, men Donna Reed og især Deborah Kerr fortjente dem dog.
Das Erste d. 20/11 WaPo Bodensee # 39 Blackout (05:07) (J. Schneider, 2020) (49' F) ** ZDF d. 18/11 The Ice Road (instr. Jonathan Hensleigh, 2021) (110' F) Schwartz **
DR2 d. 17/11 Ennio (instr. Giuseppe Tornatore, 2021 (150' F+S/H) Ebert * Traditionel og alt for lang doku om én af de sidste 50 års største (film-)komponister Ennio Morricone. Filmen gør for meget ud af alle de kendtes rosende ord og gør for lidt ud af komponistens svære år, da der blev set ned på filmkomponister og spaghettiwesterns.
3Sat d. 17/11 Papa auf Wolke 7 (instr. Markus Herling, 2020) (89' F) FR o ZDF d. 17/11 Ein Sommer an der Côte d'Azur (Kerstin Ahlrichs, 2024) FR *
ZDF d. 17/11 Rübezahls Schatz (instr. Stefan Bühling, 2017) (89' F) NV ** Eventyrfilm i
traditionelle gevandter, men med moderne økologisk tema: De
skurkagtige, korrupte adelsfolk vil berøve og ødelægge naturen.
Eventuelle indvendinger falder til jorden over for Henriette Confurius'
skønhed, jf. NV og OFDb
NDR d. 10/11 Rotkäppchen (instr. Götz Friedrich, 1962) (70' F) Spielfilm * Brødrene Grimms
eventyr er en uudtømmelig og meget yndet kilde til børnefilm i tysk TV,
her en DDR produktion på linje med de mange positive børne-
og ungdomsfilm i fordums Østeuropa. Fortællemåden er dog for
primitiv: Mennesker er klædt ud som de eventyrlige dyr og løber rundt i
papmaché kulisser.
DR1 d. 9/11 Vera # 45 Vital Signs (11:05) (instr. Rob Evans, 2022) (89' F) * Vera Stanhope (Brenda Blethyn) er en højst usædvanlig kriminalkommissær, ligner en truntet husmor i uskøn påklædning, omtaler alt og alle med "luv" og "pet", hundser med medarbejderne, men har menneskeforstand og opklarer derfor sagerne, typisk for serien her en læges død i forbindelse med familie-hemmeligheder, og typisk for serien begynder historien godt, men fortaber sig så i for mange venindinger, så interessen til sidst løber tør. Serien begyndte 2011, og den 15. sæson er annonceret til 2025.
arte d. 8/11 The Hound Of The Baskervilles (instr. T. Fisher, 1959) (85' F) Winnert * arte d. 6/11 The Reader / Der Vorleser (instr. Stephen Daldry, 2008) (120' F) BTP ***
arte d. 5/11 Città violenta (instr. Sergio Sollima, 1970) (105' F) Söderberg * Filmen får kun point for ind- og udgangsmusikken af Ennio Morricone og en elevator-sekvens, der viser, at Sollima kunne gøre det bedre.
DVD d. 31/10 Kitty (instr. Mitchell Leisen, 1945) (100' S/H) Winnert *
3Sat d. 31/10 Zwingli, der Reformator (instr. Stefan Haupt, 2019) (120' F) ** epd ~ Filmdienst ~ Die Welt ~ Wikipedia (manden) ~ Wikipedia (filmen)
DVD d. 29/10 Easy Living (instr. Mitchell Leisen, 1937) (88' S/H) Winnert *** TV 2/Charlie d. 28/10 Harry og kammertjeneren (Bent Christensen, 1961) (105' S/H) ** arte d. 23/10 Habemus papam (instr. Nanni Moretti, 2011) (100' F) The Guardian *
arte d. 22/10 K19: The Widowmaker (instr. Kathryn Bigelow, 2002) (130' F) ** Usædvanlig
amerikansk krigsfilm, som fortæller om en sovjetisk u-båds-tragedie,
hvor mandskabet udsættes for atom-stråling med dødelig virkning for
mange. Fokus er rent sovjetisk med skarp kritik af den ukyndige og
undertrykkende militære og politiske ledelse. At en anerkendt
filmkritiker som Stanley Kaufman if. Wikipedia
kunne misforstå dette, beviser nok den for en moderne amerikansk
genrefilm usædvanlige vinkling og den medmenneskelige nuancering, men filmen er for lang, jf. Mick LaSalle
arte d. 21/10 La vérité (instr. Hirokazu Koreeda, 2019) (105' F) The Film Review *
Das Erste d. 19/10 Die Inselärztin 01 Neustart auf Mauritius + # 02 Notfall im Paradies (instr. Maja Brandstetter, 2017-2018) Konventionel melodramaserie med ukonventionelle Anja Knauer i hovedrollen. Tittelbach 4844 + 4845 **
DVD d. 19/10 Stralsund # 12 Der Phantom (instr. Michael Schneider, 2017) (89' F) *** DVD d. 19/10 Stralsund # 08 Der Anschlag (instr. Lars Gunnar Lotz, 2015) (89' F) *** DVD d. 19/10 Stralsund # 07 Es ist nie vorbei (Christine Hartmann, 2015) (89' F) *** ZDF d. 13/10 Stralsund # 23 Kaltes Blut (instr. Petra K. Wagner, 2024) (89' F) * DVD d. 11/10 Stralsund # 04 Tödliches Versprechen (instr. M. Eigler, 2011) (89' F) *** DVD d. 11/10 Stralsund # 03 Blutige Fährte (instr. Martin Eigler, 2011) (89' F) ** DVD d. 11/10 Stralsund # 02 Außer Kontrolle (instr. Martin Eigler, 2010) (89' F) ** DVD d. 11/10 Stralsund # 01 Mörderische Verfolgung (instr. Martin Eigler, 2009) *** jf. min særlige Stralsund-side (Fotos: ZDF)
Das Erste d. 6/10 Kapsalon Romy (instr. Mischa Kamp, 2019) (89' F) FilmStarts ***
NDR d. 5/10 Die unheimliche Leichtigkeit der Revolution (instr. Andy Fetscher, 2021) (89' F) Filmrezensionen ~ Wikipedia *** Drama, som
illustrerer DDR's sidste, tragisk-forfærdelige tid i 1980'erne, hvor
SED, STASI, undervisere osv. er forstenede og overhovedet ikke forstår,
hvad der rører sig i folket, men reagerer doktrinært, undertrykkende og
voldeligt. Den 19-årige Franka forlader sit forlystelsessyge liv med
veninden Trixi og glider ind i en miljøgruppe under kirkens tag, idet
hun forelsker sig i aktivisten Stefan og fascineres af det frie samvær.
Blanka – og hendes forsigtige forældre Horst og Renate – har oplevet
miljøskader på nærmeste hold, da Blankas lillebror døde som barn.
Miljøgruppen bliver mere politisk og tilslutter sig en march på Rosa
Luxemburgs dødsdag. Forinden er Blanka og Stefan pågrebet af STASI og
fængslet. De løslades i.f.m. en international konference; Stefan er dog
flygtet til Vesten. Blanka overtager Stefans job på et plejehjem og
bliver gruppens samlingsfigur. Det er slående på flere planer, at
scenen, hvor de unge uddeler løbesedler, har en præcis parallel i
Nazi-modstandsdramet Sophie Scholl: Die letzten Tage (instr. Marc Rothemund, 2005). Ligesom sidstnævnte film præges af Julia Jentsch i titelrollen, oplives denne film af Janina Fautz som Blanka, jf. Crew United ~ News ~ Wikipedia
3Sat d. 5/10 Good Bye Lenin (instr. Wolfgang Becker, 2003) (120' F) BTP / BTP **** 3Sat d. 4/10 12 heißt: Ich liebe dich (instr. Connie Walter, 2007) (89' F) D-W * 3Sat d. 4/10 Nahschuss (instr. Franziska Stünkel, 2021) (110' F) F-R * 3Sat d. 4/10 Papa auf Probe (instr. Udo Witte, 2013) (89' F) M-P o 3Sat d. 4/10 Niete zieht Hauptgewinn (instr. Helmut Metzger, 2007) (89' F) Hör Zu *
ZDF d. 3/10 Kati: Eine Kür die bleibt (instr. Michaela Kezele, 2024) (100' F) F-R *** En drama-dokumentar, som meget passsende havde premiere på Tag der Deutschen Einheit. Katarina Witt
blev ikke blot det største sportsnavn i DDR, men takket været en sexet
udstråling og en enorm arbejdsindsats, der førte til deltagelse og et
pænt resultat, omend ikke medalje, ved vinter OL i 1994 i Lillehammer,
Norge, også hele Tysklands stjerne. Trods pres holdt Witt fast ved
Chemnitz og træneren Jutta Müller, som betød så meget for kunstskøjteløb i DDR, jf. RBB og taz.
Filmen lægger ikke skjul på, at forholdet mellem Witt og Müller til
tider var anspændt, og antyder, at Müller informerede STASI om
Witts kærligheds-affærer, som filmen ellers går let henover, ligesom
den ser bort fra de andre fremragende DDR-skøjteløbere, inkl.
Müllers egen datter Gabriela Seyfert. Filmens scoop er et (opdigtet?) møde mellem Witt og Egon Krenz: Scenen sammenfatter repræsentativt Witts indvendinger mod den uhyrlige og detaljerede
overvågning og STASI-staten i staten, der var én af hoved-årsagerne til
DDR's sammenbrud. Filmen pointerer også den misundelse, der fandtes i
DDR, baseret på uvidenhed om Witts hårde arbejde og betingelser, og den
mistænkeliggørelse, der blev dyrket af vest-medier ud fra deres
foregivne uvidenhed om Witts vilkår, men filmen går let henover
doping-sagerne i DDR, måske fordi alle nu véd, at doping ikke kan
isoleres til fordums DDR, og fordi doping den dag i dag er et yderst speget
fænomén, jf. de tvivlsomme sager mod tennis-spillerne Simona Halep og Jannik Sinner. I titelrollen gør Lavinia Nowak
en fremragende indsats og rammer helt præcist Witts temperament; Nowak
udfører selv de rekonstruerede træningsløb suppleret af autentiske
klip, jf. Stern. En solid, seværdig film optaget i Prag.
ZDF d. 3/10 SOKO Wismar # 367 Nach der Ebbe kommt der Tod (instr. Stephanie Doehlemann, 2020) (89' F) Crew United ~ Kölner Newsjournal **
Das Erste d. 28/9: Die Versöhnung (instr. Olaf Kreinsen, 2008) (89' F) Hör Zu * NDR d. 16/9: Ensemble, c'est tout (instr. Claude Berri, 2007) (95' F) Nutshell o arte d. 15/9: Les aventuriers (instr. Robert Enrico, 1967) (110' F) French Films * NDR d. 14/9: Meine Mutter will ein Enkelkind (instr. Jurij Neumann, 2020) (89' F) FR o DVD d. 10/9: Il viaggio (instr. Vittorio De Sica, 1974) (98' F) Wikipedia **
arte d. 9/9: Un homme est mort/The Outside Man (Jacques Deray, 1972) (105' F) * Instruktøren
Jacques Deray og de fleste af hans film står i skyggen af Jean-Pierre
Melville og Henri Verneuil. Denne fransk-italienske film med engelsk
tale er endnu en svag Deray-film, hvor en lejemorder flyver til Los
Angeles og dræber en skummel 'forretningsmand' og derefter forfølges af
en anden lejemorder. Som han alt for ofte spiller, er Jean-Louis Trintignant udtryksløs og uinteressant og overskygges af Roy Scheider,
som spiller den anden lejemorder. Jeg bliver udelukkende hængende ved
filmen pga. de to formidable kvindelige hovedroller: "En engel gik
gennem stuen", udbrød filmkritiker Albert Wiinblad ved presseforestillingen, da Angie Dickinson ses første gang, og heldigvis ses hun igen; Ann-Margret
optræder i de mest 'faretruende' nedringede gevandter, man længe har
set. Så kan nogle af os leve med, at filmen ellers er bedrøvelig
kold, jf. Schwarz
arte d. 6/9: Mélodie en sous-sol (instr. Henri Verneuil, 1963) (115' S/H) French Films ** ZDF d. 26/8: Dreiraumwohnung (instr. Isa. Kleefeld, 2021) (88' F) Tittelbach-5857 ** DVD d. 21/8: La marcia su Roma (instr. Dino Risi, 1962) (90' S/H) o DVD d. 21/8: Der Mann, der den Mord beging (instr. Curtis Bernhardt, 1931) (90' S/H) o DVD d. 20/8: Rawhide # 120 Incident Of The Four Horsemen (05:06) (Th. Carr, 1962) o DVD d. 20/8: Rawhide # 119 Incident Of The Prodigal Son (05:05) (Chr. Nyby, 1962) o DVD d. 20/8: Rawhide # 115 Incident Of El Toro (05:01) (instr. Thomas Carr, 1962) o Das Erste d. 19/8: Tatort # 1216 Ein Freund, ein guter Freund (J. Ratenni, 2022) (89' F) *
ZDF d. 19/8: Stralsund # 22 Tote Träume (instr. Petra K. Wagner, 2023) * ZDF d. 19/8: Stralsund # 21 Der lange Schatten (instr. Lars Henning, 2023) * ZDF d. 19/8: Stralsund # 20 Die rote Linie (instr. Martin Eigler, 2022) **** ZDF d. 16/8: Stralsund # 19 Wilde Hunde (instr. Lars Henning, 2021) *** ZDF d. 16/8: Stralsund # 18 Medusas Tod (instr. Alexander Dierbach, 2021) ** ZDF d. 16/8: Stralsund # 17 Das Manifest (instr. Alexander Dierbach, 2021) ** ZDF d. 15/8: Stralsund # 16 Blutlinien (instr. Lars Henning, 2020) ** Tjek min særlige Stralsund-side
arte d. 12/8: Lacombe, Lucien (instr. Louis Malle, 1974) (135' F) Philm *
ZDF d. 12/8: Stralsund # 15 Doppelkopf (instr. Thomas Durchschlag, 2019) (89' F) ** ZDF d. 12/8: Stralsund # 14 Schattenlinien (instr. Markus Imboden, 2018) (89' F) **** ZDF d. 10/8: Stralsund # 13 Waffenbrüder (instr. Kaspar Heidelbach, 2018) (89' F) **** ZDF d. 9/8: Stralsund # 11 Kein Weg zurück (instr. Flo. Froschmayer, 2017) (89' F) *** ZDF d. 9/8: Stralsund # 10 Vergeltung (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) *** ZDF d. 9/8: Stralsund # 09 Schutzlos (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) *** Tjek min særlige Stralsund-side ¤
NDR d. 7/8: Achtung, banditi (instr. Carlo Lizzani, 1951) (90' S/H) Cinedweller ** NDR d. 7/8: The Cat And The Canary (instr. Radley Metzger, 1978) (95' F) o
ZDF d. 4/8: Stralsund # 06 Kreuzfeuer (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) **** ZDF d. 4/8: Stralsund # 05 Freier Fall (instr. Martin Eigler, 2013) (89' F) **** Tjek min særlige Stralsund-side ¤
DVD d. 26/7: Her Favourite Husband (instr. Mario Soldati, 1950) (80' S/H) Winnert o DVD d. 26/7: Malombra (instr. Mario Soldati, 1942) (100' S/H) Sindelar o arte d. 25/7: Nous irons tous au paradis (instr. Yves Robert, 1977) (110' F) o arte d. 25/7: The Unholy Three (instr. Tod Browning, 1925) (70' S/H) Cinecaps * arte d. 24/7: Nirgendwo in Afrika (instr. Caroline Link, 2001) (135' F) Brussat ** arte d. 24/7: Million Dollar Baby (instr. Clint Eastwood, 2004) (125' F) Brussat *** NDR d. 22/7: Escape From Alcatraz (instr. Don Siegel, 1979) (110' F) Brussat *** NDR d. 22/7: Houseboat (instr. Melville Shavelson, 1958) (110' F) Cinecaps o DR2 d. 20/7: Thirteen Days (instr. Roger Donaldson, 2000) (145' F+S/H) Brussat *** arte d. 17/7: Pour une femme (instr. Diane Kurys, 2013) (110' F) Brussat ~ HR *** arte d. 17/7: Der Golem: Wie er in die Welt kam (instr. Carl Boese, 1920) (90') * arte d. 16/7: Un éléphant ca trompe énormément (instr. Yves Robert, 1976) (110' F) * arte d. 15/7: The Private Life Of Sherlock Holmes (instr. Billy Wilder, 1970) (120' F) ** arte d. 15/7: La Baule-les-Pins (instr. Diane Kurys, 1990) (110' F) Brussat ** arte d. 12/7: Walk, Don't Run (instr. Charles Walters, 1966) (115' F) Filmfanatic o arte d. 25/6: Mortelle randonnée (instr. Claude Miller, 1983) (120' F) French F. o arte d. 25/6: La mariée était en noir (instr. Francois Truffaut, 1968) (105' F) French F. * arte d. 20/6: Lola (instr. Jacques Demy, 1961) (90' S/H) French Films ** arte d. 20/6: The Children Act (instr. Richard Eyre, 2017) (105' F) The Wrap * arte d. 18/6: Roma città aperta (instr. R. Rossellini, 1945) (100' S/H) Bradshaw **** arte d. 18/6: Il giardino dei Finzi Conti (instr. V. De Sica, 1970) (95' F) D. Winnert ** DVD d. 17/6: La donna del fiume (instr. Mario Soldati, 1954) (95' F) Kino-Zeit o DVD d. 17/6: La Romana (instr. Luigi Zampa, 1955) (105' S/H) Filmblitz o
arte d. 12/6: Capricorn One (instr. Peter Hyams, 1977) (120' F) Croce *** Den snart 50 år
gamle film er ikke blot stærkt underholdende, men også forud for sin
tid mht. det moderne samfunds muligheder for at fremstille en falsk
virkelighed og for at gennemføre livsfarlige konspirationer. Det er dog
forældet, når en journalist igen-igen gøres til den store
sandhedssøgende helt; i dag er journalister og medier en del af den
samme elite og samfundsklasse som de korrupte magthavere og politikere.
Oven i købet er den irriterende Elliott Gould sat øverst på rollelisten. Nej, bedst er Hal Holbrook, som passer perfekt til rollen som diskret og kynisk manipulator, jf. bl.a. Dirty-Harry-filmen Magnum Force (1973) og Hyams' egen The Star Chamber (1983). De øvrige roller er udmærket besat, og Jerry Goldsmiths musik er både effektiv og pompøs.
Das Erste d. 9/6: Mein Nachbar, sein Dackel & ich (instr. Dirk Regel, 2009) (85' F) ** Hyggekomedie til eftermiddagskaffen, hvor Günther Maria Halmer
kan udfolde sig i det efterhåndende faste rollefag som gnavpotte, der
bløder op over for charmerende kvinde, her bedemand vs. jordemor,
spillet af Ann-Kathrin Kramer. Skuespillerne er veloplagte, men bedste scene er dog gravhunde-klubbens generalforsamling med 'middag'.
DVD d. 28/5: Piccolo mondo antico (instr. Mario Soldati, 1941) (105' S/H) Wiki * Et eksempel på
det internationale ukendskab til en væsentlig italiensk instruktør og
en historisk central film. Der går en linje videre til Luchino Visconti-filmene Ossessione (1943) og Senso (1954), bl.a. via Alida Valli, som også lyser op i "Piccolo mondo antico", jf. IMDb, men filmen er livløs og slutningen tvetydig: Undgik Soldati lige netop ikke en fascistisk tolkning af den tiljublede krig?
DVD d. 18/5: Viva Zapata (instr. Elia Kazan, 1952) (110' S/H) * Filmen rummer flere visuelt flotte scener, men bliver i længden langtrukken og kedelig. Fox-chefen Darryl Zanuck fik ret i, at Marlon Brando
var helt forkert til hovedrollen, jf. M. Capua; Brando gør Zapata til
en mumlende, indadvendt type, ikke en troværdig revolutionær, og
Anthony Quinn er ufrivilligt selvparodisk som broderen. Kazan ville
have Brando, men ikke Jean Peters, der til gengæld gør det glimrende som den forsømte, fortabte hustru. Også Joseph Wiseman
gør indtryk - som den forrædderiske intellektuelle, lidt af et
selvkritisk (?) yndlingsmotiv hos Kazan. Men summa summarum alt for meget
forkvaklet psyko-Kazan og for lidt social John Steinbeck.
arte d. 13/5: La vingt-cinquième heure (instr. Henri Verneuil, 1967) (130' F) TM *
arte d. 6/5: I Confess (instr. Alfred Hitchcock, 1952) (95' S/H) *** Hitchcock selv
mente med tiden, at den katolske præsts tavshedspligt var for vanskelig
at forstå, men det er en nedvurdering af publikum. Betroede personers
tavshedspligt er velkendt. I øvrigt er den romersk-katolske kirkes egen
regel for præsters cølibat også på spil, men tilbageblikket på
kærlighedshistorien er langtrukkent og overflødigt, hovedårsag til, at
filmen ikke når topniveau. Braad Thomsen har faktisk ret i, at
historien havde været mere konsekvent, hvis præsten var blevet dømt
skyldig i mord-sagen; det ville være i god pagt med det skyld-tema, som
Rohmer og Chabrol funderede over. Filmen beviser, at Hitchcock fint
kunne benytte ude-optagelser (her Québec) ligesom i bl.a. Shadow Of A Doubt (1943), men desværre ledte hans kontrol-mani ham senere til at foretrække studie-rekonstruktioner. I rollerne virker Montgomery Clift sært kejtet, mens Anne Baxter gør god fyldest. Det store tyske navn O. E. Hasse og en anden tysker Dolly Haas spiller det ulyksalige pedel-par. Selv om filmen ikke er én af Hitchs bedste, er den både original og seværdig samt nært beslægtet med mesterværket The Wrong Man (1956).
Tele 5 d. 28/4: Exploding Sun (instr. Michael Robison, 2013) (175' F) Wiki *
DR2 d. 23/4: Schachnovelle (instr. Philip Stölzl, 2021) (110' F) * Denne nye
filmatisering af Stefan Zweigs sidste helt færdiggjorte fiktionsværk
forenkler den oprindelige novelle, til en vis grad måske nødvendigt,
men her for meget. Filmen er i og for sig velspillet og flot at se på,
men ret uvedkommende. Filmens parallel mellem skak og fysisk-psykisk
tortur bliver uklar ligesom den dybere mening med de vekslende kammerspilagtige torturscener og de mere åbne scener på
Atlanterhavsdamperen. Filmens nazi-motiv passer med én af instruktørens
tidligere film Nordwand
(2008) om bjergbestigere i 1930'erne, men filmen vækker især
nysgerrighed efter at se Gerd Oswalds bredere anlagte filmatisering Schachnovelle (1959). Tjek mere om Zweigs fortælling og tjek forfatteren på BBC, Britannica, Encyclopedia og Wortwuchs. Zweig er generelt filmatiseret med stort held, mange film med fremragende kvinde-roller, f. eks. Beware Of Pity (Elvy, 1946, med Lilli Palmer); Letter From An Unknown Woman (Ophüls, 1948, med Joan Fontaine); 24 Hours Of A Woman's Life (Saville, 1952, med Merle Oberon); La paura (Rossellini, 1954, med Ingrid Bergman); 24 Hours In A Woman's Life (Narizzano, 1961, med Ingrid Bergman); 24 heures de la vie d'une femme (Delouche, 1968, med Danielle Darrieux); Brennendes Geheimnis (Haaf, 1977, med Christiane Hörbiger); Amok (Hollý, 1977, med Viera Mikulásová); La pitié dangereuse (Molinaro, 1979, med Marie-Hélène Breillat); Burning Secret (Birkin, 1988, med Faye Dunaway); Die spät bezahlte Schuld (Kubli, 1990, med Christiane Hörbiger); La peur (Vigne, 1992, med Marianne Basler); Amok (Farges, 1993, m. Fanny Ardant); La dernière fête (Granier-Deferre, 1996, med Charlotte Rampling); Clarissa (Deray, 1998, m. Maruschka Detmers); Lettre d'une inconnue (Deray, 2002, m. Irène Jacob); 24 heures de la vie d'une femme (Bouhnik, 2002, m. Agnès Jaoui); Une promesse (Leconte, 2013, m. Rebecca Hall); og Kysset (B. August, 2022, m. Clara Rosager). Imponerende række!
NDR d. 20/4: The Man Who Shot Liberty Valance (instr. John Ford, 1962) (120' S/H) **** McLintock (instr. Andrew V. McLaglen, 1963) (125' F) o El Dorado (instr. Howard W. Hawks, 1966) (125' F) **** At se disse tre
film samme aften er et brutal bevis på Hawks' raffinerede underholdning, John Fords storhed -
og McLaglens larmende, grovkornede forsøg på at efterfølge Ford og Hawks i Hollywoods genretraditioner. Waynes rolle og
kvinderollerne i "McLintock" virker som reaktionære og ondsindede parodier på figurer
hos Ford (f. eks. The Quiet Man, 1952). Der er ingen formildende omstændigheder. Til gengæld er El Dorado en fryd fra ende til anden - alt lykkes. Blandt de særlige glæder er danskfødte Olaf Wieghorst
som våbensmeden Swede Larsen, en birolle ca. 35 min. inde i filmen; Wieghorst har også malet de
traditionelle wild west skilderier i filmens indledende creditssekvens.
Jeg forstår ingen af de rejste indvendinger mod El Dorado og Rio Lobo (1970), sidste film i Hawks' mesterlige westerntrilogi og hans sidste film overhovedet. The Man Who Shot Liberty Valance
er et imponerende og medrivende værk, som kombinerer et følelsesmættet
menneskeligt drama med historiske pointer om det vilde vest, der er ved
at blive mindre vildt. Det er nok betegnende for John Wayne som
privatperson, at han forstod McLaglen bedre end finesserne hos Hawks og
tvetydigheden hos Ford i The Man.... og i The Searchers
(1956). Jean-Luc Godard måtte spørge sig selv: "Hvordan kan jeg på én
gang hade John Wayne og holde varmt af ham i sidste rulle af The
Searchers?" Men sådan er det: Privatpersonen og filmen/filmrollen må
ikke forveksles.
DVD d. 8/4: Le dernier milliardaire (instr. René Clair, 1934) (90' S/H) French Films * DVD d. 8/4: Miracle In The Rain (instr. Rudolph Maté, 1956) (107' S/H) Reel Film ** France 2 d. 3/4: Tu ne tueras point (instr. Leslie Gwinner, 2023) (89' F) Bulles * Das Erste d. 2/4: La fine fleur (instr. Pierre Pinaud, 2020) (m. Catherine Frot) (89' F) * Das Erste d. 2/4: Bonjour Anne (instr. Eleanor Coppola, 2016) (m. Diane Lane) (89' F) o TV5 d. 2/4: Un drôle de paroissien (instr. Jean-Pierre Mocky, 1963) (80' S/H+F) **
DR1 d. 25/3: George Gently #13 Gently With Class (instr. Gillies MacKinnon, 2012) * Skuespilleren Martin Shaw
har i to TV-serier specialiseret sig i rollen som den ubestikkelige
hædersmand med hang til whisky og/eller kvinder, nemlig Judge John Deed (2001-2007) og George Gently(
(2007-2017), som DR TV sender igen og igen. Gently-rollen er udmærket
gestaltet, men episoden ødelægges typisk af spillefilmslængden (hvor
gælder det mange TV-serie-episoder), fordomme på flere planer og en
usandsynlig, korrupt Gently-assistent John Bacchus (Lee Ingleby). Man holder ud pga. den smukke singer/songwriter Ebony Buckle, der medvirker i offer-rollen og synger egne sange.
ZDF d. 16/3: Ein starkes Team #95 Und vergib ihnen ihre Schuld (89' F) (2023) ** Én af de flittigste og mest kompetente TV-krimi-instrukører, Ulrich Zrenner,
står bag denne episode af serien om det umage politi-inspektør par
Linett Wachow og Otto Garber. Hun er fra Vest- og han fra Østberlin.
Begge skuespillere, Stefanie Stappenbeck og Florian Martens,
er fra Østtyskland; hun fra Potsdam, han fra Østberlin. Det spiller ind
i visse detaljer. En katolsk præst er myrdet, og det giver anledning
til sjove kirkevitser. Også sjove bi-historier om retsmedicineren, der
lægger an på Otto (med inforstået henvisning til nøgen-kulturen i DDR),
og det umage par, som har en bagerforretning. Men det hele fuser ud, og
sært uproblematisk viser en medarbejder ved politiets tekniske afdeling
sig at være skyldig. En historie, der ikke skulle være fortalt i
spillefilmslængde, jf. Cinema ~ Evangelisch ~ Film-Rezensionen
NDR d. 10/3: Ein Luftikus zum Verlieben (instr. Helmut Metzger, 2005) jf. RBB ** DR2 d. 27/2: Du som er i himlen (instr. Tea Lindeburg, 2021) jf. Exclaim * TV 2/Charlie d. 19/2: Pigen fra Egborg (instr. Carl Ottosen, 1969) jf. Philm * TV5 d. 8/2: Le grand chemin (instr. Jean-Loup Hubert, 1987) (100' F) jf. French F. *** DR 2 d. 7/2: Tænk på et tal (instr. Palle Kjærulff-Schmidt, 1969) (100' F) ** TV5 d. 4/2: Frou-frou (instr. Augusto Genina, 1955) (110' F) jf. French Films * arte d. 4/2: Le comte de Monte Cristo (1: La trahison, Marseille 1814, 2: La vengeance, Paris 1832) (instr. Robert Vernay, 1954) (95' + 85' F) jf. romanen ~ French Films ** ZDF d. 3/2: Fischer fischt Frau (instr. Lars Jessen, 2011) (89' F) jf. Tittelbach ** arte d. 31/1: Ae Fond Kiss (instr. Ken Loach, 2004) (100' F) jf. PSJ *
DR2 d. 31/1: Nitten røde roser (instr. Esben Høilund Carlsen, 1974) (100' F) o Filmatisering af Torben Nielsens
roman, en hadsk udlevering af overklassepersoner, sløvt forløb, spildte skuespil-kræfter, yndige Pia Grønning er trafikofret, som udløser hævn-togtet, og
tilmed rædselsfuld musik af Thomas Koppel og Savage Rose, jf. Philm
arte d. 31/1: Scarlet Street (instr. Fritz Lang, 1945) (100' S/H) Croce *** Fritz Lang var
én af mange eurpæiske og især tyske filminstruktører, som i deres exil
bidrog fremragende til amerikansk film, især film noir-subgenren og den
populær-psykologiske tendens. Den ekspressionistiske billedstil passede
perfekt, og der er flere helt suveræne scener i denne film. E. G. Robinson og Joan Bennett (fire film for Lang) giver filmen et plus i personkarakteristikken, og jeg ville gerne have set mere til Margaret Lindsay i birollen som hendes veninde. Den karikerede, utroværdige tredje hovedrolle (Dan Duryea) og birollen som hustruen trækker ned og gør filmen lidt for koldt beregnet.
NDR d. 29/1: Tierärztin Dr. Mertens #34 Die Arche Noah (instr. Heidi Kranz) (49' F) Episode fra 2009 af populær familieserie med Elisabeth Lanz i titelrollen; ved siden af har hun primært gæsteroller i andre TV-serier, bl.a. i en såkaldt 'crossover'-special-episode Was wirklich zählt (2011) af den populære sygehus-serie In aller Freundschaft
(1998 ff.) fra Leipzig, også produceret af Saxonia Media. Det vides
ikke, om dyrlægeserien fortsætter efter ottende sæson med 97. og sidste
episode i juli 2023. "Arche Noah" er en kompakt episode, som har sin
titel, fordi dyr og mennesker i zoo må evakueres, da der findes en
Anden Verdenskrig bombe i haven. Dette afbryder Susannes fri-aften med
kæresten Dr. Christoph Lentz (Sven Martinek: mest kendt for krimiserien Morden im Norden (2012 ff.). Christoph er stærkt optaget af det mishandlede barn Luisa (Paula Hartmann), som Susanne og han til sidst antager som plejebarn. Bi-historie om flodhest.
Das Erste d. 25/1: Für immer im Herzen (instr. Miguel Alexandre, 2004) (89' F) *** Filmens titel
ligner teksten på gravsten, og den handler da også om et kræftsygt
barns død, men desuden om et voksent menneskes bevidstgørelse om de
prioriteter, hun sætter for sit liv, inkl. arbejdsliv. Sidstnævnte er
barnets tante (Natalia Wörner), som er vi tilskueres indgang til historien, og som fylder mere end barnets mor (Julia Jäger), der for en tid selv bliver (psykisk) syg. Skuespillerinderne i de to roller gør det fint.
NDR d. 22/1: Lauf Junge, lauf (instr. Pepe Danquart, 2013) (110' F) *** Stærk og
usentimental fortælling om 8-årig jødisk dreng, som flygter fra
ghettoen i det nazi-besatte Warszawa. På sin vej møder han snart
forstående og hjælpsomme mennesker, snart forrædderiske og kyniske
mennesker, men hele tiden må han tage sig i agt for de brutale
soldater. Han mister det meste af den ene arm, men fortsætter ukueligt
og udgiver sig overbevisende for kristen. Han overlever krigen, men
verden er ikke til at kende igen. Instruktøren modtog 1999 en Oscar for
kortfilmen Schwarzfahrer, og hans tvillingebror, Didi Danquart, er også en talentfuld instruktør.
Das Erste d. 22/1: Donna Leon #24 Endlich mein (instr. Sigi Rothemund) (89' F) *** Episode fra 2018 af populær tysk krimiserie optaget i Venedig og bygget på romanerne af forfatterinden Donna Leon
om Commissario Guido Brunetti. Rothemund har instrueret 24 af de 26
film i serien. Meget usædvanligt blev skuespillerne i hr. og fru
Brunettis roller skiftet ud efter de første fire film, mens der ikke
blev skiftet ud i de andre faste roller. Den særprægede Uwe Kockisch, også kendt fra den fremragende serie Weissensee om DDR-udløbstiden, overtog hovedrollen, og Julia Jäger
blev hustruen. Omkring dem opleves ikke blot deres to store børn, men
også den komiske, uduelige, selvhøjtidelige vice-questore Patta (Michael Degen), den indtagende og dygtige sekretær Elettra (Annett Renneberg), den solide Sergente Vianello (Karl Fischer) og den mindre solide Sergente Alvise (Dietmar Mössmer).
Brunetti kan virke lidt undseelig og sjusket med sit udseende,
men når han smiler, viser charmen sig, og han er en intelligent
opdager, der jævnligt udfordrer autoriteter og overklasse i det
kritisable italienske samfund. Men det er Italien, det er skønne Venedig, derfor betyder
mad og drikke meget; der er altid tid til en kop kaffe, et
glas vin og et godt måltid. I nogle af filmene betyder kriminalsagen
mindre end stemning og humor i de udenoms scener, men i denne film
zoomer sagen ind på en tragisk omend morderisk skikkelse, som fik livet
og opera-ambitionerne ødelagt af sin mor.
Das Erste d. 22/1: Morden im Norden #143 Merli (instr. Diana Schulte-Kellinghaus) ** Episode fra 2023
af hygge-krimiserie. Kriminalpolitiet i Lübeck opklarer sag om en utro
hustrus død. I spidsen for krimiholdet står de umage Finn Kiesewetter (Sven Martinek) og Lars Englen (Ingo Naujoks) assist. af Nina Weiss (Julia E. Lenska) og Gregor Michalski (Jonas Minthe)
på baggrund af det skønne Hansestad-miljø. God birolle til Zoe Moore.
DR2 d. 19/1: Where Hands Touch (instr. Amma Asante, 2018) (120' F) jf. Philm, S&S * Bio Herning d. 13/1: The Holdovers (instr. Alexander Payne, 2023) (133' F) *** TV2dk d. 7/1+14/1 + 21/1: Anker (instr. Bo Tengberg) (3 x 45' F) ekko ~ Serier * arte d. 1/1: Land Of The Pharaohs (instr. Howard Hawks, 1955) (100' F) * arte d. 1/1: River Of No Return (instr. Otto Preminger, 1954) (90' F) Croce **
|
![]() L'oro di Napoli (Ponti / De Laurentiis / Paramount) ![]() Adriana Benetti (ovenfor) Anna Magnani (nedenfor) Teresa Venerdì (Allianza/Europa) ![]() ![]() The Day Of The Jackal (Universal) ![]() Paula Kalenberg og Katha Riemann i Clarissas Geheimnis (Epo/Zoela/ARD) ![]() Claudia Michelsen Polizeiruf 110 (filmpool/MDR) klik for større billede ![]() High Noon (United Artists) klik for større billede ![]() Audrey Hepburn The Unforgiven (United Artists) klik for større billede ![]() Teresa (MGM) klik for større plakat klik billede 1 (Angeli, Ericson) klik billede-2 (Angeli, Zinnemann) ![]() Deborah Kerr From Here To Eternity (Columbia) ![]() K19: The Widowmaker (Paramount) ![]() (UFA/ARD) klik for større billede ![]() (Odeon/ZDF) klik for større billede Bøger af/om K. Witt 1) DDR bog (1988) 2) USA biografi (1992) 3) Selvbiografi (1994) 4) USA biografi (1998) 5) Swift biografi (2005) 6) Swift biografi (2007) 7) Selvbiografi So viel Leben (2015) 8) Tysk og USA udgave af Playboy December 1998 ![]() Stralsund # 05 Freier Fall (ZDF) klik for større billede ![]() Stralsund # 06 Kreuzfeuer (ZDF) ![]() (teamWorx) ![]() (Warner Bros.) klik for større billede ![]() (Roxy Film, 1959) ![]() (Universal, 1948) ![]() (Warner Bros.) ![]() (Paramount Pict.) ![]() (Universal) ![]() (Saxonia Media)
(Quintefilm)
(UFA Fiction)
Morden im... (ndF)
|
|
|