|
|
Antal noteret i 2024: ???, sml. 2023: 188, 2022: 303, 2021: 295, 2020: 322, 2019: 231, 2018: 337, 2017: 404, 2016: 380, 2015: 519, 2014: 479, 2013: 371 Heraf (....) samt biograf: ??, sml. 2023: 4, 2022:1, 2021: 0, 2020: 4, 2019: 8, 2018: 9, 2017: 7, 2016: 11, 2015: 10, 2014: 9, 2013: 5 _ _ _
A DVD d. 11/10 Stralsund # 04 Tödliches Versprechen (instr. M. Eigler, 2011) (89' F) *** DVD d. 11/10 Stralsund # 03 Blutige Fährte (instr. Martin Eigler, 2011) (89' F) ** DVD d. 11/10 Stralsund # 02 Außer Kontrolle (instr. Martin Eigler, 2010) (89' F) ** DVD d. 11/10 Stralsund # 01 Mörderische Verfolgung (instr. Martin Eigler, 2009) *** jf. min særlige Stralsund-side ¤
Das Erste d. 6/10 Kapsalon Romy (instr. Mischa Kamp, 2019) (89' F) FilmStarts ***
NDR d. 5/10 Die unheimliche Leichtigkeit der Revolution (instr. Andy Fetscher, 2021) (89' F) F-R ~ Wikipedia *** Drama, som
illustrerer DDR's sidste, tragisk-forfærdelige tid i 1980'erne, hvor
SED, STASI, undervisere osv. er forstenede og overhovedet ikke forstår,
hvad der rører sig i folket, men reagerer doktrinært, undertrykkende og
voldeligt. Den 19-årige Franka forlader sit forlystelsessyge liv med
veninden Trixi og glider ind i en miljøgruppe under kirkens tag, idet
hun forelsker sig i aktivisten Stefan og fascineres af det frie samvær.
Blanka – og hendes forsigtige forældre Horst og Renate – har oplevet
miljøskader på nærmeste hold, da Blankas lillebror døde som barn.
Miljøgruppen bliver mere politisk og tilslutter sig en march på Rosa
Luxemburgs dødsdag. Forinden er Blanka og Stefan pågrebet af STASI og
fængslet. De løslades i.f.m. en international konference; Stefan er dog
flygtet til Vesten. Blanka overtager Stefans job på et plejehjem og
bliver gruppens samlingsfigur. Det er slående på flere planer, at
scenen, hvor de unge uddeler løbesedler, har en præcis parallel i
Nazi-modstandsdramet Sophie Scholl: Die letzten Tage (instr. Marc Rothemund, 2005). Ligesom sidstnævnte film præges af Julia Jentsch i titelrollen, oplives denne film af Janina Fautz som Blanka, jf. Crew United ~ News ~ Wikipedia
3Sat d. 5/10 Good Bye Lenin (instr. Wolfgang Becker, 2003) (120' F) BTP / BTP **** 3Sat d. 4/10 12 heißt: Ich liebe dich (instr. Connie Walter, 2007) (89' F) D-W * 3Sat d. 4/10 Nahschuss (instr. Franziska Stünkel, 2021) (110' F) F-R * 3Sat d. 4/10 Papa auf Probe (instr. Udo Witte, 2013) (89' F) M-P o 3Sat d. 4/10 Niete zieht Hauptgewinn (instr. Helmut Metzger, 2007) (89' F) Hör Zu *
ZDF d. 3/10 Kati: Eine Kür die bleibt (instr. Michaela Kezele, 2024) (100' F) F-R *** En drama-dokumentar, som meget passsende havde premiere på Tag der Deutschen Einheit. Katarina Witt
blev ikke blot det største sportsnavn i DDR, men takket været en sexet
udstråling og en enorm arbejdsindsats, der førte til deltagelse og et
pænt resultat, omend ikke medalje, ved vinter OL i 1994 i Lillehammer,
Norge, også hele Tysklands stjerne. Trods pres holdt Witt fast ved
Chemnitz og træneren Jutta Müller, som betød så meget for kunstskøjteløb i DDR, jf. RBB og taz.
Filmen lægger ikke skjul på, at forholdet mellem Witt og Müller til
tider var anspændt, og antyder, at Müller informerede STASI om
Witts kærligheds-affærer, som filmen ellers går let henover, ligesom
den ser bort fra de andre fremragende DDR-skøjteløbere, inkl.
Müllers egen datter Gabriela Seyfert. Filmens scoop er et (opdigtet?) møde mellem Witt og Egon Krenz: Scenen sammenfatter repræsentativt Witts indvendinger mod den uhyrlige og detaljerede
overvågning og STASI-staten i staten, der var én af hoved-årsagerne til
DDR's sammenbrud. Filmen pointerer også den misundelse, der fandtes i
DDR, baseret på uvidenhed om Witts hårde arbejde og betingelser, og den
mistænkeliggørelse, der blev dyrket af vest-medier ud fra deres
foregivne uvidenhed om Witts vilkår, men filmen går let henover
doping-sagerne i DDR, måske fordi alle nu véd, at doping ikke kan
isoleres til fordums DDR, og fordi doping den dag i dag er et yderst speget
fænomén, jf. de tvivlsomme sager mod tennis-spillerne Simona Halep og Jannik Sinner. I titelrollen gør Lavinia Nowak
en fremragende indsats og rammer helt præcist Witts temperament; Nowak
udfører selv de rekonstruerede træningsløb suppleret af autentiske
klip, jf. Stern. En solid, seværdig film optaget i Prag.
ZDF d. 3/10 SOKO Wismar # 367 Nach der Ebbe kommt der Tod (instr. Stephanie Doehlemann, 2020) (89' F) Crew United ~ Kölner Newsjournal **
Das Erste d. 28/9: Die Versöhnung (instr. Olaf Kreinsen, 2008) (89' F) Hör Zu * NDR d. 16/9: Ensemble, c'est tout (instr. Claude Berri, 2007) (95' F) Nutshell o arte d. 15/9: Les aventuriers (instr. Robert Enrico, 1967) (110' F) French Films * NDR d. 14/9: Meine Mutter will ein Enkelkind (instr. Jurij Neumann, 2020) (89' F) FR o DVD d. 10/9: Il viaggio (instr. Vittorio De Sica, 1974) (98' F) Wikipedia **
arte d. 9/9: Un homme est mort/The Outside Man (Jacques Deray, 1972) (105' F) * Instruktøren Jacques Deray og de fleste af hans film står i skyggen af Jean-Pierre Melville og Henri Verneuil. Denne fransk-italienske film med engelsk tale er endnu en svag Deray-film, hvor en lejemorder flyver til Los Angeles og dræber en skummel 'forretningsmand' og derefter forfølges af en anden lejemorder. Som han alt for ofte spiller, er Jean-Louis Trintignant udtryksløs og uinteressant og overskygges af Roy Scheider, som spiller den anden lejemorder. Jeg bliver udelukkende hængende ved filmen pga. de to formidable kvindelige hovedroller: "En engel gik gennem stuen", udbrød filmkritiker Albert Wiinblad ved presseforestillingen, da Angie Dickinson ses første gang, og heldigvis ses hun igen; Ann-Margret optræder i de mest 'faretruende' nedringede gevandter, man længe har set. Så kan nogle af os leve med, at filmen ellers er bedrøvelig kold, jf. Dennis Schwarz **
arte d. 6/9: Mélodie en sous-sol (instr. Henri Verneuil, 1963) (115' S/H) French Films ** ZDF d. 26/8: Dreiraumwohnung (instr. Isa. Kleefeld, 2021) (88' F) Tittelbach-5857 ** DVD d. 21/8: La marcia su Roma (instr. Dino Risi, 1962) (90' S/H) o DVD d. 21/8: Der Mann, der den Mord beging (instr. Curtis Bernhardt, 1931) (90' S/H) o DVD d. 20/8: Rawhide # 120 Incident Of The Four Horsemen (05:06) (Th. Carr, 1962) o DVD d. 20/8: Rawhide # 119 Incident Of The Prodigal Son (05:05) (Chr. Nyby, 1962) o DVD d. 20/8: Rawhide # 115 Incident Of El Toro (05:01) (instr. Thomas Carr, 1962) o Das Erste d. 19/8: Tatort # 1216 Ein Freund, ein guter Freund (J. Ratenni, 2022) (89' F) *
ZDF d. 19/8: Stralsund # 22 Tote Träume (instr. Petra K. Wagner, 2023) * ZDF d. 19/8: Stralsund # 21 Der lange Schatten (instr. Lars Henning, 2023) * ZDF d. 19/8: Stralsund # 20 Die rote Linie (instr. Martin Eigler, 2022) **** ZDF d. 16/8: Stralsund # 19 Wilde Hunde (instr. Lars Henning, 2021) *** ZDF d. 16/8: Stralsund # 18 Medusas Tod (instr. Alexander Dierbach, 2021) ** ZDF d. 16/8: Stralsund # 17 Das Manifest (instr. Alexander Dierbach, 2021) ** ZDF d. 15/8: Stralsund # 16 Blutlinien (instr. Lars Henning, 2020) ** Tjek min særlige Stralsund-side ¤
arte d. 12/8: Lacombe, Lucien (instr. Louis Malle, 1974) (135' F) Philm *
ZDF d. 12/8: Stralsund # 15 Doppelkopf (instr. Thomas Durchschlag, 2019) (89' F) ** ZDF d. 12/8: Stralsund # 14 Schattenlinien (instr. Markus Imboden, 2018) (89' F) **** ZDF d. 10/8: Stralsund # 13 Waffenbrüder (instr. Kaspar Heidelbach, 2018) (89' F) **** ZDF d. 9/8: Stralsund # 11 Kein Weg zurück (instr. Flo. Froschmayer, 2017) (89' F) *** ZDF d. 9/8: Stralsund # 10 Vergeltung (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) *** ZDF d. 9/8: Stralsund # 09 Schutzlos (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) *** Tjek min særlige Stralsund-side ¤
NDR d. 7/8: Achtung, banditi (instr. Carlo Lizzani, 1951) (90' S/H) Cinedweller ** NDR d. 7/8: The Cat And The Canary (instr. Radley Metzger, 1978) (95' F) o
ZDF d. 4/8: Stralsund # 06 Kreuzfeuer (instr. Lars Gunnar Lotz, 2016) (89' F) **** ZDF d. 4/8: Stralsund # 05 Freier Fall (instr. Martin Eigler, 2013) (89' F) **** Tjek min særlige Stralsund-side ¤
DVD d. 26/7: Her Favourite Husband (instr. Mario Soldati, 1950) (80' S/H) Winnert o DVD d. 26/7: Malombra (instr. Mario Soldati, 1942) (100' S/H) Sindelar o arte d. 25/7: Nous irons tous au paradis (instr. Yves Robert, 1977) (110' F) o arte d. 25/7: The Unholy Three (instr. Tod Browning, 1925) (70' S/H) Cinecaps * arte d. 24/7: Nirgendwo in Afrika (instr. Caroline Link, 2001) (135' F) Brussat ** arte d. 24/7: Million Dollar Baby (instr. Clint Eastwood, 2004) (125' F) Brussat *** NDR d. 22/7: Escape From Alcatraz (instr. Don Siegel, 1979) (110' F) Brussat *** NDR d. 22/7: Houseboat (instr. Melville Shavelson, 1958) (110' F) Cinecaps o DR2 d. 20/7: Thirteen Days (instr. Roger Donaldson, 2000) (145' F+S/H) Brussat ***
arte d. 17/7: Pour une femme (instr. Diane Kurys, 2013) (110' F) Brussat ~ HR *** arte d. 17/7: Der Golem: Wie er in die Welt kam (instr. Carl Boese, 1920) (90') * arte d. 16/7: Un éléphant ca trompe énormément (instr. Yves Robert, 1976) (110' F) * arte d. 15/7: The Private Life Of Sherlock Holmes (instr. Billy Wilder, 1970) (120' F) ** arte d. 15/7: La Baule-les-Pins (instr. Diane Kurys, 1990) (110' F) Brussat ** arte d. 12/7: Walk, Don't Run (instr. Charles Walters, 1966) (115' F) Filmfanatic o arte d. 25/6: Mortelle randonnée (instr. Claude Miller, 1983) (120' F) French F. o arte d. 25/6: La mariée était en noir (instr. Francois Truffaut, 1968) (105' F) French F. * arte d. 20/6: Lola (instr. Jacques Demy, 1961) (90' S/H) French Films ** arte d. 20/6: The Children Act (instr. Richard Eyre, 2017) (105' F) The Wrap * arte d. 18/6: Roma città aperta (instr. R. Rossellini, 1945) (100' S/H) P. Bradshaw **** arte d. 18/6: Il giardino dei Finzi Conti (instr. V. De Sica, 1970) (95' F) D. Winnert **
DVD d. 17/6: La donna del fiume (instr. Mario Soldati, 1954) (95' F) Kino-Zeit o DVD d. 17/6: La Romana (instr. Luigi Zampa, 1955) (105' S/H) Filmblitz o
arte d. 12/6: Capricorn One (instr. Peter Hyams, 1977) (120' F) *** Den snart 50 år
gamle film er ikke blot stærkt underholdende, men også forud for sin
tid mht. det moderne samfunds muligheder for at fremstille en falsk
virkelighed og for at gennemføre livsfarlige konspirationer. Det er dog
forældet, når en journalist igen-igen gøres til den store
sandhedssøgende helt; i dag er journalister og medier en del af den
samme elite og samfundsklasse som de korrupte magthavere og politikere.
Oven i købet er den irriterende Elliott Gould sat øverst på rollelisten. Nej, bedst er Hal Holbrook, som passer perfekt til rollen som diskret og kynisk manipulator, jf. bl.a. Dirty-Harry-filmen Magnum Force (1973) og Hyams' egen The Star Chamber (1983). De øvrige roller er udmærket besat, og Jerry Goldsmiths musik er både effektiv og pompøs.
Das Erste d. 9/6: Mein Nachbar, sein Dackel & ich (instr. Dirk Regel, 2009) (85' F) ** Hyggekomedie til eftermiddagskaffen, hvor Günther Maria Halmer
kan udfolde sig i det efterhåndende faste rollefag som gnavpotte, der
bløder op over for charmerende kvinde, her bedemand vs. jordemor,
spillet af Ann-Kathrin Kramer. Skuespillerne er veloplagte, men bedste scene er dog gravhunde-klubbens generalforsamling med 'middag'.
DVD d. 28/5: Piccolo mondo antico (instr. Mario Soldati, 1941) (105' S/H) Wiki * Et eksempel på
det internationale ukendskab til en væsentlig italiensk instruktør og
en historisk central film. Der går en linje videre til Luchino Visconti-filmene Ossessione (1943) og Senso (1954), bl.a. via Alida Valli, som også lyser op i "Piccolo mondo antico", jf. IMDb, men filmen er livløs og slutningen tvetydig: Undgik Soldati lige netop ikke en fascistisk tolkning af den tiljublede krig?
DVD d. 18/5: Viva Zapata (instr. Elia Kazan, 1952) (110' S/H) * Filmen rummer flere visuelt flotte scener, men bliver i længden langtrukken og kedelig. Fox-chefen Darryl Zanuck fik ret i, at Marlon Brando
var helt forkert til hovedrollen, jf. M. Capua; Brando gør Zapata til
en mumlende, indadvendt type, ikke en troværdig revolutionær, og
Anthony Quinn er ufrivilligt selvparodisk som broderen. Kazan ville
have Brando, men ikke Jean Peters, der til gengæld gør det glimrende som den forsømte, fortabte hustru. Også Joseph Wiseman
gør indtryk - som den forrædderiske intellektuelle, lidt af et
selvkritisk (?) yndlingsmotiv hos Kazan. Men summa summarum alt for meget
forkvaklet psyko-Kazan og for lidt social John Steinbeck.
arte d. 13/5: La vingt-cinquième heure (instr. Henri Verneuil, 1967) (130' F) TM *
arte d. 6/5: I Confess (instr. Alfred Hitchcock, 1952) (95' S/H) *** Hitchcock selv
mente med tiden, at den katolske præsts tavshedspligt var for vanskelig
at forstå, men det er en nedvurdering af publikum. Betroede personers
tavshedspligt er velkendt. I øvrigt er den romersk-katolske kirkes egen
regel for præsters cølibat også på spil, men tilbageblikket på
kærlighedshistorien er langtrukkent og overflødigt, hovedårsag til, at
filmen ikke når topniveau. Braad Thomsen har faktisk ret i, at
historien havde været mere konsekvent, hvis præsten var blevet dømt
skyldig i mord-sagen; det ville være i god pagt med det skyld-tema, som
Rohmer og Chabrol funderede over. Filmen beviser, at Hitchcock fint
kunne benytte ude-optagelser (her Québec) ligesom i bl.a. Shadow Of A Doubt (1943), men desværre ledte hans kontrol-mani ham senere til at foretrække studie-rekonstruktioner. I rollerne virker Montgomery Clift sært kejtet, mens Anne Baxter gør god fyldest. Det store tyske navn O. E. Hasse og en anden tysker Dolly Haas spiller det ulyksalige pedel-par. Selv om filmen ikke er én af Hitchs bedste, er den både original og seværdig samt nært beslægtet med mesterværket The Wrong Man (1956).
Tele 5 d. 28/4: Exploding Sun (instr. Michael Robison, 2013) (175' F) Wiki *
DR2 d. 23/4: Schachnovelle (instr. Philip Stölzl, 2021) (110' F) * Denne nye
filmatisering af Stefan Zweigs sidste helt færdiggjorte fiktionsværk
forenkler den oprindelige novelle, til en vis grad måske nødvendigt,
men her for meget. Filmen er i og for sig velspillet og flot at se på,
men ret uvedkommende. Filmens parallel mellem skak og fysisk-psykisk
tortur bliver uklar ligesom den dybere mening med de vekslende kammerspilagtige torturscener og de mere åbne scener på
Atlanterhavsdamperen. Filmens nazi-motiv passer med én af instruktørens
tidligere film Nordwand
(2008) om bjergbestigere i 1930'erne, men filmen vækker især
nysgerrighed efter at se Gerd Oswalds bredere anlagte filmatisering Schachnovelle (1959). Tjek mere om Zweigs fortælling og tjek forfatteren på BBC, Britannica, Encyclopedia og Wortwuchs. Zweig er generelt filmatiseret med stort held, mange film med fremragende kvinde-roller, f. eks. Beware Of Pity (Elvy, 1946, med Lilli Palmer); Letter From An Unknown Woman (Ophüls, 1948, med Joan Fontaine); 24 Hours Of A Woman's Life (Saville, 1952, med Merle Oberon); La paura (Rossellini, 1954, med Ingrid Bergman); 24 Hours In A Woman's Life (Narizzano, 1961, med Ingrid Bergman); 24 heures de la vie d'une femme (Delouche, 1968, med Danielle Darrieux); Brennendes Geheimnis (Haaf, 1977, med Christiane Hörbiger); Amok (Hollý, 1977, med Viera Mikulásová); La pitié dangereuse (Molinaro, 1979, med Marie-Hélène Breillat); Burning Secret (Birkin, 1988, med Faye Dunaway); Die spät bezahlte Schuld (Kubli, 1990, med Christiane Hörbiger); La peur (Vigne, 1992, med Marianne Basler); Amok (Farges, 1993, m. Fanny Ardant); La dernière fête (Granier-Deferre, 1996, med Charlotte Rampling); Clarissa (Deray, 1998, m. Maruschka Detmers); Lettre d'une inconnue (Deray, 2002, m. Irène Jacob); 24 heures de la vie d'une femme (Bouhnik, 2002, m. Agnès Jaoui); Une promesse (Leconte, 2013, m. Rebecca Hall); og Kysset (B. August, 2022, m. Clara Rosager). Imponerende række!
NDR d. 20/4: The Man Who Shot Liberty Valance (instr. John Ford, 1962) (120' S/H) **** McLintock (instr. Andrew V. McLaglen, 1963) (125' F) o El Dorado (instr. Howard W. Hawks, 1966) (125' F) **** At se disse tre
film samme aften er et brutal bevis på Hawks' raffinerede underholdning, John Fords storhed -
og McLaglens larmende, grovkornede forsøg på at efterfølge Ford og Hawks i Hollywoods genretraditioner. Waynes rolle og
kvinderollerne i "McLintock" virker som reaktionære og ondsindede parodier på figurer
hos Ford (f. eks. The Quiet Man, 1952). Der er ingen formildende omstændigheder. Til gengæld er El Dorado en fryd fra ende til anden - alt lykkes. Blandt de særlige glæder er danskfødte Olaf Wieghorst
som våbensmeden Swede Larsen, en birolle ca. 35 min. inde i filmen; Wieghorst har også malet de
traditionelle wild west skilderier i filmens indledende creditssekvens.
Jeg forstår ingen af de rejste indvendinger mod El Dorado og Rio Lobo (1970), sidste film i Hawks' mesterlige westerntrilogi og hans sidste film overhovedet. The Man Who Shot Liberty Valance
er et imponerende og medrivende værk, som kombinerer et følelsesmættet
menneskeligt drama med historiske pointer om det vilde vest, der er ved
at blive mindre vildt. Det er nok betegnende for John Wayne som
privatperson, at han forstod McLaglen bedre end finesserne hos Hawks og
tvetydigheden hos Ford i The Man.... og i The Searchers
(1956). Jean-Luc Godard måtte spørge sig selv: "Hvordan kan jeg på én
gang hade John Wayne og holde varmt af ham i sidste rulle af The
Searchers?" Men sådan er det: Privatpersonen og filmen/filmrollen må
ikke forveksles.
DVD d. 8/4: Le dernier milliardaire (instr. René Clair, 1934) (90' S/H) French Films * DVD d. 8/4: Miracle In The Rain (instr. Rudolph Maté, 1956) (107' S/H) Reel Film ** France 2 d. 3/4: Tu ne tueras point (instr. Leslie Gwinner, 2023) (89' F) Bulles * Das Erste d. 2/4: La fine fleur (instr. Pierre Pinaud, 2020) (m. Catherine Frot) (89' F) * Das Erste d. 2/4: Bonjour Anne (instr. Eleanor Coppola, 2016) (m. Diane Lane) (89' F) o TV5 d. 2/4: Un drôle de paroissien (instr. Jean-Pierre Mocky, 1963) (80' S/H+F) **
DR1 d. 25/3: George Gently #13 Gently With Class (instr. Gillies MacKinnon, 2012) * Skuespilleren Martin Shaw
har i to TV-serier specialiseret sig i rollen som den ubestikkelige
hædersmand med hang til whisky og/eller kvinder, nemlig Judge John Deed (2001-2007) og George Gently(
(2007-2017), som DR TV sender igen og igen. Gently-rollen er udmærket
gestaltet, men episoden ødelægges typisk af spillefilmslængden (hvor
gælder det mange TV-serie-episoder), fordomme på flere planer og en
usandsynlig, korrupt Gently-assistent John Bacchus (Lee Ingleby). Man holder ud pga. den smukke singer/songwriter Ebony Buckle, der medvirker i offer-rollen og synger egne sange.
ZDF d. 16/3: Ein starkes Team #95 Und vergib ihnen ihre Schuld (89' F) (2023) ** Én af de flittigste og mest kompetente TV-krimi-instrukører, Ulrich Zrenner,
står bag denne episode af serien om det umage politi-inspektør par
Linett Wachow og Otto Garber. Hun er fra Vest- og han fra Østberlin.
Begge skuespillere, Stefanie Stappenbeck og Florian Martens,
er fra Østtyskland; hun fra Potsdam, han fra Østberlin. Det spiller ind
i visse detaljer. En katolsk præst er myrdet, og det giver anledning
til sjove kirkevitser. Også sjove bi-historier om retsmedicineren, der
lægger an på Otto (med inforstået henvisning til nøgen-kulturen i DDR),
og det umage par, som har en bagerforretning. Men det hele fuser ud, og
sært uproblematisk viser en medarbejder ved politiets tekniske afdeling
sig at være skyldig. En historie, der ikke skulle være fortalt i
spillefilmslængde, jf. Cinema ~ Evangelisch ~ Film-Rezensionen
NDR d. 10/3: Ein Luftikus zum Verlieben (instr. Helmut Metzger, 2005) jf. RBB ** DR2 d. 27/2: Du som er i himlen (instr. Tea Lindeburg, 2021) jf. Exclaim * TV 2/Charlie d. 19/2: Pigen fra Egborg (instr. Carl Ottosen, 1969) jf. Philm * TV5 d. 8/2: Le grand chemin (instr. Jean-Loup Hubert, 1987) (100' F) jf. French F. *** DR 2 d. 7/2: Tænk på et tal (instr. Palle Kjærulff-Schmidt, 1969) (100' F) ** TV5 d. 4/2: Frou-frou (instr. Augusto Genina, 1955) (110' F) jf. French Films * arte d. 4/2: Le comte de Monte Cristo (1: La trahison, Marseille 1814, 2: La vengeance, Paris 1832) (instr. Robert Vernay, 1954) (95' + 85' F) jf. romanen ~ French Films ** ZDF d. 3/2: Fischer fischt Frau (instr. Lars Jessen, 2011) (89' F) jf. Tittelbach ** arte d. 31/1: Ae Fond Kiss (instr. Ken Loach, 2004) (100' F) jf. PSJ *
DR2 d. 31/1: Nitten røde roser (instr. Esben Høilund Carlsen, 1974) (100' F) o Filmatisering af Torben Nielsens
roman, en hadsk udlevering af overklassepersoner, sløvt forløb, spildte skuespil-kræfter, yndige Pia Grønning er trafikofret, som udløser hævn-togtet, og
tilmed rædselsfuld musik af Thomas Koppel og Savage Rose, jf. Philm
arte d. 31/1: Scarlet Street (instr. Fritz Lang, 1945) (100' S/H) *** Fritz Lang var
én af mange eurpæiske og især tyske filminstruktører, som i deres exil
bidrog fremragende til amerikansk film, især film noir-subgenren og den
populær-psykologiske tendens. Den ekspressionistiske billedstil passede
perfekt, og der er flere helt suveræne scener i denne film. E. G. Robinson og Joan Bennett (fire film for Lang) giver filmen et plus i personkarakteristikken, og jeg ville gerne have set mere til Margaret Lindsay i birollen som hendes veninde. Den karikerede, utroværdige tredje hovedrolle (Dan Duryea) og birollen som hustruen trækker ned og gør filmen lidt for koldt beregnet.
NDR d. 29/1: Tierärztin Dr. Mertens #34 Die Arche Noah (instr. Heidi Kranz) (49' F) Episode fra 2009 af populær familieserie med Elisabeth Lanz i titelrollen; ved siden af har hun primært gæsteroller i andre TV-serier, bl.a. i en såkaldt 'crossover'-special-episode Was wirklich zählt (2011) af den populære sygehus-serie In aller Freundschaft
(1998 ff.) fra Leipzig, også produceret af Saxonia Media. Det vides
ikke, om dyrlægeserien fortsætter efter ottende sæson med 97. og sidste
episode i juli 2023. "Arche Noah" er en kompakt episode, som har sin
titel, fordi dyr og mennesker i zoo må evakueres, da der findes en
Anden Verdenskrig bombe i haven. Dette afbryder Susannes fri-aften med
kæresten Dr. Christoph Lentz (Sven Martinek: mest kendt for krimiserien Morden im Norden (2012 ff.). Christoph er stærkt optaget af det mishandlede barn Luisa (Paula Hartmann), som Susanne og han til sidst antager som plejebarn. Bi-historie om flodhest.
Das Erste d. 25/1: Für immer im Herzen (instr. Miguel Alexandre, 2004) (89' F) *** Filmens titel
ligner teksten på gravsten, og den handler da også om et kræftsygt
barns død, men desuden om et voksent menneskes bevidstgørelse om de
prioriteter, hun sætter for sit liv, inkl. arbejdsliv. Sidstnævnte er
barnets tante (Natalia Wörner), som er vi tilskueres indgang til historien, og som fylder mere end barnets mor (Julia Jäger), der for en tid selv bliver (psykisk) syg. Skuespillerinderne i de to roller gør det fint.
NDR d. 22/1: Lauf Junge, lauf (instr. Pepe Danquart, 2013) (110' F) *** Stærk og
usentimental fortælling om 8-årig jødisk dreng, som flygter fra
ghettoen i det nazi-besatte Warszawa. På sin vej møder han snart
forstående og hjælpsomme mennesker, snart forrædderiske og kyniske
mennesker, men hele tiden må han tage sig i agt for de brutale
soldater. Han mister det meste af den ene arm, men fortsætter ukueligt
og udgiver sig overbevisende for kristen. Han overlever krigen, men
verden er ikke til at kende igen. Instruktøren modtog 1999 en Oscar for
kortfilmen Schwarzfahrer, og hans tvillingebror, Didi Danquart, er også en talentfuld instruktør.
Das Erste d. 22/1: Donna Leon #24 Endlich mein (instr. Sigi Rothemund) (89' F) *** Episode fra 2018 af populær tysk krimiserie optaget i Venedig og bygget på romanerne af forfatterinden Donna Leon
om Commissario Guido Brunetti. Rothemund har instrueret 24 af de 26
film i serien. Meget usædvanligt blev skuespillerne i hr. og fru
Brunettis roller skiftet ud efter de første fire film, mens der ikke
blev skiftet ud i de andre faste roller. Den særprægede Uwe Kockisch, også kendt fra den fremragende serie Weissensee om DDR-udløbstiden, overtog hovedrollen, og Julia Jäger
blev hustruen. Omkring dem opleves ikke blot deres to store børn, men
også den komiske, uduelige, selvhøjtidelige vice-questore Patta (Michael Degen), den indtagende og dygtige sekretær Elettra (Annett Renneberg), den solide Sergente Vianello (Karl Fischer) og den mindre solide Sergente Alvise (Dietmar Mössmer).
Brunetti kan virke lidt undseelig og sjusket med sit udseende,
men når han smiler, viser charmen sig, og han er en intelligent
opdager, der jævnligt udfordrer autoriteter og overklasse i det
kritisable italienske samfund. Men det er Italien, det er skønne Venedig, derfor betyder
mad og drikke meget; der er altid tid til en kop kaffe, et
glas vin og et godt måltid. I nogle af filmene betyder kriminalsagen
mindre end stemning og humor i de udenoms scener, men i denne film
zoomer sagen ind på en tragisk omend morderisk skikkelse, som fik livet
og opera-ambitionerne ødelagt af sin mor.
Das Erste d. 22/1: Morden im Norden #143 Merli (instr. Diana Schulte-Kellinghaus) ** Episode fra 2023
af hygge-krimiserie. Kriminalpolitiet i Lübeck opklarer sag om en utro
hustrus død. I spidsen for krimiholdet står de umage Finn Kiesewetter (Sven Martinek) og Lars Englen (Ingo Naujoks) assist. af Nina Weiss (Julia E. Lenska) og Gregor Michalski (Jonas Minthe)
på baggrund af det skønne Hansestad-miljø. God birolle til Zoe Moore.
DR2 d. 19/1: Where Hands Touch (instr. Amma Asante, 2018) (120' F) jf. Philm, S&S * Bio Herning d. 13/1: The Holdovers (instr. Alexander Payne, 2023) (133' F) *** TV2dk d. 7/1+14/1 + 21/1: Anker (instr. Bo Tengberg) (3 x 45' F) jf. ekko og Serier * arte d. 1/1: Land Of The Pharaohs (instr. Howard Hawks, 1955) (100' F) * arte d. 1/1: River Of No Return (instr. Otto Preminger, 1954) (90' F) **
|
Stralsund (ZDF) (UFA/ARD) klik for større billede klik for større billede Bøger af/om K. Witt 1) DDR bog (1988) 2) USA biografi (1992) 3) Selvbiografi (1994) 4) fransk udgave (?) (1994) 5) USA biografi (1998) 6) Gosbert biografi (2002) 7) Swift biografi (2005) 8) Swift biografi (2007) 9) Selvbiografi So viel Leben (2015) 10) Tysk og USA udgave af Playboy December 1998 Stralsund # 05 Freier Fall (ZDF) klik for større billede Stralsund # 06 Kreuzfeuer (ZDF) (teamWorx) (Warner Bros.) klik for større billede (Roxy Film, 1959) (Universal, 1948) (Warner Bros.) (Paramount Pict.) (Universal) (Saxonia Media)
(Quintefilm)
(UFA Fiction)
Morden im... (ndF)
|
|
|