The Holdovers
Bag de personlige facader på en amerikansk kostkole i 1970
De
fleste af os kender kun kostskoler fra film og fra skrækindjagende
omtaler i medierne, hvor kostskoler fremtræder som fængsler – bare med
sport. Selvfølgelig er der noget, der virker gammeldags på os i 2024,
når filmen “The Holdovers” fører os over tilbage i tid til december
1970 – til en drengekostskole i New England, det nordøstlige USA, ude
på landet og med Boston som den store drømmeby i nærheden – men filmen
er fuld af nuancer.
Filmen går bag om facaden på både skolen og nogle af personerne. Skolen
er ikke noget godt miljø, ikke blot pga. den korrupte ledelse, men også
pga. drengenes indbyrdes mobning. Historie-professor Paul Hunham med
speciale i antikken er drengenes afsky blandt lærerne, for han er
kompromisløs i sine krav til dem om at kunne stoffet. Men han er ingen
sadist, han har blot en faglig stolthed, og faktisk er han selv blevet
straffet af rektor. Udgangspunktet for filmens beretning er nemlig, at
rektor beordrer ham til at blive i skolen julen og nytåret over for at
føre opsyn med de elever, der ikke skal hjem i ferien. Straffen
skyldes, at Hunham gav den rigtige karakter til en elev, mens rektor
havde ønsket en bedre karakter, fordi elevens far er én af skolens
økonomiske støtter.
Historien centrerer sig således om tre personer: Professor Hunham, den
utilpassede elev Angus Tully og kogekonen Mary Lamb. Filmen går
dagsbogsagtigt frem – med markering af dagene – og så skræller filmen
ellers lidt efter lidt og lag efter lag af facaden på de tre
hovedpersoner. Mary Lamb er en sort kvinde (enke), der for nylig har
mistet sin søn i Vietnam-krigen; det er hun ikke kommet sig over. Paul
Hunham og Angus Tully viser sig at have meget mere til fælles, end de
selv og vi andre først formoder.
Nogle vil måske finde, at filmen bliver lidt sentimental og
forudsigelig til sidst, men filmen veksler underholdende og fint mellem
humoristisk prægede scener og bitre, ironiske scener. Man mærker både
personernes ensomhed og deres længsler. Det er en varm og
medmenneskelig film, som samtidig formidler et ægte desillusioneret
indtryk – et indtryk, der formuleres af Hunham til Angus: ”I find the
world a bitter and complicated place, and it seems to feel the same way
about me. You and I have that in common, I think.”
“The Holdovers” lever højt på skuespillerne i de tre hovedroller: Paul
Giametti spiller Hunham; han havde en hovedrolle i instruktøren
Alexander Paynes tidligere film ”Sideways” (2004) og passer også
glimrende som videnskabsmanden i ”San Andreas” (2015). Da’Vine Randolph
spiller Mary Lamb og har ligesom Giametti en relativt lang karriere.
Unge Dominic Sessa filmdebuterer derimod i rollen som Angus.
Med ”The Holdovers” følger instruktøren Alexander Payne efter seks år
fint op på sine tidligere film: ”About Schmidt” (2002), ”Sideways”
(2004), ”The Descendants” (2011), ”Nebraska” (2013) og ”Downsizing”
(2017). Flere af os har med udbytte anvendt ”Nebraska” i
kirkebio-sammenhæng, fordi det er en velfortalt film, og fordi den
formidler noget væsentligt, som taler til os – også som kristne. Payne
står for en moderne udgave af en klassisk Hollywood-humanisme, en
formidling af medmenneskelighed, som der er desto mere brug for, jo
flere af Paynes kolleger, der nøjes med de medie-selvspejlende eller
buldrende bragefilm. ”The Holdovers” er efter min mening en film, der
kan blive en ny tids juleklassiker.
© Bo Torp Pedersen, 2024
|

(UIP)
The Holdovers USA 2023 133 min., farver
Instr.: Alexander Payne
Manus: David Hemingson
Medv.: Paul Giamatti, Da'Vine Joy Randolph, Dominic Sessa, Carrie Preston
Dansk bio-premiere 11/1 2024
Dansk distribution: UIP
Medierådet: Tilladt for børn fra 11 år
|