FILMORIENTERING

Afdøde filmkritikere, -historikere og -teoretikere (1)
 



Til forsiden

Til min krønike
 

Følgende er stikord, betragtninger og links vedr. de i mine øjne vigtigste filmkritikere, filmhistorikere og filmteoretikere. Udlændinge indgår mere selektivt end danskere. De omtalte er sorteret efter dødsdato og fordelt i fem sektioner. Dette er første del, som indeholder tre sektioner:
1) Min top ti
2) De angel-saksiske (amerikanske, engelske, tyske plus en polak)
3) De store svenskere plus to finner.
 

Klik her for anden del med disse sektioner
4) De danske
5) De første og de franske
 


V.F. Perkins
| * 22/12 1936  † 15/7 2016 |


Victor Francis Perkins skrev sin vigtigste bog "Film As Film" i 1972, dvs. samme år som Peter Schepelerns "Den fortællende film"). Perkins var med på MOVIE-holdet i '60erne og '70erne. Mens Robin Wood (se n.f.) var subjektiv, polemisk og senere politisk, var Perkins den analytiske. De senere år blev han så detaljeret, at min interesse gik tabt. Det digitale MOVIE fra Warwick University; issue 7, mindes Perkins med bl.a. en smuk nekrolog af Charles Barr, og senere udkom bogen "V. F. Perkins On Movies". Til sidst i livet blev Perkins ganske uønsket en 'sag', fordi han blev udsat for dårlig hospitals-behandling. Sønnen Toby Perkins (Labour MP) og datteren Polly rejste sagen.
Wikipedia ~ Warwick ~ BFI ~ MOVIE
Film As Film ~ Magnificent Ambersons ~ Règle du jeu ~ VFP On Movies


Ian Cameron | *  13/3 1937   †  26/1 2010 |
Forlæggeren Cameron spillede en hovedrolle, da en gruppe filmkritikere i 1960'erne gjorde oprør mod den etablerede, finkulturelle engelske filmkritik i bl.a. datidens Sight & Sound, udgivet af British Film Institute og redigeret af Penelope Houston (se n.f.). Oprørernes talerør blev MOVIE, som Cameron udgav og redigerede, og som fremmede anerkendelsen af instr. som
Hawks, Hitchcock, Preminger, Nicholas Ray osv.. Det skylder vi kredsen stor tak for. Cameron selv skrev om bl.a. Hitchcock og Tashlin samt oversigtsværker om 'adventure' og 'crime', jf. Charles Barr ~ Alibris ~ Bogtorvet


(foto: University of Warwick)



 


MOVIE 9


Philip French
| * 28/8 1933  † 27/10 2015 |


French blev svensk gift 1957 med Kersti Molin, og Kersti står opført som medforfatter til den fine lille Bergmanbog "Wild Strawberries" (1995), men ellers er French mest kendt for essays om amerikansk film i bl.a. Sight & Sound og i bøger som "Movie Moguls" (1969) og "Westerns: Aspects Of A Movie Genre" (opr. 1974); i sidstnævnte opdelte han filmene efter politiske retninger. Bedst var han som flittig allround filmkritiker gennem 50 år for ugeavisen The Observer og i næsten 30 år for BBC radio. Én af tre sønner er forfatteren Sean French, jf. Indiewire ~ The Scotsman ~ Wikipedia ~ Alibris

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE FRENCH - KRONOLOGISK
The General (Buster Keaton, 1926)
La grande illusion (Jean Renoir, 1937)
Stagecoach (John Ford, 1939)
Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
Singin' In The Rain (Stanley Donen, 1952)
Shichinin no samurai/De syv samuraier (Akira Kurosawa, 1954)
Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)
Vertigo/En kvinde skygges (Alfred Hitchcock, 1958)
Nattvardsgästerna/Lys i mørket (Ingmar Bergman, 1963)
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
 





 


Lawrence J. Quirk
 | 9/9 1923  † 17/10 2014 |


Quirk er nevø af James R. Quirk (1884-1932), medarbejder/redaktør af det populære filmblad Photoplay (1911-1980). Lawrence var journalist og skrev talrige solide og velskrevne filmbøger for forlaget Citadel, bl.a. "Lauren Bacall", "The Great War Films", "The Great Romantic Films", "The Complete Films of Ingrid Bergman", "The Films of Ronald Colman", "The Complete Films of William Holden", "The Films of Fredric March" og "The Films of Robert Taylor", jf. Wikipedia ~ Alibris
 



 


Andrew Sarris
| * 31/10 1928   †  20/6 2012 |


Sarris er den filmkritiker, der gjorde Cahiers du Cinéma og deres filmkritiske ny bølge i 1950erne og 1960erne kendt i USA. At "The auteur theory" mere var en auteur-politik og ikke en teori, var én af de fejl, som han senere var storsindet nok til at indrømme. Han overlevede Pauline Kael, filmkritiker-kollegaen, som på sygelig vis altid forsøgte at nedgøre ham, endda også hans sene ægteskab med kollegaen Molly Haskell, men Sarris skrev pænt om Kael, da hun døde. Som skribent oprettede han i "The American Cinema" (1969) sit eget filmpantheon, men han beundrede også Max Ophüls' film og skrev om dem i Film Comment (1971). Artiklen i "Focus On Howard Hawks" (Joseph McBride, 1972) tolker Hawks som skeptiker. "The John Ford Movie Mystery" (1974) er nedslag i Fords film og modtagelsen af dem. Noget af hans artikler er samlet i "The Primal Screen" (1973) og "Politics And Cinema" (1978). Kolleger hyldede ham med "Citizen Sarris - American Film Critic" (2001), jf. AbeBooks ~ Criterion ~ Focus On Howard Hawks (1) ~ Focus On HH (2) ~ The New York Observer ~ The San Francisco Chronicle ~ Wikipedia ~ YouTube

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE ANDREW SARRIS
1 Madame de... (1953, Max Ophuls)
2 La règle du jeu (1939, Jean Renoir)
3 Ugetsu monogatari (1953, Kenji Mizoguchi)
4 Sunrise (1927, F.W. Murnau)
5 Vertigo (1958, Alfred Hitchcock)
6 The Searchers (1956, John Ford)
7 The Magnificent Ambersons (1942, Orson Welles)
8 The Great Dictator (1940, Charles Chaplin)
9 Steamboat Bill Jr. (1928, Buster Keaton)
10 Ordet (1955, Carl Theodor Dreyer)
 










 


Robin Wood
| * 23/2 1931  † 18/12 2009 |


Den i
ndflydelsesrige engelsk-canadiske kritiker markerede sig først med "Hitchcock's Films" (1965) og "Howard Hawks" (1968). Wood var han en del af kredsen om tidsskriftet MOVIE (red. Ian Cameron - se o.f.), som stod i opposition til det finklurelle Sight & Sound fra British Film Institute. Derfor forsvarede den unge Wood Howard Hawks' Rio Bravo på denne måde: It is distressing that one should have to remind people that a great work of art can be, at least on certain levels, immediately accessible and pleasurable. Wood tog 'nærlæsningen' med sig fra den litterære nykritik, men satte auteur-politikken og evalueringen højere end nykritikken: Han så mindre filmene som selvstændige værker og mere som dele af et auteur-væk; han kastede sig ud i vidtløftige sammenligninger med andre film af samme instruktør, hvilket spolerer allerede Hawks-bogen. Med tiden kom Woods til at ligne dem, han angreb som ung, idet han også dyrkede finkulturelt anerkendte navne som Bergman og Satyajit Ray.

Wood var oprindelig født i Richmond (England), navngivet Robert Paul Wood og gift med Aline Macdonald (1960-1974), som han fik tre børn med. Så sprang han ud som homoseksuel og levede mange år i parforhold med Richard Lippe i Canada, hvor han også døde (af leukæmi). Det personlige og subjektive kom til at betyde stadigt mere i Woods filmkritik, idet han inddrog sin egen seksualitet og tilføjede ideologikritik. Men i den YouTube-video, som anføres nedenfor, lyder den aldrende Wood faktisk lidt som den unge Wood, når han gør status over et helt livs film-engagement på 101 sekunder: Visse venskaber og værdier fra de unge år holdt, og Charles Barr fortalte, at Wood accepterede en hospitals-operation med forbillede i den stoiske ro hos heltene i Hawks' western-trilogi.


VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE ROBIN WOOD

1 Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
2 Les demoiselles de Rochefort (Jacques Demy, 1967)
3 Heaven's Gate (Michael Cimino, 1980)
4 I Walked with a Zombie (Jacques Tourneur, 1943)
5 Banshun (Late Spring) (Yasujiro Ozu, 1949)
6 Marnie (Alfred Hitchcock, 1964)
7 Rally 'Round the Flag, Boys! (Leo McCarey, 1958)
8 The Reckless Moment (Max Ophuls, 1949)
9 La règle du jeu (Jean Renoir, 1939)
10 Ugetsu monogatari (Kenji Mizoguchi, 1953)


HENVISNINGER

Olof Hedling: Robin Wood - brittisk filmkritiker. 2001, Lund, Filmhäftet, 265 sider, illustreret. ISBN 91-974142-1-2

Robin Wood gør status over meningen med det hele (101 sek., YouTube)

Robin Woods Criterion Top Ti (November 2008)

The Guardian obituary (Charles Barr) (Januar 2010)

WikipediaAbeBooks ~ Alibris ~ Amazon ~ Bogtorvet 


 


Robin Wood
YouTube screenshot








Tom Milne
| *  2/4 1926  † 14/12 2005 |


Den velskrivende oversætter og filmkritiker Tom Milne spillede en stor, men overset rolle i engelsk filmkritik i 1960'erne og efterfølgende. V.F. Perkins har over for mig medgivet, at kritikerne på tidsskriftet MOVIE i datidens polemik overså, at de i Tom Milne havde en åndsfælle i fjendens lejr, idet Milne var medarbejder og medredaktør på både Sight & Sound og Monthly Film Bulletin. Han bidrog til udviklingen af Time Out-filmguiden (1989 ff.) og stod for en interviewbog om/med Joseph Losey, "Losey On Losey" (1968), samt oversatte og redigerede en samling af Jean-Luc Godards filmartikler: "Godard On Godard" (1972). Hans vigtigste bøger er "Rouben Mamoulian" (opr. 1969) og "The Cinema Of Carl Dreyer" (opr. 1971):
De er fremragende næranalyser af to særprægede instruktørers film. Gennem årene oversatte Milne mange franske film, også som pensionist i Aberdeen, jf. Crime Culture ~ Masters ~ Rosenbaum ~ Wikipedia [en] ~ Wikipedia [de] ~ AbeBooks [de] ~ BFI arkiv







jf. 15. oktober 2018 i min filmkronik

Tony Thomas
| * 31/7 1927  † 8/7 1997 |

Engelsk-amerikansk filmhistoriker, som skrev mange af de uundværlige  bøger i Citadels "Films Of..." serie, nemlig om skuespillere som Olivia De Havilland, Kirk Douglas, Henry Fonda, Ronald Reagan og James Stewart. Men han skrev også en bog om filmkomponister, "Music For The Movies" (1973), forfattede den fascinerende "Hollywood And The American Image" (1981) og bidrog om instruktøren Sam Wood i "Hollywood Professionals"-serien (vol. 2) (1974), jf. AbebooksIMDbLos Angeles TimesVarietyWikipedia




William K. Everson
| * 8/4 1929   † 14/4 1996 |


En engageret filmsamler og stumfilmsentusiast, født i York. Han kom 1950 til USA, hvor han blev PR-medarbejder for filmselskaber. Hans filmsamling gjorde ham til en legende i filmelskeres kredse, og Everson bidrog jævnligt til filmtidsskriftet Films in Review. Selv om han ikke var akademiker, var han 1972-1996 professor ved New York University. Hans store interesse var den amerikanske stumfilm og 1930'erne, bl.a. komikerne Laurel & Hardy og W.C. Fields, og når han skrev om westerns lå hovedvægten på de tidlige film. Hans bedste bog er "Love In The Film" (om romantiske film), jf. Abebooks ~ Academic ~ Brownlow ~ Offscreen ~ Wikipedia
 





 


Gerald Mast

| * 13/5 1940   † 1/9 1988 |


Filmhistoriker med særlig interesse for komedie-genren, jf. hovedværket "The Comic Mind: Comedy And The Movies" (opr. 1973) og den fine "Filmguide To The Rules Of The Game" (1973). "Howard Hawks: Storyteller" (1988) kan ses i forlængelse heraf, men indfanger ikke det bedste hos Hawks. Allerede 1971 udkom første gang "Short History Of The Movies", men projektet lykkes ikke: Mast falder ned mellem de traditionelle filmhistorier af fx. David Robinson og de moderne af fx. David Bordwell (se n.f.). "Short History...." er dog kommet i adskillige oplag og efter Masts død videreført af Bruce Kawin. Tilsvarende har Leo Braudy og Marshall Cohen i flere oplag videreført antologien "Film Theory And Criticism: Introductory Readings" (opr. 1974). Masts egen filmteori, bogen "Film/Cinema/Movie: A Theory Of Film Experience" (1977) er et ambitiøst, men mislykket projekt, hvor Mast fortaber sig i teknik og ikke udvikler "the experience" og filmens oplevede fortællesprog. Mast var i øvrigt homoseksuel; han og hans partner døde i utide af AIDS, og Mast bad om, at dette skulle nævnes i alle nekrologer, men modsat Robin Wood (se o.f.) inddrog Mast ikke sin egen seksualitet i filmkritikken, jf. The Chicago Tribune ~ Wikipedia ~ Abebooks










Roger Manvell
| * 10/10 1909  † 30/11 1987 |


Engelsk filmhistoriker, hvis forfatterskab spænder over mange år og emner og har et høj bundniveau, men ikke så pointeret, som ønskeligt, jf. "Shakespeare & The Film" (1971),
"Chaplin" (1974), "Films And The Second World War" (1974), "Theater and Film" (1979) og "Bergman" (1980). Bedst er de små illustrerede oversigtsværker "New Cinema In Europe" (1966), "New Cinema In The USA" (1968) og "New Cinema In Britain" (1969). Sammen med Heinrich Fraenkel (1897-1986) skrev Manvell ikke blot den sært mangelfulde "The German Cinema" (1971), men også flere bøger om Nazi-Tyskland og dets 'koryfæer', jf. Los Angeles Times ~ Wikipedia ~ Abebooks
 




 


De angel-saksiske i øvrigt

● David Bordwell | * 23/7 1947  † 29/2 2024 |
Central skikkelse i udviklingen af filmanalyse og æstetisk filmhistorie. Hans udgangspunkt var 'den russiske formalisme'. Hans Dreyer-bog er brugbar, og flere af hans bøger blev grundbøger, jf. AbebooksIndieWire ~ OffscreenVariety ~ Wiki ~ Wisconsin 


● Heinz Kersten | * 12/12 1926  † 21/2 2022 |
En lille
tæt, næsten undseelig mand, som var en stor kender af østtysk og østeuropæisk film og flittig rapportør fra filmfestivaler, bl.a. i ugeavisen "Der Freitag", jf. Filmdienst ~ der Freitag ~ Abebooks 

● James M. Wall | * 1928  † 2021 |
Fremtrædende metodist-præst og redaktør af The Christian Century med interesse for film og kultur, jf. Chicago Tribune ~ Interfilm ~ Wiki ~ Books

● Ronald Bergan | * 20/11 1937  † 23/7 2020 |
Sydafrikansk født verdensborger, som med flid skrev filmartikler for The Guardian og adskillige bøger om alt og alle i filmens verden fra Eisenstein og Renoir til Marx Brothers og Laurel & Hardy, jf. "Aschehougs bog om film" og Antikvariat.net ~ FIPRESCI ~ The Guardian ~ Wikipedia

● Eileen Bowser | * 18/1 1928  † 24/12 2019 |
● Paul C. Spehr | * 2/8 1931  † 20/12 2019 |
Betydende filmarkivarer og filmhistorikere på The Museum of Modern Art, New York, jf. Domitor (EB) ~ Alibris (EB) ~ Domitor (PCS) ~ Alibris (PCS)


● Peter Wollen | * 29/6 1938  † 17/12 2019 |
Engelsk kritiker og teoretiker med hang til semiologi og politiseringer. Bogen "Signs And Meaning In The Cinema" (opr. 1969) blev meget udbredt, men er overvurderet (sml. Andrew Tudor), jf. Hollywood Reporter ~ Wiki


● Thomas Elsaesser | * 22/6 1943  † 4/12 2019 |
Tysk født filkmhistoriker og -teoretiker med stor indsats i Nederlandene og stor interesse for tysk film, men ofte svær at læse. Den lille bog om Langs "Metropolis" anbefales, jf. Filmdienst ~ Film History ~ Domitor ~ Alibris


● George A. Huaco | * 1927  † 12/7 2018 |
Sociolog fra USA, som skrev pionérværket "The Sociology Of Film Art" (1965), og som blev professor på University Of New Mexico, men oplysningerne om ham er sparsomme, jf. Abebooks ~ Uloop ~ Wikitree


● John Francis Lane | * 1/12 1928  † 15/1 2018 |
Engelsk filmjournalist, som rapporterede fra Italien til især tidsskriftet "Films & Filming", jf. The GuardianWikipedia


● Dorothea Moritz Holloway | * 8/6 1932  † 3/2 2017 |
● Ron Holloway | * 26/11 1933   † 16/12 2009 |

Den amerikansk fødte filmjournalist Ronald Holloway levede en stor del af sit liv i Berlin, hvor han blev gift med skuespillerinden Dorothea Moritz. Han skrev i mange år for Variety fra alverdens filmfestivaler. Med Dorothea etablerede han tidsskriftet "Kino" om tysk film. Han var en skattet person i det internationale kirke og film-arbejde, et hjerteligt og hjælpsomt menneske, som jeg er glad for at have truffet, jf. min nekrolog ~ Interfilm nekrolog

● Penelope Houston | * 9/9 1927  † 26/10 2015 |
Houston dyrkede 'realismen' og så ned på kommerciel film, jf. bogen "The Contemporary Cinema", der udkom 1964 på dansk, "Filmen efter Den anden Verdenskrig" - én af mine første filmbøger. Houston fik stor betydning i de mange år som chefredaktør for British Film Institutes tidsskrift Sight & Sound, jf. BFI ~ Bradshaw ~ Malcolm ~ Wikipedia Alibris ~ Bogtorvet

● Jim Hillier | * 5/4 1941  † 10/8 2014 |
Betydende filmpædagog hos BFI og solid, udogmatisk filmkritiker hos Movie, jf. Movie ~ BFI ~ Alibris

● Donald Richie | * 17/4 1924  † 19/2 2013 |
Amerikaner, hvis engagement fik stor og desværre også monopoliserende indflydelse på Vestens interesse for japansk film. På dansk i antologien "Se - det er film",  jf. Sight & Sound ~ Alibris ~ Antikvariat.net

● Ken Wlaschin | * 12/7 1934  † 10/11 2009 |
Amerikaner, der fik epokegørende betydning på National Film Theater i London, og som kombinerede film- og operainteresse à la Bo Berglund (se svensk sektion nedenfor). Wlaschin skrev den rammende og ironiske "Bluff Your Way In The Cinema" (1969) og "(The Illustrated Encyclopedia of) The World's Greatest Movie Stars" (1979 ff.), som udmærker sig ved de gode karakteristikker, foruden operabøger m.v., jf. Alibris ~ The Guardian


Rudolf Arnheim | * 15/7 1904  †  9/6 2007 |
Tysk født filosof, kunstpsykolog og filmteoretiker, som fandt, at det var de ikke-realistiske elementer, som gjorde film til kunst, jf. "Film als Kunst" (opr. 1932). Arnheim var optaget af, hvordan kunst skaber mening og dermed hjælper os til at forstå livet. En alsidig videnskabsmand og produktiv forfatter; film udgør en mindre del af forfatterskabet, jf. Den store danske ~ Cabinet


● Philip Strick | * 1939  † 7/10 2006 |
Underkendt engelsk filmkritiker, som lavede TV programmer, skrev udmærkede filmanmeldelser i Films & Filming i 1960'erne, en tid i Sight & Sound og senere igen i Films & Filming. Fin bog om science-fiction film, jf. Familiens mindeord ~ Alibris

● John McCabe  | * 14/11 1920  †  27/9 2005 |
Amerikansk teater-skuespiller og forfatter med særlig interesse for Laurel & Hardy, som han skrev flere bøger om, jf. Wikipedia

● Raymond Durgnat | * 1/9 1932  † 19/5 2002 |
Excentrisk engelsk filmkritiker og underviser, præget af dybdepsykologien, ordrig og produktiv. Hans bøger er ofte for lange og ustrukturerede, men "Films & Feelings" (1967) står stærkt, og analysen i Film Comment af Luis Buñuels "La voie lactée" er fremragende, jf. Min filmkronik (15/10 2018) ~ The Independent (Barr) ~ The Guardian ~ Wiki ~ Abebooks

● Gordon Gow  | * 1919  † 2000 |
Australsk født radiomedarbejder, som 1950 kom til London, hvorfra han rapporterede om ballet, teater og film på diverse radiostationer - og blev "klokken" på Telecom. I mere end 25 år skrev han anmeldelser, artikler og interviews til "Films And Filming", men desværre kun to bøger, "Suspense In The Cinema" (1968) og "Hollywood in the Fifties" (1971), jf. Alibris

● Ivan Butler | * 9/4 1909   † 17/5 1998 |
Forfatter til mange ofte misvisende og overfladiske oversigtsværker, bl.a. "The War Film" (1974), "Horror In The Cinema" (1979) og "Silent Magic" (1988); én af hans bedre bøger er
"Religion In The Cinema" (1969), jf. Bio ~ Alibris


● John Gillett | * 28/8 1925  † 8/12 1995 |

Mangeårig medarbejder ved BFI og Sight & Sound med stort kendskab til indisk og japansk film, jf. The Independent ~ Wikipedia


● Jerzy Bonawentura Toeplitz  | * 24/11 1909   † 24/7 1995 |
Toeplitz, som var født i Kharkov i det nuværende Ukraine, fik stor betydning for polsk film via filmskolen i Łodz fra 1948 og for internationale filmarkiver. Hans store verdensfilmhistorie udkom i fem bind som "Geschichte des Films" 1975-1991 på Henschelverlag i Østberlin: (1) 1895-1928, (2) 1928- 1933, (3) 1934-1939, (4) 1939-1945 og (5) 1945-1953. Hans bog om moderne USA-film udkom 1974 i en fin engelsksproget udgave: "Hollywood And After", jf. Adrian Dannatt ~ Polsk leksikon ~ AlibrisTysk Amazon


● Richard Roud | * 6/7 1929   † 13/2 1989 |

Amerikansk kritiker og festivalleder, som blev særlig kendt som forfatter og skribent for BFI og Sight & Sound, jf. Abebooks ~ Wikipedia


● DeWitt Bodeen  | * 25/7 1908   † 12/3 1988 |
Amerikansk forfatter, der var manuskript-forfatter på bl.a. Val Lewton film, og som skrev fine karriere-artikler i Films in Review samt to antologier med sådanne artikler og en DeMille-biografi, jf. Alibris ~ IMDb ~ Wikipedia

● Jay Leyda | * 12/2 1910   † 15/2 1988 |
Amerikansk filmmand, som i 1930'erne fulgte Sergej Eisenstein på filmskolen i Moskva. En årrække monopoliserede han russisk/sovjetisk filmhistorie med bogen "Kino" o.a., men var hverken dyb eller systematisk, jf. Alibris ~ Wiki

● Paul Rotha | 3/6 1907  † 7/3 1984 |
Engelsk dokumentarfilminstruktør og filmhistoriker, som forfattede en meget udbredt og markant filmhistorie, "The Film Till Now" (1930/ 1949/ 1967). Hans vinkling var social og kunstnerisk; hans hjertesag var dokumentarfilm; han skrev "The Documentary Film" (1964) og instruerede selv film i genren, jf. Screen ~ Wikipedia ~ Alibris ~ Antikvariat


● Lotte H. Eisner | * 5/3 1896  † 25/11 1983 |

Tysk-fransk film- og kunsthistoriker, som er mest kendt for sin analyse af tysk ekspressionisme og Fritz Lang, jf. Art HistoriansEncyclopedia ~ Wikipedia 


● Peter John Dyer | * (dato ukendt)  † Nov. 1983 |

Velskrivende mangeårig medarbejder ved BFI's Sight & Sound og Monthly Film Bulletin, repræsenteret i antologien "Se - det er film", jf. IMDb


● Bosley Crowther | * 13/7 1905  † 7/3 1981 |

Én af de mest ansete og citerede amerikanske dagbladskritikere, jf. Abebooks ~ Britannica ~ Wikipedia


● Richard Griffith | * 1912  † 1969 |
Bibliotekar på The Museum of Modern Art, New York, og filmhistoriker, som skrev flere bøger og desuden sektioner af Paul Rothas "The Documentary Film" (1964) og "The Film Till Now" (1949/1967), jf. MoMa

● Siegfried Kracauer | * 8/2 1889   † 26/11 1966 |
Berømt for tolkningen af tysk film, "From Caligari To Hitler", skrevet 1947 i USA. I "Theory Of Film" (1960) er han talsmand for realismens positive værdi - ligesom André Bazin, jf. Den store danske ~ Engelsk Wikipedia ~ Alibris
PS: Da jeg blev mag. art. i film- og medievidenskab fik jeg Kracauers tidlige filmessays som emne for mit magisterforedrag (endnu ikke publiceret).
 















Bergan


Elsaesser






Holloway


Houston


Wlaschin



Arnheim



Raymond Durgnat


Gordon Gow



Jerzy Toeplitz
























 


De store svenskere og finner

● Bo Gunnar Berglund | * 3/5 1943  †  6/5 2020 |
Oprindelig eksamen i latin og græsk fra Lunds Universitet og en periode amanuensis i disse fag, men interessen for film og især stumfilm voksede, og Berglund gik i gang med filmstudiet ved Lunds Universitet og assisterede den senere Stockholm-professor Jan Olsson på flere projekter. Bo Berglund var stor Buster Keaton- og komediefan, men særligt fascineret af Charles Chaplin, og i 'miljøet' blev Berglund kendt som Chaplin-arkæolog (bl.a. daterede han tilblivelsen af Chaplins første film) og var 1989-90 ansat af Chaplin-familien med henblik på at opspore de bedst mulige kopier af Chaplins film på alverdens filmarkiver, men desværre droppede familien projektet. Berglund fik et stort netværk på stumfilm-festivalen i Pordenone, Italien, hvor han medvirkede ved flere filmrækker og med artikler i festivalens tidsskrift Griffithiana, men fik ikke i øvrigt publiceret så meget som ønskeligt eller skrevet doktorafhandling; måske blokerede hans enorme detail-viden og perfektionisme. For os andre var det fascinerende, hvad Berglund kunne få ud af gamle telefonbøger, vejrudsigter og bilers nummer-plader. Ildhu og hjælpsomhed gjorde ham uundværlig for arkivarer og historikere, bl.a. med identifikationer og filmrestaureringer, jf. British Film Institute og det sidste af en række interviews i Filmhäftet. Kevin Brownlow takker ham i slutcredits på "Harold Lloyd: The Third Genius" (1989), men mange andre skylder ham også tak. Bo Berglund var 1996 medarrangør af The International Film Music Festival i Malmö. Berglund var også stor operafan og stærkt optaget af diverse historiske emner, jf. Mindeord i Sydsvenskan Mindeside

● Olof Fredrik Hedling | * 17/7 1962  † 3/5 2020 |
Olof og Erik Hedling var brødre fra Växjö, og begge blev fremtrædende filmvidenskabsfolk på Lunds Universitet. Erik (f. 26/7 1955) er nu professor. Den yngre Olof blev kendt for sin afhandling 2001 (Ph.D.) om Robin Wood (se o.f.), men beskæftigede sig senere meget med nordisk og regional film-produktion, jf. Dagens Nyheter

● Jerker A. Eriksson | * 22/10 1931  † 19/10 2019 |
Kosmorama 51 (December 1960) bragte en sympatisk artikel med den beskedne titel "Kommentarer til Hitchcock". Forfatteren var en for mig ukendt Jerker A. Eriksson. Han er faktisk en pionér i finsk filmkritik og skrev bl.a. i Hufvudstadsbladet, jf. antologien "Flammande vildmark: Essäer om film" (2015); se: forlagsomtale ~ Bogsalg ~ Wikipedia ~ 2015 interview

● Bo Halvarsson | * 1/4 1926  † 9/4 2019 |
Halvarsson studerede i moden alder film på Lunds Universitet og skrev licentiat-afhandling. Han bidrog til bogen "I offentlighetens ljus - Stumfilmens affischer, kritiker, stjärnor och musik" (red. Jan Olsson, Symposium, Stockholm/Lund 1990) med essayet "Anteckningar kring det filmiska stjärnsystemets uppkomst". I Halvorssons vennekreds indgik i øvrigt den danske forfatter og filmanmelder Svend Mikael Sne.

● Jan Aghed | * 6/4 1934  † 26/3 2018 |
Sydsvenska Dagbladets mangeårige filmkritiker blev kendt i Danmark, da han bidrog til Kosmorama i 1970'erne. Aghed var mere analytisk end de fleste, som beskæftigede sig med "politisk film", jf. FLM ~ Wikipedia ~ Antikvariat

● Gösta Werner | 15/5 1908   † 20/7 2009 |
Én af de svenske veteraner, som tilmed var en underholdende formidler og selskabelig anlagt mand, altid var god for en morsom skrøne, som jeg selv oplevede ved en doktor-fest i Lund. Werner begyndte med at lave nogle kortfilm og var med til at stifte den berømte filmklub i Lund. Med årene blev han primært filmhistoriker, skrev doktorafhandling om Mauritz Stiller, blev professor ved Stockholms Universitet og skrev blandt meget andet også en fin kortfattet svensk filmhistorie, jf. Wikipedia

● Einar Lauritzen | * 19/12 1912  † 8/6 2005 |
Svensk filmarkivar, som også stod for en monumental registrant af film i USA 1908-1920 (to bind), jf. Svensk FDB ~ Kulturnav ~ Antikvariat

● Rune Waldekranz | * 14/9 1911 † 15/5 2003 |
Svensk filmproducent og filmhistoriker, som skrev adskillige filmbøger fra 1941 og frem. 1970 blev han den første professor i faget filmvidenskab ved Stockholms universitet. Waldekranz påpegede i sin forskning den nære forbindelsen med teatret i filmens tilblivelse, jf. "Så föddes filmen" (1976). Denne indsigt indgår også i storværket "Filmens historia", som udkom 1985-1995 i tre bind: (1) 1880-1920, (2) 1920-1949 og (3) 1940-1990. Værket er den sidste store filmhistorie i den traditionelle form à la Sadoul, Mitry, Rotha og Toeplitz - opr. skrevet for fire bind, jf. Oxford ~ Wikipedia ~ Antikvariat

● Bengt Idestam-Almquist | 9/9 1895  † 16/9 1983 |
Idestam
Almquist blev født i Åbo og voksede op både i Finland og Rusland. Han tog licentiatgraden i kunsthistorie ved Uppsala Universitet og skrev fra 1923 under signaturen "Robin Hood" om film i Stockholms-Tidningen. Hans første bøger udkom i 1930'erne og i 1946 det æstetiske værk "Filmen som konst". I særklasse er hans bøger om russisk og sovjetisk film: "Eisenstein. Ett konstnärsöde i Sovjet" (1951), "Rysk film: En konstart blir till" (1962) og "Polsk film och den nya ryska vågen" (1964) - styrket af sprogkundskaberne og kontakterne med filmmiljøet i Rusland og Østeuropa, jf. Wikipedia


● Uno Asplund | 6/1 1910  † 5/8 1974 |
Kulturjournalist og komponist, mest kendt for pionér-arbejdet "Chaplin i Sverige" (1971; dansk "Chaplin og hans 81 film", 1973) - en forløber for Bo Berglunds forskning (se o.f.). Bogen "Jules Vernes underbare resor - Hans liv, böcker, pjäser och filmer" (1973) blev for en stor del kopieret i Susanne Vebel: "Bogen om Jules Verne" (1978). Se også 78 varvare ~ Riksarkivet  

 







Bo Berglund
(foto: Svenson)


Olof Hedling
(foto: Lunds Uni)












Denne side er opdateret d. 19/7, 2025