Andrew Sarris
| * 31/10 1928 † 20/6 2012 |
Sarris er den filmkritiker, der gjorde Cahiers du
Cinéma og deres filmkritiske ny bølge i 1950erne og 1960erne kendt i USA.
At "The auteur
theory" mere var en auteur-politik
og ikke en teori, var én af de fejl, som han senere var storsindet nok
til at indrømme. Han overlevede Pauline Kael, filmkritiker-kollegaen,
som på sygelig vis altid forsøgte at nedgøre ham, endda også hans sene
ægteskab med kollegaen Molly Haskell, men Sarris skrev pænt om Kael, da
hun døde. Som skribent oprettede han i "The American Cinema"
(1969) sit eget filmpantheon, men han beundrede også Max Ophüls' film og
skrev om dem i Film Comment (1971). Artiklen i "Focus On Howard
Hawks" (Joseph McBride, 1972) tolker Hawks som skeptiker. "The
John Ford Movie
Mystery" (1974) er nedslag i Fords film og modtagelsen af dem. Noget af hans artikler er samlet i
"The
Primal Screen" (1973) og "Politics And Cinema" (1978). Kolleger hyldede
ham med "Citizen Sarris - American Film Critic" (2001), jf.
AbeBooks ~
Criterion ~
Focus On Howard Hawks (1) ~
Focus On HH (2) ~
The New York Observer ~
The San Francisco Chronicle ~
Wikipedia ~
YouTube
VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE
ANDREW SARRIS
1 Madame de... (1953, Max Ophuls)
2 La règle du jeu (1939, Jean Renoir)
3 Ugetsu monogatari (1953, Kenji Mizoguchi)
4 Sunrise (1927, F.W. Murnau)
5 Vertigo (1958, Alfred Hitchcock)
6 The Searchers (1956, John Ford)
7 The Magnificent Ambersons (1942, Orson Welles)
8 The Great Dictator (1940, Charles Chaplin)
9 Steamboat Bill Jr. (1928, Buster Keaton)
10 Ordet (1955, Carl Theodor Dreyer)
|


|
Robin Wood
| * 23/2 1931 † 18/12 2009 |
Den indflydelsesrige engelsk-canadiske kritiker
markerede sig først med "Hitchcock's Films" (1965) og
"Howard Hawks" (1968). Wood var han en del af
kredsen om tidsskriftet MOVIE (red. Ian Cameron - se o.f.), som stod i
opposition til det finklurelle Sight & Sound fra British Film
Institute. Derfor forsvarede den unge
Wood Howard Hawks' Rio Bravo på denne måde: It is
distressing that one should have to remind people that a great work of art
can be, at least on certain levels, immediately accessible and pleasurable.
Wood tog 'nærlæsningen' med sig fra den litterære nykritik, men satte auteur-politikken og evalueringen højere end nykritikken:
Han så mindre filmene som selvstændige værker og mere som dele af et
auteur-væk; han kastede sig ud i vidtløftige
sammenligninger med andre film af samme instruktør, hvilket spolerer
allerede Hawks-bogen. Med tiden kom Woods til at ligne dem,
han angreb som ung, idet han også dyrkede finkulturelt anerkendte navne
som Bergman og Satyajit Ray.
Wood
var oprindelig født i Richmond (England), navngivet Robert Paul Wood og
gift med Aline Macdonald (1960-1974), som han fik tre børn med. Så
sprang han ud som homoseksuel og levede mange år i parforhold med
Richard Lippe i Canada, hvor han også døde (af leukæmi). Det personlige
og subjektive kom til at betyde stadigt mere i Woods filmkritik, idet han inddrog sin egen seksualitet
og tilføjede ideologikritik. Men i den YouTube-video, som anføres
nedenfor,
lyder den aldrende Wood faktisk lidt som den unge Wood, når han gør
status over et helt livs film-engagement på 101 sekunder: Visse
venskaber og værdier fra de unge år holdt, og Charles Barr fortalte, at
Wood accepterede en hospitals-operation med forbillede i den stoiske ro
hos heltene i Hawks' western-trilogi.
VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE ROBIN WOOD
1 Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
2 Les demoiselles de Rochefort (Jacques Demy, 1967)
3 Heaven's Gate (Michael Cimino, 1980)
4 I Walked with a Zombie (Jacques Tourneur, 1943)
5 Banshun (Late Spring) (Yasujiro Ozu, 1949)
6 Marnie (Alfred Hitchcock, 1964)
7 Rally 'Round the Flag, Boys! (Leo McCarey, 1958)
8 The Reckless Moment (Max Ophuls, 1949)
9 La règle du jeu (Jean Renoir, 1939)
10 Ugetsu monogatari (Kenji Mizoguchi, 1953)
HENVISNINGER
● Olof Hedling: Robin Wood - brittisk filmkritiker. 2001, Lund,
Filmhäftet, 265 sider, illustreret. ISBN 91-974142-1-2
●
Robin Wood gør status over meningen med det hele (101 sek., YouTube)
●
Robin Woods Criterion Top Ti (November 2008)
●
The Guardian obituary (Charles Barr) (Januar 2010)
● Wikipedia ~ AbeBooks ~
Alibris ~ Amazon ~ Bogtorvet
|

Robin Wood
YouTube screenshot



|
De angel-saksiske i øvrigt
● David Bordwell | * 23/7 1947 † 29/2 2024 | Central skikkelse i udviklingen af filmanalyse og
æstetisk filmhistorie. Hans udgangspunkt var 'den russiske
formalisme'. Hans Dreyer-bog er brugbar, og flere af hans bøger blev grundbøger,
jf. Abebooks ~ IndieWire ~ Offscreen ~ Variety ~ Wiki ~ Wisconsin
● Heinz Kersten | * 12/12 1926 † 21/2 2022 |
En lille tæt, næsten undseelig mand, som var en stor kender af østtysk og
østeuropæisk film og flittig rapportør fra filmfestivaler, bl.a. i ugeavisen "Der Freitag", jf.
Filmdienst ~
der
Freitag ~
Abebooks
● James M. Wall | * 1928 † 2021 |
Fremtrædende metodist-præst og redaktør af The Christian
Century med interesse for film og kultur, jf.
Chicago Tribune ~
Interfilm ~
Wiki ~
Books
● Ronald Bergan | * 20/11 1937 † 23/7 2020 |
Sydafrikansk født verdensborger, som med flid skrev filmartikler for The
Guardian og adskillige bøger om alt og alle i filmens verden fra
Eisenstein og Renoir til Marx Brothers og Laurel & Hardy, jf.
"Aschehougs bog om film" og
Antikvariat.net ~
FIPRESCI ~
The Guardian ~
Wikipedia
● Eileen Bowser | * 18/1 1928 † 24/12 2019 |
● Paul C. Spehr | * 2/8 1931 † 20/12 2019 |
Betydende filmarkivarer og filmhistorikere på The Museum of Modern Art,
New York, jf.
Domitor (EB) ~
Alibris (EB) ~
Domitor (PCS) ~
Alibris (PCS)
● Peter Wollen | * 29/6 1938 † 17/12 2019 | Engelsk
kritiker og teoretiker med hang til semiologi og politiseringer. Bogen
"Signs And Meaning In The Cinema" (opr. 1969) blev meget udbredt, men
er overvurderet (sml. Andrew Tudor), jf. Hollywood Reporter ~ Wiki
● Thomas Elsaesser | * 22/6 1943 † 4/12 2019 | Tysk
født filkmhistoriker og -teoretiker med stor indsats i Nederlandene og
stor interesse for tysk film, men ofte svær at læse. Den lille bog om Langs "Metropolis" anbefales, jf. Filmdienst ~ Film History ~ Domitor ~
Alibris
● George A. Huaco | * 1927 † 12/7 2018 | Sociolog
fra USA, som skrev pionérværket "The Sociology Of Film Art" (1965), og
som blev professor på University Of New Mexico, men oplysningerne om
ham er sparsomme, jf. Abebooks ~ Uloop ~ Wikitree
● John Francis Lane | * 1/12 1928 † 15/1 2018 | Engelsk filmjournalist, som rapporterede fra Italien til især tidsskriftet "Films & Filming", jf. The Guardian ~ Wikipedia
● Dorothea Moritz Holloway | * 8/6 1932 † 3/2 2017 |
● Ron Holloway
| * 26/11 1933 † 16/12 2009 |
Den amerikansk fødte filmjournalist Ronald Holloway levede en stor del af
sit liv i Berlin, hvor han blev gift med skuespillerinden Dorothea Moritz.
Han skrev i mange år for Variety fra
alverdens filmfestivaler. Med Dorothea etablerede han
tidsskriftet "Kino" om tysk film. Han var en skattet person i det internationale kirke og film-arbejde, et
hjerteligt og hjælpsomt menneske, som jeg er glad for at have truffet,
jf.
min
nekrolog ~
Interfilm nekrolog
● Penelope Houston
| * 9/9 1927 † 26/10 2015 | Houston dyrkede 'realismen' og så ned på kommerciel film, jf. bogen "The Contemporary Cinema", der
udkom 1964 på dansk, "Filmen efter Den anden Verdenskrig" - én af
mine første filmbøger. Houston fik stor betydning i de mange år som
chefredaktør for British Film Institutes tidsskrift Sight & Sound,
jf. BFI ~ Bradshaw ~ Malcolm ~
Wikipedia
~
Alibris ~
Bogtorvet
● Jim Hillier |
* 5/4 1941 † 10/8 2014 |
Betydende filmpædagog hos BFI og solid, udogmatisk filmkritiker hos Movie,
jf.
Movie ~
BFI ~
Alibris
●
Donald Richie | * 17/4 1924 † 19/2 2013 |
Amerikaner, hvis engagement fik stor og desværre også
monopoliserende indflydelse på Vestens interesse for japansk film. På
dansk i antologien "Se - det er film", jf.
Sight & Sound ~
Alibris ~
Antikvariat.net
●
Ken Wlaschin | * 12/7 1934 † 10/11 2009 |
Amerikaner, der fik epokegørende betydning på National Film Theater i
London, og som kombinerede film- og operainteresse à la Bo Berglund (se
svensk sektion nedenfor). Wlaschin skrev den rammende og ironiske "Bluff
Your Way In The Cinema" (1969) og "(The Illustrated Encyclopedia of) The
World's Greatest Movie Stars" (1979 ff.), som udmærker sig ved de gode
karakteristikker, foruden operabøger m.v., jf.
Alibris ~
The Guardian
Rudolf Arnheim | * 15/7 1904 † 9/6 2007 |
Tysk født filosof, kunstpsykolog og filmteoretiker, som fandt, at det
var de ikke-realistiske elementer, som gjorde film til kunst, jf. "Film
als Kunst" (opr. 1932). Arnheim var optaget af, hvordan kunst skaber
mening og dermed hjælper os til at forstå livet. En alsidig
videnskabsmand og produktiv forfatter; film udgør en mindre del af
forfatterskabet, jf. Den store danske ~ Cabinet
● Philip Strick
| * 1939 † 7/10 2006 |
Underkendt engelsk filmkritiker, som lavede TV programmer, skrev udmærkede filmanmeldelser i Films & Filming
i 1960'erne, en tid
i Sight & Sound og senere igen i Films & Filming. Fin bog om science-fiction film, jf.
Familiens mindeord ~
Alibris
● John McCabe
|
* 14/11 1920 † 27/9 2005 |
Amerikansk teater-skuespiller og forfatter med særlig interesse for Laurel
& Hardy, som han skrev flere bøger om, jf.
Wikipedia
● Raymond Durgnat |
* 1/9 1932 † 19/5 2002 |
Excentrisk engelsk filmkritiker og underviser, præget af dybdepsykologien,
ordrig og produktiv. Hans bøger er ofte for lange og ustrukturerede, men "Films & Feelings" (1967) står
stærkt, og analysen i Film Comment af Luis
Buñuels "La voie lactée" er fremragende, jf.
Min filmkronik (15/10 2018) ~
The Independent (Barr) ~
The Guardian ~ Wiki ~
Abebooks
● Gordon Gow
|
* 1919 † 2000 |
Australsk født radiomedarbejder, som 1950 kom til London, hvorfra han
rapporterede om ballet, teater og film på diverse radiostationer - og blev "klokken" på Telecom. I mere
end 25 år skrev han anmeldelser, artikler og interviews til "Films And
Filming", men desværre kun to bøger, "Suspense In The Cinema" (1968)
og "Hollywood in the Fifties" (1971), jf.
Alibris
● Ivan Butler | * 9/4 1909 † 17/5 1998 |
Forfatter til mange ofte misvisende og overfladiske
oversigtsværker, bl.a. "The War Film"
(1974), "Horror In The Cinema" (1979) og "Silent Magic" (1988); én af hans bedre bøger er "Religion In The Cinema" (1969), jf.
Bio ~
Alibris
● John Gillett | * 28/8 1925 † 8/12 1995 |
Mangeårig medarbejder ved BFI og Sight & Sound med stort kendskab til indisk og japansk film, jf. The Independent ~ Wikipedia
● Jerzy Bonawentura Toeplitz | * 24/11 1909 † 24/7 1995 |
Toeplitz, som var født i Kharkov i det nuværende Ukraine, fik stor
betydning for polsk film via filmskolen i Łodz fra
1948 og for internationale filmarkiver. Hans store
verdensfilmhistorie udkom i fem bind som "Geschichte des Films"
1975-1991 på Henschelverlag i Østberlin: (1) 1895-1928, (2) 1928- 1933,
(3) 1934-1939, (4) 1939-1945 og (5) 1945-1953. Hans bog om moderne
USA-film udkom 1974 i en fin engelsksproget udgave: "Hollywood
And After", jf.
Adrian Dannatt ~
Polsk leksikon ~
Alibris ~
Tysk
Amazon
● Richard Roud | * 6/7 1929 † 13/2 1989 |
Amerikansk kritiker og festivalleder, som blev særlig kendt som forfatter og skribent for BFI og Sight & Sound, jf. Abebooks ~ Wikipedia
● DeWitt Bodeen | * 25/7 1908 † 12/3 1988 |
Amerikansk forfatter, der var manuskript-forfatter på bl.a. Val Lewton
film, og som skrev fine karriere-artikler i Films in Review samt to antologier
med sådanne artikler og en DeMille-biografi, jf.
Alibris ~
IMDb ~
Wikipedia
● Jay Leyda | * 12/2 1910 † 15/2 1988 |
Amerikansk filmmand, som i 1930'erne fulgte Sergej Eisenstein på filmskolen i Moskva.
En årrække monopoliserede
han russisk/sovjetisk filmhistorie med bogen "Kino" o.a., men
var hverken dyb eller systematisk, jf.
Alibris ~
Wiki
● Paul Rotha | 3/6 1907 † 7/3 1984 |
Engelsk dokumentarfilminstruktør og filmhistoriker, som forfattede en meget
udbredt og markant filmhistorie, "The Film Till Now" (1930/ 1949/ 1967).
Hans vinkling var social og kunstnerisk; hans hjertesag var
dokumentarfilm; han skrev "The Documentary Film" (1964) og
instruerede selv film i genren,
jf.
Screen ~
Wikipedia
~
Alibris ~
Antikvariat
● Lotte H. Eisner | * 5/3 1896 † 25/11 1983 |
Tysk-fransk film- og kunsthistoriker, som er mest kendt for sin analyse af tysk ekspressionisme og Fritz Lang, jf. Art Historians ~ Encyclopedia ~ Wikipedia
● Peter John Dyer | * (dato ukendt) † Nov. 1983 |
Velskrivende mangeårig medarbejder ved BFI's Sight & Sound og Monthly Film Bulletin, repræsenteret i antologien "Se - det er film", jf. IMDb
● Bosley Crowther | * 13/7 1905 † 7/3 1981 |
Én af de mest ansete og citerede amerikanske dagbladskritikere, jf. Abebooks ~ Britannica
~ Wikipedia
● Richard Griffith | * 1912 † 1969 |
Bibliotekar på The Museum of Modern Art, New York, og filmhistoriker, som
skrev flere bøger og desuden sektioner af Paul Rothas "The Documentary
Film" (1964) og "The Film Till Now" (1949/1967), jf.
MoMa
● Siegfried Kracauer
| * 8/2 1889 † 26/11 1966 |
Berømt for tolkningen af tysk film, "From Caligari To
Hitler", skrevet 1947 i USA. I "Theory Of Film" (1960) er han talsmand for
realismens positive værdi - ligesom André Bazin, jf.
Den store danske ~
Engelsk Wikipedia ~
Alibris
PS: Da jeg blev mag. art. i film- og medievidenskab fik jeg Kracauers
tidlige filmessays som emne for mit magisterforedrag (endnu ikke
publiceret).
|

Bergan

Elsaesser

Holloway

Houston

Wlaschin

Arnheim
 Raymond Durgnat

Gordon Gow

Jerzy Toeplitz


|
De store svenskere og finner
● Bo Gunnar Berglund | * 3/5 1943 † 6/5 2020 |
Oprindelig eksamen i latin og græsk fra Lunds Universitet og en periode
amanuensis i disse fag, men interessen for film og især stumfilm voksede,
og Berglund gik i gang med filmstudiet ved Lunds Universitet og assisterede den senere
Stockholm-professor
Jan Olsson på flere projekter. Bo Berglund var stor Buster Keaton- og
komediefan, men særligt fascineret af Charles Chaplin, og i 'miljøet' blev Berglund kendt som
Chaplin-arkæolog (bl.a. daterede han tilblivelsen af Chaplins første film) og var
1989-90 ansat af Chaplin-familien med henblik
på at opspore de bedst mulige kopier af Chaplins film på alverdens
filmarkiver, men desværre
droppede familien projektet. Berglund fik et stort netværk på
stumfilm-festivalen i Pordenone, Italien, hvor han medvirkede ved flere
filmrækker og med artikler i festivalens tidsskrift Griffithiana, men fik
ikke i øvrigt publiceret så meget som ønskeligt eller skrevet
doktorafhandling; måske blokerede hans enorme detail-viden og perfektionisme.
For os andre var det fascinerende,
hvad Berglund kunne få ud af gamle telefonbøger, vejrudsigter og
bilers nummer-plader. Ildhu og
hjælpsomhed gjorde ham uundværlig for arkivarer og historikere, bl.a. med identifikationer og filmrestaureringer,
jf.
British Film Institute og
det sidste af en række interviews i Filmhäftet. Kevin Brownlow takker ham i slutcredits på "Harold Lloyd: The Third Genius"
(1989), men mange andre skylder ham også tak. Bo Berglund var 1996 medarrangør af The International Film Music Festival
i Malmö. Berglund var også stor operafan og stærkt
optaget af diverse historiske emner, jf.
Mindeord i Sydsvenskan ~
Mindeside
● Olof Fredrik Hedling | * 17/7 1962 † 3/5 2020 | Olof og Erik Hedling var
brødre fra Växjö, og begge blev fremtrædende filmvidenskabsfolk på Lunds
Universitet. Erik (f. 26/7 1955) er nu professor. Den yngre Olof blev
kendt for sin afhandling 2001 (Ph.D.) om Robin Wood (se o.f.), men beskæftigede sig
senere meget med nordisk og regional film-produktion, jf. Dagens Nyheter
● Jerker A. Eriksson | * 22/10 1931 † 19/10 2019 |
Kosmorama 51 (December 1960) bragte en sympatisk
artikel med den beskedne titel "Kommentarer til Hitchcock". Forfatteren
var en for mig ukendt Jerker A. Eriksson. Han er faktisk en pionér i finsk
filmkritik og skrev bl.a. i Hufvudstadsbladet, jf. antologien "Flammande
vildmark: Essäer om film" (2015); se:
forlagsomtale ~
Bogsalg ~
Wikipedia ~
2015 interview
● Bo Halvarsson | * 1/4 1926 † 9/4 2019 |
Halvarsson studerede i moden alder film på Lunds Universitet og skrev
licentiat-afhandling. Han bidrog til bogen "I offentlighetens
ljus - Stumfilmens affischer, kritiker, stjärnor och musik" (red. Jan
Olsson, Symposium, Stockholm/Lund 1990) med essayet "Anteckningar kring
det filmiska stjärnsystemets uppkomst". I Halvorssons vennekreds indgik i øvrigt den
danske forfatter og filmanmelder
Svend Mikael Sne.
● Jan Aghed | * 6/4 1934 † 26/3 2018 |
Sydsvenska Dagbladets mangeårige filmkritiker blev kendt i Danmark, da han
bidrog til Kosmorama i 1970'erne. Aghed var mere analytisk end de fleste,
som beskæftigede sig med "politisk film", jf.
FLM ~
Wikipedia
~
Antikvariat
● Gösta Werner | 15/5 1908 † 20/7 2009 |
Én af de svenske veteraner, som tilmed var en underholdende formidler
og selskabelig anlagt mand, altid var god for en morsom skrøne, som jeg
selv oplevede ved en doktor-fest i Lund. Werner begyndte med at lave
nogle kortfilm og var med til at stifte den berømte filmklub i Lund.
Med årene blev han primært filmhistoriker, skrev doktorafhandling om
Mauritz Stiller, blev professor ved Stockholms Universitet og skrev
blandt meget andet også en fin kortfattet svensk filmhistorie, jf.
Wikipedia
● Einar Lauritzen | * 19/12 1912 † 8/6 2005 |
Svensk filmarkivar, som også stod for en monumental registrant af film i
USA 1908-1920 (to bind), jf.
Svensk FDB ~
Kulturnav ~
Antikvariat
● Rune Waldekranz | * 14/9 1911 † 15/5 2003 |
Svensk filmproducent og filmhistoriker, som skrev adskillige filmbøger
fra 1941 og frem. 1970 blev han den første professor i faget
filmvidenskab ved Stockholms universitet. Waldekranz påpegede i sin
forskning den nære forbindelsen med teatret i filmens tilblivelse, jf.
"Så föddes filmen" (1976). Denne indsigt indgår også i storværket
"Filmens historia", som udkom 1985-1995 i tre bind: (1) 1880-1920, (2)
1920-1949 og (3) 1940-1990. Værket er den sidste store filmhistorie i
den traditionelle form à la Sadoul, Mitry, Rotha og Toeplitz - opr.
skrevet for fire bind, jf. Oxford ~ Wikipedia ~
Antikvariat
● Bengt Idestam-Almquist | 9/9 1895 † 16/9 1983 |
IdestamAlmquist blev født i Åbo og voksede op både i Finland og Rusland. Han tog
licentiatgraden i kunsthistorie ved Uppsala Universitet og skrev fra 1923
under signaturen "Robin Hood" om film i Stockholms-Tidningen. Hans første
bøger udkom i 1930'erne og i 1946 det æstetiske værk "Filmen som konst". I
særklasse er hans bøger om russisk og sovjetisk film: "Eisenstein. Ett
konstnärsöde i Sovjet" (1951), "Rysk film: En konstart blir till" (1962)
og "Polsk film och den nya ryska vågen" (1964) - styrket af sprogkundskaberne og kontakterne med filmmiljøet i Rusland
og Østeuropa, jf. Wikipedia
● Uno Asplund | 6/1 1910 † 5/8 1974 |
Kulturjournalist
og komponist, mest kendt for pionér-arbejdet "Chaplin i Sverige" (1971;
dansk "Chaplin og hans 81 film", 1973) - en forløber for Bo Berglunds
forskning (se o.f.). Bogen "Jules Vernes underbare resor - Hans liv,
böcker, pjäser och filmer" (1973) blev for en stor del kopieret i
Susanne Vebel: "Bogen om Jules Verne" (1978). Se også 78 varvare ~ Riksarkivet
|

Bo Berglund
(foto: Svenson)

Olof Hedling
(foto: Lunds Uni)




|