Tilbage til Filmorientering



 


Kirke og Film

Historie ~ Gabriel ~ Interfilm ~ Kirkebio ~ Studiematerialer
Kirke og Films aktuelle hjemmeside 2025


Historie



Gerhard Rasmussen


Harald P. Madsen


Bjørn Moe


Flemming Behrendt

(Foto: Kyrø, Wikimedia)


Johs. H. Christensen



  Jubilæum 1970


Bo Torp Pedersen


Louise Keiniche Rasmussen


Otto Lundgaard


Lars Peter Wandsøe Kristiansen


Lars Gustav Lindhardt



Morten Sternberg



   Mia Lund Rao


















Gabriel







Kirkebio










Studie- materialer
(klik på links)


















Interfilm



H. W. Dannowski



Linde Frölich



Diep Hoang Nguyen
prisvinder Fribourg



Hans Hodel
fhv. generalsekretær og jurykoordinator



Umiddelbart efter Anden Verdenskrig stiftede den dynamiske præst og forfatter Gerhard Rasmussen (1905-1968) (1) Kirkelig Filmsforening, der skulle slå bro mellem filmens og kirkens verden i Danmark. Et arbejdsudvalg blev i begyndelsen af 1946 erstattet af en egentlig bestyrelse. Foreningens største aktiv var månedsbladet Kirke og Film: Nr. 1 udkom allerede november 1945 (2), og ambitionen var efterhånden at anmelde så godt som alle nye film i de danske biografer. På et tidspunkt blev det vedtaget at fjerne det lille s i navnet, og på generalforsamlingen d. 25/4 1962 ændredes navnet til Landsforeningen Kirke og Film. I 1969 blev Kirke og Film en selvejende institution, og bestyrelsen blev valgt af en støttekreds.

I 1947 var den initiativrige Gerhard Rasmussen sammen med lederen af Lohses Forlag, August Lodberg, desuden nøglepersoner i udviklingen af Felix Film, som havde til formål at udleje "gode lødige kristelige film", og som blev en del af Indre Missions udadvendte medievirksomhed. Felix Film forsøgte i 1961 at bringe filmen Det syvende spørgsmål (om forfølgelse af kristne i DDR) ud i biograferne, dog uden det store gennembrud. Indre Mission udviklede siden hjemmesiden filmogtro.dk, som er en slags parallel til kirkeogfilm.dk

Den senere biskop Erik Jensen (Aalborg) og daværende seminarierektor Poul Hartling var blandt Kirke og Films anmeldere i 1950erne og 1960erne. Det tunge læs blev dog nok trukket af Jørgen Nissen, Jørgen Ruager, Harald P. Madsen og Bjørn Moe. I 1966 blev sognepræst Jørgen Nissen, hidtil redaktør, ny formand for foreningen (3), og i 1967 blev Flemming Behrendt (4) ny redaktør af bladet, som under hans ledelse opnåede en meget høj kvalitet. Blandt de nye medarbejdere var Johs. H. Christensen, Jørgen I. Jensen, Poul Behrendt og den fhv. dominikanermunk Martin Drouzy. Sommeren 1969 skiftede bladet navn til "Film 69", ”Film 70”, osv., og i 1972 blev Behrendt afløst som redaktør af Johs. H. Christensen (5) med Niels Houkjær (6) som højre hånd; Behrendt blev i stedet foreningens kasserer.

Film 70 fejrede med sit november-nummer Kirke og Films 25 års jubilæum. Som Flemming Behrendt skrev: "Der er kun én ordentlig måde for et tidsskrift at fejre et jubilæum på: ved at udgive et ekstra godt nummer." Jørgen I. Jensen beskrev tidsskriftets aktuelle ståsted, og Jørgen Stegelmann fra filmtidsskriftet Kosmorama beskrev Kirke og Film udefra. De to forsidebilleder fra Dreyers "Vredens dag" og Buñuels "Tristana" henviser til analysen/artiklen "Glædens dag - vredens dag" af Johs. H. Christensen og til artikler om Buñuel af Poul Einer Hansen og Poul Behrendt. Sidstnævnte anmelder - særdeles kritisk - kollegaens Martin Drouzys bog om den berømte spanske instruktør, der sagde om sig selv: "Jeg er da gudskelov stadig ateist". Jubilæums-nummeret indeholder flere almene artikler og i pagt med traditionen en bunke anmeldelser af aktuelle film.

Udgivelsen af Kirke og Films tidsskrift var imidlertid blevet afhængig af støtte fra Det danske Filminstitut (DFI), og da DFI ikke længere ønskede at støtte en bred vifte af filmtidsskrifter, kom også Kirke og Film under pres og besluttede at stoppe udgivelsen af et eget tidsskrift og slutte op om et nyt tidsskrift, som DFI fremmede. Film 75 nr. 2-3 blev sidste nummer af Kirke og Films eget tidsskrift (7), og senere blev foreningen Kirke og Film helt nedlagt. April 1975 udkom første nr. af Levende Billeder - et månedsblad om film og tv. Flemming Behrendt blev bladets første ansvarshavende redaktør.

Sammenlignet med "Film 75" var både stilen og stofudvalget anderledes. TV-stof og TV-debat kom til at fylde ganske meget ligesom stof om filmbranchen. I sektionen med filmanmeldelser indgik for en tid nogle personer 'udefra', f.eks. Poul Dam, Ebbe Kløvedal og Jørgen Leth. Heldigvis indgik flere af de solide anmeldere fra "Film 75" også i anmelder-panelet, f.eks. Johs. H. Christensen, Preben B. Christensen og Steffen Kjeldgaard-Pedersen samt - som ny - Jes Nysten. Bladets form og stof-udvidelsen signalerede, at bladet skulle være populært og hvile i sig selv økonomisk. Den tidligere Film 75-anmelder Henrik Jul Hansen blev en solid ankermand, men ellers oplevede "Levende Billeder" både årlige økonomiske kriser og adskillige skift i den redaktionelle top (8), indtil bladet lukkede i 1997. DFI drog få år efter konklusionen på tidens almindelige tidsskriftkrise, og i stedet for at støtte diverse tidsskrifter påbegyndte man 2000 udgivelse af "ekko", som stadig udkommer, og stoppede 2004 udgivelsen i trykt form af det gamle tidsskrift "Kosmorama" (det udkommer fortsat digitalt).




Kirke og film-emnet indgik produktivt i Religionspædagogisk Centers (RPC) aktiviteter, især mens Jes Nysten var formand og Arne Kristophersen daglig leder. Men allerede 1984 (ca.) udgav man "Filmguide for undervisning i kristendom/religion" (red. Kai Vardrup og Bo Torp Pedersen). RPC banede nye veje med udgivelsen af Krzysztof Kieslowskis Dekalog til brug i den kirkelige undervisning. 1994 udkom hæftet Jesus i hovedrollen (red. Jes Nysten og Bo Torp Pedersen) - efter tysk forbillede - med en filmografi af Ebbe Villadsen. RPC indgik i en udgiverforening med bl.a. KLF Kirke & Medier, som stod bag medietidsskriftet Vision udkom 1997-2000 (9). Efterhånden kom film-emnerne til at dominere tidsskriftet; udvalgte artikler fra de første numre findes her.

21. september 2004  blev blev foreningen Kirke og Film genstiftet ved et møde på Axelborg Bodega i København med deltagelse af bl.a. Karsten Fledelius (10), Arne Krisophersen, Jes Nysten og Bo Torp Pedersen. Nu blev en hjemmeside den centrale formidling. Her omtales foreningens tiltag og initiativer med henblik på en tidssvarende, inspirerende brug af film i kirkelige sammenhænge. Vigtig for det moderne Kirke og Film er stadig filmanmeldelserne – en tid også kursusvirksomhed og arbejdet for filmprisen Gabriel – men nu også deltagelsen i den internationale kirke og film-bevægelse Interfilm, som giver mulighed for ved festivaler og konferencer at hente inspiration og viden til det fortsatte arbejde i Danmark.

2007 udgav det RPC-tilknyttede forlag Alfa i samarbejde med den nu gendannede Kirke og Film forening antologien Jesus går til filmen – Jesusfiguren i moderne film (red. Ida Auken og Bo Torp Pedersen) med bidrag af bl.a. Jes Nysten, Louise Rasmussen og Ida Auken, jf. Nota og Bog nu 




Fra 2015 begyndte foreningen at arrangere foredrag, kurser og seminarer. Marts 2015 Film som øjenåbner på Tisvilde Højskole. Det indledende foredrag var en introduktion til film som øjenåbner for Gudsbilleder ved daværende formand Louise K. Rasmussen. Susanne Knudstorp talte om “Fra novelle til filmatisering” med “The Selfish Giant” som eksempel. Jes Nysten viste “Elefantmanden” og gjorde rede for, hvordan den kan bruges i konfirmand-arbejdet og lignende sammenhænge. Oktober 2016 afholdt foreningen et kursus på Liselund med fortegn i Luther-året 2017: I biografen med Luther – Luthers reformatoriske tanker og moderne film. 28 deltagere med Louise K. Rasmussen som kursusleder. Blandt de viste film var “Bænken”, film af Ingmar Bergman og nogle kortfilm, som også var anledning til en introduktion af “at tale film”-konceptet ved Kirsten Senbergs. Derimod måtte man pga. for få tilmeldte aflyse seminaret november 2018 Med Dreyer på Liselund i anledning af 50-året for den store danske filminstruktørs død. Maj 2022 afholdt foreningen årsmøde med deltagelse af skuespiller Bodil Jørgensen, som fortalte om sit film- og TV-.arbejde.  Oktober 2022 præsenterede sognepræst Morten Sternberg på kirkeskibet i Københavns SV-kvarter et filmklip-spækket foredrag med titlen Præsten på plakaten. Med Katrin Quist-Møller og Mia Lund Rao i spidsen afholdt foreningen januar 2023 i samarbejde med Gentofte Kino et arrangement omkring Katrine Brocks film Den store stilhed, som i foråret 2023 modtog Gabriel-prisen.

Kirke og Films formænd siden 2004: Bo Torp Pedersen (2004-2010), Louise Keiniche Rasmussen (2010-2017), Otto Lundgaard (2017-2018), Lars Peter Wandsøe Kristiansen (2018-2019), Lars Gustav Lindhardt (2019-2020), Morten Sternberg (2020-2021) og Mia Lund Rao (2021- ).
______

HENVISNINGER OG NOTER

1) Som forfatter fik Gerhard Rasmussen succes med romaner som "Det sande ansigt" (1950, filmatiseret 1951) og  "Kaptajnen behøver ingen orlov" (1955). Se Gerhard Rasmussens biografi og noget om filmatiseringen af Det sande ansigt.

2) Det er imidlertid forkert, når kristendom.dk (søge-ord: Europas første kristne filmtidsskrift) beskriver "Kirke og Film" som en del af Indre Missions arbejde. Kirkelig Filmsforening var en selvstændig forening med personer både fra Indre Mission og andre dele af kirkelivet. Derimod var nævnte Felix Film en del af Indre Missions 'koncern'.

3) Tidlige formænd: rektor Peter Kæstel, Haslev (1946-1950), missionær Hans Munck, Aarhus (1950-1966), sognepræst Jørgen Nissen, København (1966-1970), Bjørn Moe (1970-1972) og Helge Rasmussen (1972-1975) (?).

4) Flemming Behrendt jf. Wikipedia og Berlingske 2009 (70 år). Den yngre bror Poul Behrendt var bl.a. anmelder på Kirke og Film, og den afdøde datter Kathrine Windfeld blev teater- og filminstruktør.

5) Blandt venner "Jonas". Ligesom Gerhard Rasmussen sognepræst og forfatter, jf. om tiden (2016 - 75 år)

6) Niels Houkjær jf. Berlingske-artikler på 60 års dagen og på 70 års dagen

7) Kirke og Films ansvarshavende redaktører: Gerhard Rasmussen (1945-1949) (medredaktør t.o.m. april 1955), Jørgen A. Ruager (1949-1955), Jørgen Nissen (1955-1967), Flemming Behrendt (1967-1972) og Johs. H. Christensen (1972-1975)

8) De skiftende ansv. red. af Levende Billeder: 1975 Flemming Behrendt (nr.1-4), 1975-1984 Henrik Jul Hansen, 1984-1988 Jaffa Valentin, 1988-1989 Thomas Alling, 1989-1990 Peder Bundgaard, 1991-1992 Jaffa Valentin, 1992-1993 Trine Saabye, 1993-1995 Per Juul Carlsen, 1995-1997 Christian  Monggaard.

9) I redaktionen: Benny Aros (1996-1999), Asbjørn Asmussen (2000), Mette Geil (1999-2000), Per R. Jensen (1996-2000), Evan K. Johansen (1999-2000), Anders Friis Knudsen (1999-2000), Gunnar Bach Pedersen (1996-1999) samt alle år Jes Nysten og Bo Torp Pedersen (ansv. red.).

10) Karsten Fledelius var én af stifterne, da Kirke og Film blev genskabt i 2004. Den 23. februar 2015 blev Karsten Fledelius 75 år. I den anledning udkom på Forlaget Rhodos et festskrift titlen Det talende levende menneske.


* * * *


Gabriel er navnet på en smuk figur af træ. Den uddeles som tegn på den kirkelige filmpris i Danmark. Til venstre ses den oprindelige statuette af kunstneren Alison Michell. Prisen blev etableret 2002 på initiativ af Landsforeningen af Menighedsråd og Kirke og Film. Hensigten er at gøre opmærksom på film, der på et højt kunstnerisk niveau fortæller medmenneskelige historier, der er i samklang med evangeliet, og som giver tilskuerne en dybdegående oplevelse af åndelige, menneskelige eller sociale ideer og værdier.

Bag prisen står Landsforeningen af Menighedsråd og en række andre kirkelige organisationer, bl.a. Kirke og Film. En jury bestående af medlemmer fra både kirkens og filmens verden finder vinderfilmen blandt de nordiske film, der det seneste år har haft premiere i en dansk biograf. Se den aktuelle jury og hvilke film, der har modtaget Gabriel-prisen på Landsforeningen af Menighedsråds hjemmeside.

Den første uddeling af den kirkelige filmpris, Gabriel, gik 2003 til den finske filminstruktør Aki Kaurismäki for filmen Manden uden fortid (Mies vailla menneisyyttä, 2002), jf. epd filmCompustible CelluloidSpritiality & Practice.

Følgende års priser: 2004 Annette K. Olesen for Forbydelser, 2005 Mikael Håfström for Ondskab, 2006 Anders Thomas Jensen for Adams æbler, 2007 Niels Arden Oplev for Drømmen, 2008 Charlotte Sachs Bostrup for Karlas kabale, 2009 Erik Poppe for De usynlige, 2010 Birger Larsen for Superbror, 2011 Hans Petter Moland for En ganske rar mand, 2012 Mads Matthiesen for Ti timer til Paradis, 2013 Thomas Vinterberg for Jagten, 2014 Michael Noer for Nordvest, 2015 Erik Clausen for Mennesker bliver spist, 2016 Joachim Trier for Louder Than Bombs, 2017 Jesper W. Nielsen Der kommer en dag, 2018 Johannes Nyholm for Kæmpen, 2019 Pernille Fischer Christensen for Unge Astrid, 2020 Frelle Petersen for Onkel, 2021 Maria Sødahl for Håb, 2022 Niels Arden Oplev for Rose, 2023 Katrine Brock for Den store stilhed, 2024 Malou Reymann for Ustyrlig, 2025 Lilja Ingolfsdottir for Elskling.


* * * *


Kirkebio: en god idé. Flere og flere kirker benytter film ikke blot i f. eks. konfirmand-undervisning, men også som filmklub, i studiekredse eller ved sogne-arrangementer. Oftest vises film, som har en god historie "med noget på hjerte" - film om eksistentielle og etiske emner, film der eventuelt også udfordrer os i den kirkelige sammenhæng. Mange kirkebioer viser filmene med en indledning og med mulighed for samvær og samtale efter visningen. Det er blevet lettere for undervisere, studiekredse og kirker at vise film lovligt. Ved at betale en årlig afgift til firmaet CVLI får man ret til at vise film fra udvalgte filmselskaber - dog på visse vilkår. Blandt filmselskaberne kan nævnes Dreamworks, Paramount, UIP, Universal - og danske Scanbox. Man kan læse nærmere om vilkårene og se en liste over de filmselskaber ('filmproducenter') på CVLI's hjemmeside. Bemærk: Nordisk Film indgår ikke i CVLI-licencen; man skal derfor henvende sig til Nordisk Film for at købe visningsrettigheder til enkelte film fra Nordisk og f. eks. Zentropa.


* * * *


(01) Harry Petter og de vises sten (Sidsel Jensdatter Lyster)
(02) Breaking The Waves (Louisie Keiniche Rasmussen)
(03) Bonhoeffer - de sidste skridt (Susan Skogstad Nielsen)
(04) Babel (Bo Torp Pedersen)
(05) Lilja 4-ever (Bo Torp Pedersen)
(06) Himmelfart, billeddannelse, billedforbud (Claus E. Oldenburg)
(07) Fire nye tyske film om nazismen (Bo Torp Pedersen)
(08) Drageløberen (Bo Torp Pedersen)
(09) Tre Jesusfilm (Louise Keiniche Rasmussen)
(10) Skriftsteder og film (Louise Keiniche Rasmussen)
(11) The Straight Story (Bo Torp Pedersen)
(12) Himlen over Berlin (Bo Torp Pedersen)
(13) Dogmefilm (Ulla Hjorth Nielsen)
(14) Blå, Hvid, Rød (Bo Torp Pedersen)
(15) Fem film serier (Lars Peter Wandsøe Kristiansen, Louise Keiniche Rasmussen, Susanne Charlotte Knudstorp)


* * * *


Interfilm er en global organisation med et formål, som i høj grad svarer til Kirke og Films formål. Kirke og Film er kollektivt medlem af Interfilm, og mange fra Kirke og Films kreds er individuelle medlemmer af Interfilm. Det er baggrunden for, at medlemmer af Kirke og Film i nogle tilfælde udpeges til kirkelige juryer ved internationale filmfestivaler, bl.a. har Sanne E. Grunnet, Palle K. Johansen, Susanne Charlotte Knudstorp, Arne Kristophersen, Poul Martin Langdahl, Ulla Hjorth Nielsen, Jes Nysten, Raymond Olsen, Mia Lund Rao, Louise Keiniche Rasmussen, Kirsten Senbergs, Susan Skogstad, Astrid Skov-Jakobsen og undertegnede Bo Torp Pedersen været udsendt. Det er en stor oplevelse, som giver et velkomment indblik i den store vide verden af film, der desværre slet ikke afspejles i det danske biograf- eller TV-repertoire. Interfilm arrangerer også seminarer og konferencer, jf. Interfilms hjemmesider på engelsk, tysk og fransk.

21. maj 2018: Æresmedlem af Interfilm, filminstruktøren Aleksandr Askoldov er død, 85 år gammel, i Göteborg, som et bevæget liv førte ham til. Den ukrainsk fødte Askoldov er kendt for kun én film, nemlig "Komissar", som blev optaget i 1967, men forbudt i det daværende Sovjetunionen. Filmen blev først vist 20 år senere, og da var hans karrière knust. På Berlinalen i 1988 modtog han den kirkelige hæderspris, og i 2000 blev han æresmedlem af Interfilm, jf. nekrologen.

9.-12. juni 2016: Interfilm generalforsamling og seminar i Göteborg.

28. nov. 2016: Interfilms hfv. formand Hans Werner Dannowski er død. Jeg deltog i bisættelsen mandag 5. dec. i Mark Kirche, Hannover. Se Interfilms nekrolog.

13. sept. 2015: Ved en gudstjeneste og en højtidelighed i St. Marienkirche, Lübeck, blev den kunstneriske direktør for de nordiske filmdage i Lübeck, Linde Fröhlich, udnævnt til æresmedlem af Interfilm. Evan K. Johansen og Bo Torp Pedersen deltog på vegne af Kirke og Film. Interfilm har deltaget med en kirkelig jury i Lübeck siden 1996.

21.-28. marts 2015: Jeg deltog i den kirkelige jury ved filmfestivalen i Fribourg, Schweiz, jf. Interfilm, og skrev denne rapport.

7.-9. juni 2013: Interfilm generalforsamling og seminar i Hannover, Niedersachsen.

10.-13. juni 2010: Interfilm generalforsamling og seminar i København, jf. ProgramDeltagere ~ WelcomeRegnskabPosteringer

10. febr. 2007: Interfilm generalforsamling i Berlin.

17.-26. nov. 2005: Jeg deltog i den kirkelige jury ved filmfestivalen i Mannheim-Heidelberg.

24.-25. sept. 2005: Jeg deltog seminaret og fejringen ved Interfilms 50 års jubilæum i Paris. Jubilæet blev også fejret med udgivelsen af bogen ”Kirche und Film im Dialog”.

30. okt.-3. nov. 2002: Jeg var formand for den kirkelige jury ved den 12. festival for østeuropæisk film i Cottbus, Østtyskland.

21.-29. okt. 2000: Jeg var formand for den kirkelige jury ved Molodist filmfestivalen i Kyiv, Ukraine.

31. maj-4. juni 2000: Ved Interfilm-seminaret i Örebro, Sverige, var fokus endnu engang på Ingmar Bergman, herunder hans traumatiske virkning på andre svenske instruktører (Stefan Jarl, Bo Widerberg), men også på den ny generations mand (Lukas Moodysson). Se også Vision Nr. 9 (september 2000).

7.-11. april 1999: Interfilm seminar i Riga, Letland. Jeg o.a. deltog fra Danmark.

3.-11. juli 1998: Jeg var igen medlem af den kirkelige jury ved Karlovy Vary filmfestivalen, Tjekkiet. Se også Vision Nr. 4.

16.-19. april 1998: Interfilm seminar i Nîmes, Frankrig. Jeg o.a. deltog fra Danmark.

4.-12. juli 1997: Jeg deltog i den kirkelige jury ved den fremragende filmfestival i Karlovy Vary. Se også Vision Nr. 1.

16.-19. jan. 1997: Interfilm seminar i Bad Segeberg, Tyskland. Jes Nysten og jeg deltog.

14.-25. febr. 1986: Jeg var igen medlem af den kirkelige jury ved Berlin  Filmfestivalen.

17.-28. febr. 1984: Jeg var medlem af den kirkelige jury ved Berlin Filmfestivalen.

Min Interfilm profil: Tjek Bo Torp Pedersen på Interfilms hjemmeside. Tjek også Interfilms historie her.



 


Denne side blev opdateret d. 14/7 2025