Filmorientering
 







 


Legender (3) Ava Gardner



Én af de smukkeste kvinder i filmhistorien er Ava Gardner (1922-1990), og jeg har den særlige fornøjelse at eje et originalt signeret billede af hende. Robert Siodmaks Hemingway-filmatisering "The Killers" (1946) gjorde hende til indbegrebet af kvinden, som en mand - frivilligt eller ufrivilligt - dør for.
      Var hun skøn i sort/hvid, blev hun endnu skønnere i farvefilm som "Pandora and the Flying Dutchman" (1951), "Knights of the Round Table" (1953), "Mogambo" (1953), "The Barefoot Contessa" (1954), "Bhowani Junction" (1956) og "55 Days at Peking" (1963).
      Som så mange Hollywood-stjerner fra de gode gamle dage var Ava Gardner en bedre skuespillerinde end sit rygte. Hun kunne føje nye dimensioner til sin glamour som f.eks. i den kompromisløse Nevil Shute-filmatisering "On the Beach" (1959).
      Mennesket  bag rollerne var en klarsynet kvinde - belært af mange skuffelser her i livet. Tungen kunne være skarp, som det fremgår af citaterne på hjemmesiden Hollywood Yesterday, der først præsenterer hende i den usædvanlige film "The Barefoot Contessa" og dernæst i kapitlet "Getting to know Ava Gardner better" med bl.a. et lille udvalg af hendes udsagn. Man kan også læse om 'gudinden' Gardner i bogform, som det fremgår af billederne til højre.



Tilbage til forsiden


Tilbage til oversigten


































 


Legender (2) Jean Simmons














Jean Simmons (31/1 1929 - 22/1 2010): Det er ikke mærkeligt, at William Wyler også havde Jean Simmons i tankerne, da han skulle lave filmen ”Roman Holiday”, nemlig til den rolle, der blev én af Audrey Hepburns mest berømte. De to skuespillerinder er samme type, engelskfødte, og for Jean Simmons vedkommende kan man også associere til Vivien Leigh og Elisabeth Taylor. Det fortælles, at Vivien Leigh var en hyppig gæst i filmatelieret, da Laurence Olivier i 1948 indspillede ”Hamlet” med Jean Simmons som Ophelia. ”Hamlet” blev hendes internationale gennembrud, men allerede i David Leans ”Great Expectations” (1946) var hun blevet bemærket af mange.
      Nogle af hendes tidlige roller er ret kuriøse: indfødt skønhed i ”Black Narcissus” (1947) og ’barne-brud’ i ”The Blue Lagoon” (1949). Simmons tog i 1950 til Hollywood, hvor hun blev gift med Stewart Granger og kom under en stram kontrakt hos den excentriske producent Howard Hughes.
      I Hollywood gav hun glans til nogle af tidens storfilm, bl.a. ”The Robe” (1953), ”Desiree” (1954), ”The Big Country” (1958) og ”Spartacus” (1960), men medvirkede også i særprægede film som ”Angel Face” (1952) og ”Elmer Gantry” (1960) og sandelig også i musicalen ”Guys and Dolls” (1955).
      For sin anden ægtemand, Richard Brooks, der instruerede ”Elmer Gantry”, gjorde hun et fænomenalt comeback i ”The Happy Ending” (1969), hvorefter fulgte en stribe TV-film og TV-serier, bl.a. den populære ”The Thornbirds” (1983), som hun modtog Emmy-prisen for.
       Jean Simmons gav ofte rollerne noget ekstra, en modenhed og psykisk styrke, foruden hendes skønhed og smukke stemme, så derfor var den ’lettere’ Hepburn nok det rigtige valg som prinsessen i ”Roman Holiday”.
 
































 


Legender (1) Audrey Hepburn

Timeless Audrey (maj 2009): I foråret tog Kino Café ved den nye U-Bahnhof Haupbahnhof i Berlin initiativ til en udstilling om skuespillerinden Audrey Hepburn (1929-1993), én af de klassiske stjerner som på film besidder en særlig, næsten uidentificerbar udstråling, en elegance og ungdommelighed der synes uforgængelig.
       ”Roman Holiday” (1953), ”Sabrina” (1954), ”Funny Face” (1957), ”The Nun’s Story” (1959) og ”My Fair Lady” (1964) er højdepunkterne, men uforglemmelig er også tilbagekomsten som moden kvinde i ”Robin and Marian” (1976) og afskeden med ”Always” (1989).
      Hvis Hepburns udstråling og blik er uomgængelig, og hvis man gik glip af udstillingen i Berlin, så kan man tage til filmmuseet i Düsseldorf, hvor der er en anden Audrey Hepburn udstilling fra 28. april til 26. juli.

http://www.filmecho.de/?StoryID=2&productid=12844
http://www.filmmuseum-duesseldorf.de/fm/labels/Aktuelles.html
 














 


                                    Opdateret 11/7,  2014