Filmorientering

Afdøde filmkritikere, -historikere og -teoretikere (1)
 



Til forsiden

Til oversigten
 

Følgende er stikord og links vedr. de i mine øjne vigtigste filmkritikere, filmhistorikere og filmteoretikere. Udlændinge indgår mere selektivt end danskere. De omtalte er fordelt i fem sektioner, alle sorteret efter dødsdato.

Dette er del 1, som indeholder følgende sektioner
1) Toppen: De mest markante og/eller sympatiske i mine øjne
2) De angel-saksiske: Amerikanske, engelske, tyske og en polak
3) De store svenskere og finner

Klik her for del 2, som indeholder disse sektioner
4) De danske: Fra Frederik Schyberg til Ole Michelsen
5) De første og de franske: Eisenstein, Balázs, Sadoul, Bazin, osv.
 


Bo Berglund
se nf. på denne side
 


Victor F. Perkins
| * 22/12 1936  † 15/7 2016 |


Han var én af de klogeste: Victor Francis Perkins - mest kendt for bogen "Film As Film" og nogle af hoved-artiklerne i MOVIE - filmtidsskriftet, som i 1960erne og 1970erne lagde vægt på næranalysen af film frem for de vilde spekulationer, som det franske filmtidsskrift Cahiers du Cinéma var berygtet for, omend yndlings-instruktørerne ofte var de samme. Perkins var den MOVIE kritiker - sammen med Charles Barr - som havde den mest analytiske og sagligt/historiske tilgang, mens f.eks. Robin Wood var mere subjetiv, polemisk, politisk osv.. Perkins' seneste artikler findes i det digitale MOVIE fra Warwick University; issue 7 mindes Perkins med to af hans fremragende artikler og en smuk nekrolog af Charles Barr. Perkins blev til sidst i sit liv ganske uønsket et medie-emne, fordi han blev udsat for dårlig hospitals-behandling; sønnen Toby Perkins er Labour MP og datteren Polly forfatter.
● Wikipedia ~ Warwick ~ BFI ~ MOVIE
● "Film As Film" (opr. 1972): tjek Abebooks
● "The Magnificent Ambersons" (opr. 1999): tjek Abebooks
● "La règle du jeu" (opr. 2012): tjek Abebooks
● "V. F. Perkins On Movies" (red. Douglas Pye, 2020): tjek Abebooks
 


(foto t.v.: The University of Warwick)







jf. 15. oktober 2018 i min filmkronik
 


Philip French
| * 28/8 1933  † 27/10 2015 |


French blev svensk gift 1957 med Kersti Molin, og Kersti står opført som medforfatter til den lille Bergmanbog "Wild Strawberries" (1995), men ellers er French mest kendt for essays om amerikansk film i bl.a. Sight & Sound og i bøger som "Movie Moguls" (1969) og "Westerns: Aspects Of A Movie Genre" (opr. 1974); i sidstnævnte forsøgte han at opdele filmene efter politiske retninger. Bedst var han som flittig allround filmkritiker gennem 50 år for ugeavisen The Observer og i næsten 30 år for BBC radio. Én af tre sønner er forfatteren Sean French, jf. Indiewire ~ The Scotsman ~ Wikipedia ~ Alibris

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE FRENCH - KRONOLOGISK
The General (Buster Keaton, 1926)
La grande illusion (Jean Renoir, 1937)
Stagecoach (John Ford, 1939)
Citizen Kane (Orson Welles, 1941)
Singin' In The Rain (Stanley Donen, 1952)
Shichinin no samurai/De syv samuraier (Akira Kurosawa, 1954)
Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)
Vertigo/En kvinde skygges (Alfred Hitchcock, 1958)
Nattvardsgästerna/Lys i mørket (Ingmar Bergman, 1963)
The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)
 







 


Penelope Houston
| * 9/9 1927  † 26/10 2015 |


Houston var i mange år chefredaktør af det ansete filmtidsskrift Sight & Sound (BFI). Hendes tilgang til film var i høj grad 'social interest', 'common sense' og 'kunst' - à la Paul Rotha (se nedenfor) og i polemik mod Cahiers du Cinéma og senere Movie. Hendes humanistiske idealer og skepsis over for 'kommerciel film' også af  bogen "The Contemporary Cinema"; den udkom 1964 på dansk: "Filmen efter Den anden Verdenskrig" og blev én af mine første og betydende filmbøger. Takket være Houstons medredaktører - bl.a. Tom Milne (se nf.) - gav Sight & Sound dog efterhånden plads til flere synsvinkler end sociale og finkulturelle, f.eks. artikler af Philip French (se of.) og Jonathan Rosenbaum. Houston var et meget privat menneske; der findes ingen nyere fotos af hende.
BFI ~ Peter Bradshaw ~ Derek Malcolm ~ Wikipedia Alibris ~ Bogtorvet
 







 


Lawrence J. Quirk
 | 9/9 1923  † 17/10 2014 |


Quirk er nevø af James R. Quirk (1884-1932), medarbejder/redaktør af det populære filmblad Photoplay (1911-1980). Lawrence var journalist og skrev talrige solide og velskrevne filmbøger for forlaget Citadel, bl.a. "Lauren Bacall", "The Great War Films", "The Great Romantic Films", "The Complete Films of Ingrid Bergman", "The Films of Ronald Colman", "The Complete Films of William Holden", "The Films of Fredric March" og "The Films of Robert Taylor", jf. Wikipedia ~ Alibris
 



 


Andrew Sarris
| * 31/10 1928   †  20/6 2012 |


Sarris er den filmkritiker, der gjorde Cahiers du Cinéma og deres filmkritiske ny bølge i 1950erne og 1960erne kendt i USA. At "The auteur theory" mere var en auteur-politik og ikke en teori, var én af de fejl, som han senere var storsindet nok til at indrømme. Han overlevede Pauline Kael, filmkritiker-kollegaen, som på sygelig vis altid forsøgte at nedgøre ham, endda også hans sene ægteskab med kollegaen Molly Haskell, men Sarris skrev pænt om Kael, da hun døde og forblev et imødekommende menneske. Som skribent havde han et særligt talent for gode karakteristikker og sammenfatninger. Han redigerede interview-bøger og skrev "The Films Of Joseph von Sternberg" (1966) og "The American Cinema" (1969), som er hans eget filmpantheon. Han beundrede Max Ophüls' film og skrev om fire af dem i Film Comment (1971). Artiklen i "Focus On Howard Hawks" (1972) er en skelsættende tolkning af Hawks som skeptiker, og "The John Ford Movie Mystery" (1974) reflekterer over modtagelsen af Fords film og gør gode punktnedslag i dem. Noget af hans hverdags-filmkritik er samlet i "The Primal Screen" (1973) og "Politics And Cinema" (1978). Kolleger hyldede ham med "Citizen Sarris - American Film Critic" (2001), jf. AbeBooks ~ Criterion ~ Focus On Howard Hawks (1) ~ Focus On HH (2) ~ Jahsonic Archives ~ The New York Observer ~ The San Francisco Chronicle ~ The Tennessean ~ Wikipedia ~ YouTube

VERDENS TI BEDSTE FILM IFØLGE ANDREW SARRIS
1 Madame de... (1953, Max Ophuls)
2 La règle du jeu (1939, Jean Renoir)
3 Ugetsu monogatari (1953, Kenji Mizoguchi)
4 Sunrise (1927, F.W. Murnau)
5 Vertigo (1958, Alfred Hitchcock)
6 The Searchers (1956, John Ford)
7 The Magnificent Ambersons (1942, Orson Welles)
8 The Great Dictator (1940, Charles Chaplin)
9 Steamboat Bill Jr. (1928, Buster Keaton)
10 Ordet (1955, Carl Theodor Dreyer)
 










 


Ian Cameron
| *  13/3 1937   †  26/1 2010 |


Filmkritikeren og forlæggeren Ian Cameron spillede en hovedrolle, da en gruppe engelske filmkritikere i 1960erne gjorde oprør mod den etablerede filmkritik i bl.a. datidens Sight & Sound tidsskrift - en form for filmkritik, der anså sig selv for at være drevet af 'social og human interest', men som snarere var en 'highbrow' finkultur, der højest havde overbærenhed til overs for den kommercielle 'mainstream cinema' og 'Hollywood'. Oprørernes talerør blev tidsskriftet MOVIE, som Cameron udgav, redigerede og skrev i. En serie filmbøger fulgte, jf. Charles Barr ~ Alibris ~ Bogtorvet
 




 


Robin Wood
| * 23/2 1931  † 18/12 2009 |


Én af de mest indflydelsesrige og omdiskuterede engelske filmkritikere. At se en stor Hitchcockserie på Filmmuseet (1973) og læse Woods Hitchcockbog betød meget for min filminteresse og -holdninger. Senere måtte jeg tage forbehold, jf. min Robin Wood-side og jf. 15. oktober 2018 i min filmkronik.
 




 


Tom Milne
| *  2/4 1926  † 14/12 2005 |


Den velskrivende oversætter og filmkritiker Tom Milne spillede en stor, men overset rolle i engelsk filmkritik i 1960'erne og efterfølgende. V.F. Perkins har over for mig medgivet, at kritikerne på tidsskriftet MOVIE i datidens polemik overså, at de i Tom Milne havde en åndsfælle i fjendens lejr, idet Milne var medarbejder og medredaktør på både Sight & Sound og Monthly Film Bulletin. Han bidrog til udviklingen af Time Out-filmguiden (1989 ff.) og stod for en interviewbog om/med Joseph Losey, "Losey On Losey" (1968), samt oversatte/redigerede en samling af Jean-Luc Godards filmartikler: "Godard On Godard" (1972). Hans vigtigste bøger er "Rouben Mamoulian" (opr. 1969) og "The Cinema Of Carl Dreyer" (opr. 1971): De er fremragende næranalyser af to særprægede instruktørers film. Gennem årene oversatte Milne mange franske film, også som pensionist i Aberdeen, jf. Crime Culture ~ Masters ~ Rosenbaum ~ Wikipedia [en] ~ Wikipedia [de] ~ AbeBooks [de] ~ BFI arkiv
 







jf. 15. oktober 2018 i min filmkronik
 


Raymond Durgnat
 | * 1/9 1932  † 19/5 2002 |


Excentrisk engelsk filmkritiker, præget af dybdepsykologien, meget ordrig og produktiv. Han gæstede spalterne i MOVIE, men havde en god pointe, når han påpegede populær-freudianismen i Hitchcocks film og gik imod Robin Woods moralske vinkling, men det var fjollet at slå Hawks i hovedet med Wellman. Hans mange bøger og artikler er svingende i kvalitet, og nogle er meget fyldige og ret ustrukturerede. Men "Films & Feelings" (1967) og "The Strange Case of Alfred Hitchcock" (1974) var gode ledsagere under mine filmstudier, og den fremragende analyse af Luis Buñuels "La voie lactée" (Film Comment) bør fremhæves, jf. The GuardianWiki ~ Alibris
 



Jf. 15. okt. 2018 i min filmkronik
 


William K. Everson
| * 8/4 1929   † 14/4 1996 |


Everson var en engageret filmsamler og stumfilmsentusiast, en sand filmelsker. Everson var født i Somerset, York, og kom 1950 til USA, hvor han arbejdede med PR for filmselskaber. Selv om han ikke var akademiker, var 1972-1996 filmprofessor ved New York University. Hans enorme filmsamling gjorde ham til en legende i filmelskeres kredse. Everson bidrog jævnligt til filmtidsskriftet Films in Review. Hans store interesse var den amerikanske stumfilm og komikerne, f.eks. Laurel & Hardy og W.C. Fields, og når han skrev om f.eks. westerns lå hovedvægten på de tidlige film. Hans bedste bog er måske "Love In The Film" (om romantiske film), jf. Alibris ~ Academic ~ Kevin Brownlow ~ Offscreen portræt ~ Wikipedia
 







 


Roger Manvell
| * 10/10 1909  † 30/11 1987 |


Engelsk filmhistorie-pionér og den første leder af The British Film Academy. Han skrev og redigerede talrige bøger: Altid omhyggelige - nogle grundige og analytiske, f. eks. "Theater and Film" (1979) og "Shakespeare & The Film" (1971) - andre mere populære i tilsnit, f. eks. "New Cinema in the USA" (1968). De kompakte biografier "Chaplin" (1974) og "Bergman" (1980) bør fremhæves. Sammen med Heinrich Fraenkel (1897-1986) skrev Manvell bøger om tysk film og tysk historie. 1975 blev han ansat og 1982 professor ved Boston University, Massachusetts, jf. Los Angeles Times ~ Wiki ~ Alibris
 




 


De angel-saksiske i øvrigt

● James M. Wall | * 1928  † 2021 |
Fremtrædende metodist-præst og redaktør af tidsskriftet The Christian Century med varm interesse for film og kultur, jf. The Chicago Tribune ~ Interfilm ~ Wikipedia ~ Books

● Eileen Bowser | * 18/1 1928  † 24/12 2019 |
Ledende filmarkivar på The Museum of Modern Art, New York, og historiker, som bl.a. skrev "Film Notes" (1969) og "The Transformation Of Cinema 1907-1915" (1994), jf. Domitor ~ EyeFilm ~ Alibris

● Paul C. Spehr | * 2/8 1931  † 20/12 2019 |
Betydende filmarkivar og historiker, som skrev "The Man Who Made Movies: W.K.L. Dickson" (2008) og "The Civil War In Motion Pictures" (2012), jf. Domitor ~ EyeFilm ~ Alibris

● Thomas Elsaesser | * 22/6 1943  † 4/12 2019 |
Tysk født filmhistoriker og -teoretiker, hvis største indsats skete i Nederlandene. Han interesserede sig meget for klassisk og moderne tysk film. En original videnskabsmand - og ofte svær at læse. Hans lille bog om Fritz Langs "Metropolis" i BFI's Classics serie kan anbefales, jf. Filmdienst ~ Film History ~ Domitor ~ Alibris

● Dorothea Moritz Holloway | * 8/6 1932  † 3/2 2017 |
● Ron Holloway | * 26/11 1933   † 16/12 2009 |

Den amerikansk fødte filmjournalist Ronald Holloway levede en stor del af sit liv i Berlin, hvor han blev gift med skuespillerinden Dorothea Moritz. Han skrev i mange år  for Variety, det store amerikanske mediemagasin, især fra alverdens filmfestivaler. Sammen med Dorothea etablerede han tidsskriftet "Kino" om tysk film. Han var desuden en skattet og betydningsfuld person i det internationale kirke og film-arbejde, et hjerteligt og hjælpsomt menneske, som jeg er glad for at have truffet, jf. min nekrolog ~ Interfilm nekrolog.

● Jim Hillier | * 5/4 1941  † 10/8 2014 |
Betydende filmpædagog hos BFI og solid, udogmatisk filmkritiker hos Movie, jf. Movie ~ BFI ~ Alibris

● Donald Richie | * 17/4 1924  † 19/2 2013 |
Amerikaneren Donald Richies engagement for japansk film fik enorm indflydelse på Vestens interesse for japansk film. Desværre var han også omstændelig og monopoliserende. På dansk findes to artikler i antologien "Se - det er film" (red. Monty og Piil, 1964-66), jf. Sight & Sound ~ Alibris

● Rudolf Arnheim | * 15/7 1904  †  9/6 2007 |
Tysk født filosof, kunstpsykolog og filmteoretiker, som fandt, at det var de ikke-realistiske elementer, som gjorde film til kunst. Arnheim var en mangesidig videnskabsmand og en utrolig produktiv forfatter, jf. Den store danske ~ The Independent ~ Cabinet ~ Wiki (en) ~ Wiki (ty) ~ Alibris

● Philip Strick | * 1939  † 7/10 2006 |
Underkendt engelsk filmkritiker, som skrev i Films & Filming en periode fra 1966, lavede TV-programmer, skrev en tid for Sight & Sound og senere igen i Films & Filming. Han stod bag billedbøgerne "Science Fiction Movies" (1976) og "Great Movies Actresses" (1987), jf. Familiens mindeord ~ Alibris

● Gordon Gow  | * 1919  † 2000 |
Australsk født radiomedarbejder, som kom til London 1950. Herfra rapporterede han om ballet, teater og film på diverse radiostationer. Hans stemme var så fin, at han en lang periode var "klokken" på Telecom. I mere end 25 år skrev han anmeldelser, artikler og interviews til "Films And Filming", men desværre kun to bøger, "Suspense In The Cinema" (1968) og "Hollywood in the Fifties" (1971), jf. Alibris

● Ivan Butler | * 9/4 1909   † 17/5 1998 |
Mangeårig engelsk filmhistoriker, som har skrevet nyttige oversigtsværker, bl.a. "Religion In The Cinema" (1969), "The War Film" (1974), "Horror In The Cinema" (1979) og "Silent Magic" (1988), jf. Biografi ~ Alibris

● Jerzy Bonawentura Toeplitz  | * 24/11 1909   † 24/7 1995 |
Toeplitz, som var født i Kharkov i det nuværende Ukraine, fik stor betydning for polsk film gennem den verdensberømte filmskole i Łodz fra 1948 og for international film gennem filmarkivernes sammenslutning. Hans hovedværk er en stor verdensfilmhistorie, der udkom i fem bind som "Geschichte des Films" 1975-1991 på Henschelverlag i Østberlin: (1) 1895-1928, (2) 1928- 1933, (3) 1934-1939, (4) 1939-1945 og (5) 1945-1953. Hans bog om moderne amerikansk film udkom 1974 i en fin engelsksproget udgave: "Hollywood And After. The Changing Face of American Cinema", jf. Adrian Dannatt ~ Polsk leksikon ~ AlibrisTysk Amazon

● Gerald Mast  | * 13/5 1940   † 1/9 1988 |
Amerikansk filmhistoriker og -teoretiker, som især var optaget af komedie-genren, jf. "The Comic Mind" (1973). "Film/Cinema/Movie" (1977) er for dunkel. Hans "Short History Of The Movies" er fortsat i flere oplag af Bruce Kawin, ligesom Marshall Cohen har videreført "Film Theory And Criticism: Introductory Readings", jf. The Chicago Tribune ~ Amazon

● DeWitt Bodeen  | * 25/7 1908   † 12/3 1988 |
Amerikansk forfatter, der var manuskript-forfatter på bl.a. Val Lewton film, og som skrev fine karriere-artikler i Films in Review samt to antologier med sådanne artikler og en DeMille-biografi, jf. Alibris ~ IMDb ~ Wikipedia

● Jay Leyda | * 12/2 1910   † 15/2 1988 |
Amerikansk filmmand, som i 1930'erne fulgte Sergej Eisenstein på filmskolen i Moskva. En årrække monopoliserede han russisk/sovjetisk filmhistorie med bogen "Kino" o.a., men var ikke særlig dyb eller systematisk, jf. Alibris ~ Wiki

● Paul Rotha | 3/6 1907  † 7/3 1984 |
Engelsk dokumentarfilminstruktør og filmhistoriker, som forfattede en meget udbredt, epokegørende filmhistorie, "The Film Till Now" (1930/ 1949/ 1967). Hans vinkling var social og kunstnerisk; hans hjertesag var dokumentarfilm; han skrev "The Documentary Film" (1964) og instruerede selv film i genren, jf. Screen ~ Wikipedia ~ Alibris ~ Antikvariat

● Richard Griffith | * 1912  † 1969 |
Bibliotekar på The Museum of Modern Art, New York, og filmhistoriker, som skrev flere bøger og desuden sektioner af Paul Rothas "The Documentary Film" (1964) og "The Film Till Now" (1949/1967), jf. MoMa

● Siegfried Kracauer | * 8/2 1889   † 26/11 1966 |
Berømt for tolkningen af tysk film, "From Caligari To Hitler", skrevet 1947 i USA. I "Theory Of Film" (1960) er han talsmand for realismens positive værdi - ligesom André Bazin. jf. Den store danske ~ Engelsk Wikipedia ~ Alibris
PS: Da jeg blev mag. art. i film- og medievidenskab fik jeg Kracauers tidlige filmessays som emne for mit magisterforedrag (endnu ikke publiceret).
 




















Elsaessers Metropolis


Holloway Beyond














2 x Gow



Jerzy Toeplitz














Brodersens Kracauer
 


De store svenskere og finner

● Bo Gunnar Berglund | * 3/5 1943  †  6/5 2020 |
Oprindelig eksamen i latin og græsk fra Lunds Universitet og en periode amanuensis i disse fag, men interessen for film og især stumfilm voksede, og Berglund gik i gang med filmstudiet ved Lunds Universitet og assisterede den senere Stockholm-professor Jan Olsson på flere projekter. Bo Berglund var stor Buster Keaton- og komediefan, men særligt fascineret af Charles Chaplin, og i 'miljøet' blev Berglund kendt som Chaplin-arkæolog (bl.a. daterede han tilblivelsen af Chaplins første film) og var 1989-90 ansat af Chaplin-familien med henblik på at opspore de bedst mulige kopier af Chaplins film på alverdens filmarkiver, men desværre droppede familien projektet. Berglund fik et stort netværk på stumfilm-festivalen i Pordenone, Italien, hvor han medvirkede ved flere filmrækker og med artikler i festivalens tidsskrift Griffithiana, men fik ikke i øvrigt publiceret så meget som ønskeligt eller skrevet doktorafhandling; måske blokerede hans enorme detail-viden og perfektionisme. For os andre var det fascinerende, hvad Berglund kunne få ud af gamle telefonbøger, vejrudsigter og bilers nummer-plader. Ildhu og hjælpsomhed gjorde ham uundværlig for arkivarer og historikere, bl.a. med identifikationer og filmrestaureringer, jf. British Film Institute og det sidste af en række interviews i Filmhäftet. Mange skylder ham tak, og f.eks. takker Kevin Brownlow ham i slutcredits på "Harold Lloyd: The Third Genius" (1989). Bo Berglund var 1996 medarrangør af The International Film Music Festival i Malmö. Berglund var også stor operafan og stærkt optaget af diverse historiske emner, jf. Mindeord i Sydsvenskan Mindeside

● Olof Fredrik Hedling | * 17/7 1962  † 3/5 2020 |
Det var forfærdeligt en dag at åbne Facebook og læse hustruen Mariah Larssons meddelelse om Olof Hedlings død. Olof og Erik Hedling var brødre fra Växjö, som begge blev fremtrædende filmvidenskabsfolk på Lunds Universitet. Erik (f. 26/7 1955) er nu professor. Den yngre Olof blev kendt for sin afhandling 2001 (Ph.D.) om Robin Wood, men beskæftigede sig de seneste år med nordisk og regional filmproduktion, jf. Mindeord ~ Dagens Nyheter ~ Robin Wood ~ Antikvariat

● Jerker A. Eriksson | * 22/10 1931  † 19/10 2019 |
Kosmorama 51 (December 1960) bragte en sympatisk artikel med den beskedne titel "Kommentarer til Hitchcock". Forfatteren var en for mig ukendt Jerker A. Eriksson. Han er faktisk en pionér i finsk filmkritik og skrev bl.a. i Hufvudstadsbladet, jf. antologien "Flammande vildmark: Essäer om film" (2015); se: forlagsomtale ~ Bogsalg ~ Wikipedia ~ 2015 interview

● Bo Halvarsson | * 1/4 1926  † 9/4 2019 |
Halvarsson studerede i moden alder film på Lunds Universitet og skrev licentiat-afhandling. Han bidrog til bogen "I offentlighetens ljus - Stumfilmens affischer, kritiker, stjärnor och musik" (red. Jan Olsson, Symposium, Stockholm/Lund 1990) med essayet "Anteckningar kring det filmiska stjärnsystemets uppkomst". I Halvorssons vennekreds indgik i øvrigt den danske forfatter og filmanmelder Svend Mikael Sne.

● Jan Aghed | * 6/4 1934  † 26/3 2018 |
Sydsvenska Dagbladets mangeårige filmkritiker blev kendt i Danmark, da han bidrog til Kosmorama i 1970'erne. Aghed var mere analytisk end de fleste, som beskæftigede sig med "politisk film", jf. FLM ~ Wikipedia ~ Antikvariat

● Gösta Werner | 15/5 1908   † 20/7 2009 |
Én af de svenske veteraner, som tilmed var en underholdende formidler og selskabelig anlagt mand, altid var god for en morsom skrøne, som jeg selv oplevede ved en doktor-fest i Lund. Werner begyndte med at lave nogle kortfilm og var med til at stifte den berømte filmklub i Lund. Med årene blev han primært filmhistoriker, skrev doktorafhandling om Mauritz Stiller, blev professor ved Stockholms Universitet og skrev blandt meget andet også en fin kortfattet svensk filmhistorie, jf. Wikipedia

● Einar Lauritzen | * 19/12 1912  † 8/6 2005 |
Svensk filmarkivar, som også stod for en monumental registrant af film i USA 1908-1920 (to bind), jf. Svensk FDB ~ Kulturnav ~ Antikvariat

● Rune Waldekranz | * 14/9 1911 † 15/5 2003 |
Svensk filmproducent og filmhistoriker, som skrev adskillige filmbøger fra 1941 og frem. 1970 blev han den første professor i faget filmvidenskab ved Stockholms universitet. Waldekranz påpegede i sin forskning den nære forbindelse med teatret og scenen i filmens tilblivelse, jf. "Så föddes filmen" (1976). Denne indsigt indgår også i storværket "Filmens historia", som udkom 1985-1995 i tre bind: (1) 1880-1920, (2) 1920-1949 og (3) 1940-1990. Værket er den sidste store filmhistorie i den traditionelle form à la Sadoul, Mitry, Paul Rotha og Toeplitz - og oprindelig skrevet for fire bind, jf. Academic Oxford ~ Svensk Wikipedia ~ Antikvariat

● Bengt Idestam-Almquist | 9/9 1895  † 16/9 1983 |
Idestam-Almquist blev født i Åbo og voksede op både i Finland og Rusland. Han tog licentiatgraden i kunsthistorie ved Uppsala Universitet og skrev fra 1923 under signaturen "Robin Hood" om film i Stockholms-Tidningen. Hans første bøger udkom i 1930'erne og i 1946 det æstetiske værk "Filmen som konst". I særklasse er hans bøger om russisk og sovjetisk film: "Eisenstein. Ett konstnärsöde i Sovjet" (1951), "Rysk film: En konstart blir till" (1962) og "Polsk film och den nya ryska vågen" (1964); de lever højt på Idestam-Almquists sprogkundskaber og kontakter med filmmiljøet i Rusland/Sovjetunionen og Østeuropa, jf. Wikipedia.
 







Bo Berglund
(foto: Svenson)







Olof Hedling
(foto: Lunds Universitet)


Erikssons essays










Waldekranz og 2 x Idestam-Almquist




 


Denne side er opdateret d. 18/10, 2021